Ny telefon efter 9 år. Z3 Compact vs ???

Permalänk
Hedersmedlem

Ny telefon efter 9 år. Z3 Compact vs ???

Efter att ha suttit på en och samma (min enda) mobiltelefon i snart 9 år så känner jag att det kanske är dags att kliva in i framtiden.

Kraven är:
- 3000-4000 kr
- Liknande batteritid som min nuvarande telefon, d.v.s. 5+ dagar med ENDAST dum-phone-funktioner. 3G etc. får såklart dra mer.
- Pålitlig. Vill inte att den ska desintegrera bara för att man råkar smeka den fel.
- Gå att använda med en hand.

På jobbet har jag en Sony Z1 Compact och är riktigt imponerad med den. Användarvänlig och en batteritid som utan problem klarar en vecka om man stänger av alla funktioner som inte har att göra med samtal eller SMS. Därför har jag tittat en del på dess efterföljare Sony Z3 Compact, men har blivit lite skrämd av alla kommentarer om att den verkar vara väldigt känslig för att få sprickor.
Är denna kritik överdriven, eller är det helt enkelt så att Z1 är robustare än Z3 rent fysiskt?
Är det stor skillnad mjukvarumässigt mellan de två telefonerna?
Finns det någon annan värdig utmanare?

Diverse skydd kommer såklart att införskaffas oavsett vilken mobil det blir, men jag köper helst något som är hyfsat robust redan från början.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Så, hur pass mycket använder du telefonen en vanlig dag? För jag kan direkt nästan säga att 5 dagar är för länge, för alla dagens smartphones. Jag är medveten om att man kan inaktivera automatisk uppdatering, stänga av wifi etc. Men 5+ dagar är rätt länge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Casgar:

Efter att ha suttit på en och samma (min enda) mobiltelefon i snart 9 år så känner jag att det kanske är dags att kliva in i framtiden.

Kraven är:
- 3000-4000 kr
- Liknande batteritid som min nuvarande telefon, d.v.s. 5+ dagar med ENDAST dum-phone-funktioner. 3G etc. får såklart dra mer.
- Pålitlig. Vill inte att den ska desintegrera bara för att man råkar smeka den fel.
- Gå att använda med en hand.

På jobbet har jag en Sony Z1 Compact och är riktigt imponerad med den. Användarvänlig och en batteritid som utan problem klarar en vecka om man stänger av alla funktioner som inte har att göra med samtal eller SMS. Därför har jag tittat en del på dess efterföljare Sony Z3 Compact, men har blivit lite skrämd av alla kommentarer om att den verkar vara väldigt känslig för att få sprickor.
Är denna kritik överdriven, eller är det helt enkelt så att Z1 är robustare än Z3 rent fysiskt?
Är det stor skillnad mjukvarumässigt mellan de två telefonerna?
Finns det någon annan värdig utmanare?

Diverse skydd kommer såklart att införskaffas oavsett vilken mobil det blir, men jag köper helst något som är hyfsat robust redan från början.

Det finns ingen smartphone i hela världen med över 5 dagars batteritid om den används.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Så, hur pass mycket använder du telefonen en vanlig dag? För jag kan direkt nästan säga att 5 dagar är för länge, för alla dagens smartphones. Jag är medveten om att man kan inaktivera automatisk uppdatering, stänga av wifi etc. Men 5+ dagar är rätt länge.

5 dagar är inga problem med många telefoner om man använder den som dum-phone.
Tror flesta klarar det min lumia820 klara ca 7 dagar och iphone 3gs klara ca 4 -5 dagar med bara dumfunktioner

Permalänk
Medlem

Har en z3c, bra telefon som du säkert blir nöjd med även om jag inte skulle kalla den robust med glas på baksidan. 2 dagar batteritid, bättre blir det inte i smartphone världen just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Om du kan få tag på en oneplus One skulle jag verkligen rekommendera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det finns ingen smartphone i hela världen med över 5 dagars batteritid om den används.

Skickades från m.sweclockers.com

Till det han beskriver klarar dem flesta. Iaf min gamla Samsung S2, S3 och nyare Nexus 5.
Det är inga verstingar så jag skulle tro att dem flesta klarar det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Efter att ha suttit på en och samma (min enda) mobiltelefon i snart 9 år så känner jag att det kanske är dags att kliva in i framtiden.

Kraven är:
- 3000-4000 kr
- Liknande batteritid som min nuvarande telefon, d.v.s. 5+ dagar med ENDAST dum-phone-funktioner. 3G etc. får såklart dra mer.
- Pålitlig. Vill inte att den ska desintegrera bara för att man råkar smeka den fel.
- Gå att använda med en hand.

