MSI GS30 Shadow med Gamingdock erbjuder externt grafikkort

Permalänk
Melding Plague

MSI GS30 Shadow med Gamingdock erbjuder externt grafikkort

På CES 2015 begåvas den bärbara datorn MSI GS30 Shadow med något så exotiskt som ett externt grafikkort, eller snarare en grafikkortsdocka.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ge mig thunderbolt.

Permalänk

Gillar konceptet, en liten bärbar som är lätt att ta med sig. Sen dockar man den när man är hemma och får en speldator.

Frågan är hur bra det fungerar och presterar, och borde man inte få både en liten portabel laptop och en stationär speldator för mindre pengar.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Visst, modulärt i all ära. Men inelegant som tusan.

Hoppas att vi i framtiden får propra externa varianter av grafikkort. Som mer ser ut som externa hårddiskar, med en kloss till nätadapter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Måste nog säga att Dells/Alienwares lösning är väldigt mycket snyggare/smidigare: http://cnet4.cbsistatic.com/hub/i/r/2014/10/27/384bdf17-06e6-...

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Gillar konceptet, en liten bärbar som är lätt att ta med sig. Sen dockar man den när man är hemma och får en speldator.

Frågan är hur bra det fungerar och presterar, och borde man inte få både en liten portabel laptop och en stationär speldator för mindre pengar.

Jo, du har helt rätt. Priset i förhållande till att skaffa två system gör att satsningen även denna gång ter sig "aningen" märklig.
Jag vet inte varför det måste kosta ca 10.000:- för en tom grafikkortsdocka. Det blir ju helt galet fel.

Sedan tror jag att man kan nå en mycket bredare marknad om man inte gör dockan anpassningsbar utan den bör vara färdigfixad likt externa hårddiskar som bara är plug and play.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Alternativet till detta är att skaffa sig en renodlad ultrabook, + en renodlad speldator i Mini-itx.

Det blir antagligen både billigare och mer platseffektivt.

Kul koncept, men det behöver slipas ett par år till.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Herregud den ju större än min kommande itx låda. Som säkert blir billigare.

Kan jag köpa en lika stor billig laptop på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Gillar konceptet, en liten bärbar som är lätt att ta med sig. Sen dockar man den när man är hemma och får en speldator.

Frågan är hur bra det fungerar och presterar, och borde man inte få både en liten portabel laptop och en stationär speldator för mindre pengar.

Jag kopplade in mitt GTX 460 till min bärbara Dual2Core-laptop och fick rätt hyfsad prestanda ändå, och då över 1x PCIe 2.0. Om denna är 16x så lär inte sammankopplingen flaska vilket den gjorde i mitt fall. Jag lyckades inte heller få det att fungera på den interna skärmen då jag hade för gammal laptop med ATI(ja, gammal)-GPU, men det är oftast inga problem om man använder Nvidia-kort (400-serien eller senare) i en nyare laptop utan diskret grafik (Sandybridge eller senare) då Optimus tydligen ska fungera alldeles utmärkt.

Nackdelen nuförtiden är att inte så många datorer har en ExpressCard-plats längre och då blir det jobbigt att koppla in. Det går i en intern mPCIe också men då måste man modifiera chassit lite.

EDIT: Jag betalade knappt 500 kr för min adapter (frakten stod för typ halva kostnaden) och använde gammal GPU och PSU, så det går att göra billigt om datorn har ExpressCard. Dock inte många tunna datorer som har det..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Sedan tror jag att man kan nå en mycket bredare marknad om man inte gör dockan anpassningsbar utan den bör vara färdigfixad likt externa hårddiskar som bara är plug and play.

Problemet är då... du måste släppa 5 olika modeller, 5 olika chassi för 5 olika prestanda klasser. Samtidigt är det väldigt svårt att göra "plug N play" när något är långt från standard. Alla speciallösningar brukar vara mer "plug N pray" lösningar.

Permalänk
Medlem

Hade jag haft en fungerande laptop så hade detta vart högintressant när man är på resande fot. Fast på tok för dyr 1000-1500 hade vart mer passande.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Treskift, odefinierade arbetsplatser, cad/cam samt lite mattelab. Here we come!

Får dem till det så kan det kanske bli lite ekonomiskt försvarbart. Och om de verkligen får ut en produkt på marknaden så kanske vi kan hoppas på lite mer hemma användar varianter från andra.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Jag kopplade in mitt GTX 460 till min bärbara Dual2Core-laptop och fick rätt hyfsad prestanda ändå, och då över 1x PCIe 2.0. Om denna är 16x så lär inte sammankopplingen flaska vilket den gjorde i mitt fall. Jag lyckades inte heller få det att fungera på den interna skärmen då jag hade för gammal laptop med ATI(ja, gammal)-GPU, men det är oftast inga problem om man använder Nvidia-kort (400-serien eller senare) i en nyare laptop utan diskret grafik (Sandybridge eller senare) då Optimus tydligen ska fungera alldeles utmärkt.

