Permalänk

Problem med Raid 0

Halloj!

Städade datorn häromdagen, plockade ut alla komponenter och blåste rena sedan monterade jag allt igen.

Dum som jag är har jag glömt märka diskarna och sata sladdarna som var raidade.
Jag har 3 diskar som jag kör i raid 0, moderkortet är ett Asus maximus hero IV om det spelar någon roll.

Finns det något sätt att ta reda på vilka sata portar som hör till vilken disk? Eller är det bara att gissa sig fram och starta upp o se om det funkar?

Använder alla 6 sata portar på moderkortet just nu och det kan bli lite knivigt att flytta runt diskarna.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av patrikjensen:

Halloj!

Städade datorn häromdagen, plockade ut alla komponenter och blåste rena sedan monterade jag allt igen.

Dum som jag är har jag glömt märka diskarna och sata sladdarna som var raidade.
Jag har 3 diskar som jag kör i raid 0, moderkortet är ett Asus maximus hero IV om det spelar någon roll.

Finns det något sätt att ta reda på vilka sata portar som hör till vilken disk? Eller är det bara att gissa sig fram och starta upp o se om det funkar?

Använder alla 6 sata portar på moderkortet just nu och det kan bli lite knivigt att flytta runt diskarna.

Om du körde hårdvaruraid så är det inte nödvändigt att stoppa in disken i samma Sata. Moderkortet skall läsa av enhets ID och således identifiera disken.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tror inte heller att det ska spela någon roll i vilka portar de sitter. Men kolla så att de sitter i portar som tillhör rätt/samma sata-kontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Tror inte heller att det ska spela någon roll i vilka portar de sitter. Men kolla så att de sitter i portar som tillhör rätt/samma sata-kontroller.

Precis... bara de sitter i samma (troligen Intel controllern) så ska det fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikjensen:

Halloj!

Städade datorn häromdagen, plockade ut alla komponenter och blåste rena sedan monterade jag allt igen.

Dum som jag är har jag glömt märka diskarna och sata sladdarna som var raidade.
Jag har 3 diskar som jag kör i raid 0, moderkortet är ett Asus maximus hero IV om det spelar någon roll.

Finns det något sätt att ta reda på vilka sata portar som hör till vilken disk? Eller är det bara att gissa sig fram och starta upp o se om det funkar?

Använder alla 6 sata portar på moderkortet just nu och det kan bli lite knivigt att flytta runt diskarna.

Serienummret och porten är mappade i raidkontrollern, så... om du trycker ctrl+p (är det väl) i starten och kollar vilken port och serienummer det ska vara ska du väl kunna lösa det relativt enkelt, du behöver inga diskar i för att kontrellera "vad det borde vara".

//edit alla andra verkar tycka att det ska gå att lösa ändå, förhoppningsvis är det väl inte portmappat då.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Serienummret och porten är mappade i raidkontrollern, så... om du trycker ctrl+p (är det väl) i starten och kollar vilken port och serienummer det ska vara ska du väl kunna lösa det relativt enkelt, du behöver inga diskar i för att kontrellera "vad det borde vara".

//edit alla andra verkar tycka att det ska gå att lösa ändå, förhoppningsvis är det väl inte portmappat då.

Vet att mina gamla proffs RAID kort kan göra detta, samt ev gamla/billiga RAID kort.
Men Intels moderna verkar inte göra så, sist jag kollade, utan bara alla S/N finns på någon port, så identifierar den det.