Surfplatta med bra ljud (hörslursutgången)?

Permalänk
Medlem

Surfplatta med bra ljud (hörslursutgången)?

Hej,

är på jakt efter en surfplatta som har ett bra/bättre ljudkort, då den är tänkt att användas som mediaenhet i bilen.

Utöver bra ljud är det ett plus om den har GPS.

Några tips?

MVH

Permalänk
Medlem

Apple har alltid prioriterat bra ljudenheter i sina enheter, ska du dessutom koppla det över blåtand så har apple licenserat den varianten med högre bandbredd (enligt min audiofila kamrat och mitt egna minne).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Apple har alltid prioriterat bra ljudenheter i sina enheter, ska du dessutom koppla det över blåtand så har apple licenserat den varianten med högre bandbredd (enligt min audiofila kamrat och mitt egna minne).

OK. Dessvärre blir det lite för dyrt med en iPad, tänkte mig nått i stil med Nexus 7 eller Asus Memopad (http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/android/7-9a4tum...)

Permalänk
Medlem

Det finns ju annars externa DACar man kan koppla in i USB-uttaget på surfplattan. Nackdelen då är ju att du inte kan ladda konstant (vilket du troligtvis vill om du vill ha den i bilen), men det går ju lösa med en Qi-laddare.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av nejo:

OK. Dessvärre blir det lite för dyrt med en iPad, tänkte mig nått i stil med Nexus 7 eller Asus Memopad (http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/android/7-9a4tum...)

Finns många begagnade schyssta iPads till bra priser om det är ett alternativ.
Sen om du ska ha riktigt bra ljud så skulle jag satsa på kabel.
Finns inga genvägar till det perfekta ljudet som farbror Barbo sa en gång i tiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Det finns ju annars externa DACar man kan koppla in i USB-uttaget på surfplattan. Nackdelen då är ju att du inte kan ladda konstant (vilket du troligtvis vill om du vill ha den i bilen), men det går ju lösa med en Qi-laddare.

Bra idé, men med qi-laddare,dac etc så blir det iPad nivåer.

Skrivet av Krasharen:

Finns många begagnade schyssta iPads till bra priser om det är ett alternativ.
Sen om du ska ha riktigt bra ljud så skulle jag satsa på kabel.
Finns inga genvägar till det perfekta ljudet som farbror Barbo sa en gång i tiden!

mm, får kanske ta en titt på Blocket. Jo, kabel kommer det att va.

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så fick Nexus 7 2013 bra betyg i test för sitt ljud, däremot var föregångaren som kom 2012 inget vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nejo:

Bra idé, men med qi-laddare,dac etc så blir det iPad nivåer.

Trådlös laddning fungerar hur som helst inte på nexus 7 om du har något kopplat via micro-usb. Föreslår att du tar en titt på ElementalX och Timur's kernel som tillåter laddning samt usb otg samtidigt via y-kabel. Blir lite pill för att styra upp allt initiellt, men det finns många som fått till riktigt fina lösningar.

T.ex. http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2103183
Bara att googla, finns massor av info.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz