Nintendo - Allmänna tråden.

Permalänk
Medlem

Nintendo - Allmänna tråden.

Eftersom det dyker upp en del frågor / snack om annat än Wii U i den tråden tänkte jag att det behövs en tråd för allmän diskussion angående Nintendos andra skapelser. Jag vet inte vart gränsen för retro går, men här är det i alla fall fritt fram att diskutera det man känner för, inklusive rykten.

För Wii U diskussion: http://www.sweclockers.com/forum/84-spelkonsoler-och-konsolsp...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra initiativ, hoppas det tar sig.

Jag skulle vilja fylla på med retro-spel, men just nintendo är jäkligt dyrt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Instämmer, bra initiativ.

Med tanke på rykten om nästa Nintendo konsol samt New 3DS så är det ju ganska lägligt med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Bra initiativ, hoppas det tar sig.

Jag skulle vilja fylla på med retro-spel, men just nintendo är jäkligt dyrt.

Tyvärr är det så. Jag är en hobbysamlare själv. Ett tips är att skaffa ett US SNES och kanske region-modda NES. Då Sverige dyrt jämfört med att köpa spel i USA.
Jag köpte till exempel ett USA SNES med massor av spel (bland annat Zelda, Illusion of Gaia/Time osv) och 2 handkontroller för dryga tusenlappen. Snacka om billigt jämfört med här hemma.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Bra initiativ, hoppas det tar sig.

Jag skulle vilja fylla på med retro-spel, men just nintendo är jäkligt dyrt.

Jag har fyllt på min N64 samling för ett par år sen. Inte så dyrt för det systemet än iaf. Lär bli dyrare i framtiden. För min del sparar jag bara spel som jag faktiskt vill spela emellanåt, och för mig var N64 det roligaste systemet, sen SNES och sen NES på sista plats. Gamecube har jag hoppat över helt. Har inte hoppat på Wii-U tåget heller än. Främst för att jag mest spelar på PC nu för tiden och har svårt att hitta tid till att spela både konsol och pc. Nintendo är och har alltid varit roligaste när man har vänner hemma och det är väl då både mitt N64 och Wii kommer till använding. Mario Kart 64 med handkontroller är fortfarande sjukt roligt, bättre än Wii versionen i min mening.

Men ska man samla spel så tycker ha ebay.co.uk funkar bäst, samt amazon. Butiker som säljer retro spel, tex retrsospelbutiken.se tar lite väl bra betalt för det.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag har fyllt på min N64 samling för ett par år sen. Inte så dyrt för det systemet än iaf. Lär bli dyrare i framtiden. För min del sparar jag bara spel som jag faktiskt vill spela emellanåt, och för mig var N64 det roligaste systemet, sen SNES och sen NES på sista plats. Gamecube har jag hoppat över helt. Har inte hoppat på Wii-U tåget heller än. Främst för att jag mest spelar på PC nu för tiden och har svårt att hitta tid till att spela både konsol och pc. Nintendo är och har alltid varit roligaste när man har vänner hemma och det är väl då både mitt N64 och Wii kommer till använding. Mario Kart 64 med handkontroller är fortfarande sjukt roligt, bättre än Wii versionen i min mening.

Men ska man samla spel så tycker ha ebay.co.uk funkar bäst, samt amazon. Butiker som säljer retro spel, tex retrsospelbutiken.se tar lite väl bra betalt för det.

N64 är definitivt ett av mina favoritsystem genom tiderna. Den dagen jag får tag på en hyggligt prissatt kopia av Conker's Bad Fur Day ska det firas...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag har fyllt på min N64 samling för ett par år sen. Inte så dyrt för det systemet än iaf. Lär bli dyrare i framtiden. För min del sparar jag bara spel som jag faktiskt vill spela emellanåt, och för mig var N64 det roligaste systemet, sen SNES och sen NES på sista plats. Gamecube har jag hoppat över helt. Har inte hoppat på Wii-U tåget heller än. Främst för att jag mest spelar på PC nu för tiden och har svårt att hitta tid till att spela både konsol och pc. Nintendo är och har alltid varit roligaste när man har vänner hemma och det är väl då både mitt N64 och Wii kommer till använding. Mario Kart 64 med handkontroller är fortfarande sjukt roligt, bättre än Wii versionen i min mening.

