Permalänk
Medlem

Hjälp med att måla moderkort!

Tja sweclockers, jag hade tänkt att fixa ett lila färgschema till min dator då jag ska sleeva och vill puffa upp datorn lite. Det jag behöver hjälp med hur jag ska färga dessa delar på moderkortet

. Vill bara bli av med det röda och inte måla över allt. Samt vad för sorts färg ska jag använda så att inte delarna förstörs eller inte kan leda värme längre. Skulle också va snällt om någon kan förklara hur man målar dem Samt kan någon länka vart det går att köpå sån färg färgen ska vara svart eller lila. All hjälp uppskattas! Tack på förhand
// Tim

Permalänk
Skrivet av TIEEM:

Tja sweclockers, jag hade tänkt att fixa ett lila färgschema till min dator då jag ska sleeva och vill puffa upp datorn lite. Det jag behöver hjälp med hur jag ska färga dessa delar på moderkortet http://i.imgur.com/POCjcFR.png
. Vill bara bli av med det röda och inte måla över allt. Samt vad för sorts färg ska jag använda så att inte delarna förstörs eller inte kan leda värme längre. Skulle också va snällt om någon kan förklara hur man målar dem Samt kan någon länka vart det går att köpå sån färg färgen ska vara svart eller lila. All hjälp uppskattas! Tack på förhand
// Tim

gissar att det är anodiserat aluminium, bästa vore om du kan skruva bort kylaren. tejpa runt om den blå tejpen på Biltema är bra den släpper inte igenom så mycket spill. att du skulle kunna använda sprejfärg och få det snyggt samtidigt som kylförmågan inte försämras ser ja som omöjligt.

http://www.ebay.co.uk/itm/Birchwood-Casey-ALUMINIUM-BLACK-Met...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

De där röda remsorna är rent dekorativa, du behöver knappast bekymra dig över värmeledningsförmågan.

Vad är det för material? Aluminium? En kvalificerad gissning är att de är fästa med någon typ av klister på kylflänsarna.

Permalänk
Medlem

Enklaste skulle väl vara att maskera med maskeringstejp på dom delar som inte ska lackas. Och använda biltemas hoppyfärg på sprayburk

Visa signatur

Specs: corsair 760t,AMD FX, Gigabyte geforce gtx 760 sli, Corsair H60 cpu cooler, seagate 1000gb,
Kringutrustning: Steelseries APEX. Steelseries sensei rival. Logitec 930 gaming green. BenQ 24".Samsung 27".STEELSERIES QCK+ LIMITED EDITION (FNATIC)

Permalänk
Medlem

Plasti-dip fungerar utmärkt att måla dessa HS med. Maskera ordentligt och använd rätt primer så fungerar det utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att de röda detaljerna inte är särskilt svåra att bara pilla bort istället.

Testa om du kan få in ett rakblad/brytbladskniv mellan kylflänsen och den dekorativa detaljen.

Permalänk
Medlem

Jag tycker nästan det ser ut som att man kan ta bort dem där röda helt, alltså att du skruvar av hela kylflänsen och sedan att det typ sitter 2 skruv under som håller den röda, bara plocka bort dem och måla isåfall. Annars om dem sitter fast hårt, kanske bara dra på lila eltejp eller ngt bara (om det finns, skulle tro att det finns i typ alla färger på ex Ebay).

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Plasti-dip fungerar utmärkt att måla dessa HS med. Maskera ordentligt och använd rätt primer så fungerar det utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Alright vad är rätt primer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prentium:

Enklaste skulle väl vara att maskera med maskeringstejp på dom delar som inte ska lackas. Och använda biltemas hoppyfärg på sprayburk

Funkar detta för delen där msi loggan är också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Plasti-dip fungerar utmärkt att måla dessa HS med. Maskera ordentligt och använd rätt primer så fungerar det utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det samma för delen med msi loggan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Jag tycker nästan det ser ut som att man kan ta bort dem där röda helt, alltså att du skruvar av hela kylflänsen och sedan att det typ sitter 2 skruv under som håller den röda, bara plocka bort dem och måla isåfall. Annars om dem sitter fast hårt, kanske bara dra på lila eltejp eller ngt bara (om det finns, skulle tro att det finns i typ alla färger på ex Ebay).

