Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem

Ingen som har koll på ifall det går och såfall hur man får över sina sms från WP till Android?

Permalänk

Jag har nyligen skaffat mig en lumia 630 som jag hittills är nöjd med
Den är både kvickare och har bättre batteritid än min gamla Iphone 4s

Dock har jag ett mindre problem:
1. Jag har av någon underlig anledning inte möjligheten att ställa in "snooze time"
Vad jag vet så ska detta finnas till WP 8.1

EDIT:
Lumia 630 har tydligen inte fått "Denim" uppdateringen

Tack i förväg till den som kan hjälpa mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Andersson:

Dock har jag ett mindre problem:
1. Jag har av någon underlig anledning inte möjligheten att ställa in "snooze time"
Vad jag vet så ska detta finnas till WP 8.1

EDIT:
Lumia 630 har tydligen inte fått "Denim" uppdateringen

Tack i förväg till den som kan hjälpa mig

Snooze kom i höstas med OS-uppdateringen "Update1".
Om du inte har denna uppdatering kommer du att få den med Denim.
Du kan också prova att söka efter den manuellt genom Inställningar>telefonuppdatering>sök

Permalänk
Skrivet av Wickman:

Snooze kom i höstas med OS-uppdateringen "Update1".
Om du inte har denna uppdatering kommer du att få den med Denim.
Du kan också prova att söka efter den manuellt genom Inställningar>telefonuppdatering>sök

Ja det förklarar vrf jag inte hittar snooze :/

Har testat att söka manuellt efter uppdateringar men den säger att jag har senaste versionen
Efter ytterligare lite googlande så hittade jag att dem inte rullat ut "denim" för Lumia 630 än, men de ska göra det
Så jag får väl ta och avvakta lite och hoppas Microsoft släpper uppdateringen så snabbt som möjligt

Permalänk
Medlem

Jag har nu kört IOS, WP, Android, och visst ser jag charmen med dem alla, men det är något med WP som fångar mig. Synken med helheten, med Onedrive, med Onenote, enkelheten, stilrenheten, som jag uppenbarligen dras till, och då saknar WP inspelningsapp, avancerade block-appar, bank-appar, men har ändå visat lite av sin charm i nuvarande 8.1.

Jag kör W10 på en burk och den är ju halvfärdig men man kan skönja vad som komma skall, tror LÄTT det blir MS bästa och populäraste OS nånsin. Det bästa från 7, 8, plus nya grymma till blir bara fantastiskt. De hoppar inte över 9 utan anledning, ganska vågat, men sitter man på en 10-poängare så klart man vill släppa den.

WP 10 kan bli ljuv musik, träffar de inte rätt där, kommer inte det stora klivet där, och det är inte långt borta nu, så¨kommer det aldrig. Men ge WP inspelningsappar, bankappar, block-appar, och lite mer allmänt, plus alla nya grymma nya lurar som kommer komma, så blir det så löjligt bra att jag därför inte tror jag får uppleva det. Idag tvingas jag ha en sido-lur för vissa saker, och det vore så skönt att slippa.

Dessutom vore det så passande och kaxigt att verkligen ta klivet nu vid w10. Nu när Iphone släppts sin pinsamma 6-serie, så finns det chans att ta plats i rampljuset. Hoppas att de tar den chansen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Telepati:

Jag har nu kört IOS, WP, Android, och visst ser jag charmen med dem alla, men det är något med WP som fångar mig. Synken med helheten, med Onedrive, med Onenote, enkelheten, stilrenheten, som jag uppenbarligen dras till, och då saknar WP inspelningsapp, avancerade block-appar, bank-appar, men har ändå visat lite av sin charm i nuvarande 8.1.

Jag kör W10 på en burk och den är ju halvfärdig men man kan skönja vad som komma skall, tror LÄTT det blir MS bästa och populäraste OS nånsin. Det bästa från 7, 8, plus nya grymma till blir bara fantastiskt. De hoppar inte över 9 utan anledning, ganska vågat, men sitter man på en 10-poängare så klart man vill släppa den.

WP 10 kan bli ljuv musik, träffar de inte rätt där, kommer inte det stora klivet där, och det är inte långt borta nu, så¨kommer det aldrig. Men ge WP inspelningsappar, bankappar, block-appar, och lite mer allmänt, plus alla nya grymma nya lurar som kommer komma, så blir det så löjligt bra att jag därför inte tror jag får uppleva det. Idag tvingas jag ha en sido-lur för vissa saker, och det vore så skönt att slippa.

Dessutom vore det så passande och kaxigt att verkligen ta klivet nu vid w10. Nu när Iphone släppts sin pinsamma 6-serie, så finns det chans att ta plats i rampljuset. Hoppas att de tar den chansen!

