Problem med Samsung 5S och email

Permalänk
Medlem

Problem med Samsung 5S och email

Hejsan alla

Först ska jag börja med att vara lite negativt och säga att Samsung är rent skit. Endast två saker fungerar och dessa två är ringa och sms.
Resten fungerar så där eller ingen allas.

I flera veckor jag försöker att få igång mejlet på pappas Samsung telefonen, men jag kom ingenstans.
Testade olika utgående och inkommande servrar, samma sak. Han har e-post från Telia.
För några dagar sedan raderade jag alla e-post konto och skapade en gmail konto till honom, samma sak där, fungerade en dag och sen lagt av.
Nu kan inte han ta emot eller skicka e-post. Pratade flera timmar med supporten från Comviq, han kunde inte heller.

Frågan är:" Var ligger felet", är det i telefonen eller i inställningar. Jag vill att han kör med Telias e-post. Vill inte att han kör med gmail eller hotmail.
Alla dessa konto slutar att fungerar om du inte loggar in.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med dig om att Samsungs mobiltelefoner inte är särskilt bra, men detta låter som skit bakom spakarna.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Så för du inte får igång en sak på din pappas samsung är samsung skit, logiken är hög här.

Har inga problem med email eller account sync på min S4a, tjejen inga problem med sin S5a.
Då har jag 3 imap konto på min, hon har 2.
Outlook,gmail,one, yahoo.

Låter mer som SBS än något annat.

Permalänk

Aldrig haft några som helst problem med varken Samsungs produkter (hade S3, har nu S5) eller email på dem. Och det är väldigt enkelt att använda både gmail och den vanliga email-tjänsten.
Vad exakt har du gjort?

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Medlem

Skit bakom spakarna. Det är knappast ngt fel på telefonen. Har du rätt inställningar från comviq till att börja med? Kan du surfa med telefonen?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Skit bakom spakarna. Det är knappast ngt fel på telefonen. Har du rätt inställningar från comviq till att börja med? Kan du surfa med telefonen?

Hejsan

Jag fick inte några inställningar från Comviq, och när det gäller surfen med telefonen, han använder inte den.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Hejsan

Jag tror att jag har testat men den fungerar bara när jag är på Telias WI-FI (hemma). Problemet är att han har Comviq kontant kort, han har free surf, men han kan inte ta emot eller skicka e-post. Gäller både Telias and Gmail e-post. Något bajsing med inkommande eller utgående servrar.

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan

Jag tror att jag har testat men den fungerar bara när jag är på Telias WI-FI (hemma). Problemet är att han har Comviq kontant kort, han har free surf, men han kan inte ta emot eller skicka e-post. Gäller både Telias and Gmail e-post. Något bajsing med inkommande eller utgående servrar.

Ring Telia så hjälper de dig med servrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan

Jag fick inte några inställningar från Comviq, och när det gäller surfen med telefonen, han använder inte den.

mvh
Njanja

Skrivet av njanja:

Hejsan

Jag tror att jag har testat men den fungerar bara när jag är på Telias WI-FI (hemma). Problemet är att han har Comviq kontant kort, han har free surf, men han kan inte ta emot eller skicka e-post. Gäller både Telias and Gmail e-post. Något bajsing med inkommande eller utgående servrar.

Är mobildata aktiverat på telefon?
Mao, går det att surfa via mobilnätet utan wifi?

Permalänk
Avstängd

Låter som skit bakom spakarna.
Haft ett 10-tal Samsung och aldrig haft några som helst problem!

Permalänk

Tror inte på SBS alls!
Jag har liknande problem med min Samsung Note 2 som jag ärvt av min hustru.
Det fungerar inte att varken skicka eller få några mejl (hotmail) via mobildata men så fort jag har Wifi kontakt någonstans så fungerar det perfekt och jag har gått igenom alla möjliga inställningar utan att lyckas få det att fungera?
När jag sitter och svär över detta så säger min hustru att det har aldrig fungerat för henne heller under den tiden hon hade mobilen!
Hon har nu en ny Note 4 och det är samma sak med den, vad kan detta bero på?
Jag blir väldigt irriterad på detta eftersom det aldrig varit något problem med mina tidigare mobiler!?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Milkmannen:

Tror inte på SBS alls!
Jag har liknande problem med min Samsung Note 2 som jag ärvt av min hustru.
Det fungerar inte att varken skicka eller få några mejl (hotmail) via mobildata men så fort jag har Wifi kontakt någonstans så fungerar det perfekt och jag har gått igenom alla möjliga inställningar utan att lyckas få det att fungera?
När jag sitter och svär över detta så säger min hustru att det har aldrig fungerat för henne heller under den tiden hon hade mobilen!
Hon har nu en ny Note 4 och det är samma sak med den, vad kan detta bero på?
Jag blir väldigt irriterad på detta eftersom det aldrig varit något problem med mina tidigare mobiler!?

Då tror jag mer på SBS, har ni korrekta inställningar för mobildata? Alltså för att kunna surfa utan WiFi?
Jag har en Note 4, haft och använt S2, S3, S4, Note 3 och aldrig haft problem..

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att du försöker använda Telias servrar i Comviqs nät. Stoppa i ett Telia kontantkort i stället om du vill använda Telias mail så blir det lättare.

Annars får du ju konfigurera telefonen att använda comviqs utgående mailserver.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Tcntad, jag har alla korrekta inställningar enligt flera kunniga personer i ämnet som kollat detta!
2000+, Jag har 3s kort och nät och hustrun har haft Tele2 men har nu Telenor men det fungerar inte!
Äldste sonen har en Samsung S3 med Tele2 och både hotmail och Gmail och det fungerar utmärkt!?
Frustrationen är hög för tillfället!