Asus routrar drabbas av nytt säkerhetshål

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Jag har enbart sshd synligt mot nätet och min logg är sprängfylld med inloggningsförsök / bruteforce, från olika ip addresser kontinuerligt.

Ett tips är att byta port från default 22 till något annat. Det tar hand om majoriteten av inloggningsförsöken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Alltså, är det någon som faktiskt hunnit utnyttja alla dess hål i router och modem innan de pluggas? Eller är det bara ett foilehattsfel att någon KAN ju faktiskt komma in i routern, även om det inte kommer hända för en vanlig användare?

Inget är 100% säkert, hade routrarna varit det hade inte ens ni släppts in i routrarna för att confa dem, kan ni det kan ju någon annan göra det med?

I många fal rättas inte säkerhetshål till, innan något drastiskt händer och eller läcker ut till allmänhetten (även kända säkerhetshål, läs bredbandsbolaget/zyxel allvarligt säkerhetshål som var känt i flera år vet inte ens om det är fixat ännu). Det finns nog många routrar som är lätta att komma in i, problemet är nog att det är svårt att upptäcka ett sånt intrång. Speciellt för en vanlig användare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Varför låser du dörren när du går hemifrån, och eller har lösenord på bankomatkortet?

Jag tror inte att man riktar in sig på en enskild person, lär ju bulkas/verkyg som kör massvis med adresser samtidigt. Jag har enbart sshd synligt mot nätet och min logg är sprängfylld med inloggningsförsök / bruteforce, från olika ip addresser kontinuerligt.

Så vad är problemet med att vara lite försiktig? Jag tillåter inte root/och enbart certifikat samt blottar inte mer än vad jag behöver göra mot nätet. Internt finns det mer öppet

Absolut, har du dock en server med publik access på tex sshd på ditt nät?
Det körs mängder med scanningar varje dag, men de flesta testar bara typ root/password admin/password, osv. De allra vanligaste.

Menar bara att folk blir så paranoida så fort det kommer ut ett nytt säkerhetshål. De som läcker ut har i de allra flesta fall varit kända en längre tid av någon eller några.

Även om någon av dessa botar skulle komma in på din enhet så är det inte säkert att något faktiskt händer. En bakdörr läggs väl dit och den scannar kanske igenom diverse saker lite snabbt. Men som sagt, det är rätt stora mängder som de hittar, många av dessa bottar letar tex access till forum där de kan spamma inlägg som ökar sökningar på sökmotorer. Andra bottar gör andra saker. Det enda vissa av dom kanske är intresserad av på din router är bandbredden, för botnät, ddos attacker eller bara ip-relay.

De flesta som tankat en film från tex tankafetast har funnits i ett botnätverk, de flesta av de filmerna är även länkade från piratebay, you do the math.
Kände själv en uploader som hade tonvis med filmer där. Han hade även ett rätt fint botnätverk.
Som sagt, det är ingen mening att bli paranoid, självklart är det bättre att göra nånting, än ingenting.
Men tycker det är kul vad naiva folk är.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

En router med stöd för öppen källkod kostar från 300-400 kr och är faktiskt både intressant och lärorikt.
http://www.myopenrouter.com/page/howto

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Alltså, är det någon som faktiskt hunnit utnyttja alla dess hål i router och modem innan de pluggas? Eller är det bara ett foilehattsfel att någon KAN ju faktiskt komma in i routern, även om det inte kommer hända för en vanlig användare?

Inget är 100% säkert, hade routrarna varit det hade inte ens ni släppts in i routrarna för att confa dem, kan ni det kan ju någon annan göra det med?

Vad grundar du det på? Att det "inte kommer att hända"?

Det sker förmodligen hundratals försök att komma in på din router hemma varje vecka. Det är ganska lätt att skanna igenom hela ipv4-addressrymden efter sårbar nätverksutrustning. Det är så man oftast bygger botnät idag.

Bara för att inget är 100% säkert så ska vi bara ge upp och strunta i säkerhet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagers:

Tur att man kör Merlin, en liten extra touch säkerhet.
Synd och dåligt av alla tekniktillverkare att inte ha bättre koll på sina produkter. Hur ska man lära vanligt folk säkerhetstänk om inte ens tillverkarna tar det på allvar.
Och att routrar inte säger till när det finns nya uppdateringar är otroligt dumt. som om Windows eller antivirusprogrammet skulle vänta på dig att uppdatera.

Vet inte vilka routrar du varit i kontakt med, men Netgear har en mjukvara som heter NETGEAR Genie som håller koll på det och är ganska säker på att ASUS mjukvara gör det samma, låter det vara osagt då jag inte varit i kontakt med ASUS routrar än, om inte annat så har alla routrar jag varit i kontakt med de senaste åren talat om att det finns en uppdatering varje gång jag loggar in i routern.

