Bildkvalitets problem med Canon D600

Permalänk
Medlem

Bildkvalitets problem med Canon D600

Hej!
Är ute som utbytestudent i Australien och har precis bytt upp mig från min APS-C Sony (där objektiven var #@indyra och få), till en Canon D600.

Problemet jag har fått är att bilderna i canon kameraran är betydligt mer "luddiga" kanter och allt känns mycket mindre skarpt.
På skärmen i kameran är dom riktigt bra, men så fort de rullar in på dator skärmen så är det inte lika bra längre.
Vet inte var problemet kommer ifrån, tror inte det är min händer då jag är extremt stabil i handlaget. skakar inget.
Fotar nu i Large .JPG. den kantiga kurvan, inte den rundade i inställningarna (finns två).

Till min d600 har jag dessa saker:
Canon 18-55 Standard objektiv
canon 50mm f1.8 portrait.
Amaran HC100 ringblixt.

Hoppas att någon kunnig kan hjälpa mig, har letat i manualen efter inställningar och liknande men inte hittat något.
om ni behöver mer info , skriv vad ni behöver så ska jag försöka leta reda på det!

/Albin

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Fota i raw och använd något bra raw program för att få ut bästa möjliga av bilderna.
Exempelvis DxO OpticsPro/Lightroom/Capture One/SilkyPix.
Deta gäller oavsett kamera tillverkare.
Sedan dyra original linser i pro serierna (Sony G, Canon L) är antagligen skarpare än dom billigare varianterna.

Finns också något program (Piccure+) som påstår sig skärpa upp bättre än ovan nämnda program från billigare objektiv...
men med bästa inställningar var det väldigt slött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Fota i raw och använd något bra raw program för att få ut bästa möjliga av bilderna.
Exempelvis DxO OpticsPro/Lightroom/Capture One/SilkyPix.
Deta gäller oavsett kamera tillverkare.
Sedan dyra original linser i pro serierna (Sony G, Canon L) är antagligen skarpare än dom billigare varianterna.

Finns också något program (Piccure+) som påstår sig skärpa upp bättre än ovan nämnda program från billigare objektiv...
men med bästa inställningar var det väldigt slött.

Tycker Raw tar för mycekt tid att arbeta med efteråt, men om det är det osm krävs för att få riktigt bra bilder, then so be it.
HAr photoshop och canons program serie, men inte lightroom.
ska titta närmare på de andra alternativen!!

Tack på förhand

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Tycker Raw tar för mycekt tid att arbeta med efteråt, men om det är det osm krävs för att få riktigt bra bilder, then so be it.
HAr photoshop och canons program serie, men inte lightroom.
ska titta närmare på de andra alternativen!!

Tack på förhand

Är själv mest förtjust i DxO då det har en väldigt bra brusreducerings funktion (bästa på marknaden?).. men kan vara så att det bara finns i DxO Optics Pro Elite.
Men det kräver också endel av datorn att använda den funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Är själv mest förtjust i DxO då det har en väldigt bra brusreducerings funktion (bästa på marknaden?).. men kan vara så att det bara finns i DxO Optics Pro Elite.
Men det kräver också endel av datorn att använda den funktionen

Det finns inga gratis alternativ?
laddar ned DXo free trial nu, men känner att jag behöver en mer permanent lösning...
Samt internet är oavset vart du går alltid runt 3Mbt/s här...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Det finns inga gratis alternativ?
laddar ned DXo free trial nu, men känner att jag behöver en mer permanent lösning...
Samt internet är oavset vart du går alltid runt 3Mbt/s här...

Det finns säkert men har själv ingen direkt koll på dom.. kan finnas något som heter DarkTable.
Corel AfterShot 2 är ju kanske halva priset eller billigare än andra program.. tycker själv det är värt att ha ett riktigt bra program.
Men ja beror ju på din budget, men raw programen är det nya mörkrummet.

Vill du kunna experimentera endel så rekomenderar jag Topaz Labs plugin paket, dom flesta är riktigt bra och användbara men kostar endel.
Annars så har du Smart Photo Editor som är ett ganska billigt program som går att experimentera en heldel med.

Permalänk
Medlem

Är huset nytt?
Om sensorn har blivit rengjord så kan det mycket väl ligga skit kvar ute på kanterna.
Det syns Mycket väl om du plåtar något ljust och med minimal bländare (högsta F värdet)

RAW må vara lite tungt att arbeta med men fördelarna uppväger starkt om du frågar mig.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Är huset nytt?
Om sensorn har blivit rengjord så kan det mycket väl ligga skit kvar ute på kanterna.
Det syns Mycket väl om du plåtar något ljust och med minimal bländare (högsta F värdet)

RAW må vara lite tungt att arbeta med men fördelarna uppväger starkt om du frågar mig.

Huset är sprillas nytt, endast vart i görningen i ca en månad, men har mer än 2k slutningar.
Huset gör något som det kallar "sensor cleaning" varje gång den startas och stängs av.

Pednatsköter huset och rengör det med microfiber cloth efter varje dags använding...
är noga med att absolut alldrig nudda objektivs färstet eller något innaför det, så ska inte va några problem.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Gissar du har en 600D, D600 är en Nikon :):) testa ställa den i nästa läge av L den med runda kanter, den med taggiga gör väl just att kanterna blir taggiga och upplevs oskarpa.
Jag har själv en 600D och upplever inte bilderna oskarpa på min 24" skärm men jag kör RAW och om jag inte orkar efterbehandla så blir de den JPEG inställningen runda L.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Huset är sprillas nytt, endast vart i görningen i ca en månad, men har mer än 2k slutningar.
Huset gör något som det kallar "sensor cleaning" varje gång den startas och stängs av.

Pednatsköter huset och rengör det med microfiber cloth efter varje dags använding...
är noga med att absolut alldrig nudda objektivs färstet eller något innaför det, så ska inte va några problem.

Super!
Det är annars något att checka om man köper ett hus beg.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Gissar du har en 600D, D600 är en Nikon :):) testa ställa den i nästa läge av L den med runda kanter, den med taggiga gör väl just att kanterna blir taggiga och upplevs oskarpa.
Jag har själv en 600D och upplever inte bilderna oskarpa på min 24" skärm men jag kör RAW och om jag inte orkar efterbehandla så blir de den JPEG inställningen runda L.

Snacka om att vara helt borta när det kommer till nyare hus och dess funktioner.
Det är nog tid att jag läser på och håller mig up to date!!

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nbwu:

Det finns inga gratis alternativ?
laddar ned DXo free trial nu, men känner att jag behöver en mer permanent lösning...
Samt internet är oavset vart du går alltid runt 3Mbt/s här...

Det finns ett bra gratisalternativ för framkallning
http://rawtherapee.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Varför sparar du bilderna i låg kvalitet? Jag vet inte exakt vilken skillnad det gör, då jag själv inte använder jpg, men det känns ju som nånting du borde börja med att testa iallafall.
Jpg-filer är ju rätt små, är det nån vits med att snåla ner på dom ytterligare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Om det är en Canon 600D (heter Rebel T3i i USA) som avses så har jag en sån. Ställ in att du skall spara i RAW (ca. 24 MB) och jpg i L (ca. 3-4 MB) - då har du gjort det du kan för att få högsta kvalitet till SD-kortet.

Har du senaste 18-55 IS STM:
http://kenrockwell.com/canon/lenses/18-55mm-stm.htm
Har en själv som enl. tester är utmärkt.

Antar du har denna:
http://www.kenrockwell.com/canon/lenses/50mm-f18.htm
som är superskarp.

Ta några testbilder med båda gluggarna och förstora upp på datorskärmen. Blir det inte skarpt där - återkom så vi får titta på de bilder du tycker är oskarpa, ange exponeringsdata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Varför sparar du bilderna i låg kvalitet? Jag vet inte exakt vilken skillnad det gör, då jag själv inte använder jpg, men det känns ju som nånting du borde börja med att testa iallafall.
Jpg-filer är ju rätt små, är det nån vits med att snåla ner på dom ytterligare?

Skickades från m.sweclockers.com

L står i detta fallet för LARge, vilket är högsta JPG kvaliteten som är möjlig, letade runt lite på ämnet och L med taggit ger mindre behandlade bilder än L med rundat.

Skrivet av jookeer:

Om det är en Canon 600D (heter Rebel T3i i USA) som avses så har jag en sån. Ställ in att du skall spara i RAW (ca. 24 MB) och jpg i L (ca. 3-4 MB) - då har du gjort det du kan för att få högsta kvalitet till SD-kortet.