Men ska man samla spel så tycker ha ebay.co.uk funkar bäst, samt amazon. Butiker som säljer retro spel, tex retrsospelbutiken.se tar lite väl bra betalt för det.

Ångrar att jag sålde min N64. Battle var överlägset bäst i MK64, men MK8 vinner nog på racing.
Har NES, GC, GBA Wii, DS Wii U och 2DS.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande kvar med två N64 bara tråkigt att ens skärmar vid riggen inte har RCA input och har inga adaptrar
Har spel som LoZ OoT, LoZ MM, Goldeneye, Mario kart 64, super mario 64, Smash bros och bomberman.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Sitter fortfarande kvar med två N64 bara tråkigt att ens skärmar vid riggen inte har RCA input och har inga adaptrar
Har spel som LoZ OoT, LoZ MM, Goldeneye, Mario kart 64, super mario 64, Smash bros och bomberman.

Samma här, två stycken. Ett från release och ett millenium 64, see-through grönt. Det kan du lösa. S-video - VGA adapter

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

N64 är definitivt ett av mina favoritsystem genom tiderna. Den dagen jag får tag på en hyggligt prissatt kopia av Conker's Bad Fur Day ska det firas...

Jag brukar hålla utkik på framförallt Tradera titt som tätt. Dom senaste månaderna har spelet i fråga dykt upp några gånger så har det gått för ohyggliga 3k och uppåt...! Det häller att ha en skaplig plånbok m man inte nöjer sig med än annat än Bergsala versioner.
Det får en verkligen att grovt ångra valet att ge bort sitt Snes och N64 till kusinerna för x antal år sen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Samma här, två stycken. Ett från release och ett millenium 64, see-through grönt. Det kan du lösa. S-video - VGA adapter

Jag körde också Svideo till VGa adapter förut, men de blir så jäkla dålig bild oavsett. N64 ser inte bra ut på Plasma/LCD. Allt är suddigt, på gamla CRT skärmar såg det mkt bättre ut. Vet att man kan modda N64 så man får component ut, men har inte vågat.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Jag brukar hålla utkik på framförallt Tradera titt som tätt. Dom senaste månaderna har spelet i fråga dykt upp några gånger så har det gått för ohyggliga 3k och uppåt...! Det häller att ha en skaplig plånbok m man inte nöjer sig med än annat än Bergsala versioner.
Det får en verkligen att grovt ångra valet att ge bort sitt Snes och N64 till kusinerna för x antal år sen

Det är sinnesjukt. Det var uppe på eBay för 45 tusen, någon förseglad VGA rating grejja.

-

Jag behöver lite hjälp. Har aldrig spelat Metroid spelen, och skulle vilja göra det. Vart börjar jag? Vad ska jag köpa? I vilken ordning ska jag spela? Jag har alla Nintendos..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Jag brukar hålla utkik på framförallt Tradera titt som tätt. Dom senaste månaderna har spelet i fråga dykt upp några gånger så har det gått för ohyggliga 3k och uppåt...! Det häller att ha en skaplig plånbok m man inte nöjer sig med än annat än Bergsala versioner.
Det får en verkligen att grovt ångra valet att ge bort sitt Snes och N64 till kusinerna för x antal år sen

Shit. Varför är just det spelet så mkt dyrare än alla andra N64 titlar? kom det ut i begränsad utgåva eller?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Det är sinnesjukt. Det var uppe på eBay för 45 tusen, någon förseglad VGA rating grejja.

-

Jag behöver lite hjälp. Har aldrig spelat Metroid spelen, och skulle vilja göra det. Vart börjar jag? Vad ska jag köpa? I vilken ordning ska jag spela? Jag har alla Nintendos..

