MSI Z97A Gaming 6 först med USB 3.1 Type-C

Permalänk
Melding Plague

MSI Z97A Gaming 6 först med USB 3.1 Type-C

Det nya vändbara kontaktdonet USB Type-C gör premiär i ett nytt moderkort från MSI, där även bandbredden ökar till hela tio gigabit per sekund.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

varför är den så liten :(?

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

varför är den så liten :(?

För att den ska rymmas i mobila enheter.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Känns dock som att det kommer krävas betydligt fler än 3 försök om man ska lyckas pricka rätt i mörkret

Visa signatur

Main: Corsair 330R, MSI X99 SLI PLUS, Intel Core i7 5820 @ 4,2GHz, Noctua NH-U12P SE2, HyperX Fury 32 Gb, Gigabyte GTX 970 4 Gb
Server: Fractal Design R4, Asrock Extreme4 Z77, Intel Core i5 3570k, Noctua NH-U12P SE2, Corsair Vengeance 8Gb, Adata SP550 120GB , 3x 3TB WD Red
Bärbar: Dell XPS 13 i5, 8Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av marre671:

Känns dock som att det kommer krävas betydligt fler än 3 försök om man ska lyckas pricka rätt i mörkret

Har du ingen hålvana? ;P

Permalänk
Expertgissare

Tråkigt att dom ska göra den nya USB standarden så liten, dom kunde väl haft kvar den stora vanliga till stationära datorer och andra saker som är lite större, samt haft en micro storlek till all småelektronik som telefoner, kameror, ultrabooks mm.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Jippie! Men är det inte CES 2015?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Tråkigt att dom ska göra den nya USB standarden så liten, dom kunde väl haft kvar den stora vanliga till stationära datorer och andra saker som är lite större, samt haft en micro storlek till all småelektronik som telefoner, kameror, ultrabooks mm.

Hela tanken är att det ska vara samma kontakt på stationära datorer, laptops, telefoner, surfplattor, mobilladdare etc. Skönt att slippa micro och mini utöver den vanliga kontakten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Tråkigt att dom ska göra den nya USB standarden så liten, dom kunde väl haft kvar den stora vanliga till stationära datorer och andra saker som är lite större, samt haft en micro storlek till all småelektronik som telefoner, kameror, ultrabooks mm.

...eeeller så kan dom avskaffa allt sånt skit och ha bara en storlek för allt.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

På ett sätt är det väl smidigt att ha en och samma anslutning på både stora och små enheter istället för stor och liten som USB 2.0/3.0 men den ser inte direkt praktisk ut den där anslutningen.
Dom löste "problemet" med att kunna sätta i den åt båda hållen men skapar nya problem med att ens kunna hitta rätt när man inte ens ser vad man gör ibland.

Dom kunde med fördel ha rundat både hålet och kontakten så att den liksom bara hittar rätt.

Kommer ihåg PS/2 kontakterna, man lokaliserade lätt centreringspunkten och sedan var det bara att vrida max 180 grader åt ena eller andra hållet och så gled den på plats.
Detsamma skulle ju alltså gälla här, skall inte spela någon roll om man börjar i 90 graders fel vinkel och inte är 100% i mitten, den skall lokalisera sig själv bara man trycker och vrider.

Tillomed nycklar har ju den funktionen, du sätter den i "skålen" (vet inte vad den kallas) på låset och sedan är det bara att vrida tills att den går in. Hur svårt skall det vara att framtidssäkra?!?

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk

:/

Synd att man köpte ett msi gaming 5 för några månader sen :/

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

Gött att man kan koppla in den på bägge hållen.
Jag var nyligen med om en dryg sak, bytte USB port till en annan port och portarna var olika att hålet var uppe i den ena och den andra var hålet nederst, drygt, så man fick lov att vända på USB kabeln.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Har dessa möjligthet att ta ut 100 W nu eller hur blev det med den saken?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av twk:

Hela tanken är att det ska vara samma kontakt på stationära datorer, laptops, telefoner, surfplattor, mobilladdare etc. Skönt att slippa micro och mini utöver den vanliga kontakten.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ser helt klart fördelen med samma kontakt, men dock ser jag också negativa saker med det också.
Som jag är säker på att många andra också förstår.

Skrivet av TheSlicker:

...eeeller så kan dom avskaffa allt sånt skit och ha bara en storlek för allt.

Tyvärr kan jag inte hålla med om det, som jag skrev ovan så ser jag självklart fördelen med det, men också det negativa.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Jag ser helt klart fördelen med samma kontakt, men dock ser jag också negativa saker med det också.
Som jag är säker på att många andra också förstår.

Tyvärr kan jag inte hålla med om det, som jag skrev ovan så ser jag självklart fördelen med det, men också det negativa.

Som vad?
Kan faktiskt inte komma på något fall där en större kontakt lämpar sig bättre. Mer plats på moderkortet till annat roligt blir det samt en stor miljöbesparing om mobila och stationära enheter får samma kontakt.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Som vad?
Kan faktiskt inte komma på något fall där en större kontakt lämpar sig bättre. Mer plats på moderkortet till annat roligt blir det samt en stor miljöbesparing om mobila och stationära enheter får samma kontakt.

Framförallt gäller det stabilitet i kontakten med ökad hållbarhet. Sen skulle det kunna vara bra att det var skillnad på kablar med 100w och de med 2w. Fast detta kan de förhoppningsvis lösa ändå genom sensorer.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Finns redan så många olika usb kontakter så jag ser inte problemet med en till.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av flukke:

Som vad?
Kan faktiskt inte komma på något fall där en större kontakt lämpar sig bättre. Mer plats på moderkortet till annat roligt blir det samt en stor miljöbesparing om mobila och stationära enheter får samma kontakt.

Hur skulle det bli en stor miljöbesparing om jag får fråga?
En större kontakt är lättare att hitta och ansluta. Tål mer slitage också, och är det något USB utsätts för så är det slitage.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

De ska bli skönt när allt körs med denna kontakt och man slipper bry sig om att ha en massa olika kablar till allt. Mindre elektroniskt avfall också. Ni som tycker det är svårt att hitta i mörkret får kanske någon tillverkare som lyssnar på er och gör om IO-plåten så den har en vägledande plasttratt på utsidan så när ni siktar in kabeln så leds den in via plasttratten. Bara en tanke i alla fall.

För egen del så sitter mina USB-kablar bak på datorn alltid i. Det är USB-kablarna på ovansidan av datorlådan och USB-kontakterna på mitt skrivbord som jag vill kopplar i och ur hela tiden, och därför vill också få smidigare. Sedan har vi spännande nyheter som denna nya kontakt kommer erbjuda oss på Laptop sidan. Det ryktas exempelvis om en ny laptop ifrån Apple där det inte finns någon annan kontakt än typ-c kontakten. Inte ens en strömkontakt där du laddar datorn utan allt går via typ-c.

För övrigt kan nämnas att Apple är väldigt drivande bakom typ-c. Mer än de flesta andra. Man kan se detta om man tittar på hur många ingenjörer som jobbar på projektet. Apple (18), Intel (24), Microsoft (16), Google (10) , Dell (5), och slutligen HP (6). Även Lenovo och HP är med på ett hörn. Men Apple är ändå en av de stora bakom detta och väldigt drivande. Vi kommer få se ännu mer nerslimmade laptops framöver. De är väl ändå en intressant sak.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShatteredXs:

Synd att man köpte ett msi gaming 5 för några månader sen :/

Varför? Vad har du för enheter som måste ha USB 3.1 och TypeC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Hur skulle det bli en stor miljöbesparing om jag får fråga?
En större kontakt är lättare att hitta och ansluta. Tål mer slitage också, och är det något USB utsätts för så är det slitage.

Jag tror att den kontakt som liter av störst påfrestning i dagsläget är micro-usb. Tänk alla telefoner som ständigt laddas, minst en gång om dagen. Jag flyttar då inte runt på mitt tangentbord, mus eller liknande så många gånger.

Att hitta rätt borde gå att lösa med någon form av "tratt-design" runt,framför själva kontakten så att man leds in bättre. Men det är väl bara bakom datorn detta är ett problem och med handen på hjärtat är det inte så många gånger man är där bakom och rotar.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Hoppas bara denna kontakten slitage testas ordentligt. Finns rätt bra exempel där både micro,mini usb kontakter haft dålig kvalitet. Att den blir större än dom 2 är ett plus.

Vi har alla haft en telefon som knappt gått att ladda eftersom kontakten varit glapp och nött.
Det är ett fenomen jag verkligen inte vill se på den här.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Videoapan:

Framförallt gäller det stabilitet i kontakten med ökad hållbarhet. Sen skulle det kunna vara bra att det var skillnad på kablar med 100w och de med 2w. Fast detta kan de förhoppningsvis lösa ändå genom sensorer.

Eller så låter man bli att göra kablar för 10 W och låter alla klara 100 W? Låter ju som en enklare lösning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Hoppas bara denna kontakten slitage testas ordentligt. Finns rätt bra exempel där både micro,mini usb kontakter haft dålig kvalitet. Att den blir större än dom 2 är ett plus.

Vi har alla haft en telefon som knappt gått att ladda eftersom kontakten varit glapp och nött.
Det är ett fenomen jag verkligen inte vill se på den här.

Ericssons gamla laddare måste vara den värsta, var helt omöjligt om uttaget på telefonen eller laddaren var det mista sliten.

Är positiv till detta, tunderbolt-prestanda vid en lightningkontakt, great.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Eller så låter man bli att göra kablar för 10 W och låter alla klara 100 W? Låter ju som en enklare lösning.

Eftersom det är 5 A @ 20 V som används för att få ut 100 W så krävs väl halv-rejäla kablar, för att inte få för hög förlust i kabeln?

Snabbräkning -- ta med en nypa salt:
Säg att vi accepterar en förlust på 1 W (vet inte om det är rimligt, ev. så är det lite högt?): (5 A)^2 * R = 1 W, så R < 1/25 ohm.
För en sladd på 3 meter (relativt vanligt?) blir det max 1/75 ohm per meter, vilket verkar kräva AWG16 eller tjockare.
Många USB 3.0-kablar tycks vara AWG24 och tunnare, vilket innebär att diametern blir minst 2.5 ggr så stor för att de ska klara 100 W ordentligt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Thomas:

Eftersom det är 5 A @ 20 V som används för att få ut 100 W så krävs väl halv-rejäla kablar, för att inte få för hög förlust i kabeln?

Snabbräkning -- ta med en nypa salt:
Säg att vi accepterar en förlust på 1 W (vet inte om det är rimligt, ev. så är det lite högt?): (5 A)^2 * R = 1 W, så R < 1/25 ohm.
För en sladd på 3 meter (relativt vanligt?) blir det max 1/75 ohm per meter, vilket verkar kräva AWG16 eller tjockare.
Många USB 3.0-kablar tycks vara AWG24 och tunnare, vilket innebär att diametern blir minst 2.5 ggr så stor för att de ska klara 100 W ordentligt.

USB 3.1 har fyra kabelpar för ström och vad jag kan se i specifikationerna så finns det en typ av kabel som ska klara upp till 5 A. Undantaget är om det sitter en mini/mikro någonstans för då är det begränsat till 3 A. Spänningsnivå över 5 V måste förhandlas fram där sink skickar en förfrågan till source och ber om en viss profil. Är det till exempel en lite häftigare surfplatta kan den till exempel be om profil 3 som erbjuder 3 A @ 12 V för att på så sätt laddas snabbare. Samtidigt kanske den bara själv kan köra profil 1 ut om du skulle koppla något till den, som till exempel en hårddisk. Samma enhet kan vara source och sink och kan ha olika profiler åt olika håll. Det finns viss logik också som tittar om det finns en typ-A eller typ-B på kabeln vilket hindrar tillgången till vissa profiler.