Har du senaste 18-55 IS STM:
http://kenrockwell.com/canon/lenses/18-55mm-stm.htm
Har en själv som enl. tester är utmärkt.

Antar du har denna:
http://www.kenrockwell.com/canon/lenses/50mm-f18.htm
som är superskarp.

Ta några testbilder med båda gluggarna och förstora upp på datorskärmen. Blir det inte skarpt där - återkom så vi får titta på de bilder du tycker är oskarpa, ange exponeringsdata.

Ska testas!!
har ett par tusen bilder så ska nog gå att hitta ett par intresanta när man vaknat upp igen... (ligger 7h före i tidszon.)

Skrivet av mrqaffe:

Det finns ett bra gratisalternativ för framkallning
http://rawtherapee.com/

Man tackar man, ska genast tittas upp!!

Skrivet av BTLulle:

Gissar du har en 600D, D600 är en Nikon :):) testa ställa den i nästa läge av L den med runda kanter, den med taggiga gör väl just att kanterna blir taggiga och upplevs oskarpa.
Jag har själv en 600D och upplever inte bilderna oskarpa på min 24" skärm men jag kör RAW och om jag inte orkar efterbehandla så blir de den JPEG inställningen runda L.

Skall testas, känns som att det kan va värt att experimentera nån dag för mig och verkligen kolla igenom vad som blir ablsoult bäst.

Någon som har några förslag på efterbehandling av .JPG filer med oskarpa kanter??

Kommer ladda upp bilder imorgon morgon (ja för er blir det mitt i natten...), börjar uppladdningen nu men internetet här är uselt så kan ta ett bra tag att få upp dem. så imorogn bitti finns de här för allmän beskådan.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att din autofocus ligger ur fas / fel då ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Nbwu:

L står i detta fallet för LARge, vilket är högsta JPG kvaliteten som är möjlig, letade runt lite på ämnet och L med taggit ger mindre behandlade bilder än L med rundat.

Nja. Large är den faktiska upplösningen på bilden. Taggig/rund ikon anger hur komprimerat bilden sparas. Taggig innebär hög komprimering.
Jag vet inte vad för ämne du hittade som sade annorlunda, men kika på s.77 i manualen.
Och tja, om det är någon teknikpryl man bör läsa manualen till, så är det systemkameran

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

RTFM

Skrivet av n_sandstrom:

Nja. Large är den faktiska upplösningen på bilden. Taggig/rund ikon anger hur komprimerat bilden sparas. Taggig innebär hög komprimering.
Jag vet inte vad för ämne du hittade som sade annorlunda, men kika på s.77 i manualen.
Och tja, om det är någon teknikpryl man bör läsa manualen till, så är det systemkameran

Skickades från m.sweclockers.com

Detta som n_sandstrom skriver är en fullträff, som många missar!

RTFM (Read The Fucking Manual)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Har nu läst runt massvis överallt, på mer än två språk, och har kommit fram till två saker:

Raw är bäst.
TItta på bilderna i 100% varken mer eller midre.

Annat intresant:
http://www.kenrockwell.com/index.htm massvis med intresanta synpunkter, några får en att verkligen tänka till...
RTFM är en grymt bra grundregel.
Efterbehandlig väger lika tungt som själva fotot (om inte mer).

Enorma tack allesammans om hjälp mig få ordning på detta!
Så nu bär det av till att invadera foto tråden med bilder från nya lärdommar.

Edit 1:
bilder från Fyrverkerierna i Säydney 14/15 finns nu på min flickr, det är bland annat dessa foton som upplevdes som "oskarpa" och "luddiga".
Har plockat ut de bra fotona.
https://www.flickr.com/photos/98594563@N03/

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Kollar man på bildernas exif data verkar det stämma överens med bildresultatet (nyårsbilderna), körde du med autofokus också?
iaf, rekommenderar att du kollar in lite guider på nätet eller varför inte några youtube klipp angående hur man tar fyrverkeri/kvälls/landskapsbilder.
Jag tror inte det är något fel på kameran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T-Unit:

Kollar man på bildernas exif data verkar det stämma överens med bildresultatet (nyårsbilderna), körde du med autofokus också?
iaf, rekommenderar att du kollar in lite guider på nätet eller varför inte några youtube klipp angående hur man tar fyrverkeri/kvälls/landskapsbilder.
Jag tror inte det är något fel på kameran.

Låste in med AF på ett mål långt bort, vartefter jag ändrade till MF och behöll fokus på fyrverkerierna.
Tror på kamerans kapacitet jag med... Har ändrat till RAW nu, så ska nog bli bra med kvaliten, nu blir det fokus övningar istället.

Vad anser du om bilderna?, sitter på en ultrabook själv, så mer intryck vore fint

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Oskärpa kan fås av en/flera av dessa:
1. Dålig optik: kan bli bättre med nedbländning
2. Motivet utanför fokus: AF funkar sämre i svagt ljus, isf använd MF
3. Rörelseoskärpa: motivet eller kameran är inte stilla, använd kortare slutartid eller stativ

Tycker inte nån av dina bilder lider av 1 ovan, snarare 3 och/eller 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Oskärpa kan fås av en/flera av dessa:
1. Dålig optik: kan bli bättre med nedbländning
2. Motivet utanför fokus: AF funkar sämre i svagt ljus, isf använd MF
3. Rörelseoskärpa: motivet eller kameran är inte stilla, använd kortare slutartid eller stativ

Tycker inte nån av dina bilder lider av 1 ovan, snarare 3 och/eller 2.

Det gör det enklare får helt enkelt öva, övning ger färdighet som de heter.
Har försökt mig på MF lite då och då, men det tar ju alldeles för lång tid när man vill fota något som rör sig fort... (har nog att göra med erfarenhet)

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Det gör det enklare får helt enkelt öva, övning ger färdighet som de heter.
Har försökt mig på MF lite då och då, men det tar ju alldeles för lång tid när man vill fota något som rör sig fort... (har nog att göra med erfarenhet)

Ja det är svårt med MF på rörliga motiv, särskilt med 50mm f/1.8 II.
MF ser jag som ett komplement i svagt ljus eller svårare motiv om jag inte litar på AF eller om AF inte hittar rätt.
En annan finnes med MF är skärpedjupet. AF sätter skärpan mitt i prick. Skärpedjupet hamnar då ca. 1/3 framför motivet och 2/3 bakom. Vill man inte ha det så är det korrigering med MF som gäller.

Läxa: Du får RTFM efter knappen/inställningen för att få objektivet att stänga bländaren för att se skärpedjupet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Ja det är svårt med MF på rörliga motiv, särskilt med 50mm f/1.8 II.
MF ser jag som ett komplement i svagt ljus eller svårare motiv om jag inte litar på AF eller om AF inte hittar rätt.
En annan finnes med MF är skärpedjupet. AF sätter skärpan mitt i prick. Skärpedjupet hamnar då ca. 1/3 framför motivet och 2/3 bakom. Vill man inte ha det så är det korrigering med MF som gäller.

Läxa: Du får RTFM efter knappen/inställningen för att få objektivet att stänga bländaren för att se skärpedjupet.

läste upp mig, finns under objektivet, till vänset om låset, sett från hur man håller kameran.så ungefär där man har vänster lillfinger/fingret ovanför lillfingret.
svart knapp, utan märkning.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Korrekt.

Läxor:
1. Kolla igenom på Canons sajt vilka Canonprogg som finns för nedladdning - det kommer nya uppdateringar hela tiden - gå igenom de versioner du har å uppdatera vid behov. Finns många progg med olika funktioner (göra album, konvertera/redigera RAW mfl.).

2. RTFM hur du tar panoramabilder - öva sen på det. Hur ställer du in kameran? Hur sammanställer du flera bilder till att bli en panoramabild i datorn?

3. Öva Live View. Installera Live View progget. Sätt kameran på ett enkelt stativ (Gorilla tripod duger). Koppla en USB-kabel mellan kameran å datorn, starta Live View - voila - nu kan du se på datorn det kameran ser + en massa inställningar.

Permalänk
Medlem

Fota i Raw samt blända ner dina objektiv till F/8 så får du se på bästa skärpan dina billiga objektiv kan prestera. jag rekommenderar att du byter ut 18-55 objektivet till ett sigma eller tamron ditto för runt 2000kr~

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.