Nackdelen nuförtiden är att inte så många datorer har en ExpressCard-plats längre och då blir det jobbigt att koppla in. Det går i en intern mPCIe också men då måste man modifiera chassit lite.

EDIT: Jag betalade knappt 500 kr för min adapter (frakten stod för typ halva kostnaden) och använde gammal GPU och PSU, så det går att göra billigt om datorn har ExpressCard. Dock inte många tunna datorer som har det..

jag är lite nyfiken på hur din lösning såg ut? Vilken typ av adapter och vilka gränssnitt och tillverkare?

MVH
Jocke

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuCke:

jag är lite nyfiken på hur din lösning såg ut? Vilken typ av adapter och vilka gränssnitt och tillverkare?

MVH
Jocke

Ska kolla upp vad adaptern heter, kanske kan göra ett litet galleri om jag orkar sätta ihop allt igen

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Ska kolla upp vad adaptern heter, kanske kan göra ett litet galleri om jag orkar sätta ihop allt igen

Tack gärna!
fota adaptern vilket gränssnitt använde den?

MVH
Jocke

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuCke:

Tack gärna!
fota adaptern vilket gränssnitt använde den?

MVH
Jocke

Det är en hwtools PE4C v 1.2 som jag kopplade in via expresscard. Ström tog jag från ett ATX-PSU (ModXstream ocz 500w) och grafikkortet ett gigabyte gtx 460 1GB OC i adaptern och en skärm i dvi. Jag var tvungen att minska RAM från 4 GB till 2 då datorn inte kunde fördela resurserna annars. Sen fungerade det hyfsat, ett rejält lyft för min laptop men typ bara halv kapacitet av grafikkortet som utnyttjades. Detta dock med 1x pcie 2.0 och utan möjlighet till optimimus.

Just Hwtools är billigast men mest gör det själv också. Finns enklare lösningar med externa nätaggregat också.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Det är en hwtools PE4C v 1.2 som jag kopplade in via expresscard. Ström tog jag från ett ATX-PSU (ModXstream ocz 500w) och grafikkortet ett gigabyte gtx 460 1GB OC i adaptern och en skärm i dvi. Jag var tvungen att minska RAM från 4 GB till 2 då datorn inte kunde fördela resurserna annars. Sen fungerade det hyfsat, ett rejält lyft för min laptop men typ bara halv kapacitet av grafikkortet som utnyttjades. Detta dock med 1x pcie 2.0 och utan möjlighet till optimimus.

Just Hwtools är billigast men mest gör det själv också. Finns enklare lösningar med externa nätaggregat också.

Tack så jättemycket! jag har ALDRIG sett något liknande.

MVH
Jocke

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem

Priset beror garanterat på att en massa licenser måste betalas och särskilt då marknaden för mobila grafikkort kan rubbas ordentligt.

Med tanke på hur mycket AMD ligger efter på högpresterande mobila grafikkort så kanske det vore i deras intresse att satsa på konceptet.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuCke:

Tack så jättemycket! jag har ALDRIG sett något liknande.

MVH
Jocke

Var glad för att du inte tittade på modellerna där man sågar till en lucka i chassit för att komma åt de interna mPCIe-platserna då
Kollade runt på ett forum om just sådana här eGPU-lösningar och de sa att jag kunde få bättre prestanda om jag kopplade ihop båda mina portar till en (ger 2x PCIe då alltså) men då jag ändå inte fick bild på den interna skärmen så la jag ner det hela lite. Jag ville bara släpa med en kloss med nätagg och GPU och inte vara beroende av skärm på tjänsteresornas kvällar etc men det fick vara lite..

Sådana här lösningar dyker upp ibland, mest känd är Vidock som är ett komplett system vilket också finns för Thunderbolt.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Komplett har rea på dem nu
https://www.komplett.se/msi-gs30-133-full-hd/832879

Beställde en sådan. Har ett 970 jag slänger i.

Permalänk
Medlem

Nu när jag har kört en någon dag så kan jag säga att jag är riktigt imponerad.
Den väger verkligen ingenting :). Någon som har frågor så shoot.

EDIT: Kan lägga till att jag blir lite orolig över CPU-tempen när jag spelar.
Testat lite olika spel och kommit upp i ca 89 grader som högst. Datorn sitter i dockan och står på skrivbordet utan något skräp i vägen.
Ligger annars på 54 grader vid slösurf.

Sitter en i7-4870HQ i den och med tanke på att specen säger att den klarar max 100 grader känns nära 90 lite mycket.

Permalänk

Tja! Är sugen på en sån nu för inet verkar sälja ut dom.. hur har ljudnivån och tempen varit sen du skrev detta inlägg? Allt funkat bra? Prestanda i spel?:) har de fixat än så man kan få bild pp datorn när den är dockad?

Skrivet av HerrNilsson:

Nu när jag har kört en någon dag så kan jag säga att jag är riktigt imponerad.
Den väger verkligen ingenting :). Någon som har frågor så shoot.

