Lenovo lanserar Yoga 3 i 11,6 tum med passivkyld Intel Core M

Permalänk
Melding Plague

Lenovo lanserar Yoga 3 i 11,6 tum med passivkyld Intel Core M

När Lenovo tar hybriddatorn Yoga 3 till 11,6 tum försvinner fläkten, detta trots att det fortfarande handlar om den femte generationens Intel Core.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

När en variant kommer utan pekskärm och omvändbar skärm, då kan jag känna behov / prismotiverat!

Permalänk
Medlem

Jag e inte imponerad av "core-m". jag tycker datorn känns seg. finns inget för mig som kund att hämta där. blir för förvirrande med en prestanda blandning av en Galaxy note 4 / core 2 duo 1,6ghz. det får mig att säga "hmm datorn e så snabb nu ska ja spela... åååå nej juste de går inte."

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

Jag e inte imponerad av "core-m". jag tycker datorn känns seg. finns inget för mig som kund att hämta där. blir för förvirrande med en prestanda blandning av en Galaxy note 4 / core 2 duo 1,6ghz. det får mig att säga "hmm datorn e så snabb nu ska ja spela... åååå nej juste de går inte."

Då vet du inte vad den här datorn är till för men jag kan upplysa dig. Den år lätt och smidig och sval så att du kan ha den på magen eller i knät och batteriet räcker ett tag.

Den är till för surfing och kolla på film.

Dessutom så stirrar du dig blind på ghz, den här datorn är effektivare än en core-duo. Den kan göra mer vid varje beräkningscykel ,därför så är den effektivare fast det på pappret står samma sak... Du kollar på fel siffror.

Men du kanske vill ha en brännhet AMD 200watt dragande på 5ghz med fläkt som en höfläkt men ändå ineffektivare -varsogod.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk

Såg ni om tangentbordet var bakgrundsbelyst?, i princip det som saknades den gamla 11,6 modellen..

Permalänk
Avstängd

Väldigt trevligt att det (även om sakta) börjar dyka upp passivt kylda datorer...

Hoppas att få se fler passivt kylda datorer framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Jag e inte imponerad av "core-m". jag tycker datorn känns seg. finns inget för mig som kund att hämta där. blir för förvirrande med en prestanda blandning av en Galaxy note 4 / core 2 duo 1,6ghz. det får mig att säga "hmm datorn e så snabb nu ska ja spela... åååå nej juste de går inte."

Varför nämner du spel överhuvudtaget när det är en dator gjord för surf och enkla arbeten i program som Word och liknande? Du betalar inte för MEGA EXTREME prestanda utan för bra kvalité med bra batteritid samt passiv kylning och bra skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Men du kanske vill ha en brännhet AMD 200watt dragande på 5ghz med fläkt som en höfläkt men ändå ineffektivare -varsogod.

Jag brukar jämföra laptopfläktar vid hårfönar men höfläkt var riktigt roligt. Jag hade en Dell inspiron i forna tider och svor att aldrig skaffa ny laptop förrän dom blev fläktlösa. Lång väntan snart över.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Varför nämner du spel överhuvudtaget när det är en dator gjord för surf och enkla arbeten i program som Word och liknande? Du betalar inte för MEGA EXTREME prestanda utan för bra kvalité med bra batteritid samt passiv kylning och bra skärm

Core-M eller Broadwell-Y är en SoC, men har fortfarande möjlighet till diskret GPU om du verkligen vill. Men du vill inte köra diskret GPU på en passiv dator med batteri som har en kapacitet på runt 34Wh. Core-M är milsvida bättre än Atom eller Beema/Mullins för det tänkta området. Vill man inte ha en lätt och liten maskin kan man däremot välja annat. Ska man ha 47-55W quad-core Intel och diskret grafik i klass med GTX 970M så talar man inte om någon 11-tum dator med 34Wh batteri på 1.1 kg eller något med över 6 timmars batteritid. Utan då handlar det om något som exempelvis Gigabyte P35W V3 på 2.2kg samt 15.6-tum. Som inte bara väger det dubbla utan också kostar det dubbla. Med ungefär halva batteritiden vid normal användning, någon timme eller 1.5 vid full-load. Man kan inte riktigt ha det bästa av båda världarna.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gtoxed:

Jag e inte imponerad av "core-m". jag tycker datorn känns seg. finns inget för mig som kund att hämta där. blir för förvirrande med en prestanda blandning av en Galaxy note 4 / core 2 duo 1,6ghz. det får mig att säga "hmm datorn e så snabb nu ska ja spela... åååå nej juste de går inte."

Om man ser Core M för vad det är: en krets för pekplattor och ultratunna laptops, så ligger den faktiskt i topp vad det gäller grafikprestanda och i en klass för sig vad det gäller CPU-prestanda.

I 3DMark Ice Storm Unlimited får just lanserade Tegra X1 det bästa grafikresultatet någonsin för pekplattor med 43267 (57697 för grafik och 23071 för CPU), HotHardware.

Core M-5Y70 får 50439 totalt, 55685 grafik och 37934 CPU, TomsHardware.

Som jämförelse har iPad Air 2 totalt 21647, grafik 31476 och CPU 10365, så Tegra X1 är klart bättre än A8X i 3DMark.

Notera att Core M-5Y70 har lägre TDP (4.5W) än Tegra X1 (Nvidia har bara sagt "below 10W TDP", Tegra K1 verkar ha haft en TDP på 7-8W så gissningsvis samma för X1). Trots lägre TDP har Core M i praktiken samma grafikprestanda som Tegra X1 (inom 5%) men över 60% bättre CPU resultat i ett test som skalar perfekt med CPU-kärnor (Tegra X1 har 4 Cortex A57 kärnor, Core-M har 2 Broadwell kärnor), Broadwell ~x3 enkeltrådprestanda.

Så i en pekplatta kommer Core M vara den bästa gaming-krets du kan köpa, gissningsvis under hela innevarande år.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Dell Venue 11 pro med M-5Y71 är på gång nu också med 8gb ram (släppts i USA) så det står mellan den och yoga 3 11 för mig, den som lanseras först i Sverige blir mitt val.

Ser dessvärre ut som yogan inte har bakbelyst tangentbord, vilket hade gett den extra plus eftersom tangentbordsdockan till V11P inte heller har bakbelyst.

Jag är osäker på min användarfördelning, yogan är ju definitivt bättre som laptop eftersom skärmen går att fälla bak hur långt som helst, men en tjockis som surfplatta, dessutom en aning större skärm som kanske blir otympligt. Dellen är definitivt bättre som surfplatta, 10mm tjock och mindre rektangulärt avtryck.