Intel NUC med Broadwell-U på CES 2015

Permalänk
Melding Plague

Intel NUC med Broadwell-U på CES 2015

Den nya processorarkitekturen Intel Broadwell hittar till allt fler enheter. På CES 2015 visas den senaste generationen av de ultrakompakta stationära datorerna i Intel NUC-serien.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Den nya skärmstandarden för år 2015 blir 3860x2160 upp från före detta 1920x1080.

Klarar intels av upplösningen och kan den spela upp video i den?

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på en NUC med 4 kärnor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Den nya skärmstandarden för år 2015 blir 3860x2160 upp från före detta 1920x1080.

Klarar intels av upplösningen och kan den spela upp video i den?

Haswell ska klara detta, hittar dock inga referenser just nu (på jobbet), antar att det rör sig om 30Hz dock. Förhoppningsvis klarar Broadwell 60Hz men intels egna sidor ger värdelösa svar på frågor om upplösning.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Haswell ska klara detta, hittar dock inga referenser just nu (på jobbet), antar att det rör sig om 30Hz dock. Förhoppningsvis klarar Broadwell 60Hz men intels egna sidor ger värdelösa svar på frågor om upplösning.

Broadwell har inte HDMI2.0. Över DisplayPort klarar den 60Hz. HEVC-avkodaren är nog däremot inte gjord för 60p. Men det är svårt att säga när drivrutiner inte finns än. H.264 i 4K klarade du redan med Haswell.

Permalänk
Medlem

Ge mig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

fläktlös?

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Broadwell har inte HDMI2.0. Över DisplayPort klarar den 60Hz. HEVC-avkodaren är nog däremot inte gjord för 60p. Men det är svårt att säga när drivrutiner inte finns än. H.264 i 4K klarade du redan med Haswell.

Tyvärr 4K i 24Hz. Men tycker att det kan vara ok, då det är med den integrerade grafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

fläktlös?

Precis vad jag också tänkte. För min del är en NUC enbart intressant om den är 100% passivt kyld. Misstänker att det är fläktar även i dessa modeller...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Broadwell har inte HDMI2.0. Över DisplayPort klarar den 60Hz. HEVC-avkodaren är nog däremot inte gjord för 60p. Men det är svårt att säga när drivrutiner inte finns än. H.264 i 4K klarade du redan med Haswell.

Med HD Graphics 6000 skall du, enligt det som står på Notebookcheck.com) kunna spela upp UHD i 60 Hz via displayport medans med HDMI 1.4 bara få ut UHD i 24 Hz. Dock så blir istället problemet att hitta en TV som har en DP ingång, för tillfället så verkar bara Panasonic ha det på sina modeller (7 tillgängliga på prisjakt just nu). Så man får hoppas att det ändras till framtiden så att fler TV apparater har det, eller helt enkelt vänta tills kommande generationer NUC i väntan på att Intel lägger till HDMI 2.0 stöd.

Länkar:
http://www.notebookcheck.com/Intel-HD-Graphics-6000.125587.0....
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s203935546#rparams=l=s2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Precis vad jag också tänkte. För min del är en NUC enbart intressant om den är 100% passivt kyld. Misstänker att det är fläktar även i dessa modeller...

Det ska tydligen finnas en låg ljudvolym fläkt, men med tankte på den låga ström som behövs, så kanske man kan modda chassit och köra passivt kylt Finns annars chassin att köpa för detta.

Permalänk
Medlem

Bl.a Akasa gör passiva lådor till NUCs. Jag har en till min HTPC NUC i sovrummet och den funkar kanon.
http://www.akasa.com.tw/update.php?tpl=product/product.list.t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtr:

Det ska tydligen finnas en låg ljudvolym fläkt, men med tankte på den låga ström som behövs, så kanske man kan modda chassit och köra passivt kylt Finns annars chassin att köpa för detta.

Skrivet av tactoad:

Bl.a Akasa gör passiva lådor till NUCs. Jag har en till min HTPC NUC i sovrummet och den funkar kanon.
http://www.akasa.com.tw/update.php?tpl=product/product.list.t...

Precis, det finns tredjepartschassin, men jag vill helst inte betala för två chassin.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Man kan ju köpa NUCen utan case. Eller det har man iaf kunnat göra fram tills nu.

Permalänk
Avstängd

USB 3.0 och Bluetooth 4.0, meh tråkigt att den inte har USB 3.1 och Bluetooth 4.2.
Tråkigt att inte NFC finns där redan som standard.

Trevligt att den har både mini-HDMI och mini-DisplayPort.
Trevligt att den har M.2 och hela fyra USB portar.

Undrar vilken version av HDMI och DisplayPort det, hoppas senaste, men antagligen inte.

Jag skulle vilja se en passivt kyld fläktlös variant med ett hölje som lever upp till en IP/IK-kod så det inte kommer in en massa damm.

Permalänk
Medlem

Jag tål bara inte fläktar i mina datorer så absolut fläktlöst är ett krav.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415