Skrivet av Marticus:

Jag vet inte om andra tillverkare sköter sig, lyckas täppa till hål innan dem upptäcks eller om Sweclockers headhuntar Asus (tveksamt hehe), men detta är ju löjligt från Asus sida:

2013-07-16 - Asus senaste routrar innehåller "allvarliga säkerhetsbrister"
2014-02-05 - Hackare sprider lösenord till tusentals Asus-routrar – kritiserar säkerhetshål
2015-01-12 - Asus routrar drabbas av nytt säkerhetshål

Dessa tre händelser är inom loppet av ca 1.5 år, skandal...

Är inte så farligt mycket alls

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Vet inte vilka routrar du varit i kontakt med, men Netgear har en mjukvara som heter NETGEAR Genie som håller koll på det och är ganska säker på att ASUS mjukvara gör det samma, låter det vara osagt då jag inte varit i kontakt med ASUS routrar än, om inte annat så har alla routrar jag varit i kontakt med de senaste åren talat om att det finns en uppdatering varje gång jag loggar in i routern.

Det är ju bra om de flesta gör det, men om det bara dyker upp en text de gångerna man loggar in i routern så ger det ju inte så mycket. Inte så många förutom vi datanördar som ens vet att man kan uppdatera en router. Borde komma upp på datorerna i interna nätverket att det behövs en uppdatering och hur man kan ladda ner den.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagers:

Det är ju bra om de flesta gör det, men om det bara dyker upp en text de gångerna man loggar in i routern så ger det ju inte så mycket. Inte så många förutom vi datanördar som ens vet att man kan uppdatera en router. Borde komma upp på datorerna i interna nätverket att det behövs en uppdatering och hur man kan ladda ner den.

Därav mjukvaran som NETGEAR Genie (ok tror att ASUS dito klarar det med) som talar om det för dig och sköter uppdateringen åt dig, allt du behöver göra är att klicka igång det.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Därav mjukvaran som NETGEAR Genie (ok tror att ASUS dito klarar det med) som talar om det för dig och sköter uppdateringen åt dig, allt du behöver göra är att klicka igång det.

Netgear Genie verkar bra, har inte hittat något liknande till Asus dock. Skulle vara bra om det fanns eftersom jag ska installera en Asus till syrran snart.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Asus RT-AC56 för några veckor sedan. I förra veckan frågade en kollega vilken router man ska köpa. Jag rekommenderade någon i Asus ovanstående serie.

I morse berättade han att han fått hem sin RT-AC66. Gissa om vi fick ett gott skratt när vi läste nyheten vid lunchtid

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen börjat virtualisera pfSense, kan starkt rekommendera

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Nya firmware är redan släppt, iallafall till RT-AC68U. Snabb var de

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt hur folk kan försvara ASUS i det här ärendet. Ja, de har patchat det men detta är andra gången på vaddå, ett halvår, som ett allvarligt säkerhetshål upptäcks.
Hur många finns det då inte som andra sitter inne på (0days etc.), och hur mycket av resten är inte fulkod?

http://en.1337day.com/exploit/description/23062 t.ex.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZaInT:

Jag förstår inte riktigt hur folk kan försvara ASUS i det här ärendet. Ja, de har patchat det men detta är andra gången på vaddå, ett halvår, som ett allvarligt säkerhetshål upptäcks.
Hur många finns det då inte som andra sitter inne på (0days etc.), och hur mycket av resten är inte fulkod?

http://en.1337day.com/exploit/description/23062 t.ex.

För att precis som med allt annat så överdrivs alla nyheter negativt fast det egentligen inte finns något att oroa sig för, eller du kanske är en sån som är så paranoid att du tror att alla dina grannar avlyssnar dig så du överväger att flytta in i ett skyddsrum under jord, vad vet jag :/

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

För att precis som med allt annat så överdrivs alla nyheter negativt fast det egentligen inte finns något att oroa sig för, eller du kanske är en sån som är så paranoid att du tror att alla dina grannar avlyssnar dig så du överväger att flytta in i ett skyddsrum under jord, vad vet jag :/

Nej, att oroa sig för säkerhetshål i sin router känns inte speciellt foliehatt enligt mig. Tvärtom, det är den enda brandvägg många har och ska därför gå att lita på precis som du litar på att en websida inte tillåter dig att logga in med lösenordet ' OR 1=1

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZaInT:

Nej, att oroa sig för säkerhetshål i sin router känns inte speciellt foliehatt enligt mig. Tvärtom, det är den enda brandvägg många har och ska därför gå att lita på precis som du litar på att en websida inte tillåter dig att logga in med lösenordet ' OR 1=1

Hör gärna av dig när du hittar ett 100% buggfritt system eller en router som är 100% säker, tror världen skulle vara intresserad av att veta om dessa.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hör gärna av dig när du hittar ett 100% buggfritt system eller en router som är 100% säker, tror världen skulle vara intresserad av att veta om dessa.