Skulle helst vilja beställa från Sverige men annars kan du länka svart eller lila färg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TIEEM:

Alright vad är rätt primer?

Den som heter Plasti-dip primer

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Skulle personligen köpa detta och klippa samt klistra på

http://www.ebay.co.uk/itm/5-METRE-ROLL-OF-SELF-ADHESIVE-VINYL...

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Skulle personligen köpa detta och klippa samt klistra på

http://www.ebay.co.uk/itm/5-METRE-ROLL-OF-SELF-ADHESIVE-VINYL...

Oh det ser snyggt ut och skulle vara jävligt lätt. Vet du om det är värmetåligt osv??

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Skulle personligen köpa detta och klippa samt klistra på

http://www.ebay.co.uk/itm/5-METRE-ROLL-OF-SELF-ADHESIVE-VINYL...

Sånt där finns också i mängder av vanliga färgaffärer. Brukar säljas per meter, och man behöver bara pyttelite så priset skulle bara bli ett par kronor. Vinyl = PVC-plast, så jag tror inte att det är värmetåligt.

Det brukar också finnas "elementfärg" i färgaffärer som är lite värmetålig, men jag är osäker om det finns svart.

I en vapenaffär kan det också finnas en vätska för att svärta ner aluminium, men det är lite knepigt att använda och resultatet blir långt ifrån lika snyggt eller tåligt som eloxering. Det borde inte bli några problem med värmeledningsförmågan däremot.

Men först, kolla om du kan ta bort de röda grejerna överhuvudtaget, och se sen om du inte skulle nöja dig med att bara köra utan dem. Min gissning är att de bara är till för att dölja skruvarna som kylflänsarna är fästa med.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TIEEM:

Oh det ser snyggt ut och skulle vara jävligt lätt. Vet du om det är värmetåligt osv??

Vinylen i sig är värmetålig till en viss nivå, men VRM-kylningsflänsen värms knappast upp till nivåer nära dess smältpunkt. VRM-kylning krävs egentligen knappast och är mest dekorativt+marknadsföring, så länge du inte överklockar till extrema nivåer. Även vid extrema nivåer kommer det inte att göra något, då du bara täcker en mindre, platt yta - inte själva flänsarna som faktiskt avleder värme.

Dock skulle jag oroa mig lite mer över om limmet på vinylrullen klarar värme, men det går lätt att ta bort det ursprungliga limmet på vinylrullen om det inte skulle fungera, genom att trycka fast silvertejp och snabbt dra uppåt (Som att vaxa bort hår, men lim istället!). Ersätt med superlim, 3M dubbelhäftande tejp eller något sådant, så ska det fungera utan problem.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

En bra svart tuschpenna?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

En bra svart tuschpenna?

Tror du att det inte att det smälter av värmen samt blir "scratchy" över en längre tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Sånt där finns också i mängder av vanliga färgaffärer. Brukar säljas per meter, och man behöver bara pyttelite så priset skulle bara bli ett par kronor. Vinyl = PVC-plast, så jag tror inte att det är värmetåligt.

Det brukar också finnas "elementfärg" i färgaffärer som är lite värmetålig, men jag är osäker om det finns svart.

I en vapenaffär kan det också finnas en vätska för att svärta ner aluminium, men det är lite knepigt att använda och resultatet blir långt ifrån lika snyggt eller tåligt som eloxering. Det borde inte bli några problem med värmeledningsförmågan däremot.

Men först, kolla om du kan ta bort de röda grejerna överhuvudtaget, och se sen om du inte skulle nöja dig med att bara köra utan dem. Min gissning är att de bara är till för att dölja skruvarna som kylflänsarna är fästa med.

Jo ska plocka ur datorn nu i helgen och ska kolla lite om vad jag kan pilla på. Fast hur gör jag med chipsettet, känns som att vinylen skulle vara bäst där?