Vad menar du med block-appar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Telepati, låter lovande med W10 och då troligen WP10 också får man hoppas, som du säger
Som du också är inne på vill det till nån riktiga värsting-lurar med senaste teknik och hårdvara i samband med WP10, även som hjälp att driva fram WP OS. Lowend följer med automatiskt även om det är lika viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Vad menar du med block-appar?

Skickades från m.sweclockers.com

Blockappar med avancerade inställningar, med fler valmöjligheter, Android har ju mängder med det. Man kan blocka någon (exempelvis) men han upplever inte det, han får signal, känner inte av blocken, han kommer till en egen tele-svarare, osv. Sånt kan vara värdefullt ibland, WP-blocksapp kringgår ju du genom att bara ringa från ett annat nummer, inner circle är åt rätt håll, men det går att göra väldigt proffsigt, Android har några sådana.

Inte jätteviktigt, finns viktigare saker, men det gör luren lite roligare, helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Jag har nu kört IOS, WP, Android, och visst ser jag charmen med dem alla, men det är något med WP som fångar mig. Synken med helheten, med Onedrive, med Onenote, enkelheten, stilrenheten, som jag uppenbarligen dras till,

Kan inte annat än att hålla med.
Använder själv en WP-mobil, en stationär dator med Win8.1 och en surfplatta med WinRT.
Helhetsupplevelsen, smidigheten, integreringen av OneDrive, Office, OneNote, synkronisering mellan enheter mm gör att jag föredrar Windows (Phone) framför de andra alternativen. Med Win10 tror jag det blir ännu bättre för min del.
Lämnade Apple efter att ha sålt min gamla iPad.
Har en mobil och en TV-box med Android. Mobilen används endast till fjärrkontroll till min hembioanläggning

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Då det varit en del diskussioner om bankappen och Swedbank:

Källa:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155086215130790&set...

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Bankappen har haft samtal med Swedbank i någon mån, skulle de avråda från att använda den länka eller klipp gärna in det här. På Swedbank brukar man kunna ladda mobilen (kontantkort) och skapa e-kort med hjälp av bara den personliga koden. Används bankid på ett felaktigt sätt antar jag att de får implementera säkerhetslösningar i sin egna app.

Jag såg att någon citerade swedbanks facebook i kommentarerna på windowscentral.com, samt att någon länkat in facebookinlägget här. Ekort går inte skapa med personlig kod längre, men mobilen går tyvärr fortfarande.

Nu har ju utvecklaren av bankappen kommit åt något api, så någon form av stöd borde ju swedbank ge. Jag menar inte att det är fel på bankid, men just att man kan logga in och ge tredjepartsappar info med förhöjd autentiseringsmetod eller vad de kallar det. Kanske det står något om att alla deras garantier försvinner om man gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag såg att någon citerade swedbanks facebook i kommentarerna på windowscentral.com, samt att någon länkat in facebookinlägget här. Ekort går inte skapa med personlig kod längre, men mobilen går tyvärr fortfarande.

Nu har ju utvecklaren av bankappen kommit åt något api, så någon form av stöd borde ju swedbank ge. Jag menar inte att det är fel på bankid, men just att man kan logga in och ge tredjepartsappar info med förhöjd autentiseringsmetod eller vad de kallar det. Kanske det står något om att alla deras garantier försvinner om man gör det?

BankID är gjort för att nyttjas av tredje part så det är deras problem om det finns svagheter utvecklare kan utnyttja. Koddosa är nog värre, där går det lätt att mecka man-in-the-middle-attacker för användare som inte ser sig för.

Permalänk
Medlem

Swedbank har godkänt användandet av deras api.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

BankID är gjort för att nyttjas av tredje part så det är deras problem om det finns svagheter utvecklare kan utnyttja. Koddosa är nog värre, där går det lätt att mecka man-in-the-middle-attacker för användare som inte ser sig för.

Du är inne på mitt spår med mitm-attacker, bankid och dosan öppnar ju bara dörren resten sker ju med någon sessionskaka. Apputvecklaren kanske inte programmerat in rätt säkerhetsfunktioner eller att utvecklaren är oseriös och säljer dold fjärrstyrning av kundernas appar. Jag ger inte mer än läsrättigheter till tredjepart.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du är inne på mitt spår med mitm-attacker, bankid och dosan öppnar ju bara dörren resten sker ju med någon sessionskaka. Apputvecklaren kanske inte programmerat in rätt säkerhetsfunktioner eller att utvecklaren är oseriös och säljer dold fjärrstyrning av kundernas appar. Jag ger inte mer än läsrättigheter till tredjepart.

Med Mobilt bankid måste du väl signera/godkänna varje enskilda händelse som du också ser vad det är? MITM med koddosa kan jag se att de t.ex. skulle kunna ändra till sina egna bankkonton och bankgirokonton när jag betalar en räkning eller gör en överföring, men jag ser ju om de skulle ändra beloppet. Godkänner ju betalningen genom att knappa in summan på koddosan. Det är väl upp till BankID/bankerna att se till att en mobilapp inte kan sno certifikatet och ditt lösenord. Det är liksom till för att användas av tredje part, och tredje part ska aldrig se dina lösenord eller certifikatet i sig. Inte ska du kunna kalla ett externt program och sno allt. Ska inte kunna återställas vid en säkerhetskopia av mobiltelefonen osv.

Vill du inte köra tredjepart så får du köra den vanliga internetbanken med mobilt bankid. Samt vänta på den nya internetbanken som kommer anpassa sig efter mobiltelefoner och surfplattor också. Där kanske de inte implementerar OCR-läsare och sånt dock.

Permalänk
Medlem

köpte nyligen en Lumia 930 efter jag hade sönder min note3.
kännde att jag ville testa något nytt då det tråkiga med att alltid ha android är att en ny telefon aldrig känns ny, allt synkar sig själv och den nys telefonen ser precis ut som den andra, minne eller lite snabbare processor känns liksom helt obetydligt i dagsläget.
Hur som hellst gillar jag den stilrena känslan på WP och älskar hur lätt den synkar med mina w8 datorer.
MEN jag fick höra något ryckte som verkar stämma också... dem verkar ha något som blockerar en från att ladda ner stora filer när man inte är uppkopplad mot wifi... vet någon om det finns något sätt att ändra dem här inställningarna eller måste man sälja den till en stor förlust och skaffa en android i alla fall. finns inget värre än tillverkare som bestämmer restriktioner över sina användare.

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av str85:

köpte nyligen en Lumia 930 efter jag hade sönder min note3.
kännde att jag ville testa något nytt då det tråkiga med att alltid ha android är att en ny telefon aldrig känns ny, allt synkar sig själv och den nys telefonen ser precis ut som den andra, minne eller lite snabbare processor känns liksom helt obetydligt i dagsläget.
Hur som hellst gillar jag den stilrena känslan på WP och älskar hur lätt den synkar med mina w8 datorer.
MEN jag fick höra något ryckte som verkar stämma också... dem verkar ha något som blockerar en från att ladda ner stora filer när man inte är uppkopplad mot wifi... vet någon om det finns något sätt att ändra dem här inställningarna eller måste man sälja den till en stor förlust och skaffa en android i alla fall. finns inget värre än tillverkare som bestämmer restriktioner över sina användare.

Vet ej, jag har laddat hem 2gb med
WpTorent.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Vet ej, jag har laddat hem 2gb med
WpTorent.

Skickades från m.sweclockers.com

ja jag gjorde ett litet test med en annan webläsare precis, och det verkar som blockeringen ligger i intrenet explorer "tyvärr!", får väl hoppas att mozilla kommer med något för WP snart

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Med Mobilt bankid måste du väl signera/godkänna varje enskilda händelse som du också ser vad det är? MITM med koddosa kan jag se att de t.ex. skulle kunna ändra till sina egna bankkonton och bankgirokonton när jag betalar en räkning eller gör en överföring, men jag ser ju om de skulle ändra beloppet. Godkänner ju betalningen genom att knappa in summan på koddosan. Det är väl upp till BankID/bankerna att se till att en mobilapp inte kan sno certifikatet och ditt lösenord. Det är liksom till för att användas av tredje part, och tredje part ska aldrig se dina lösenord eller certifikatet i sig. Inte ska du kunna kalla ett externt program och sno allt. Ska inte kunna återställas vid en säkerhetskopia av mobiltelefonen osv.

Vill du inte köra tredjepart så får du köra den vanliga internetbanken med mobilt bankid. Samt vänta på den nya internetbanken som kommer anpassa sig efter mobiltelefoner och surfplattor också. Där kanske de inte implementerar OCR-läsare och sånt dock.

vem säger att apputvecklaren inte kan dölja det jag godkänner i appen? Dolda rader+manipulerad totalsumma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

vem säger att apputvecklaren inte kan dölja det jag godkänner i appen? Dolda rader+manipulerad totalsumma?