EDIT: Kan lägga till att jag blir lite orolig över CPU-tempen när jag spelar.
Testat lite olika spel och kommit upp i ca 89 grader som högst. Datorn sitter i dockan och står på skrivbordet utan något skräp i vägen.
Ligger annars på 54 grader vid slösurf.

Sitter en i7-4870HQ i den och med tanke på att specen säger att den klarar max 100 grader känns nära 90 lite mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNordstrm:

Tja! Är sugen på en sån nu för inet verkar sälja ut dom.. hur har ljudnivån och tempen varit sen du skrev detta inlägg? Allt funkat bra? Prestanda i spel?:) har de fixat än så man kan få bild pp datorn när den är dockad?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag uppdaterade lite firmware på den och efter det blev den mycket bättre. Tystare och inte lika varm.
Jag använder den mycket vid soffan när jag spelar PS4. Den startar på några sekunder, mycket trevligt :).
Jag har inga problem med prestanda i spel. BF4 kör jag på max t.ex.
Nej och det är nog inte något som kommer heller iom att du har den ansluten med PCIe. Men jag kör dubbla skärmar utan problem.

Permalänk

GS30 2M SHADOW

@HerrNilsson:

Undrar egentligen bara hur tyst både själva datorn är när den är frikopplad och hur tyst/högljutt hela systemet är (dator inkopplad i docka) dels när man bara slösurfar men oxå när man spelar lite tyngre spel.

Vad hörs mest? Fläcken i datorn eller i dockan?

Några andra tankar o idéer eller tips?

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betlomanus:

@HerrNilsson:

Undrar egentligen bara hur tyst både själva datorn är när den är frikopplad och hur tyst/högljutt hela systemet är (dator inkopplad i docka) dels när man bara slösurfar men oxå när man spelar lite tyngre spel.

Vad hörs mest? Fläcken i datorn eller i dockan?

Några andra tankar o idéer eller tips?

Är man ljudkänslig är den nog inget bra alternativ.
Är den frikoppad är den definitivt mycket tystare.

Spelar du något när den är dockad så låter den en hel del. Lite för mycket enl min åsikt.

Går fläkten på datorn på max är det den som hörs, annars dockan. Där kan man dock själv ställa ner fläkthastigheten och eventuellt byta ut den.

Jag vet inte om det kommit någon nyare revision som löser ljudproblemen. Men firmwareuppdatera löste en del av det för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

GS30 2M SHADOW

@HerrNilsson:

Har du varit inne o tittat i bioset om man eventuellt kan klocka ned den eller stänga av hyperthreading, borde dra mindre ström och därmed göra datorn tystare.

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betlomanus:

@HerrNilsson:

Har du varit inne o tittat i bioset om man eventuellt kan klocka ned den eller stänga av hyperthreading, borde dra mindre ström och därmed göra datorn tystare.

Nope. Har jag inte. Men tack för tipset!

Permalänk

@HerrNilsson:

Passade på att själv köpa en GS30 med docka begagnad, sparsamt använd så mer eller mindre nyskick. Hade extrema problem med dockan. Hur jag inte en vred o vände lyckades jag aldrig få den att acceptera mitt gtx 670. Märkligt nog så funkar den alldeles utmärkt med ett antikt GT8600. Hade du oxå strul med att installera grafikkortet i din dock eller gick det smärtfritt till? Kör du med win 8 som borde ha följt med eller uppgraderat till win 10?

Misstänker nämligen att kombon win 10 o gtx670 inte går bra ihop och GT8600 är bara en tillfällig lösning men vill gärna inte råka ut för samma ska med nytt grafikkort...

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betlomanus:

@HerrNilsson:

Passade på att själv köpa en GS30 med docka begagnad, sparsamt använd så mer eller mindre nyskick. Hade extrema problem med dockan. Hur jag inte en vred o vände lyckades jag aldrig få den att acceptera mitt gtx 670. Märkligt nog så funkar den alldeles utmärkt med ett antikt GT8600. Hade du oxå strul med att installera grafikkortet i din dock eller gick det smärtfritt till? Kör du med win 8 som borde ha följt med eller uppgraderat till win 10?

Misstänker nämligen att kombon win 10 o gtx670 inte går bra ihop och GT8600 är bara en tillfällig lösning men vill gärna inte råka ut för samma ska med nytt grafikkort...

Med Windows 8.1 som min levererades med hade jag inga problem med mitt 970.
Jag hade dock problem när jag uppgraderade till Windows 10. Grafikkortsdrivrutinerna fick jag avinstallera när datorn av urdockad.
Sedan stoppa i datorn i dockan (då fick jag bild på datorn även om den satt i dockan) och därefter installera senaste drivrutinerna.

Jag har märkt att du inte ska försöka uppdatera drivrutinerna när datorn inte sitter dockad. Då hittar den inget grafikkort och ballar ur pga det.