Permalänk
Medlem

[Hjälp] Ska göra tavla.

Bilder

Ska göra en tavla med metallspån i, frågan är hur jag får spånen att stanna på plats i ikea-ramen.

Fungerade på att köpa något polyester och blanda i. Men det tyckte jag va dyrt, vill helst inte ha missfärgningar heller.. Tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Spraylim på en skiva och sen klarlack på det?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Det första jag tänkte på var att vräka på med epoxy och sen polera på nåt sätt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Spraylim på en skiva och sen klarlack på det?

Är rätt stor volym metallspån, så det kommer nog inte hålla, kanske kan ge mig in på polyester/epoxy ändå.

Edit: Älskar mobilens autocorrect
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Avstängd

Känns som att sweclockers inte riktigt är rätt forum för det här ämnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Känns som att sweclockers inte riktigt är rätt forum för det här ämnet

Må hända, men vet att det finns folk som använt något harts/resin/polyester/epoxy tidigare så, tänkte ta en chans

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Är inte avsikten att trycka upp metallspånen mot glasrutan? I så fall:

Idé 1: Bygg om ramen så att det är några millimeters mellanrum mellan glasrutan och bakstycket men att det finns en liten glipa i bakstycket högst upp. Båda måste sitta stadigt. Häll i spån genom glipan och skaka då och då så att det sätter sig. När det är fullt täcker du för glipan.

Idé 2: Använd fjädrande skum, typ liggunderlags-material mellan spånen och bakplattan. Pressa ihop och fäst det på något sätt under tryck (t.ex. en vikt) innan du vänder upp det. Du kanske kan använda klossar och skruvar från sidorna, eller liknande.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

Må hända, men vet att det finns folk som använt något harts/resin/polyester/epoxy tidigare så, tänkte ta en chans

Gå in på hobby- /konstnärsbutik och fråga vad som är bäst. Alternativ till de du radade upp är ju helt klar silikon.
Men känns som att gjuta in dem i något inte skulle se lika bra ut.
Kanske spraylim i flera lager, alltså spraya-spån-spray-spån-osv.

Permalänk
Expertgissare

Jag antar att tavlan ligger upp och ner på bilderna? (ser så ut). Då skulle jag göra en skiva i någon typ av plexi och montera över, sedan använda stiften som ska hålla fast "fotot". Kommer stiften för långt ner så kan du försöka flytta dom högre upp eller byta ut dom mot liknande anordning för att hålla kvar skivan.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Jag antar att tavlan ligger upp och ner på bilderna? (ser så ut). Då skulle jag göra en skiva i någon typ av plexi och montera över, sedan använda stiften som ska hålla fast "fotot". Kommer stiften för långt ner så kan du försöka flytta dom högre upp eller byta ut dom mot liknande anordning för att hålla kvar skivan.

Har inte fortsatt på projektet, tänkte bara säga att denna lösning fungerar nog inte så bra.
Ett litet skak och spånen hamnar huller om buller.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!