Värt med V-NAND SSD?

Permalänk

Värt med V-NAND SSD?

Min HDD krasha nyss och tänkte skaffa mig en 250GB SSD och undrar om det är värt att lägga in dom extra pengarna på V-NAND tekniken.
En under fråga: Vad gör skrivhastigheten och Läsningshastigheten. Alltså fattar vad den gör men vad blir snabbare med lägre skrivhastighet, typ när man laddar OS eller laddar ner spel?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Att ladda ner ett program/spel/fil från internet kommer inte att gå fortare. Men däremot kommer Windows och spel att starta fortare, spel kommer att ladda in banor etc snabbare också.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Att ladda ner ett program/spel/fil från internet kommer inte att gå fortare. Men däremot kommer Windows och spel att starta fortare, spel kommer att ladda in banor etc snabbare också.

Då låter det ju som att det är värt att skaffa en SSD med V-NAND

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotmosmannen:

Då låter det ju som att det är värt att skaffa en SSD med V-NAND

om du går från HDD till SSD så kommer du aldrig vilja gå tillbaka när det handlar om gaming och flyt i OS

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotmosmannen:

Då låter det ju som att det är värt att skaffa en SSD med V-NAND

Troligen inte, att gå från HDD till SSD är ett enormt hopp i prestanda men prestandaskillnaden mellan olika SSDer är i regel försumbar. I benchmarks och diskkrävande program kan man se skillnaden men till vardags kan du inte räkna med någon större skillnad då det redan går så mycket fortare än en HDD.
Den billigaste SSDn man kan hitta är i regel det bästa köpet då priset sjunker relativt snabbt så att man kan dubbla utrymmet utan att behöva betala allt för mycket bara efter ett par år.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/ki...

http://cdon.se/hemelektronik/crucial/crucial-mx100-256gb-ssd-...

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Troligen inte, att gå från HDD till SSD är ett enormt hopp i prestanda men prestandaskillnaden mellan olika SSDer är i regel försumbar. I benchmarks och diskkrävande program kan man se skillnaden men till vardags kan du inte räkna med någon större skillnad då det redan går så mycket fortare än en HDD.
Den billigaste SSDn man kan hitta är i regel det bästa köpet då priset sjunker relativt snabbt så att man kan dubbla utrymmet utan att behöva betala allt för mycket bara efter ett par år.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/ki...

http://cdon.se/hemelektronik/crucial/crucial-mx100-256gb-ssd-...

Den billigaste FÖRUTOM V300 lämpligtvis! V300 är verkligen inget någon bör investera i.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

det har enligt mig kommit 2 saker de senaste 10 åren som har ändrat användarupplevelsen på datorer, första var 2 kärniga, Den andra är SSD, såna produkter you never go back fromxD

Permalänk

Hahah ja tror det är ett enormt steg då min gamla HHD krasha innan man starta windows som man fick klicka CTRL ALT DEL 5 gånger sen tog det år att komma in så sammanlagt typ 40 min att starta datorn
Man får 100 MB/s med en V-NAND och det låter som sjukt mycket.
Men det kanske inte är så värt då ingen bryr sig om du är inne på uppvärmningen i CS före alla andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Troligen inte, att gå från HDD till SSD är ett enormt hopp i prestanda men prestandaskillnaden mellan olika SSDer är i regel försumbar. I benchmarks och diskkrävande program kan man se skillnaden men till vardags kan du inte räkna med någon större skillnad då det redan går så mycket fortare än en HDD.
Den billigaste SSDn man kan hitta är i regel det bästa köpet då priset sjunker relativt snabbt så att man kan dubbla utrymmet utan att behöva betala allt för mycket bara efter ett par år.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/ki...

http://cdon.se/hemelektronik/crucial/crucial-mx100-256gb-ssd-...

Inte i alla fall. Finns undantag som du komiskt nog länkade. Just den är bland dem långsammaste som finns. En ordentlig HDD, bortsett från i söktid, slår tom. ut den. Jag pratar givetvis om Kingstons SSD, inte alla deras SSD's men just den.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Rotmosmannen:

Hahah ja tror det är ett enormt steg då min gamla HHD krasha innan man starta windows som man fick klicka CTRL ALT DEL 5 gånger sen tog det år att komma in så sammanlagt typ 40 min att starta datorn
Man får 100 MB/s med en V-NAND och det låter som sjukt mycket.
Men det kanske inte är så värt då ingen bryr sig om du är inne på uppvärmningen i CS före alla andra

Vet inte vart du fått 100Mb/s. Men i alla fall om du köper oavsett ssd idag toppar du vad sata 6Gbit klarar. Alltså runt 550 läs och skriv , men beror på vilken ssd v300 bör du undvika bytt till riktigt dåliga nand som gör den inte mycket bättre än HDD. Bra acces tiden den är bra på.

Ska du tanka hem mycket bör du göra det till hdd i sället. Sliter i onödan på ssd:n och hdden kan klara att maxa bredbandet. Men ssd är grym för os

3D-nand ger längre hållbarhet och behåller datan bättre. Det är upp till dig om du vill betala extra för det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Vet inte vart du fått 100Mb/s. Men i alla fall om du köper oavsett ssd idag toppar du vad sata 6Gbit klarar. Alltså runt 550 läs och skriv , men beror på vilken ssd v300 bör du undvika bytt till riktigt dåliga nand som gör den inte mycket bättre än HDD. Bra acces tiden den är bra på.

Ska du tanka hem mycket bör du göra det till hdd i sället. Sliter i onödan på ssd:n och hdden kan klara att maxa bredbandet. Men ssd är grym för os

3D-nand ger längre hållbarhet och behåller datan bättre. Det är upp till dig om du vill betala extra för det.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ssd/samsung-850p...

"V-NAND-teknik
Samsungs 3D V-NAND-SSD är uppbyggd av 32 cellskikt ovanpå varandra för att passa dagens krympande formfaktorer. 3D V-NAND-disken ger dubbelt så hög hastighet som de traditionella NAND-diskarna. Du får överlägsen maximal läs-och skrivprestanda i både sekventiell och slumpmässiga aspekter, särskilt 128GB modellen som överträffar andra liknande modeller på marknaden med mer än 100Mbit/s i skrivhastighet."

Läs sista meningen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rotmosmannen:

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ssd/samsung-850p...

"V-NAND-teknik
Samsungs 3D V-NAND-SSD är uppbyggd av 32 cellskikt ovanpå varandra för att passa dagens krympande formfaktorer. 3D V-NAND-disken ger dubbelt så hög hastighet som de traditionella NAND-diskarna. Du får överlägsen maximal läs-och skrivprestanda i både sekventiell och slumpmässiga aspekter, särskilt 128GB modellen som överträffar andra liknande modeller på marknaden med mer än 100Mbit/s i skrivhastighet."

Läs sista meningen.

Spelar ingen roll om den är kapabel till "mer än 100Mbit/s" (vem fan läser om Mbit/s för läs/skriv på SSD:er?!) Gränssnittet SATA 3 (SATA 6Gb/s) är redan flakshalsen alla SSD:er skall ta sig igenom.

Det som är intressant med en SSD är accesstider. Skriv och läshastigheterna är mycket sällan begränsningarna. Förutom på möjligen V300 som är katastrofal.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Rotmosmannen:

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ssd/samsung-850p...

"V-NAND-teknik
Samsungs 3D V-NAND-SSD är uppbyggd av 32 cellskikt ovanpå varandra för att passa dagens krympande formfaktorer. 3D V-NAND-disken ger dubbelt så hög hastighet som de traditionella NAND-diskarna. Du får överlägsen maximal läs-och skrivprestanda i både sekventiell och slumpmässiga aspekter, särskilt 128GB modellen som överträffar andra liknande modeller på marknaden med mer än 100Mbit/s i skrivhastighet."

Läs sista meningen.

Det där låter knepigt i alla fall ihop med det som står högre upp:

128 GB SSD-disk
550 MB/s läshastighet
470 MB/s skrivhastighet

Hur som bry dig inte om det. Titta på detta test i stället http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/samsung-850-pro-....

Mer mer verkligheten att göra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Det där låter knepigt i alla fall ihop med det som står högre upp:

128 GB SSD-disk
550 MB/s läshastighet
470 MB/s skrivhastighet

Hur som bry dig inte om det. Titta på detta test i stället http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/samsung-850-pro-....

Mer mer verkligheten att göra.

Skillnaden från HDD till SSD är gigantiskt. Sen väl SSD vs SSD i Windows är ingen större skillnad. Inget man direkt kommer få ngn wow feeling av iaf.
Är väl mer hållbarhet och prestandatapp vissa SSD´s råkar ut för antar jag.

Frågan man kan ställa sig är; Är det värt att lägga 400-500kr mer på en 850 PRO mot en Crucial MX100?

Permalänk
Skrivet av makn:

Skillnaden från HDD till SSD är gigantiskt. Sen väl SSD vs SSD i Windows är ingen större skillnad. Inget man direkt kommer få ngn wow feeling av iaf.
Är väl mer hållbarhet och prestandatapp vissa SSD´s råkar ut för antar jag.

Frågan man kan ställa sig är; Är det värt att lägga 400-500kr mer på en 850 PRO mot en Crucial MX100?

Precis MX är riktigt prisvärd, men vissa har bekymmer med den att det inte alltid går att boota från den, sen måste TS köpa minst 250Gb disken lägre än så är rätt långsam disk.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Men om jag ska ha troligtvis 500GB (kanske 250) rekomenderar ni då MX?

Permalänk
Skrivet av Rotmosmannen:

Men om jag ska ha troligtvis 500GB (kanske 250) rekomenderar ni då MX?

Ja det ska funka med, Men du får lite sämre hållbarhet, sen så kan du få strul med boot (inte säkert men kan hända, inte alla har det problmet utan bara vissa).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar