Permalänk

Corsair h80i hög temp

Hej, Jag är orolig angående min temperatur på min processor..

Det är en Intel i7 2600k som har såna här temperaturer efter 2h med att bara sett på film..

http://imgur.com/hmqKUVc

Har även nyligen bytt kylarpasta och haft igång prime95
Kan det vara så att min processor håller på att dö eller kan det vara så att min kylare bara är så fruktansvärt pissdålig...

Permalänk
Medlem

Ser jag dåligt eller? Max 59 grader och du är orolig?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Ja av att haft igång datorn 2timmar och sett en film sen att den kommit upp i 59grader tycker du att det låter rimligt eller?

Permalänk

Om du inte startat om HWMonitor sedan du körde Prime95 är ju de högsta tempsen från det. Sedan 45+ idle är knappast något fruktansvärt. Visst är det något högt, men inget att oroa sig för.

Hur kollade du på film? Genom ett program, typ VLC eller genom Netflix eller något annat? Speciellt programmen kommer ju dra en viss CPU-kraft och vi snackar ändå om att läsa H264 om vi snackar åtminstone DVD-kvalitet, så den kommer ju inte ligga helt idle heller.

Jag hade inte oroat mig om jag var du. Om du får runt 75-80° C under Prime95 bör allt vara lugnt. Går det över 80° C kan det vara läge att börja oroa sig till en viss grad.

Det spelar ingen roll hur noggrann man tycker att man är när man installerar en CPU-kylare, den kan sitta lite, lite snett vilket kan leda till något förhöjda temperaturer. Men vi är alla människor som kan missa detaljer. Kan se hur bra ut som helst ovanifrån men så visar det sig att det är lite snett. Om du tycker att temperaturerna under Prime95 är på tok för höga, kan du alltid lyfta upp CPU-blocket och kika hur kylpastan spridit sig. Om det efterlämnar kllickar eller tomma områden någonstans (främst i mitten) så vore det skäl att ta bort pastan och göra en till, noggrann installation.

Säger inte att du satt dit den fel, för filmtittande ser det ut som någorlunda vanliga temperaturer, eftersom, som jag sa, vi ändå snackar om h264-kodning här, så det kan kännas som mycket för att se på film, men sitter man och kollar på en längre film i fullskärm kan det fort komma ett par grader på det viset.

Testa med Prime och se hur det ser ut, så ser vi vidare då

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimmekraut:

Ja av att haft igång datorn 2timmar och sett en film sen att den kommit upp i 59grader tycker du att det låter rimligt eller?

Jag tycker inte att det låter rimligt! Hur ser din konfiguration ut angående fläktar, har du mycket damm i radiatorn och i övrigt i chassit? Ta gärna några bilder så kanske vi kan bygga vidare på detta

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimmekraut:

Ja av att haft igång datorn 2timmar och sett en film sen att den kommit upp i 59grader tycker du att det låter rimligt eller?

Ja? Ser ju kanonbra ut!

Datorn arbetar faktiskt rätt friskt med avkomprimering av film i HD, kolla så får du se... processorn står inte och idlar iaf.
Hade du haft dålig kylning hade det slagit i throttel-taket.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av kimmekraut:

Hej, Jag är orolig angående min temperatur på min processor..

Det är en Intel i7 2600k som har såna här temperaturer efter 2h med att bara sett på film..

http://imgur.com/hmqKUVc

Har även nyligen bytt kylarpasta och haft igång prime95
Kan det vara så att min processor håller på att dö eller kan det vara så att min kylare bara är så fruktansvärt pissdålig...

Hej,

Det är ju inte någon extremt hög temperatur, kan ibland ta litegrann av att se på film beroende på vilket program man använder och kvalitén på filmen. Om du fortfarande är orolig så dubbelkolla att kylaren är monterad rätt.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk

Ja jag är riktigt sent ute nu men jag monterade om kylaren så nu är allting som det ska! Tack ni som tog er dit för att hjälpa mig!

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av kimmekraut:

Ja jag är riktigt sent ute nu men jag monterade om kylaren så nu är allting som det ska! Tack ni som tog er dit för att hjälpa mig!

Tack själv du!