Ny 840 evo verkar inte fungera som den ska...

Permalänk

Ny 840 evo verkar inte fungera som den ska...

Hej! jag har ett problem med min nya ssd (inköpt för 3 dagar sen, det är en samsung 840 evo). Jag misstänker att den kanske är defekt eller att jag kanske bara är inkompetent.

När jag fick den så installerade jag den I min dator (satte I sata- och strömkabel och klonade min hårddisk med samsungs "data migration" program. sen startade jag om och la ssdn högst upp I boot ordern.

Jag kom in I windows men det var helt konstigt och förvrängt. Jag kunde till exempel inte använda några windows program som installer/uninstaller och kunde inte använda några windows 8 funktioner.. jag inte kunde återställa den för jag kunde inte komma åt pc settings eftersom den startar upp ett windows 8 fönster I fullscreen. Alla fönster stängdes också ner en gang ca varannan minut.

Jag bootade från gamla hårddisken och formaterade ssdn och klonade den igen. Jag trodde det blivit fel på kloningen och ville försöka igen. Den här gången så verkade windows fungera. Dock så hittade den inte min gamla hårddisk. Men om jag bootade från gamla hddn så hittades båda hårddiskarna och I BIOS så finns de båda.
Jag formaterade ssdn igen men de här gången så försvann ssdn efter att jag formaterade den.Nu ser jag inte ssdn I filhanteraren längre men den finns I device manager och Samsung magician men jag kan inte klona den med samsungs programvara (även fast den hittas och kunde väljas).

Jag har haft så extremt mycket problem med denna ssd. Allt från windows installer inte fungerar till att den krashar och får min dator att fastna innan jag kommer in I windows och börjar loopa så snabbt att jag inte hinner komma in I BIOS och att någon av diskarna inte hittas. Är det fel på ssdn? Borde jag lämna tillbaka den? Eller är jag bara dum nog att inte kunna se vad problemet är? Finns det något tips som kanske hjälper? Jag har försökt leta efter information men inte hittat någonting än.

Säg gärna till om mer info skulle behövas!

P.S Jag har lagt in ssdn (en 840 evo) i en hp desktop från 2013 med ett foxconn 2ADA moderkort med h61 chipset med en intel i5 3350p

Permalänk
Medlem

Hej, tänkte precis ställa nästan samma fråga här på forumet då jag såg ditt inlägg! Har åxå en 840 evo som jag ha massa olika konstiga problem med som jag inte fattar nått av. Min har funkat bra nån månad sen sluta den fungera bara sådär. Ha installera om windows massa gånger och ibland funka windows och ibland inte. Har min till en stationär men då jag testa den i lappen funka den klockrent. Har märkt att windows slutat fungera efter att jag gjort uppdatering från windows update? Skitkonstigt! Nyss hängde sig windows efter ja installerat drivrutiner till grafikkort och lite andra drivrutiner, windows loggan fryser och jag kommer till nån återställningsmeny. Har provat med andra hdd och då funkar allt som de ska så måste bero på samsung ssd:n! Nån som begriper nått av detta så tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

EVO 840 hade problem med sin gamla firmware, men det brukade bara påverka läshastigheten på filer som inte används på länge.
http://www.anandtech.com/show/8617/samsung-releases-firmware-...

kan vara värt kolla upp så ni har updaterat till senaste firmwaren !

Permalänk
Medlem

installerade min 840 EVO 500GB igår, innan jag klonade över från min gamla SSD så kopplade jag in 840 EVO uppdaterade till senaste firmware osv, drog på Rapid och starta om, därefter klonade jag över och har inte stött på några problem, allt fungerar som det ska.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Ok, ska testa uppdatera. Bara de att jag inte haft nåra problem med läs å skriv hastighet utan bara att den får för sig å funka ibland å ibland inte. Haft massa konstiga problem, tex en gång då windows hängde sig tog jag ur en annan av mina hdd å då funkade windows igen i typ 2 dagar sen hängde den sig igen och fick inst om allt igen.. Men få uppdatera till å börja med:)

Permalänk
Medlem

Hade tydligen senaste uppdateringen så där kamma man noll! Har sökt massa efter liknande problem men inte hittat nått som stämmer in.

Mina funderingar kring problemet, ha jag kopplat in den rätt? Ha jag rätt inställning i bios? Kan den helt enkelt va paj, då borde den inte funka i min laptop vilken den gör! Varför funka windows i vissa perioder sen bara dör? Hur kan windows funka efter installation men då jag gör en windows update hänger sig skiten igen, ha hänt 2 gånger?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fosa:

Hade tydligen senaste uppdateringen så där kamma man noll! Har sökt massa efter liknande problem men inte hittat nått som stämmer in.

Mina funderingar kring problemet, ha jag kopplat in den rätt? Ha jag rätt inställning i bios? Kan den helt enkelt va paj, då borde den inte funka i min laptop vilken den gör! Varför funka windows i vissa perioder sen bara dör? Hur kan windows funka efter installation men då jag gör en windows update hänger sig skiten igen, ha hänt 2 gånger?

Har du kollat att du har senaste bios/UEFI på ditt moderkort? Detta kan ev hjälpa kompabiliteten.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fosa:

Hade tydligen senaste uppdateringen så där kamma man noll! Har sökt massa efter liknande problem men inte hittat nått som stämmer in.

Mina funderingar kring problemet, ha jag kopplat in den rätt? Ha jag rätt inställning i bios? Kan den helt enkelt va paj, då borde den inte funka i min laptop vilken den gör! Varför funka windows i vissa perioder sen bara dör? Hur kan windows funka efter installation men då jag gör en windows update hänger sig skiten igen, ha hänt 2 gånger?

Om den fungerar som den ska i laptopen men inte i den stationära så kan det vara värt att fundera på om det är något annat i den stationära som är felkällan. Du kanske kom åt RAM-minnena när du installerade ssd:n? Processorkylaren fick en liten törn och har dålig ytkontakt nu? osv...

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svar. Få undersöka vidare. Men är ssd diskar känsligare än en 3,5" iom att jag testat att köra på en sån och då flyter de på som vanligt? Är ju bara då jag använder ssd:n som den beter sig knepigt.

Permalänk
Avstängd

Ladda hem HDTune Pro och kolla om den rapporterar några fel

Permalänk
Medlem

Ha kört HDTune nu och fick Ok på error scan, och på health va allt ok utom ett å de va på Interface CRC Error count, där jag fick ett attention? Det stod på info att: There where communication problems. This may be caused by a damaged cable. De klart kanske kabeln är dålig men knepigt att datorn hänger sig just vid en windows update då. Känns ju mer som nått på disken som jäklas när en viss fil ska installeras från update?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jalle64:

Har du kollat att du har senaste bios/UEFI på ditt moderkort? Detta kan ev hjälpa kompabiliteten.

Skrivet av fosa:

Ok, tack för svar. Få undersöka vidare. Men är ssd diskar känsligare än en 3,5" iom att jag testat att köra på en sån och då flyter de på som vanligt? Är ju bara då jag använder ssd:n som den beter sig knepigt.

Skrivet av fosa:

Ha kört HDTune nu och fick Ok på error scan, och på health va allt ok utom ett å de va på Interface CRC Error count, där jag fick ett attention? Det stod på info att: There where communication problems. This may be caused by a damaged cable. De klart kanske kabeln är dålig men knepigt att datorn hänger sig just vid en windows update då. Känns ju mer som nått på disken som jäklas när en viss fil ska installeras från update?

Har du kollat detta?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fosa:

Ha kört HDTune nu och fick Ok på error scan, och på health va allt ok utom ett å de va på Interface CRC Error count, där jag fick ett attention? Det stod på info att: There where communication problems. This may be caused by a damaged cable. De klart kanske kabeln är dålig men knepigt att datorn hänger sig just vid en windows update då. Känns ju mer som nått på disken som jäklas när en viss fil ska installeras från update?

Trasig SATA kabel kan visa sig på de mest konstiga sätten... BSOD, långsam uppstart, slumpmässiga fel eller fel på bara ett enda program, då just en fil, med en specifik "kod" påverkas så att ECC inte lyckas rätta det.

Byt kabeln, se till att den inte har 90 graders skarp vinkel om du kan, och att den inte ligger bland massa strömkablar.

Permalänk

Klona inte disken.
Ta backup på allting viktigt och dina inställningar som du vill ha kvar.

Gör en helt ny installation på den nya disken och lägg in allting du vill ha efteråt.

Det kan vara problem med drivrutiner och sådant från din gamla installation som inte fungerar på den nya hårddisken.