På jobbet har jag en Sony Z1 Compact och är riktigt imponerad med den. Användarvänlig och en batteritid som utan problem klarar en vecka om man stänger av alla funktioner som inte har att göra med samtal eller SMS. Därför har jag tittat en del på dess efterföljare Sony Z3 Compact, men har blivit lite skrämd av alla kommentarer om att den verkar vara väldigt känslig för att få sprickor.
Är denna kritik överdriven, eller är det helt enkelt så att Z1 är robustare än Z3 rent fysiskt?
Är det stor skillnad mjukvarumässigt mellan de två telefonerna?
Finns det någon annan värdig utmanare?

Diverse skydd kommer såklart att införskaffas oavsett vilken mobil det blir, men jag köper helst något som är hyfsat robust redan från början.

Jag har en Z3C och jag använder mer eller mindre bara samtal + sms, kör stamina läge och då räcker den runt 4-5 dagar för mig. Finns även ett ultra stamina läge, och då borde den räcka en stund till.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Beställde en China mobil för en vän, som är vatten och stöt tålig. Ip-nått. Med tuoch. Den håller för han minst 7 dagar med dum funktioner eller hur ni nu kallar dem. Han hade en gammal Nokia express music förr med ett större batteri än original och den höll bara 4 dagar. Så, klart det finns. Men klart både jag och hans fru som inte är så kunnig är redigt impade.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Avstängd

Vad ska du med en dyr smartphone till ?

Här har du, standby på en månad
http://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefone...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ReZZiE:

Tycker själv att det är jävligt synd att företagen har förbisett mobilernas främsta användningsområde... just samtal.

Idag är det mer en sak som man sitter och stirrar på för att undvika kontakt med omvärlden. xD

Fast det stämmer ju inte. Är säker på att samtal inte är det som folk använder smartphones till som huvudsyssla. Har dock ingen statistik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Vad ska du med en dyr smartphone till ?

Här har du, standby på en månad
http://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefone...

Har två såna. Batteritid på över två veckor. Om den används till samtal och sms alltså.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det finns ingen smartphone i hela världen med över 5 dagars batteritid om den används.

Skickades från m.sweclockers.com

Mina föräldrar har Moto G, brukar klara 8-9 dagar på en laddning om man bara ringer lite och sms:ar och alltid har wifi på. De brukar ha ungefär 3 timmar sot.

Har själv samma telefon fast med 4G, brukar ladda varannan dag ungefär med 6-7 sot.

Men ska man inte använda några smartphone funktioner så kan man ju lika gärna köpa en dumbphone, så slipper du bli spårad av NSA och google hela dagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Mina föräldrar har Moto G, brukar klara 8-9 dagar på en laddning om man bara ringer lite och sms:ar och alltid har wifi på. De brukar ha ungefär 3 timmar sot.

Har själv samma telefon fast med 4G, brukar ladda varannan dag ungefär med 6-7 sot.

Men ska man inte använda några smartphone funktioner så kan man ju lika gärna köpa en dumbphone, så slipper du bli spårad av NSA och google hela dagarna.

Går ju att installera ren aosp o skita i google etc. Då spårar de dig inte lättare med en smartphone.
Men jag håller med om att om man inte är intresserad av smartphone funktioner så är det väl ingen ide att betala tusenlappar helt i onödan.
http://www.samsung.com/se/consumer/mobil/mobile-phones/mobile...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Baxtex:

Mina föräldrar har Moto G, brukar klara 8-9 dagar på en laddning om man bara ringer lite och sms:ar och alltid har wifi på. De brukar ha ungefär 3 timmar sot.

Har själv samma telefon fast med 4G, brukar ladda varannan dag ungefär med 6-7 sot.

Men ska man inte använda några smartphone funktioner så kan man ju lika gärna köpa en dumbphone, så slipper du bli spårad av NSA och google hela dagarna.

Skulle säga samma grej. Brukar klara mig strax över 2.5dygn på min Moto G. Då är det alltid WiFi och 3G igång, dock kollar jag inte tiden på mobilen stup i kvarten

Detta innefattar lite ljudbok, musik och webbsurf, 20-40min per dag kanske.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

För att förtydliga lite angående batteritiden. Självklart förväntar jag mig inte att batteriet ska räcka i 5+ dagar vid "normalt" användande, d.v.s. surfande, Spotify etc. Jag vill bara att den ska klara flera dagar på en laddning OM jag skulle behöva det. Tänk typ festival där laddningstillfällena är ganska begränsade. Bör kanske tilläggas att jag inte sitter i telefonen (samtal) särskilt mycket, max en halvtimme per dag i snitt kanske.

Angående Z3C vs Z1C, är Z3 värd ~1000kr mer? Vad får jag för den extra tusenlappen?

Skrivet av Boss302:

Men jag håller med om att om man inte är intresserad av smartphone funktioner så är det väl ingen ide att betala tusenlappar helt i onödan.
http://www.samsung.com/se/consumer/mobil/mobile-phones/mobile...

Självklart så ska den användas till att surfa med, annars hade jag såklart inte ens tittat åt smartphonehållet till att börja med. Sen angående telefonen du länkade, hade en i jobbet tidigare. Bra batteritid, men totalt värdelöst användargränssnitt, ett mörker att SMSa med, kass kamera samt att den tappade Bluetooth till och från vilket var riktigt jobbigt när man sitter i bilen och är uppkopplad till högtalarna. Aldrig igen!

Skrivet av DavidtheDoom:

Skulle säga samma grej. Brukar klara mig strax över 2.5dygn på min Moto G. Då är det alltid WiFi och 3G igång, dock kollar jag inte tiden på mobilen stup i kvarten

Detta innefattar lite ljudbok, musik och webbsurf, 20-40min per dag kanske.

Hur är den att använda då? Bör nämna att jag hatar sega mobiler (och sega saker i allmänhet).

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Entusiast

Om du stänger av data och liknande kan du lätt klara dig i fem dagar. Min M8 klarar sig i flera veckor om jag kör med "extreme power saver", då blir telefonen i princip en dumtelefon.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Angående Z3C vs Z1C, är Z3 värd ~1000kr mer? Vad får jag för den extra tusenlappen?

Skillnaden dom emellan är inte så stor. Det är mer evolution än revolution. Personligen skulle jag satsat på Z1C, men båda är trevliga lurar. En sida-vid-sida jämförelse hittar du här.

F.ö. så är stand-by tiden för Sonys Z-lurar väldigt bra, bortåt 20 dagar borde inte vara nåt problem att uppnå.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

För att förtydliga lite angående batteritiden. Självklart förväntar jag mig inte att batteriet ska räcka i 5+ dagar vid "normalt" användande, d.v.s. surfande, Spotify etc. Jag vill bara att den ska klara flera dagar på en laddning OM jag skulle behöva det. Tänk typ festival där laddningstillfällena är ganska begränsade. Bör kanske tilläggas att jag inte sitter i telefonen (samtal) särskilt mycket, max en halvtimme per dag i snitt kanske.

Angående Z3C vs Z1C, är Z3 värd ~1000kr mer? Vad får jag för den extra tusenlappen?

Aningen bättre hårdvara o lite större skärm.
Största plusset imo med z2 z3/c framför z1 är väl att den inte kommer med en plastfilm ytterst på glaset som repas lätt.
Om det är värt 1000:- kan jag dock inte svara på.

Mycket battre batteritid än z3 är nog tyvärr inte lätt att hitta?
Har du bara inte en massa skitappar igång i bakgrunden som väcker telefon stup i kvarten så ka den klara sig ett bra tag.

Permalänk
Medlem

Om det inte vore för att jag blivit så beroende av Google Maps hade jag gärna haft en "dumb-phone".

Det kan vara värt att kolla på dels Xiao Mi (väldigt billig Android-lur) och Nexus 4 (använder den nu.) Båda är väldigt prisvärda. Är dock inte säker på om det går att inaktivera tillräckligt mycket för att komma upp i 5 dagar batteri-tid, men när jag reser använder jag den i flygplansläge för att lyssna på musik, och det brukar gå upp till en vecka.

Permalänk
Medlem

För mig blev det en beställning från kina! en Elephone p3000s.

Den har fått otroligt mycket bra reviews 3150mah batteri octacore 5tums ips skärm 2gb ram m.m.
Mycket bra pris med! jag personligen vände mig för första gången till kina för att få tag i en telefon till ett humant pris! då telefoner i sverige är så brutalt hutlöst dyra!!!

Jag kommer ge mera info efter jag fått telefonen hur den funkar. men sök på youtube om reviews på den telefonen bara ett tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Efter att ha suttit på en och samma (min enda) mobiltelefon i snart 9 år så känner jag att det kanske är dags att kliva in i framtiden.

Kraven är:
- 3000-4000 kr
- Liknande batteritid som min nuvarande telefon, d.v.s. 5+ dagar med ENDAST dum-phone-funktioner. 3G etc. får såklart dra mer.
- Pålitlig. Vill inte att den ska desintegrera bara för att man råkar smeka den fel.
- Gå att använda med en hand.

På jobbet har jag en Sony Z1 Compact och är riktigt imponerad med den. Användarvänlig och en batteritid som utan problem klarar en vecka om man stänger av alla funktioner som inte har att göra med samtal eller SMS. Därför har jag tittat en del på dess efterföljare Sony Z3 Compact, men har blivit lite skrämd av alla kommentarer om att den verkar vara väldigt känslig för att få sprickor.
Är denna kritik överdriven, eller är det helt enkelt så att Z1 är robustare än Z3 rent fysiskt?
Är det stor skillnad mjukvarumässigt mellan de två telefonerna?
Finns det någon annan värdig utmanare?

Diverse skydd kommer såklart att införskaffas oavsett vilken mobil det blir, men jag köper helst något som är hyfsat robust redan från början.

Sprickor är inga problem vid normal hantering, många av de som har problem med spruckna glas på fram och baksida misshandlar sina telefoner.
Z3 eller Z1 är mer en fråga om man vill lägga >1000sek på något bättre prestanda och en aning större skärm. Gå till en butik och känn på Z3:an.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha lite säkerhet batterimässigt på t.ex. festivaler, så finns det ju extra batteripack som klarar att ladda telefonen fullt mellan 2-4 ggr ungefär, beroende på kapacitet.

Jag kör med en plånboksstor powerbank som håller 8800mAh, så jag kan ladda mitt batteri ungefär 3-4ggr. Kostade väl 199kr tror jag på 24.se, finns olika stora modeller här och var på nätet.

Det förutsätter att du har extrapacket på laddning innan du åker så klart, eftersom det då tar 2-4ggr längre tid att ladda i sin tur.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Sprickor är inga problem vid normal hantering, många av de som har problem med spruckna glas på fram och baksida misshandlar sina telefoner.
Z3 eller Z1 är mer en fråga om man vill lägga >1000sek på något bättre prestanda och en aning större skärm. Gå till en butik och känn på Z3:an.

Men faktum är att telefoner kan spricka i glaset till synes utan anledning, även om det inte händer ofta så händer det.
Min LG G2 fick en spricka rakt över skärmen utan någon yttre påverkan.

Permalänk

Fem dagar är helt omöjligt på en modern telefon. Det kaaaaaanske går om batteriet är helt nytt, och du stänger av precis alla funktioner, och aldrig ens tänder displayen en enda gång - samt att ingen försöker ringa/kontakta dig på något sätt.

Permalänk
Medlem

Rekord för min LG G3 är 4d14t på en laddning. Använde den ytterst sparsamt under den tiden, knappt någon surf bara nåt SMS eller samtal Detta med 4G aktiverat men måste säga att G3an är kung på standby. Dock håller den inte värst länge om man använder den.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

För att förtydliga lite angående batteritiden. Självklart förväntar jag mig inte att batteriet ska räcka i 5+ dagar vid "normalt" användande, d.v.s. surfande, Spotify etc. Jag vill bara att den ska klara flera dagar på en laddning OM jag skulle behöva det. Tänk typ festival där laddningstillfällena är ganska begränsade. Bör kanske tilläggas att jag inte sitter i telefonen (samtal) särskilt mycket, max en halvtimme per dag i snitt kanske.

Jag skulle nog föreslå att köpa valfri telefon, sen skaffar du en sådan här (eller liknande) som du tar med dig på festival:
http://www.kjell.com/sortiment/el/batterier/laddningsbara-bat...

Det har jag gjort flera gånger och det funkar hur bra som helst att ladda den över natten i tältet.
(eller om du är kvinna/gillar handväskor, ha den i handväskan och ladda den där i fall batteriet i telefonen skulle börja ta slut )

Permalänk
Medlem

Har en z3c som utan problem kan klara 3-4 dagar på battery saving mode, då har jag LTE och wifi igång när mobilen inte är släckt och behaglig ljusstyrka istället för max. Har även på så att om jag inte låser upp mobilen så startar den inte heller massa onödiga appar som LTE och wifi, dessa inställningar finns i mobilen och är ingen ap jag laddat ned.
En trist sak, men det är inte sonys fel, är att man inte kan ha spotify, den skiten ligger och kör även om jag stänger av den på alla möjliga sätt vilket gör att battery saver inte fungera.
Så 5 dagar plus på ultra battery savingsmode, där typ, samtal, sms och kamera(?), kalender och ja, de funktioner som finns på en "dumtelefon2" fungerar.
Det jag tyvärr inte gillar med z3c är att baksidan är av glas, den är så förbannat hal. Inget problem när man håller den i handen, men ska du lägga den på en yta som sluttar lite eller ett tåg som bromsar eller ja, du förstår vinkeln, så kommer inte telefonen ligga still.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det finns ingen smartphone i hela världen med över 5 dagars batteritid om den används.

Skickades från m.sweclockers.com

Min iPhone 4 som jag har i bilen till att lyssna musik via bluetooth och spotify klarade 6 dagar med ca 2h musik varje dag, så det är användarbeteendet som styr det i allra högsta grad.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Fem dagar är helt omöjligt på en modern telefon. Det kaaaaaanske går om batteriet är helt nytt, och du stänger av precis alla funktioner, och aldrig ens tänder displayen en enda gång - samt att ingen försöker ringa/kontakta dig på något sätt.

Långt ifrån omöjligt, nyttjar man sin smartphone som en "dum" mobil med data, gps, blåtand, 3/4G osv avstängt går det utmärkt.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder