Undersökningsavgift EFTER att köpet har hävts?

Permalänk
Medlem

Undersökningsavgift EFTER att köpet har hävts?

Jag beställde en ASUS-monitor mot faktura hos CDON och upptäckte när jag kopplade in den att den led av rätt allvarlig bleeding så jag kontaktade deras kundtjänst. De bad mig maila in en bild vilket jag gjorde och därefter svarade dom att jag skulle skicka in den men antydde att jag eventuellt skulle behöva betala en undersökningsavgift.

Jag ifrågasatte det och fick följande till svar:

Citat:

Hej,

Tack för ditt mail.
När vi har registrerat returen hos oss kommer vi att makulera/återbetala er faktura eftersom det är detta ni vill.

Serviceärendet är till för Asus och vår skull och ni ska ej följa det ärendet.
Då min kollega bedömde att felet var tillräckligt allvarligt för att ta in produkten bör ni ej behöva betala frakt/undersökningsavgift då denna produkt var defekt, men om er produkt bedöms vara helt felfri kommer ni att få betala för en undersökningsavgift ja.

Kan de verkligen kräva att jag betalar för undersökning/reparation efter det att fakturan makulerats och köpet därmed har hävts? Det låter ju helt vansinnigt och dessutom hänger det på vad ASUS har för syns på BLB. Jag googlade fram ett garantiformulär och där nämns bara döda pixlar men BLB är väl en form av tillverkningssfel per definition (om än ett väldigt vanligt sådant) ?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Om du kontaktar asus direkt och frågar dom ist så får du förhoppningsvis ett bättre svar.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Om du kontaktar asus direkt och frågar dom ist så får du förhoppningsvis ett bättre svar.

Jo, fast antagligen svarar de att de inte kan kommentera enskilda fall förrän produkten har undersökts. Det jag egentligen var fundersam kring är hur CDON valt att hantera ärendet och vad ASUS tycker om BLB är inte direkt relevant i det avseendet.

Efter att jag har skickat in monitorn och fått fakturan makulerad har köpet hävts och garantiärendet är då en fråga mellan CDON och ASUS. Att jag som konsument ska behöva stå för eventuella kostnader känns inte rimligt, särskilt när den inte är i min ägo längre och att CDON förmodligen säljer monitorn vidare till en annan kund om inga 'fel' hittas.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Är ju en DOA isåfall. Då borde det verkligen inte vara ditt problem när du väl lämnat in den till CDON.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför reklamerar du den? Hade vart bättre om du bara ångrat köpet eftersom vad jag förstår är du skyddad av distansköplagen (om du köpte över nätet). Du skulle ha skrivit till dom att du ångrar köpet och skickar tillbaka produkten för den hade bleed, upp till dom vad dom gör med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Varför reklamerar du den? Hade vart bättre om du bara ångrat köpet eftersom vad jag förstår är du skyddad av distansköplagen (om du köpte över nätet). Du skulle ha skrivit till dom att du ångrar köpet och skickar tillbaka produkten för den hade bleed, upp till dom vad dom gör med den.

Om man har öppnat förpackningen måste man tydligen bekosta returfrakten själv. Enligt Postens portoguide skulle det kosta ca 400kr att skicka tillbaka den och jag har ingen lust att betala det för att bli av med en produkt som var defekt vid leverans. Vad det kostar att använda den medföljande retursedeln vet jag inte men det är väl säkert någon hundring eller två.

Jag hämtade ut skärmen 22/12 så min ångerrätt har dessutom gått ut.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Är det ett återköp cdon gått med på i samband med reklamationen? Dom ska makulera fakturan säger du när ärendet är klart. Är väll bara och vänta och se, eftersom detta ärende behandlas som en "reklamation" och ingen ångerrätt via distansköp lagen så antar jag väll att undersöknings avgiften gäller som en reklamation fast dom återbetalar pengarna istället för en ny vara. En felsökningsavgift är normalt och inget konstigt med det gällande reklamation.

