Cherry presenterar MX Board 6.0 med Real Key och lägre fördröjning

Permalänk
Melding Plague

Cherry presenterar MX Board 6.0 med Real Key och lägre fördröjning

I den senaste revisionen av tangentbordet Cherry MX Board tillkommer en ny analog design, som sägs minska fördröjningarna dramatiskt och samtidigt erbjuda obegränsad rollover.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

jag vill bara ha MX blue switchar med rgb så skulle jag bli nöjd, har väntat i 4 månader sen jag pre-ordrade Corsair k95 rgb MX blue

Permalänk
Medlem

videon va ju så cheesy så man nästan skämdes, produkten är intressant däremot!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Väldigt snyggt+1
Väldigt dyrt -1

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut, och gedigen alu gillas, hoppas vikten är 2-3Kg också, inte helt billigt men bra tangentbord är inte det..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Personlig åsikt angående "RealKey": trams.

Men juste med alu-chassi, och handlovsstödet såg inte dumt ut heller.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vad skiljer deras fabulösa superfantastiska roll over mot begreppet n-key roll over?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Wow! Denna nya tangent måste jag pröva så fort jag får chansen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Vad skiljer deras fabulösa superfantastiska roll over mot begreppet n-key roll over?

Skickades från m.sweclockers.com

N i n-key rollover står för vilket tal du vill. Alltså obegränsat. Inget skiljer mellan n-key rollover och cherrys rollover. På tangentbord som inte kan registrera obegränsat med nedslag samtidigt så kan tex 5-key rollover. n är en siffra du kan bestämma själv. Därför skriver man n-key rollover.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Så detta tangentbord har drygt 19ms mindre responstid än alla andra tangentbord?
Om det är 100% sant så klarar sig inte en professionell spelare utan det.. Tror på't när jag får se några tester!

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

N i n-key rollover står för vilket tal du vill. Alltså obegränsat. Inget skiljer mellan n-key rollover och cherrys rollover. På tangentbord som inte kan registrera obegränsat med nedslag samtidigt så kan tex 5-key rollover. n är en siffra du kan bestämma själv. Därför skriver man n-key rollover.

Jag tror VideoApan var ironisk (?), men bra med förtydligandet ändå.

Humor att Cherry försöker få det att låta som något nytt och unikt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Så detta tangentbord har drygt 19ms mindre responstid än alla andra tangentbord?
Om det är 100% sant så klarar sig inte en professionell spelare utan det.. Tror på't när jag får se några tester!

Jag förstod det mer som att 20ms är medelvärdet mellan tangentborden. Dvs vissa har 5ms, andra 10ms, 20, 50, osv

Permalänk
Medlem

Jag som tyckte 1700kr var för mkt för ett RGB-bord...

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Inaktiv

Jag hade gärna provat ett par av dessa nya brytare i mitt Filco Majestouch 2 om dessa nya brytare är bakåtkompatibla.

Annars antar jag att det snart nog lär komma nya serier med dessa monterade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon5930:

Jag hade gärna provat ett par av dessa nya brytare i mitt Filco Majestouch 2 om dessa nya brytare är bakåtkompatibla.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är tveksam till om det är brytarna som gör skillnaden. Det bör vara kretskortet på tangentbordet som löser allt det där.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Tvivlar starkt på att någon i blindtest skulle märka den påstådda skillnaden i respons.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Fick de ont i armen efter att ha dunkat sig själv i ryggen så många gånger?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Tvivlar starkt på att någon i blindtest skulle märka den påstådda skillnaden i respons.

Är det så stor skillnad som 19 ms så tror jag definitivt att tex professionella tex lol eller dota-spelare skulle märka skillnad. (eller likvärdiga extrema gamers)
För average joe.. Knappast. där håller jag med dig till 100%

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd

Coolt!
Om inte jag blivit bondlurad, så låter det ju som det skett lite innovation här.

Fast priset var ju ruggigt dyrt.

Permalänk
Medlem

Förklaringen till fördröjning var helt olika i artikeln och videon, eller hur? I videon nämns ingen studs utan det handlar om att elektroniken inte har nån fördröjning. Vilket gäller?