Att ingenting är 100% säkert betyder inte att det har exploits som en 12-åring kan utnyttja.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Nej det här var inget allvarligt... om än ett säkerhetshål.

Om det är allvarligt eller inte tycker jag är upp till var och en att bedöma dock.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Jo, det är klart. Men med tanke på att detta är en konsumentrouter så är det inte så allvarligt.

Många butiker som har öppet wi-fi för kunder tex vid service disken för de som väntar brukar köra vanliga routers för konsumenter, förutom öppna wi-fi punkter så finns det också många företag som kör olika routers för olika kontor, där jag jobbar så har vi minst fyra stycken asus routers som i princip alla anställda kan koppla upp sig till. Så medans sådana här säkerhetshål kanske inte är så värst farliga för hemma användare så är de potentiellt katastrofala för företag med öppet wi-fi för kunder eller där på företag som har en router för anställda där en anställd är sur av någon anledning.
Sedan att företag borde använda bättre utrustning menade för företag och inte använda en router i varje rum och istället ha en switch... det är andra frågor, det kan enkelt bli så när den IT ansvariga inte är bäst på sitt jobb och Chefen inte vet bättre.

Huvudsaken är att detta kan varit riktigt illa för företag och om man använder asus routers på sitt företag så bör man nog fabriksåterställa den och uppdatera till en firmware som har problemet fixat, speciellt om det är ett öppet nätverk. Better safe than sorry. Kommer själv påpeka detta för våran IT ansvariga på jobbet och uppmana denna person att uppdatera till senaste firmwaren om de finns till alla Asus routerar än? Har ingen aning vilka som fått uppdateringen än.

Edit: Det är också rätt så enkelt att hitta sårbara routers också, då många lämnar SSID på default så då heter de "Asus[någonting]" så då är det bara att skriva ett skript som söker efter routers med SSID "*Asus*" samt är öppet sedan koppla upp sig till det och köra exploitet för att göra vad man nu vill.. De flesta uppdaterar inte direkt firmwaren på sin router så många skulle vara sårbara för detta.

Permalänk
Medlem

Mycke med säkerhet just nu

Har en smått irriterande logg på min RT-AC66U

Jan 13 08:59:57 rc_service: ntp 353:notify_rc stop_ntpc Jan 13 09:59:54 rc_service: ntp 353:notify_rc stop_ntpc Jan 13 09:59:57 rc_service: ntp 353:notify_rc stop_ntpc Jan 13 09:59:59 rc_service: ntp 353:notify_rc stop_ntpc Jan 13 10:00:01 rc_service: ntp 353:notify_rc stop_ntpc Jan 13 10:59:57 rc_service: ntp 353:notify_rc stop_ntpc Jan 13 11:59:54 rc_service: ntp 353:notify_rc stop_ntpc Jan 13 11:59:57 rc_service: ntp 353:notify_rc stop_ntpc Jan 13 12:59:54 rc_service: ntp 353:notify_rc stop_ntpc Jan 13 12:59:57 rc_service: ntp 353:notify_rc stop_ntpc Jan 13 13:59:54 rc_service: ntp 353:notify_rc stop_ntpc

Dold text

Leta runt lite å när jag fumlade över denna nyhet tog det inte lång tid innan jag drog ur NTP tjänsten å skiter i vad loggen säger.
http://www.wilderssecurity.com/threads/exploits-circulating-f...

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanyaIV:

Många butiker som har öppet wi-fi för kunder tex vid service disken för de som väntar brukar köra vanliga routers för konsumenter, förutom öppna wi-fi punkter så finns det också många företag som kör olika routers för olika kontor, där jag jobbar så har vi minst fyra stycken asus routers som i princip alla anställda kan koppla upp sig till. Så medans sådana här säkerhetshål kanske inte är så värst farliga för hemma användare så är de potentiellt katastrofala för företag med öppet wi-fi för kunder eller där på företag som har en router för anställda där en anställd är sur av någon anledning.
Sedan att företag borde använda bättre utrustning menade för företag och inte använda en router i varje rum och istället ha en switch... det är andra frågor, det kan enkelt bli så när den IT ansvariga inte är bäst på sitt jobb och Chefen inte vet bättre.

Huvudsaken är att detta kan varit riktigt illa för företag och om man använder asus routers på sitt företag så bör man nog fabriksåterställa den och uppdatera till en firmware som har problemet fixat, speciellt om det är ett öppet nätverk. Better safe than sorry. Kommer själv påpeka detta för våran IT ansvariga på jobbet och uppmana denna person att uppdatera till senaste firmwaren om de finns till alla Asus routerar än? Har ingen aning vilka som fått uppdateringen än.

Edit: Det är också rätt så enkelt att hitta sårbara routers också, då många lämnar SSID på default så då heter de "Asus[någonting]" så då är det bara att skriva ett skript som söker efter routers med SSID "*Asus*" samt är öppet sedan koppla upp sig till det och köra exploitet för att göra vad man nu vill.. De flesta uppdaterar inte direkt firmwaren på sin router så många skulle vara sårbara för detta.

Företag med känslig information använder knappast en "billig" router från ASUS + att de sitter med riktiga hårdvarubrandväggar som Watchguard XTM 515 and 3YR SEC Bundle t.ex

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Företag med känslig information använder knappast en "billig" router från ASUS + att de sitter med riktiga hårdvarubrandväggar som Watchguard XTM 515 and 3YR SEC Bundle t.ex

Absolut vad alla små/medel företag vill lägga sina pengar på.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloopy:

Absolut vad alla små/medel företag vill lägga sina pengar på.

Det skrev jag inte heller, jag skrev att "företag med känslig information", men det finns även branväggar från Cisco för mellan 6-9000, den jag länkade var bara ett exempel.
De företag som vill förhindra obehöriga att komma in ifall de har känslig information lägger lätt ut 30-35000 för en brandvägg, det är en obetydlig summa för dem.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Företag med känslig information använder knappast en "billig" router från ASUS + att de sitter med riktiga hårdvarubrandväggar som Watchguard XTM 515 and 3YR SEC Bundle t.ex

Medan företagen kanske inte har känslig information så kan användarna som använder nätverken för personliga på ärenden ha känslig information, och många normala användare är knappast så säkerhets medvetna, sedan så kan det vara något så enkelt som att byta DNS serverar på Routern som pekar till sidor med reklam och/eller skadlig kod, det finns många sätt detta kan vara skadligt på förutom känslig information.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanyaIV:

Medan företagen kanske inte har känslig information så kan användarna som använder nätverken för personliga på ärenden ha känslig information, och många normala användare är knappast så säkerhets medvetna, sedan så kan det vara något så enkelt som att byta DNS serverar på Routern som pekar till sidor med reklam och/eller skadlig kod, det finns många sätt detta kan vara skadligt på förutom känslig information.

Företag har inget ansvar för andra än deras egna saker, så det för gemene man själv ta ansvar för, inget de kan klandra företagen för, de skyddar sitt, inte de som använder deras nät med all rätt.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Företag har inget ansvar för andra än deras egna saker, så det för gemene man själv ta ansvar för, inget de kan klandra företagen för, de skyddar sitt, inte de som använder deras nät med all rätt.

Vet inte varför ansvar kom in i bilden, poängen jag ville föra fram är att dessa säkerhetshål kan vara illa även om det bara är sårbart från LAN sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det skrev jag inte heller, jag skrev att "företag med känslig information", men det finns även branväggar från Cisco för mellan 6-9000, den jag länkade var bara ett exempel.
De företag som vill förhindra obehöriga att komma in ifall de har känslig information lägger lätt ut 30-35000 för en brandvägg, det är en obetydlig summa för dem.

Avslöjar inte för mycket på grund av sekretess men jo, jag har varit på ett ställe som arbetar under banksekretess och då satt med en vanlig D-Link för trådlöst.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZaInT:

Avslöjar inte för mycket på grund av sekretess men jo, jag har varit på ett ställe som arbetar under banksekretess och då satt med en vanlig D-Link för trådlöst.

Det finns företag med mycket känsligare information än så, vill jag veta något om dina lån, inkomster och uppgifter behöver jag bara ringa ett samtal och få dem.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det finns företag med mycket känsligare information än så, vill jag veta något om dina lån, inkomster och uppgifter behöver jag bara ringa ett samtal och få dem.

Ja men det var ju inte det som var poängen, poängen var att även företag med känslig information använder produkter som har dessa och liknande säkerhetshål. Håll dig till ämnet.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZaInT:

Ja men det var ju inte det som var poängen, poängen var att även företag med känslig information använder produkter som har dessa och liknande säkerhetshål. Håll dig till ämnet.

Var ju det jag gjorde, för att få veta dina ekonomiska uppgifter behöver jag bara ringa ett samtal men jag kan inte ringa till Coca Cola och fråga ifall jag får receptet på deras dryck eller till ABB och fråga efter en ritning till en transformator, det är alltså skillnad på säkerhetsnivåerna.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.