Enklare förklarat. Du reklamerar produkten, dom undersöker den och hittar dom inget fel så får du stå för felsökningsavgiften (helt normalt , många butiker har detta. Ja det är "lagligt"). Men istället för att skicka ny vara gör dom ett återköp (makulerar fakturan i det här fallet då detta var "betal metoden").

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ågren:

Jag beställde en ASUS-monitor mot faktura hos CDON och upptäckte när jag kopplade in den att den led av rätt allvarlig bleeding så jag kontaktade deras kundtjänst. De bad mig maila in en bild vilket jag gjorde och därefter svarade dom att jag skulle skicka in den men antydde att jag eventuellt skulle behöva betala en undersökningsavgift.

Jag ifrågasatte det och fick följande till svar:
Kan de verkligen kräva att jag betalar för undersökning/reparation efter det att fakturan makulerats och köpet därmed har hävts? Det låter ju helt vansinnigt och dessutom hänger det på vad ASUS har för syns på BLB. Jag googlade fram ett garantiformulär och där nämns bara döda pixlar men BLB är väl en form av tillverkningssfel per definition (om än ett väldigt vanligt sådant) ?

Tekniskt sett:
Har de hävt fakturan så är köpeavtalet annullerat. Således finns inget juridiskt avtal mellan dig och ÅF. Har de bara skjutit upp betalningen så är det en annan femma.

Vidare:

Citat:

Hej,

Tack för ditt mail.
När vi har registrerat returen hos oss kommer vi att makulera/återbetala er faktura eftersom det är detta ni vill.

Serviceärendet är till för Asus och vår skull och ni ska ej följa det ärendet.
Då min kollega bedömde att felet var tillräckligt allvarligt för att ta in produkten bör ni ej behöva betala frakt/undersökningsavgift då denna produkt var defekt, men om er produkt bedöms vara helt felfri kommer ni att få betala för en undersökningsavgift ja.

Om de för ett ärende mot Asus och Asus inte vill betala Cdons kostnad så är inte det ditt problem. Har CDON godkänt returen som defekt och återbetalat så har inte du någon skyldighet att betala CDONs kostnad om Asus inte vill ersätta CDON för skärmen.

Har CDONs medarbetare sagt att den är defekt och gett dig återbetalning så är det det som gäller, de kan inte komma tillbaka med svansen mellan benen efter åt.

Detta regleras av Avtalslagarna i Sverige. Köplagen och KonsumentKöpLagen ligger under Avtalslagen och kan inte skydda ÅF för kostnaden om det skulle komma en.

OM AVTALETS INTE HAR HÄVTS ÄNNU:
Då kan de avkräva en eventuell avgift av dig fram till avtalet har hävts.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Lite svårt att hänga med i TS beskrivning, men så här får jag det att vara.

TS köper skärm mot faktura (30 dagar?)
Tiden för ångerrätt passerar.
TS gillar inte BLB, kontaktar CDON.
CDON säger att de kan makulera fakturan när skärmen mottagits, då TS har uttryckt önskemål om det. Om skärmen bedöms hel kommer dock felsökningsavgift debiteras i efterhand (så att TS inte får betalningspåminnelse om undersökning dröjer några dagar).

Om skärmen bedöms defekt har TS i praktiken fått returnera skärmen kostnadsfritt efter ångerrättens passerande. CDON förlorar en försäljning men slipper kostnaden för att skicka en annan skärm till kund.

Om skärmen bedöms hel får TS betala felsökning vilket är normalt vid åberopande av garanti på fungerande vara, men får förmodligen mer än vad en begagnatförsäljning av skärmen skulle gett. CDON förlorar en försäljning och tvingas rea ut skärmen på fyndhörnan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Är det ett återköp cdon gått med på i samband med reklamationen? Dom ska makulera fakturan säger du när ärendet är klart. Är väll bara och vänta och se, eftersom detta ärende behandlas som en "reklamation" och ingen ångerrätt via distansköp lagen så antar jag väll att undersöknings avgiften gäller som en reklamation fast dom återbetalar pengarna istället för en ny vara. En felsökningsavgift är normalt och inget konstigt med det gällande reklamation.