Kör alla SNES spelen, sen triligin på Wii. skulle jag säga. Other M kan du höppa över, skitspel i min mening. Prime hunters är ganska bra också

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Shit. Varför är just det spelet så mkt dyrare än alla andra N64 titlar? kom det ut i begränsad utgåva eller?

Det kom ut 2001, då hade de flesta börjat sadla om till Gamecube / PS2. Försäljningen var nog inte så långvarig.

Angående Metroid:
Okej! Ska börja med att kika efter SNES spelen då. Inget Gamecube spel?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thornblom:

Jag behöver lite hjälp. Har aldrig spelat Metroid spelen, och skulle vilja göra det. Vart börjar jag? Vad ska jag köpa? I vilken ordning ska jag spela? Jag har alla Nintendos..

Super Metroid till SNES är ett rätt vettigt ställe att börja. Man tappar lite story från Metroid 1 till NES, men det är rätt snålt med den biten ändå i själva NES-spelet, utöver att man lär sig känna igen karaktärerna. Man kan utan problem börja med Super Metroid.

Metroid 2 är egentligen mer storymässigt "viktigt", men det är till Game Boy och därmed lite speciellt att spela — 2-bitars gråskala, exempelvis… Det är troligen ett av de bättre spelen som finns till Game Boy, men i en värld med begränsad tid så skulle jag personligen säga att det kan räcka med att läsa om vad som händer i spelet för att få just storyn.

Super Metroid är rätt allmänt ansett som en av de bästa uppföljarna någonsin, på så sätt att det tar originalkonceptet (stämning, spelupplägg, atmosfär, allt) men gör alla delar märkbart mycket bättre och expanderar därtill. Med tanke på när NES-Metroid släpptes så är det spelet på många sätt imponerande då det på egen hand definierade en genre, och det är dess axlar som överhuvudtaget gjorde det möjligt att skapa Super Metroid, men om man ställer de båda objektivt sida vid sida så är det inte mycket till match, till SNES-spelets fördel.

3D-Metroid-spelen har jag inte spelat, så de uttalar jag mig inte om, men jag anser att Super Metroid är bra nog på egen hand för att få representera alla 2D-spel i serien. Spelet håller även rent kvalitetsmässigt väl än idag, skulle jag säga.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Super Metroid till SNES är ett rätt vettigt ställe att börja. Man tappar lite story från Metroid 1 till NES, men det är rätt snålt med den biten ändå i själva NES-spelet, utöver att man lär sig känna igen karaktärerna. Man kan utan problem börja med Super Metroid.

Metroid 2 är egentligen mer storymässigt "viktigt", men det är till Game Boy och därmed lite speciellt att spela — 2-bitars gråskala, exempelvis… Det är troligen ett av de bättre spelen som finns till Game Boy, men i en värld med begränsad tid så skulle jag personligen säga att det kan räcka med att läsa om vad som händer i spelet för att få just storyn.

Super Metroid är rätt allmänt ansett som en av de bästa uppföljarna någonsin, på så sätt att det tar originalkonceptet (stämning, spelupplägg, atmosfär, allt) men gör alla delar märkbart mycket bättre och expanderar därtill. Med tanke på när NES-Metroid släpptes så är det spelet på många sätt imponerande då det på egen hand definierade en genre, och det är dess axlar som överhuvudtaget gjorde det möjligt att skapa Super Metroid, men om man ställer de båda objektivt sida vid sida så är det inte mycket till match, till SNES-spelets fördel.

3D-Metroid-spelen har jag inte spelat, så de uttalar jag mig inte om, men jag anser att Super Metroid är bra nog på egen hand för att få representera alla 2D-spel i serien. Spelet håller även rent kvalitetsmässigt väl än idag, skulle jag säga.

Tackar!! Antar att NES spelet är svårare att få tag på, så kanske börjar leta efter Super Metroid då. Angående Metroid 2, jag samlar inte på gameboy spel så det kan jag kanske spela på VC (3DS) för att få storyn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Shit. Varför är just det spelet så mkt dyrare än alla andra N64 titlar? kom det ut i begränsad utgåva eller?