Hela poängen med Type-C var att slippa alla olika kablar som vi nu har. De har designat om allt kring just det konceptet. De har ändrat så att det är enklare att hantera vad som är device och host. Protokollet klarar ström åt båda hållen och så vidare just för att man inte ska behöva ha olika kontakter och därmed olika kablar längre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Eftersom det är 5 A @ 20 V som används för att få ut 100 W så krävs väl halv-rejäla kablar, för att inte få för hög förlust i kabeln?

Snabbräkning -- ta med en nypa salt:
Säg att vi accepterar en förlust på 1 W (vet inte om det är rimligt, ev. så är det lite högt?): (5 A)^2 * R = 1 W, så R < 1/25 ohm.
För en sladd på 3 meter (relativt vanligt?) blir det max 1/75 ohm per meter, vilket verkar kräva AWG16 eller tjockare.
Många USB 3.0-kablar tycks vara AWG24 och tunnare, vilket innebär att diametern blir minst 2.5 ggr så stor för att de ska klara 100 W ordentligt.

Skrivet av Zotamedu:

USB 3.1 har fyra kabelpar för ström och vad jag kan se i specifikationerna så finns det en typ av kabel som ska klara upp till 5 A. Undantaget är om det sitter en mini/mikro någonstans för då är det begränsat till 3 A. Spänningsnivå över 5 V måste förhandlas fram där sink skickar en förfrågan till source och ber om en viss profil. Är det till exempel en lite häftigare surfplatta kan den till exempel be om profil 3 som erbjuder 3 A @ 12 V för att på så sätt laddas snabbare. Samtidigt kanske den bara själv kan köra profil 1 ut om du skulle koppla något till den, som till exempel en hårddisk. Samma enhet kan vara source och sink och kan ha olika profiler åt olika håll. Det finns viss logik också som tittar om det finns en typ-A eller typ-B på kabeln vilket hindrar tillgången till vissa profiler.

Hela poängen med Type-C var att slippa alla olika kablar som vi nu har. De har designat om allt kring just det konceptet. De har ändrat så att det är enklare att hantera vad som är device och host. Protokollet klarar ström åt båda hållen och så vidare just för att man inte ska behöva ha olika kontakter och därmed olika kablar längre.

Jag tycker också att det är en bra sak att vi får en mer gemensam standard men håller misstänker tyvärr att Thomas har en vettig poäng med tjockleken på kabel. Om man nu har en telefon som inte klarar mer än 5 W, vill man då ha en kabel med specifikationer för 100 W. Denna kabel borde rimligen inte kunna göras lika tunn och smidig som en för svagare ström och jag tror inte så många vill ge upp sina lättrullade tunna kablar.

EDIT: Med detta menar jag att det antagligen kommer finnas flera olika kabelkvaliteter men bara en kontakt. Kanske inte blir farligt om kablarna kan tala om för apparaten vad de klarar av men det blir nog lite förvirring ändå. Hoppas så klart på en superstandard men har svårt att inte se åtminstone lite svårigheter med detta.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Idiotisk hype

Få se om vi tar 4 kablar och gör 4 anslutning på sida 1 och 4st på sida två, kan vi då göra dom speglingsbara?
Vi har lyssnat på massan som klagar över anslutningen, men ingen som säger nåt om fjoll fingra du ska ha för å kunna pjollra me dom?
Varför ens rund då rektangulära kontakter är avsevärt bättre i hantering samt hållbarhet då dessa kontakter kan bestyckas så dom får stöd av varandra.

Och andra "saken"... vad fan är USB Audio POWER?
Ja jag ser att den sitter på USB3 därav ökad spänning från usb, men är det Audio power?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hcz:

Har du ingen hålvana? ;P

Jag prickar alltid rätt 3 gånger av 3 i mörkret, i olika hål då alltså. Där har vi hålvana :p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Jag prickar alltid rätt 3 gånger av 3 i mörkret, i olika hål då alltså. Där har vi hålvana :p.

Hmm Ja sån hålvana e aldrig fel hehe

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.