Enklare förklarat. Du reklamerar produkten, dom undersöker den och hittar dom inget fel så får du stå för felsökningsavgiften (helt normalt , många butiker har detta. Ja det är "lagligt"). Men istället för att skicka ny vara gör dom ett återköp (makulerar fakturan i det här fallet då detta var "betal metoden").

Nej, de ska inte makulera fakturan när ärendet är avslutat, de har sagt att de ska makulera den så fort de får in skärmen i retur. I mailet skriver de 'Serviceärendet är till för Asus och vår skull och ni ska ej följa det ärendet' vilket i min mening ytterligare styrker att jag inte har med saken att göra längre efter det att CDON har mottagit returen.

Skrivet av DavidtheDoom:

Om de för ett ärende mot Asus och Asus inte vill betala Cdons kostnad så är inte det ditt problem. Har CDON godkänt returen som defekt och återbetalat så har inte du någon skyldighet att betala CDONs kostnad om Asus inte vill ersätta CDON för skärmen.

Det är så jag resonerar men CDON verkar vara av en annan uppfattning. Det är klart att CDON förmodligen inte vill ta avgiften själva men det kan knappast vara min skyldighet att stå för det.

Skrivet av Hardware guy:

Lite svårt att hänga med i TS beskrivning, men så här får jag det att vara.

TS köper skärm mot faktura (30 dagar?)
Tiden för ångerrätt passerar.
TS gillar inte BLB, kontaktar CDON.
CDON säger att de kan makulera fakturan när skärmen mottagits, då TS har uttryckt önskemål om det. Om skärmen bedöms hel kommer dock felsökningsavgift debiteras i efterhand (så att TS inte får betalningspåminnelse om undersökning dröjer några dagar).

Om skärmen bedöms defekt har TS i praktiken fått returnera skärmen kostnadsfritt efter ångerrättens passerande. CDON förlorar en försäljning men slipper kostnaden för att skicka en annan skärm till kund.

Om skärmen bedöms hel får TS betala felsökning vilket är normalt vid åberopande av garanti på fungerande vara, men får förmodligen mer än vad en begagnatförsäljning av skärmen skulle gett. CDON förlorar en försäljning och tvingas rea ut skärmen på fyndhörnan.

Jag hann inte testa den innan ångerrätten gick ut. Jag förstår inte hur de skulle kunna motivera att felsökningsavgiften debiteras i efterhand eftersom jag inte ens äger skärmen längre. I praktiken innebär det alltså att jag skulle kunna få betala en avgift på i stort sett hela skärmens värde (jag såg siffran 1300kr i en annan tråd) utan att få någon produkt? Det kan knappast vara lagligt...Dessutom ser jag inte hur jag som kund kan ha några som helst skyldigheter gentemot CDON när de själva gått med på att häva köpet.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ågren:

Nej, de ska inte makulera fakturan när ärendet är avslutat, de har sagt att de ska makulera den så fort de får in skärmen i retur. I mailet skriver de 'Serviceärendet är till för Asus och vår skull och ni ska ej följa det ärendet' vilket i min mening ytterligare styrker att jag inte har med saken att göra längre efter det att CDON har mottagit returen.

Det är så jag resonerar men CDON verkar vara av en annan uppfattning. Det är klart att CDON förmodligen inte vill ta avgiften själva men det kan knappast vara min skyldighet att stå för det.

Jag hann inte testa den innan ångerrätten gick ut. Jag förstår inte hur de skulle kunna motivera att felsökningsavgiften debiteras i efterhand eftersom jag inte ens äger skärmen längre. I praktiken innebär det alltså att jag skulle kunna få betala en avgift på i stort sett hela skärmens värde (jag såg siffran 1300kr i en annan tråd) utan att få någon produkt? Det kan knappast vara lagligt...Dessutom ser jag inte hur jag som kund kan ha några som helst skyldigheter gentemot CDON när de själva gått med på att häva köpet.