Anledningen till att du inte ser den gamla disken när du klonat den till din nya är kanske att den tagit över samma "plats" i MBR eller något dylikt så det blir konflikt eftersom att du klonat hela disken och säkert också sån data.

Aja vilket som, gör en ny installation på nya disken bara så löser det sig med stor sannolikhet.
Uppdatera firmware på EVOdisken också då gamla firmware har buggar som gör att den blir segare med tiden.

Permalänk
Skrivet av 37LB130S5:

Klona inte disken.
Ta backup på allting viktigt och dina inställningar som du vill ha kvar.

Gör en helt ny installation på den nya disken och lägg in allting du vill ha efteråt.

Det kan vara problem med drivrutiner och sådant från din gamla installation som inte fungerar på den nya hårddisken.

Anledningen till att du inte ser den gamla disken när du klonat den till din nya är kanske att den tagit över samma "plats" i MBR eller något dylikt så det blir konflikt eftersom att du klonat hela disken och säkert också sån data.

Aja vilket som, gör en ny installation på nya disken bara så löser det sig med stor sannolikhet.
Uppdatera firmware på EVOdisken också då gamla firmware har buggar som gör att den blir segare med tiden.

Jag tror mitt enda alternativ är att försöka klona disken. Det handlar om en hp stationär som inte levererades med en windowskod eller skiva, windows 8 OEM (hps version) var förinstallerat och min windows produktnyckel finns lagrat på moderkortet. Därför kan jag inte ladda ner en ny kopia av windows. Jag försökte använda magical jelly bean för att få fram min windows nyckel men den nyckeln som hittades fungerade inte (var tydligen "ogiltig").

Jag återställde windows och märkte att det finns flera dolda partitioner på min disk utan namn (4 stycken). Samsungs kloningsprogram klonar bara synliga partitioner så jag försökte klona hela min disk (inklusive dolda partitioner) med "easeUS todo backup". När jag sen bootade windows från ssdn så hittades båda diskarna. Dock så kunde jag inte öppna något "windows 8 program" inklusive settings där man t.ex. stänger av datorn eller öppnar kontrollpanelen och pc settings så jag kan nu inte återställa windows. Kontrollpanelen och mitt ljud fungerar inte heller (den säger att "one or more audio service isn´t running").

Jag bootade då ifrån windows på min hårddisk och formaterade ssdn. När jag sedan skulle stänga av datorn så märkte jag att jag hade samma problem som när jag bootade windows från ssdn! Nu verkar jag vara fast utan ljud och windows applikationer och kan inte öppna kontrollpanelen eller återställa windows. Hp har en meny i uppstartsmenyn (tror den heter så, jag menar när man (i mitt fall) trycker ned en knapp vid uppstart och sen esc för att få upp en meny där man kan välja att gå in i BIOS eller välja vart man vill boota ifrån) som heter system recovery där man kan återställa windows utan att behöva komma in i windows, men där säger den att "nödvändiga partitoner saknas" och kan inte återställa.

Observera att allting fungerade fint även efter att jag klonade min hdd. Problemen startade (och har alltid startat) när jag bootar windows från ssdn.

P.S jag har senaste firmwaren enligt programmet "samsung magician" som jag fick med på en dvd skiva. Jag har testat att byta SATA-kabel men det gorde ingen skillnad

Permalänk
Medlem

med OS:et på din hårddisk när du köper färdig fabriksbyggd dator ska du få ett program att skapa återställningsmedia med, använd den skivan/usb minnet att installera om med så får du en ny fungerande installation så slipper du köpa ett nytt OS.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Skrivet av rosapoP:

med OS:et på din hårddisk när du köper färdig fabriksbyggd dator ska du få ett program att skapa återställningsmedia med, använd den skivan/usb minnet att installera om med så får du en ny fungerande installation så slipper du köpa ett nytt OS.

Det är sant att jag har fått ett program för att skapa återställningsmedia men den fungerar inte. Varje gång jag försöker så slutar programmet fungera. Jag hittade en tråd om det på hps forum ()

Där menar en person att man måste köpa skivor med återställningsmedia från HP.

Dock så fanns det en funktion att återställa till fabriksinställningar i programmet där man kunde skapa återställningsmedia. Därifrån lyckades jag återställa windows så nu fungerar det igen. Dock så har jag fortfarande inget sätt att installera windows på ssdn om kloning inte fungerar. Ska testa med "ease us todo backup" igen och se om det fungerar. Annars kanske jag borde leta upp ett sätt att göra ett bootbart usb med ett program som inte är från HP.

Permalänk
Medlem

nu vet jag inte hur samsungs kloningsprogram fungerar men, du kanske kan prova att lägga in clonezilla på en usb och boota med den, sen klona disken?

http://clonezilla.org/

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k Sandy Bridge
Moderkort: ASUS P8Z68-V Pro Minne: 8GB Corsair Vengance 1600MHz
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 770 OC Hårddisk: OCZ Vertex 2 60GB SSD (System), 3TB Lagring
Nätaggregat: Corsair HX 520 W Chassi: Antec P182

Permalänk
Medlem

Skyll inte på SSD'n innan ni gjort som man egentligen skall göra, dvs installerat OS från grunden och inte klonat, visst kloning fungerar ibland men det ger lika ofta problem av olika slag.
Har ni inte fått med nyckel för att aktivera OS på nytt efter installation så kontakta MS support och förklara att i blivit tvungna att byta HDD/SSD så brukar dom hjälpa till med aktiveringen.
Man kan även googla magical jelly bean så hittar man ett verktyg för att plocka fram den nyckel man har på sitt installerade OS.

Installera sedan OS med endast den HDD/SSD inkopplad som ni skall ha OS på, koppla in övriga HDD/SSD efter installationen är klar.

Har ni fortfarande problem då kan det vara HDD/SSD som är orsaken.

Kloning bör man endast använda när man går från HDD till ny HDD eller SSD till ny SSD, men även i dessa fallen kan man stöta på problem, som t.ex. att bootloader fortfarande ligger på den gamla HDD/SSD.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Skyll inte på SSD'n innan ni gjort som man egentligen skall göra, dvs installerat OS från grunden och inte klonat, visst kloning fungerar ibland men det ger lika ofta problem av olika slag.
Har ni inte fått med nyckel för att aktivera OS på nytt efter installation så kontakta MS support och förklara att i blivit tvungna att byta HDD/SSD så brukar dom hjälpa till med aktiveringen.
Man kan även googla magical jelly bean så hittar man ett verktyg för att plocka fram den nyckel man har på sitt installerade OS.

Installera sedan OS med endast den HDD/SSD inkopplad som ni skall ha OS på, koppla in övriga HDD/SSD efter installationen är klar.

Har ni fortfarande problem då kan det vara HDD/SSD som är orsaken.

Kloning bör man endast använda när man går från HDD till ny HDD eller SSD till ny SSD, men även i dessa fallen kan man stöta på problem, som t.ex. att bootloader fortfarande ligger på den gamla HDD/SSD.

Tack för svar. Jag ska testa att ringa ms support på måndag. Jag har redan testat magical jelly bean men den nyckeln jag fick var "ogiltig" enligt ms. Om kloning fungerar så dåligt varför vill samsung att man ska använda det? I manualen står det att man kan klona sin gamla disk och om jag inte får hjälp av ms så e det nog mitt enda val.

HPs moderkort ska ha sina nycklar lagrade på moderkortet. Då kanske en ny nyckel fortfarande inte fungerar även om jag skulle få tag på en sån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av axel pettersson:

Det är sant att jag har fått ett program för att skapa återställningsmedia men den fungerar inte. Varje gång jag försöker så slutar programmet fungera. Jag hittade en tråd om det på hps forum ()

Där menar en person att man måste köpa skivor med återställningsmedia från HP.

Dock så fanns det en funktion att återställa till fabriksinställningar i programmet där man kunde skapa återställningsmedia. Därifrån lyckades jag återställa windows så nu fungerar det igen. Dock så har jag fortfarande inget sätt att installera windows på ssdn om kloning inte fungerar. Ska testa med "ease us todo backup" igen och se om det fungerar. Annars kanske jag borde leta upp ett sätt att göra ett bootbart usb med ett program som inte är från HP.

är det inte recovery du installerar med kan Windows inte aktiveras från nyckeln i ditt BIOS.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Skrivet av rosapoP:

är det inte recovery du installerar med kan Windows inte aktiveras från nyckeln i ditt BIOS.

HP kanske har gjort detta program så att den inte behöver aktivera windows igen. Eller kanske att den fungerar på ett liknande sätt som windows recovery. Jag vet iaf inte men det fungerade och windows är aktiverat.