Hur gör man raka linjer i Photoshop?

Permalänk

Hur gör man raka linjer i Photoshop?

Hur gör man raka linjer i Photoshop?

När jag ritar med Line tool blir det några konstiga pilar:
http://oi62.tinypic.com/nbeq8w.jpg

Jag har Photoshop CS2.

Permalänk
Medlem

Du använder arrowheads och undrar varför det blir pilar?

Annars ritverktyget och håll nere shift så får du rak linje.

Permalänk
Skrivet av aluser:

Du använder arrowheads och undrar varför det blir pilar?

Annars ritverktyget och håll nere shift så får du rak linje.

Jag använde Line tool men där kunde man inte välja linjer.

Konstigt att dom inte har ett tydligare sett att visa hur man gör raka linjer. Men tack, nu vet jag!

Permalänk
Medlem

Du har flera sätt att göra det på, aluser har helt rätt. Du kan även använda linjeverktyget och bocka ur att sätta pilar på början och slutet. Shift ger då 0, 45 och 90 graders vinklar.

Hittade en gammal tutorial. https://www.youtube.com/watch?v=sot0gcdX_9Y

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Om du vet exakt var du vill ha sakerna kan du ta vanliga pennan, klicka på ena stället, gå till andra, hålla inne shift och trycka på andra. Kanske inte vad du söker men jag brukar köra den där för att dra raka linjer.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Tack alla!!

(Dåligt av Photoshop att det inte finns nåt smidigare sätt dock. Kanske i senare versioner.)

Permalänk
Medlem

Varför du får pilar är ju för att du har markerat att det ska finnas "arrowheads" på startet och slutet av linjen. Om du bockar ur start och end i rutan i toppen av bilden så kommer det att gå bättre.

Permalänk
Rekordmedlem

Linjal på ritplattan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Linjal på ritplattan ?

Har aldrig haft ritplatta, men det verkar härligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av coconutconfetti:

Tack alla!!

(Dåligt av Photoshop att det inte finns nåt smidigare sätt dock. Kanske i senare versioner.)

Hur skulle det bli smidigare än att välja line tool och dra en linje?

Permalänk
Medlem

Tror man kan dra genom att hålla in [ALT]

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Det är pipetten

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T