Permalänk
Medlem

Hjälp ang. studier!

Hejsan, nu är det på tiden att även jag börjar läsa lite så att även jag kan jobba med något jag trivs med.

Jag är intresserad av att programmera och utveckla, men jag är inte intresserad av forskningsdelen som man lär sig på t.ex c.ing utbildning.
Så då tänkte jag fråga detta:

Hur skulle t.ex Systemvetenskap stå sig gentemot Datateknik, ifall man kollar på arbetsmarknaden?

Jag har kollat på dessa utbildningar:
Systemvetenskap (Kursplan) som jag bara lägger till kurser inom programmering
Datateknik (Kursplan)

Ifall något är oklart eller ifall ni har något att säga så gör det, jag behöver all information och hjälp jag kan få!

Tack på förhand
/Patrik

Permalänk
Medlem

Det en civilingenjörsutbildning visar främst är att personen är duktig på att lära sig saker. Den rena sakkunskapen är kanske inte större på datateknik (har ingen aning om jag ska vara ärlig) men en civilingenjörsutbildning väger så klart tyngre och ger framförallt möjlighet till jobb som inte är datarelaterade.

Permalänk
Medlem

Det jag tänkte mest på är hur stor skillnad det blir på jobb ifall jag pluggar Datateknik (högskoleingenjör) kontra Systemvetenskap (kandidat) fast med mer programmerings kurser.. Jag är inte så sugen på en c.ing utbildning

/Patrik

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat kring systemutveckling? Det är mycket mer utveckling och programmering än både civ.ing och systemvetenskap.
Bara en tanke.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pakew:

Det jag tänkte mest på är hur stor skillnad det blir på jobb ifall jag pluggar Datateknik (högskoleingenjör) kontra Systemvetenskap (kandidat) fast med mer programmerings kurser.. Jag är inte så sugen på en c.ing utbildning

/Patrik

Vad vill du arbeta med? Jag tror t.ex. inte att så många civilingenjörer sitter och programmerar (?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Du har inte funderat kring systemutveckling? Det är mycket mer utveckling och programmering än både civ.ing och systemvetenskap.
Bara en tanke.

Jo, men det finns inte i närheten.. då måste jag flytta längre neråt tror jag.. du råkar inte veta av något universitet som har en bra systemutvecklings utbildning?

Skrivet av Kakann:

Vad vill du arbeta med? Jag tror t.ex. inte att så många civilingenjörer sitter och programmerar (?).

Jag vet inte riktigt, något som har med programmering att göra iallafall, och jag trodde c.ing också gjorde det, tack för att du klargjorde det iallafall

Tack
/Patrik

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kakann:

Vad vill du arbeta med? Jag tror t.ex. inte att så många civilingenjörer sitter och programmerar (?).

Vad baserar du det på? Vad tror du civilingenjörer har för uppgifter?

Som snart färdig civilingenjör i datateknik kan jag säga att det finns en del valmöjligheter. Vill man programmera mycket finns det absolut sånna jobb, jag hoppas få utveckla så mycket som möjligt. Sen finns det väl andra uppgifter också som är mer designa arkitektur, projektleda, ta fram kravbeskrivning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Vad baserar du det på? Vad tror du civilingenjörer har för uppgifter?

Som snart färdig civilingenjör i datateknik kan jag säga att det finns en del valmöjligheter. Vill man programmera mycket finns det absolut sånna jobb, jag hoppas få utveckla så mycket som möjligt. Sen finns det väl andra uppgifter också som är mer designa arkitektur, projektleda, ta fram kravbeskrivning osv.

Instämmer, pluggar själv till c.ing nu (maskinteknik dock) fast bor med två snart nyexade datatekniker och som redan har jobb, där dom tror det eller ej faktiskt programmerar.
C.ing är ju bred utbildning i många fall oavsett inrikting som övar in en stor förmåga av att analysera och se problem/lösningar. Så arbetssyslan som att vara chef eller programmera spelar ingen större roll. Titeln öppnar bara en stor dörr till att nästan få göra vad man vill efteråt.

Skickades från m.sweclockers.com