Permalänk
Medlem

Tack Tyska cherry för att ni kan verkligen kan göra en kund nöjd.

Har haft min QPAD MK-85 i 2 exakta år nu blir det, fortfarande ser den ut som om jag har köpt den nyligen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Hade kunnat tänka mig ett mekaniskt tangentbord om det inte lät vid varenda knapptryck och om tangenterna hade varit "low-profile". Känns ingen mening med höga tangenter och ett jävla ljud vid varje tryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Tack Tyska cherry för att ni kan verkligen kan göra en kund nöjd.

Har haft min QPAD MK-85 i 2 exakta år nu blir det, fortfarande ser den ut som om jag har köpt den nyligen.

Fast Cherry har ju inte tillverkat utsidan på ditt tangentbord, så att den ser fräsch ut för du tacka någon annan för

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket av det höga priset tror jag beror på att ovanhöljet är av aluminium. Sånt kostar.
Det brukar mest bara vara enthusiast-tangentbord som har aluminiumlåda, och de kan kosta ännu mer.

Microsoft har en analog teknik för n-key rollover, och enligt beskrivningarna av det och Cherry's teknik så verkar det som att Cherry antingen använder den på licens eller har en stämning för patentintrång att vänta...

Sen att den skulle vara 1ms snabb tror jag inte riktigt på. Man kan debounce'a en enstaka brytare med hjälp av ett slags lågpassfilter, men det innebär alltid en fördröjning. Genom att göra avkänningen analog så skulle man flytta denna fördröjning från inuti programmet i tangentbordskontrollern till den analoga kretsen utanför.

Skrivet av xinux:

Så detta tangentbord har drygt 19ms mindre responstid än alla andra tangentbord?
Om det är 100% sant så klarar sig inte en professionell spelare utan det.. Tror på't när jag får se några tester!

Nej, 20 ms gäller för kontorstangentbord. Spelanpassade tangentbord med Cherry MX borde klara 5 ms. 5 ms är vad Cherry MX har för debounce-tid enligt databladet.

Skrivet av anders190:

Jag hade gärna provat ett par av dessa nya brytare i mitt Filco Majestouch 2 om dessa nya brytare är bakåtkompatibla.

Det är samma gamla Cherry MX som i ditt Filco. Inget nytt där.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Shit. Har inte blivit så här eggad av ett tangentbord någonsin. Tror att det är något fel på mig haha.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Fast Cherry har ju inte tillverkat utsidan på ditt tangentbord, så att den ser fräsch ut för du tacka någon annan för

Skickades från m.sweclockers.com

Satt och tänkte om nån skulle reagera på att jag pratar om att tangentbordet är från Cherry, NEJ! .

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Citat:

inledningsvis erbjudas med brytarna Cherry MX Red

Det är alltså den största tillverkaren av nästan alla moderna brytare i 5+ olika varianter... och dom kan inte erbjuda alla varianter från start?

Det är som att öppna ett nytt IKEA och inledningsvis bara kunna erbjuda billy bokhyllor. I ek. Endast smala varianten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flamso:

Jag är tveksam till om det är brytarna som gör skillnaden. Det bör vara kretskortet på tangentbordet som löser allt det där.

Skrivet av Findecanor:

Det är samma gamla Cherry MX som i ditt Filco. Inget nytt där.

Jag inser nu att ni såklart har rätt.

Permalänk
Medlem

Så mitt QPAD MK-85 ligger på 20ms? Isf känns det ju som att jag borde investera 2200kr för ett nytt tangentbord då jag är en extremt seriös CS lirare, 20ms till 1ms låter väldigt otroligt faktiskt!

Visa signatur

CPU= Intel Core i7 6700k
PSU= EVGA Supernova G2 750W
Moderkort= ASUS Z170 Pro Gaming
GPU= ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX
Minne= Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 (2x8GB)

Permalänk
Medlem

Hade väl vart intressant om det nu inte var röda brytare , ge mig bruna tack... (för det verkade enbart vara med röda enligt data bladet) och sen är ju frågan kommer de med svensk/nordisk layout?

Trevligt verkar det ju vara hur som helst