Behöver ha tillgång till Ubuntu på en av mina datorer. Hur hade ni gjort?

Permalänk
Medlem

Behöver ha tillgång till Ubuntu på en av mina datorer. Hur hade ni gjort?

Tjena.

Jag har arbetat mycket med webbdesign, grafisk design och sådana grejer utanför studierna sedan ung, men har nu gått över till ett större intresse för själva programmeringen. Har börjat leka runt mycket med Javascript, framför allt genom Meteor. Som ni vet är Windows en problematisk miljö för lite med avancerad programmering, och exempelvis Meteor som jag gillar finns inte tillgängligt för Windows. Mitt problem är att jag har två datorer idag, en med W7 och en med W8.

  1. Egenbyggd stationär dator. Två hårddiskar, en SSD för OS och en för filer och dylikt.

  2. Bärbar dator: Asus UX32L. SSD på 128 GB som enda hårddisk.

Ett alternativ kan vara att köpa en till SSD till den stationära och trycka in Ubuntu på den. Mina googlingar tyder på att det borde vara ganska enkelt att få till. Då väljer man bara vilken disk man vill boota från när man startar datorn.

Alternativ två är att bygga en ny liten dator till skrivbordet med Ubuntu på.

Alternativ tre är att försöka få in Ubuntu på den bärbara datorn och försöka behålla Windows-installationen. Verkar problematiskt. Dessutom är hårddisken redan liten.

Alternativ fyra är att rensa den bärbara datorn och köra in Ubuntu helt och hållet på den. En klasskamrat har Ubuntu på en liknande modell och det fungerar klockrent. Nackdelen med detta är att jag inte kan använda program som Photoshop och Illustrator. Det finns även en del spel jag spelar som inte kommer fungera. Fördelen är att jag får med mig Ubuntu och min utvecklingsmiljö var jag än åker.

Ett sista alternativ som jag inte har hittat så mycket information skulle vara att ha Ubuntu installerat på en bärbar hårddisk som då blir portabel och fungerar till båda datorerna. Har ni någon erfarenhet av detta?

Finns det fler alternativ? Vad hade ni gjort? Har svårt att komma till beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krippe91:

Tjena.

Jag har arbetat mycket med webbdesign, grafisk design och sådana grejer utanför studierna sedan ung, men har nu gått över till ett större intresse för själva programmeringen. Har börjat leka runt mycket med Javascript, framför allt genom Meteor. Som ni vet är Windows en problematisk miljö för lite med avancerad programmering, och exempelvis Meteor som jag gillar finns inte tillgängligt för Windows. Mitt problem är att jag har två datorer idag, en med W7 och en med W8.

  1. Egenbyggd stationär dator. Två hårddiskar, en SSD för OS och en för filer och dylikt.

  2. Bärbar dator: Asus UX32L. SSD på 128 GB som enda hårddisk.

Ett alternativ kan vara att köpa en till SSD till den stationära och trycka in Ubuntu på den. Mina googlingar tyder på att det borde vara ganska enkelt att få till. Då väljer man bara vilken disk man vill boota från när man startar datorn.

Alternativ två är att bygga en ny liten dator till skrivbordet med Ubuntu på.

Alternativ tre är att försöka få in Ubuntu på den bärbara datorn och försöka behålla Windows-installationen. Verkar problematiskt. Dessutom är hårddisken redan liten.

Alternativ fyra är att rensa den bärbara datorn och köra in Ubuntu helt och hållet på den. En klasskamrat har Ubuntu på en liknande modell och det fungerar klockrent. Nackdelen med detta är att jag inte kan använda program som Photoshop och Illustrator. Det finns även en del spel jag spelar som inte kommer fungera. Fördelen är att jag får med mig Ubuntu och min utvecklingsmiljö var jag än åker.

Ett sista alternativ som jag inte har hittat så mycket information skulle vara att ha Ubuntu installerat på en bärbar hårddisk som då blir portabel och fungerar till båda datorerna. Har ni någon erfarenhet av detta?

Finns det fler alternativ? Vad hade ni gjort? Har svårt att komma till beslut.

Kör dual boot på laptopen bara, det gör jag. Busenkel installation, och den kräver inte mycket utrymme heller.

MVH

Permalänk
Medlem

Är väl bara köra wubi så får du välja OS när du startar datorn.
Under installationen får du välja hur stor plats ubuntu ska använda
http://sourceforge.net/projects/wubi/

Visa signatur

|MOBO:Asus Z170-Pro Gaming|PSU:EVGA SuperNOVA G2 750W|CASE: Fractal Design Define R5 |CPU:Intel Core i7-6700K|GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 |RAM: 8GB x 2 Corsair Vengeance LPX|HDD:Intel 535 series 480GB + SAMSUNG HD753LJ 750GB + WDC WD5000AAKS-00A7B0 500GB |COOLING:Noctua NH-D15 + 2x 140mm Front fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hustrun:

Kör dual boot på laptopen bara, det gör jag. Busenkel installation, och den kräver inte mycket utrymme heller.

MVH

Skrivet av KiddzoR:

Är väll bara köra wubi så får du välja OS när du startar datorn.
Under installationen får du välja hur stor plats ubuntu ska använda
http://sourceforge.net/projects/wubi/

Alright, tack! Hustrun, körde du också med Wubi? Ska testa det direkt! Måste bara säkerhetskopiera hehe..

Permalänk
Medlem

Kör bara Wubi, windows ubuntu installer, på den stationära. Brukar inte behöva mer än 15 GB och göra att avinstallera som om det vore ett vanligt program, utan att fucka med partitionerna, om det inte fungerar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av krippe91:

Alright, tack! Hustrun, körde du också med Wubi? Ska testa det direkt! Måste bara säkerhetskopiera hehe..

Wubi funkar dock inte med Windows 8

Visa signatur

|MOBO:Asus Z170-Pro Gaming|PSU:EVGA SuperNOVA G2 750W|CASE: Fractal Design Define R5 |CPU:Intel Core i7-6700K|GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 |RAM: 8GB x 2 Corsair Vengeance LPX|HDD:Intel 535 series 480GB + SAMSUNG HD753LJ 750GB + WDC WD5000AAKS-00A7B0 500GB |COOLING:Noctua NH-D15 + 2x 140mm Front fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Kör bara Wubi, windows ubuntu installer, på den stationära. Brukar inte behöva mer än 15 GB och göra att avinstallera som om det vore ett vanligt program, utan att fucka med partitionerna, om det inte fungerar.

Skrivet av KiddzoR:

Wubi funkar dock inte med Windows 8

Okej, får nöja mig med att ha det på min stationära så länge då. Tack för hjälpen. Tycker ni att jag ska låta den stationära med W8 vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Kör bara Wubi, windows ubuntu installer, på den stationära. Brukar inte behöva mer än 15 GB och göra att avinstallera som om det vore ett vanligt program, utan att fucka med partitionerna, om det inte fungerar.

Wubi verkar bara finnas för Ubuntu-9.04. Eller vet du hur man kan göra med Wubi för att få 14.04?

Edit; Sorry, förstod nu att Wubi finns med när man laddar ner desktop-versionen.

Permalänk
Medlem

Eller så kör du ubuntu virtuellt i Windows med tex VirtualBox eller vmware player.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kör GRUB bara? Installera Windows först, sen ubuntu efter å så använder du grub2 att välja os med?

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Eller varför inte en ubuntu live usb som går att flytta mellan de olika datorerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Eller så kör du ubuntu virtuellt i Windows med tex VirtualBox eller vmware player.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller bara genom en Hyper-V virtuell maskin om han har rätt version av Windows, enklaste och smidigaste lösningen. Bara att köra 2 skärmar med Windows på den ena och VM:en i ett fönster på den andra, det bästa av båda världar med både Windows och Ubuntu öppet samtidigt.

Om du har Pro-versionerna av Windows så kan du skapa din Ubuntu VM på din stationära med allt ordnat och sedan kopiera den till din bärbara så att det bara är att öppna den i Hyper-V på den.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Installera Ubuntu med alternativet "Parallellt med windows" så installeras GRUB automatiskt.

Permalänk
Medlem

Du kan ju använda en live distro på USB som du flyttar mellan datorerna.

Tror dock att den bästa lösningen är en extra SSD till din stationära, gör OS byten smidigare (omstarter).