Det är ett externt program? Då får väl någon indikation på vad du signerar/godkänner? Adressera dina säkerhetsbekymmer/frågor till Finansiell ID-Teknik BID AB som står bakom BankID eller bankerna. MITM är också möjligt mot deras vanliga internetbank om du ansluter dig till något skumt nät och någon sårbarhet i webbläsaren utnyttjas eller om SSL-cert skulle komma på vift. Sårbarheter och brister i Mobilt BankID svarar iaf inte tredjepartsutvecklare för. Det får de själva hantera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ett externt program? Då får väl någon indikation på vad du signerar/godkänner? Adressera dina säkerhetsbekymmer/frågor till Finansiell ID-Teknik BID AB som står bakom BankID eller bankerna. MITM är också möjligt mot deras vanliga internetbank om du ansluter dig till något skumt nät och någon sårbarhet i webbläsaren utnyttjas eller om SSL-cert skulle komma på vift. Sårbarheter och brister i Mobilt BankID svarar iaf inte tredjepartsutvecklare för. Det får de själva hantera.

Så bankid-appen listar vilka transaktioner jag förberett för godkännande? Jag har bara använt bankid på min Windows PC och inte tillsammans med bankärenden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Så bankid-appen listar vilka transaktioner jag förberett för godkännande? Jag har bara använt bankid på min Windows PC och inte tillsammans med bankärenden.

Ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av str85:

ja jag gjorde ett litet test med en annan webläsare precis, och det verkar som blockeringen ligger i intrenet explorer "tyvärr!", får väl hoppas att mozilla kommer med något för WP snart

Om det nu är webbläsaren som sätter gränsen så finns det ju så många andra trevliga läsare du kan ladda hem och prova.

"UC Browser" brukar få väldigt fina betyg:
http://www.windowsphone.com/sv-se/store/app/uc-browser/6cda56...

Här en annan "Surfy" som också verkar få fina betyg:
http://www.windowsphone.com/sv-se/store/app/surfy/a5820177-51...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Om det nu är webbläsaren som sätter gränsen så finns det ju så många andra trevliga läsare du kan ladda hem och prova.

"UC Browser" brukar få väldigt fina betyg:
http://www.windowsphone.com/sv-se/store/app/uc-browser/6cda56...

Här en annan "Surfy" som också verkar få fina betyg:
http://www.windowsphone.com/sv-se/store/app/surfy/a5820177-51...

ja tack det var uc jag testade med=) den fungerade bra. dock känns det som man inte har riktigt samma kontroll över en wp som man har över en androiid, även en orootad android känns som den har mer friheter och möjligheter.

eller så kansek det bara har med vana att göra och att man är tjurskalligt vill hålla fast vid vad man lärt sig

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Medlem

Kontroll och kontroll men man har ju klart mindre möjligheter att ställa in (och pilla sönder) saker om man inte är nöjd med hur det funkar från början. På gott och ont.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk

Verkar inte vara långt kvar nu tills vi kan testa Windows 10 mobile
http://wmpoweruser.com/mary-jo-foley-says-windows-mobile-10-p...

Vad tror ni om design på nya Windows 10, får vi se många olika förädringar?
Såg denna och hoppas att Microsoft tagit lite inspiration
https://dribbble.com/shots/1866152-Windows-Phone-10-Concept/a...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Verkar inte vara långt kvar nu tills vi kan testa Windows 10 mobile
http://wmpoweruser.com/mary-jo-foley-says-windows-mobile-10-p...

Vad tror ni om design på nya Windows 10, får vi se många olika förädringar?
Såg denna och hoppas att Microsoft tagit lite inspiration
https://dribbble.com/shots/1866152-Windows-Phone-10-Concept/a...

Tror att det blir svårt att få till design och funktioner som faller de flesta i smaken, men hoppas MS lyckas.
Alltid svårt med stora förändringar då vi alla har så olika smak och är lite vår vana trogna.
Kan säkert gå, men kommer nog krävas mycket finslipningar efteråt.
Blir iaf. spännande att få se och då som det ser ut ganska snart som Preview så det mesta av putsningen kan göras före skarp version släpps.
Hoppas bara det inte blir för likt Dribbbles koncept, även om en del ser ok ut.

Permalänk
Medlem

Köpt en Lumia 1520 från Hong Kong. Hade en svensk variant i ett jobb jag hade i somras, som jag tyvärr fick lämna tillbaka. Ett problem är att det står att vissa appar inte är tillgängliga för Hong Kongversionen. Tex Avanzas bankapp, WP 8.1 (som jag ändå tror jag har), FIFA 14, Gmail och någon till. Finns det någon lösning på detta? Jag har ju köpt den internationella versionen. Kan tillägga att jag ännu inte satt i sim-kortet och att jag har sökt efter uppdateringar. Det fanns ingen uppdatering att ladda ner.