Jag vet inte anledningen faktiskt, men jag tror att Thornbloms svar är det korrekta.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

När kommer nya 3DS?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

När kommer nya 3DS?

12 Januari ska där komma en ambassador editon. Man blir dock inbjuden genom att vara med i Club Nintendo som jag förstår det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det finns tydligen en del Ambassador edt. ute på ebay redan http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Det kom ut 2001, då hade de flesta börjat sadla om till Gamecube / PS2. Försäljningen var nog inte så långvarig.

Angående Metroid:
Okej! Ska börja med att kika efter SNES spelen då. Inget Gamecube spel?

Alla metroid som fanns på GC gör sig mkt bättre på Wii triligin, det är samma spel med lite uppdaterad grafik och MYCKET bättre kontroller

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Alla metroid som fanns på GC gör sig mkt bättre på Wii triligin, det är samma spel med lite uppdaterad grafik och MYCKET bättre kontroller

Hm okej. Jag gillar, över lag, inte Wiimotes idén. Men det är säkert bättre

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thornblom:

Hm okej. Jag gillar, över lag, inte Wiimotes idén. Men det är säkert bättre

Metroid Prime Trilogy är riktigt bra, Wii-mote kontrollerna ger en mer PC-lik upplevelse med precisionen Wii motes ger. En HD-release vore dock bra, speciellt med tanke på vad Wii-utgåvan kostar

Permalänk

Får man diskutera emulatorer här? tex dolphin emulatorn?

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spikfavoriten:

Får man diskutera emulatorer här? tex dolphin emulatorn?

Så länge det inte bryter mot forumets regler (specifikt paragraf 7) så borde det nog vara tillåtet. Såvida nu inte fokuset bör vara riktig Nintendo hårdvara då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

skapa annars en egen tråd så håller vi denna från att skända med emulatorer

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Tycker det är intressant hur spelen åldras. Vissa spel håller faktiskt Grafiskt än idag på N64, tex Perfect Dark, och Beatle Adventure Racing (som överraskade mig med hur kul det faktiskt är), medan andra håller på så sätt att de fortfarande är roliga att spela. Av alla mina spel i samlingen så är det bara några enstaka som fortfarande är roliga att spela:
Ocarina Of Time (duh), Lylatwars (beroendeframkallande) och Mario Kart 64. Är i princip de tre spelen som jag dammar av oftast. Då har jag runt 30 spel i samlingen. Köpte tex Yoshi Story, Excite Bikes, Jetforce Gemini mfl för ett år sen. Orkade inte ens spela en kvart. Saknar Mario 64 i samligen dock, ska nog slå till på det. Älsgar Mario Galaxy 1 och 2 till Wii och Mario 64 är lite i samma anda. Kan tänka mig att byta spel om någon är intresserad

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Tycker det är intressant hur spelen åldras. Vissa spel håller faktiskt Grafiskt än idag på N64, tex Perfect Dark, och Beatle Adventure Racing (som överraskade mig med hur kul det faktiskt är), medan andra håller på så sätt att de fortfarande är roliga att spela. Av alla mina spel i samlingen så är det bara några enstaka som fortfarande är roliga att spela:
Ocarina Of Time (duh), Lylatwars (beroendeframkallande) och Mario Kart 64. Är i princip de tre spelen som jag dammar av oftast. Då har jag runt 30 spel i samlingen. Köpte tex Yoshi Story, Excite Bikes, Jetforce Gemini mfl för ett år sen. Orkade inte ens spela en kvart. Saknar Mario 64 i samligen dock, ska nog slå till på det. Älsgar Mario Galaxy 1 och 2 till Wii och Mario 64 är lite i samma anda. Kan tänka mig att byta spel om någon är intresserad

Köp Majoras Mask omgående. Har du inte spelat Mario 64 så har du några roliga timmar där också!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

N64 är definitivt ett av mina favoritsystem genom tiderna. Den dagen jag får tag på en hyggligt prissatt kopia av Conker's Bad Fur Day ska det firas...

http://www.amazon.com/gp/offer-listing/B00004U1R2/ref=dp_olp_...

Kanske?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]