Permalänk
Medlem

Fixa dubbelklickande mus

Hade lite tid över så passade på att göra en genomgång av min gamla Intellimous Explorer 3.0 som förpassats till en låda i sann hoarderanda då den börjat dubbelklicka vid varje vänsterklick. Jag har sett att jag inte direkt varit ensam om det bekymret så tänkte dela med mig av hur jag löste det.

Felet beror på att switchen blir sliten efter ett tag och börjar glappa vilket resulterar i att varje klick registreras för många gånger. Lyckligtvis sitter switcharna ganska lägligt till och är förhållandevis lätta att byta ut. Vill man återuppliva en mus och är riktigt snål som jag var så är det dessutom likadana switchar för alla musknappar så i mitt fall så bytte jag bara på switchen för vänsterknappen och den övre sidoknappen då musen mest skall användas för kontorsarbete och jag inte tycker mig ha så stor nytta av forwardfunktionen på musen. Vill man köra en lite mer seriös lagning så kan man beställa nya switchar här http://www.ebay.com/itm/2-PCS-OMRON-D2F-01F-T-Micro-Switch-Mi...

För att göra detta behövs förutom musen följande saker:
- Lödkolv
- Tennsug och/eller avlödningsfläta (tennsug räckte för min del)
- Lödtenn
- "Tredje hand"

Här är musen som är i behov av en fix:

Under de fyra glidkuddarna sitter det vanliga skruvar. Pilla loss glidkuddarna och lossa skruvarna för att lyfta av toppen på musen.

Locket avtaget och musens kretskort är blottat. Kollar man noga så ser man att Microsoft varit nog med att sätta sin logga på insidan också.

För att få bort kretskorten från bottenplattan är det bara att lossa på dessa två skruvar...

...efter det så sitter det främre kretskortet med tre hakar.

Här är det löstagna kretskorten, den vänstra inrignade switchen är för vänsterknappen och den högra för den främre sidoknappen.

Här är undersidan av kortet med de två switcharna inringade. Som man kan se på bilden finns det ganska gott om yta att jobba på.

Nu är det bara att löda loss de två switcharna, är man osäker på hur man gör det så finns det en guide här.

Nästa steg är att löda tillbaka switcharna, jag valde att sätta den dåliga switchen på den främre sidoknappen. Tänk på att vända switcharna åt rätt håll, jag vet att jag fick tänka till lite då de är vända åt olika håll. Här är en kort guide i hur man löder dit komponenter.

När allt är klart så är det bra att noga kolla igenom så man inte råkat kladda ut något lödtenn som kan riskera kortslutning, gör gärna rent om det runnit ut den del flussmedel också. Dessutom så skulle jag rekommendera att testa musen i en dator man inte är så försiktig med om man skulle känna sig osäker på något.

Hoppas denna snabbguide kan komma till nytta för någon och kommentera gärna

Permalänk
Medlem

Inte för att jag behövde just den här hjälpen utan snubblade in på tråden, men.. Rolig TS. Mer sånt här tack

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |