Vill varna för misstänkt Blocket bedragare.

Permalänk
Medlem

Vill varna för misstänkt Blocket bedragare.

Kanske lite tidigt men redan finns tecken som visar mig det...

Köpte måndags kväll en HD6870, säljaren verkade inte ha något problem att möta upp efter jobbet, väl på plats hade han bara levererat grafikkortet i en kartong, men nämner att det är hans son som säljer och att han bara hjälper till, och är det något med grafikkortet så är det bara att ringa.

Har sen dess testat grafikkortet i olika moderkort och får samma felsignal, hårdvarufel, vilket jag inte får med annat. Numret sa han var till företagsmobil som nu antingen verkar avstängt eller blockerat mig. Om hans metod är detsamma så är det sådana man får akta sig för, han var även passagerare åt någon annan i en vitgrå aktig bil. För annonsen angav han sig heta " kristian " . Svensk, medelålders, lite skäggstubb, lite större kroppsstorlek.

Skulle någon stötta på någon liknande så kan vara bra att akta sig, dock såklart inte alla Kristians behöver vara misstänkta

Tack och lov vara bara lite jag betalade för det men lär ju ändå polisanmäla. Så tyvärr min första scam verkar det som. Någon som är intresserat av ett defekt grafikkort XD ?

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Använde mig av PTS söktjänst, och tydligen är det kopplat till ett företag, som enligt säljaren så ringde han från företagsmobil.

Skickat in en anmälan till Blocket, och ringde till Tele2 för att iallafall försöka få tag på företagets nummer iallafall. Dock beklagade kundtjänst att dem inte kan ge ut det pga PUL , och hänvisade till att polisen får göra det. Talade sedan med en högre chef som sa mer eller mindre detsamma fast med mer otrevligare mindre hjälpsam ton, så är väl bara att avvakta att höra från Blocket.

Någon som känner till en gratis/betaltjänst som kan få fram namn på företag via nummer ?

Kan vara så att han bara glömt ladda batteriet eller har mobilen stängd, men jag lyckades ringa tidigare vid olika tillfällen och fick då bara röstbrevlåda, så att sedan inte bli uppringd lägger ju till ännu mer misstanke.

Permalänk

Testa truecaller, det hittar hemliga nummer som någon har i sina kontakter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gunior:

Kanske lite tidigt men redan finns tecken som visar mig det...

Köpte måndags kväll en HD6870, säljaren verkade inte ha något problem att möta upp efter jobbet, väl på plats hade han bara levererat grafikkortet i en kartong, men nämner att det är hans son som säljer och att han bara hjälper till, och är det något med grafikkortet så är det bara att ringa.

Har sen dess testat grafikkortet i olika moderkort och får samma felsignal, hårdvarufel, vilket jag inte får med annat. Numret sa han var till företagsmobil som nu antingen verkar avstängt eller blockerat mig. Om hans metod är detsamma så är det sådana man får akta sig för, han var även passagerare åt någon annan i en vitgrå aktig bil. För annonsen angav han sig heta " kristian " . Svensk, medelålders, lite skäggstubb, lite större kroppsstorlek.

Skulle någon stötta på någon liknande så kan vara bra att akta sig, dock såklart inte alla Kristians behöver vara misstänkta

Tack och lov vara bara lite jag betalade för det men lär ju ändå polisanmäla. Så tyvärr min första scam verkar det som. Någon som är intresserat av ett defekt grafikkort XD ?

Tror du han har hela byrån full av trasiga kort och bara väntar på att blåsa folk med dom, eller vadå?

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

Tror du han har hela byrån full av trasiga kort och bara väntar på att blåsa folk med dom, eller vadå?

BECK - Mannen med byrån

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Testa truecaller, det hittar hemliga nummer som någon har i sina kontakter

Skickades från m.sweclockers.com

Tror jag har det installerat i mobilen men dök inget upp iallafall.

Skrivet av nackskägg:

Tror du han har hela byrån full av trasiga kort och bara väntar på att blåsa folk med dom, eller vadå?

Är nog inte hans första eller sista, så genom att beskriva hur, vad, vem, så kanske andra kan känna igen honom och inte heller bli lurade.

Permalänk
Medlem

Ett hd6870 kan inte kosta många hundra beg?
Varför ta sig tid och möta nån för så lite pengar.

Tror du är lite tidigt ute.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Ett hd6870 kan inte kosta många hundra beg?
Varför ta sig tid och möta nån för så lite pengar.

Tror du är lite tidigt ute.

Fick det för 400 kr , sen kan man väl säga att billigare saker är ju enklare att försöka lura sig till, annars för mer brukar jag inte ha något problem med Blocketpaketet för att motverka sådana här situationer. Har redan försökt flera dagar och gånger att nå honom, även från annan mobil, får bara att numret är avstängt eller har ingen abonnent.

Blocket har iallafall godkänt anmälan, skickat ärende-nr och bett mig gå till polisen för att göra en anmälan där, så blir nästa steg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Fick det för 400 kr , sen kan man väl säga att billigare saker är ju enklare att försöka lura sig till, annars för mer brukar jag inte ha något problem med Blocketpaketet för att motverka sådana här situationer. Har redan försökt flera dagar och gånger att nå honom, även från annan mobil, får bara att numret är avstängt eller har ingen abonnent.

Blocket har iallafall godkänt anmälan, skickat ärende-nr och bett mig gå till polisen för att göra en anmälan där, så blir nästa steg.

du kunde fått mitt 6950 som ligger och skräpar för 400..... Varför blocket när vi har en underbar marknad här på swec?

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Fick det för 400 kr , sen kan man väl säga att billigare saker är ju enklare att försöka lura sig till, annars för mer brukar jag inte ha något problem med Blocketpaketet för att motverka sådana här situationer. Har redan försökt flera dagar och gånger att nå honom, även från annan mobil, får bara att numret är avstängt eller har ingen abonnent.

Blocket har iallafall godkänt anmälan, skickat ärende-nr och bett mig gå till polisen för att göra en anmälan där, så blir nästa steg.

Rejält överpris redan där. Jag köpte ett beg. 6870 för 200kr, och det var för 1 år sedan.
Så i vilket fall som helst gillar säljaren att ta överpris iaf.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av makkesk8:

du kunde fått mitt 6950 som ligger och skräpar för 400..... Varför blocket när vi har en underbar marknad här på swec?

Hehe är ju inte synsk, du har ju ingen annons ute, sen verkade ok pris och killen kunde genomföra en snabb affär, nu vet man varför XD.

Nja inget emot dig eller andra Swecs, har sett en tendens ibland att vissa försöker köpa för rejäla skambud men när dem säljer så blir det liksom rejäla priser plötsligt, så istället för en upp & ner marknad värre än Wall Street 2008 körde jag Blocket denna gång, inte minst då jag tänkte byta det med en vän för att ge honom en bättre rigg och behövde det hyfsat fort. Lesson learned, Swec market eller Blocket Paketet för sådant.

Skrivet av morxy49:

Rejält överpris redan där. Jag köpte ett beg. 6870 för 200kr, och det var för 1 år sedan.
Så i vilket fall som helst gillar säljaren att ta överpris iaf.