Har köpet hävts så finns det inget juridiskt avtal mellan er såvida du inte har uttryckligen sagt (förslagsvis skriftligen) att du står för eventuell felsökningsavgift även efter köpet.

Skulle de försöka fakturera dig för någon avgift så får du kontakta din kommunala konsumentombudsman och bestrida fakturan.
Rätten skulle rakt av ogilla eventuell tvist i rätten om inget avtal finns.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Cdon skickar ju med retursedel från början och det kostar hela 0kr att använda den.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av trollhattan:

Cdon skickar ju med retursedel från början och det kostar hela 0kr att använda den.

Inte alltid de skickar med dessa. Jag får retursedlar mindre än en femtedel av gångarna jag beställt där ifrån.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

1. Du har haft skärmen över 14 dagar så ångerrätten är förbrukad.
2. Du fick reklamera skärmen vilket du gjort.
3. Obefogad felanmälan bruka alla vilja få ta betalt för (felsökningsavgift).
4. Eftersom de konstaterat att skärmen är felaktig så utgår ingen avgift för obefogad felanmälan.
5. Du fick valet att avbryta köpet eller få en ny produkt. Du valde häv av köpet och de godkände detta.
6. Du skall alltså varken betala för skärmen eller felsökningsavgiften.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Skulle du kunna skicka bilden antingen via pm eller bara posta den här så jag kan se hur mycket det var och att de då erkände att det var fel på den..?

Permalänk
Medlem

Jag glömde bort att uppdatera tråden, ärendet har lösts men fy fan vad struligt det var! CDON lämnade hela tiden motstridiga uppgifter och fortsatte att hävda att det var min skyldighet att betala avgifterna när de t.o.m. själva bekräftade att skärmen var defekt efter att jag mailat in en bild på den.

De sa först att fakturan skulle makuleras så fort de fått in skärmen men efter några ytterligare frågor från min sida så gjorde de en kovändning och helt plötsligt skulle fakturan minsann inte makuleras förrän ASUS hade undersökt skärmen för att konstatera huruvida den var defekt eller ej och även då skulle den bara makuleras om inga fel konstaterades.

Vi dividerade om småsaker och formuleringar men det jag hela tiden velat veta är hur de anser sig vara berättigade att kräva mig på kostnader som uppstått efter att de tagit tillbaka varan och hävt köpet. Jag ifrågasatte även att jag eventuellt skulle bli påtvingad en ny produkt efter att köpet hävts och till slut börjar jag bli ganska irriterad av att aldrig få svar på min egentliga fråga och skickar detta mail:

Jag förstår att ni säkert inte vill stå för eventuella avgifter som ASUS begär att ni betalar om de själva anser produkten vara felfri men ni skrev trots allt att fakturan makuleras när returen har registerats. Det jag ställer mig frågande till är vad som sker efter det.

När köpet har hävts är garantiärendet en fråga mellan er och ASUS och jag förstår inte på vilket sätt jag är inblandad i ärendet.
Menar ni att om verkstaden anser att produkten är felfri så kommer ni att skicka tillbaka varan till mig, trots att köpet är hävt, och då bifoga en faktura för en produkt som jag inte har beställt?

Dold text

Efter en massa mailande och tjafsande fram och tillbaka får jag till slut ett mail där de säger att har diskuterat ärendet med chefen och att de nu tar tillbaka skärmen och står för alla kostnader. Jag vet inte riktigt om de bara tröttnade på mig eller inte orkade med en kund som står på sig, kan sina rättigheter och förväntar sig att en butik står för det de säger.

Skönt att det löste sig till slut men jag kommer aldrig att handla hos CDON igen efter det här. Till er som fortsätter att handla där kan jag bara hoppas att ni aldrig stöter på problem och måste kontakta deras kundtjänst för de verkar vara fast beslutna om att kunden alltid har fel.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz