Benq XL2730Z ger WQHD och 144 Hz med AMD Freesync

Permalänk
Melding Plague

Benq XL2730Z ger WQHD och 144 Hz med AMD Freesync

Dynamiska uppdateringsfrekvenser med grafikkort i Radeon-serien är en av nyheterna på CES 2015. Benq är med på noterna och lanserar en passande 27-tummare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Allt är grymt, det enda swift är bättre på är Bezel.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

för en lat man som mig... sälj in freesync eller G-Sync... fördelar, nackdelar? vad är det? vad kommer jag som svensson märka för skillnad? i spel/filmer/surfande? Varför ska jag köpa en skärm med något av det? vad gör att min 1080p skärm måste bytas ut för detta? (teknikkåt utav bara helvete)

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

för en lat man som mig... sälj in freesync eller G-Sync... fördelar, nackdelar? vad är det? vad kommer jag som svensson märka för skillnad? i spel/filmer/surfande? Varför ska jag köpa en skärm med något av det? vad gör att min 1080p skärm måste bytas ut för detta? (teknikkåt utav bara helvete)

Kort och gott så väljer du G-sync om du har/vill ha ett Nvidia-kort och freesync om du har/vill ha ett AMD-kort.

G-sync är dyrare än Freesync också då det kräver någon extra fräsig manick i skärmen som inte Freesync kräver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

för en lat man som mig... sälj in freesync eller G-Sync... fördelar, nackdelar? vad är det? vad kommer jag som svensson märka för skillnad? i spel/filmer/surfande? Varför ska jag köpa en skärm med något av det? vad gör att min 1080p skärm måste bytas ut för detta? (teknikkåt utav bara helvete)

http://lmgtfy.com/?q=What+is+G-sync

Orkar tyvärr inte förklara

Visa signatur

CPU: I5-4670k @ 4,5 GHz + Corsair H100i // GPU: GTX 980 Reference + MSI GTX 980 Twinfrozr V // RAM: 16 GB HyperX Savage 2400 MHz // MoBo: MSI Z97 Gaming 5 // PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold // SSD: Samsung 850 Evo 500GB + Corsair Neutron 250GB // HDD: 500GB Samsung + Western Digital Green 3TB // Chassi: NZXT H440 Red // OS: Win 7 x64 // Skärmar: Asus ROG SWIFT + BenQ XL2410T // Konsol:PS4

Permalänk
Skrivet av tonix:

för en lat man som mig... sälj in freesync eller G-Sync... fördelar, nackdelar? vad är det? vad kommer jag som svensson märka för skillnad? i spel/filmer/surfande? Varför ska jag köpa en skärm med något av det? vad gör att min 1080p skärm måste bytas ut för detta? (teknikkåt utav bara helvete)

Som det skrivs i artikeln. Undvika tearing. Jag märker det så fort det går över 60Hz (runt 70/80 är det tydligt märkbart). Men även högre Hz har nytta av detta men mest effekt vid lägre Hz. Du slipper Vsync som jag tycker har värre bieffekter.

Som detta t.ex:

Dold text
Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

för en lat man som mig... sälj in freesync eller G-Sync... fördelar, nackdelar? vad är det? vad kommer jag som svensson märka för skillnad? i spel/filmer/surfande? Varför ska jag köpa en skärm med något av det? vad gör att min 1080p skärm måste bytas ut för detta? (teknikkåt utav bara helvete)

jo vad tekniken gör (oavsett om det är G-sync eller Freesync) är att istället för att din skärm har en fast uppdateringsfrekvens på 60Hz, 120Hz eller 144Hz så har den en dynamisk uppdateringsfrekvens dvs att din GPU väntar tills den är klar med en ny bildruta innan den visar bilden på skärmen. Resultatet är en härligt mjuk bild som är fri från rivning och stamning, även vid sub 60fps prestanda.

Det är inget måste att ha vid filmtittande eller surfande men om du spelar spel som har snabba rörelser till exempel så kan det vara nåt intressant att investera i då rivning och stamning kan vara lite irriterande.

själv rekommenderar jag G-sync fullt ut (har ej testat Freesync ännu) då jag tycker att det bara ser bättre och mjukare ut men annars är det inget fel på att ha en 1080 skärm.
Men jag varnar dig dock Once you go variable, going back wont be bearable.

Visa signatur

Arbets Riggen----------------------------------------LAN Riggen
Chassi corsair 650d-----------------------------------Chassi corsair 250d
Moderkort Asrock Extreme4------------------------Moderkort ASUS VI IMPACT
CPU 3570K 4.6 ghz------------------------------------CPU i7-4770K 4.5 ghz
GPU Msi Gtx 660Ti Power Edition SLI---------------GPU GTX Titan Black

Permalänk
Medlem

Denna borde ligga en bra bit under ROG skärmen tycker jag.
Gsync dyrare, + rog produkter är överprisade oftast.

Ska bli intressant o se priset även om det kommer bättre än tn med 120+hz 2015.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ramo97:

jo vad tekniken gör (oavsett om det är G-sync eller Freesync) är att istället för att din skärm har en fast uppdateringsfrekvens på 60Hz, 120Hz eller 144Hz så har den en dynamisk uppdateringsfrekvens dvs att din GPU väntar tills den är klar med en ny bildruta innan den visar bilden på skärmen. Resultatet är en härligt mjuk bild som är fri från rivning och stamning, även vid sub 60fps prestanda.

Förutom att det låter fånigt undrar jag om alla ens förstår vad som avses här (tearing respektive stuttering). Inte helt enkelt att googla sig till vad du menar heller.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Som det skrivs i artikeln. Undvika tearing. Jag märker det så fort det går över 60Hz (runt 70/80 är det tydligt märkbart). Men även högre Hz har nytta av detta men mest effekt vid lägre Hz. Du slipper Vsync som jag tycker har värre bieffekter.

Humor, runt 58-62fps är teaing olidligt för mig, när jag kommer upp över 70fps "försvinner" det, inte att det blir borta helt, men det är bara i vissa situationer det syns/stör.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

verkar va en riktigt fin skärm

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk

Rycker i fingrarna rejält, precis vad jag har letat efter! Nu vill jag bara se ett pris så jag får se om jag måste sälja mig för att ha råd att plocka hem den.

Permalänk
Medlem

Så länge det är TN så avstår jag, åt andra sidan så spelar jag knappt de spel som en sån här skärm är tänkt för.
Men vem vet kanske släpper Valve HL3 någon gång då får även jag krypa till korset kanske

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Gsync, 144hz, slimmade kanter, OLED/IPS, pris under 5000kr så blir jag såld

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

Gsync, 144hz, slimmade kanter, OLED/IPS, pris under 5000kr så blir jag såld

Skickades från m.sweclockers.com

Du glömde VA, IPS är ganska överreklamerat numera, IPS kan vara jättebra, men mesta med IPS idag verkar mest vara tveksamma budgetvarianter.
Så välja IPS är lika med rena lotteriet från riktigt bra till ganska dåligt.

TN vet man var man har iallafall det är nästan alltid dåligt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Offtopic. Ni som ständigt klagar på att TN är dåligt och att IPS@60HZ är bäst har aldrig spelat (fps) datorspel på en tillräckligt hög nivå.

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb

Permalänk
Avstängd

Har haft en ROG SWIFT och efter allt krångel med denna skärmen blir det nog aldrig mera en Asus skärm för mig!

Sålde dator plus skärm till en trevlig kille och presis när han fått hem den började skärm helvetet krångla, uppvisa de klassiska felen och nu när han skulle göra en RMA vill Asus inte veta vid det, ska gå via återförsäljare bla bla. Dessa var Komplett och enligt dem var det på Asus ansvar!

Ja så nu får stackarn vänta här på att få den kollad/utbytt allt tack vara att Asus inte vet vad service är. Som jag läst är Asus dem värsta att ha att göra med. Blir det ny burk/ skärm längre fram kommer jag undvika Asus som pesten.

BenQ däremot är väldigt bra att göra med eller har varit, hade en skärm som on/off knappen började strula med och dem skickade genast ut en ny till mig och hämtade upp min på samma gång. Det är service presis som det ska vara.

För att göra det kort, dessa svin på Asus kan dra åt helvete för dem förtjänar inte era pengar kom igåg det!

Permalänk
Medlem

Mer och mer sugen på freesync. Vad tror ni denna kan komma att kosta?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalajfa:

Offtopic. Ni som ständigt klagar på att TN är dåligt och att IPS@60HZ är bäst har aldrig spelat (fps) datorspel på en tillräckligt hög nivå.

Jag kanske inte kan kalla mig något e-sport profts men jag har nu spelat csgo under en längre tid och är Designated Master Guardian.

I Mellandagarna köpte jag en XL2411Z. När jag spelade med den så kännde jag visserligen en skillnad från min
ips (med låg latency fs2332) men skillnaden var inte tillräckligt stor för att bär upp de negativa sakerna med skärmen.
Svärtan var kass och färgerna matchade inte alls med min ips även efter lite manuell kalibrering.

Eftersom det fanns en vet pixel i mitten på skärmen så kunde jag skicka tillbaka den på återköp. Jag hade inte häller
något problem med att gå tillbaka och spela på 60hz igen. Nu väntar jag med att köpa en IPS/VA med 120hz, gärna med
lightboost och freesync.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Skrivet av Kalajfa:

Offtopic. Ni som ständigt klagar på att TN är dåligt och att IPS@60HZ är bäst har aldrig spelat (fps) datorspel på en tillräckligt hög nivå.

Jag valde IPS framför hög Hz. Just för jag värderar bildkvalité, är ju ingen pro gamer så Men förstår om vissa måste ha 120Hz+ kan tänka mig det om det kommer en panel med både bildkvalité och mycket Hz

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Sjukt sugen på denna. Beror lite på vad priset blir dock. Är nog inte beredd att betala över 4000.

Permalänk
Inaktiv

Härligt, se när det börjar dyka upp swift skärmar i säljes för runt tusenlappen

Permalänk
Skrivet av Alling:

Förutom att det låter fånigt undrar jag om alla ens förstår vad som avses här (tearing respektive stuttering). Inte helt enkelt att googla sig till vad du menar heller.

Sant, men om man är så lat att man inte pallar googla g-sync/freesync så pallar man nog inte heller googla tearing eller stuttering

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av djlasseman:

Sant, men om man är så lat att man inte pallar googla g-sync/freesync så pallar man nog inte heller googla tearing eller stuttering

Men han skrev ju inte tearing och stuttering, utan forcerade svenska översättningar. Låtsas att du inte känner till tearing eller stuttering och försök googla dig till vad rivning och stamning betyder.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Kalajfa:

Offtopic. Ni som ständigt klagar på att TN är dåligt och att IPS@60HZ är bäst har aldrig spelat (fps) datorspel på en tillräckligt hög nivå.

Eller så prioriterar man annat. Fast visst, jag spelar nästan aldrig FPS då det är en så ofantligt tråkig genre i dagsläget.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalajfa:

Offtopic. Ni som ständigt klagar på att TN är dåligt och att IPS@60HZ är bäst har aldrig spelat (fps) datorspel på en tillräckligt hög nivå.

Men man kanske vill ha något slags bildkvalitet också, annars kan man lika gärna spela på en gammal svart/vit tjocktv.
Sedan är FPS väldigt tråkigt i dagsläget precis som föregående skrev.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Inaktiv

Jag kan inte köra 60Hz längre, har provat på ips också men det går bara inte då jag tycker det släpar efter för mycket.
Måste ha 144Hz då jag kör fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag kan inte köra 60Hz längre, har provat på ips också men det går bara inte då jag tycker det släpar efter för mycket.
Måste ha 144Hz då jag kör fps.

Att man vill ha en 120/144Hz skärm vid FPS spel är fullt begripligt, Vad jag klagar på är TN skärmars tveksamma bildkvalitet.

Men finns snabba skärmar som också har bra bildkvalitet och som inte har TN paneler, visserligen en hel del dyrare men det är det värt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Men han skrev ju inte tearing och stuttering, utan forcerade svenska översättningar. Låtsas att du inte känner till tearing eller stuttering och försök googla dig till vad rivning och stamning betyder.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för min användning av svenska ord och termer på ett svenskt forum

Visa signatur

Arbets Riggen----------------------------------------LAN Riggen
Chassi corsair 650d-----------------------------------Chassi corsair 250d
Moderkort Asrock Extreme4------------------------Moderkort ASUS VI IMPACT
CPU 3570K 4.6 ghz------------------------------------CPU i7-4770K 4.5 ghz
GPU Msi Gtx 660Ti Power Edition SLI---------------GPU GTX Titan Black

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ramo97:

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för min användning av svenska ord och termer på ett svenskt forum

Anledningen till att jag påpekade det var att jag kände att det faktiskt var svårt att förstå vad du menade om man inte redan känner till tearing och stuttering. Har nämligen aldrig sett de orden (rivning och stamning) användas i de betydelserna. Och bokstavliga översättningar kan i själva verket göra det svårare att förstå vad som menas: Tänk till exempel om man skrev "ramtempo" (och menade framerate), "CBE" (CPU) eller "röstningstakt" (polling rate).

Tycker du att jag har helt fel?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers