MSI Geforce GTX 960 Gaming på bild

Permalänk
Melding Plague

MSI Geforce GTX 960 Gaming på bild

Arkitekturen Maxwell tar steget till mellanklassen när Nvidia lanserar nya Geforce GTX 960. Nu läcker bilder på ett av MSI:s kommande grafikkort i Gaming-serien.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se vad Gigabyte har för varianter att komma med

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ska bli spännande att se vad Gigabyte har för varianter att komma med

Jag trodde det va Gigabyte först då de använder redan nu "G1 Gaming" men nej det är MSI som är 1G bättre än Gigabyte.

"Mitt kort är 1G bättre än ditt!"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är det detta kortet man ska satsa på om man inte har råd att lägga ut till ett 970?

Kommer då byta mitt MSI 280x Gaming

Räcker det med 2GB minne?

Och att man kan spela dom senaste spelen i 1080p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Är det detta kortet man ska satsa på om man inte har råd att lägga ut till ett 970?

Kommer då byta mitt MSI 280x Gaming

Räcker det med 2GB minne?

Och att man kan spela dom senaste spelen i 1080p?

Bättre att köpa ett begagnat 670 i så fall. Vad det verkar är det samma prestanda ungefär och det som skiljer är främst strömförbrukningen.

Köpte mitt för 1500Kr och det är väl sannorlikt billigare nu, och är det så att 960 blir dyrare än det ser jag ingen mening i att skaffa ett.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bättre att köpa ett begagnat 670 i så fall. Vad det verkar är det samma prestanda ungefär och det som skiljer är främst strömförbrukningen.

Köpte mitt för 1500Kr och det är väl sannorlikt billigare nu, och är det så att 960 blir dyrare än det ser jag ingen mening i att skaffa ett.

Ok Tack för svar

Permalänk

Förstår ej varför de väljer just 2gb, varför inte 3gb? med tanke på att det är ett mellanklass kort så kan det ju vara attraktivt med sli...

Visa signatur

Moderbräda: MSI Z87-G45 Processor: i7 4770K @ 4.4Ghz RAM:Corsair CL9 1600mhz 16GB Kylning: Corsair H100i i P/P med Cougar 120mm. Kraftlåda: EVGA SUPERNOVA G2 850W (rip bequiet p7 1000w) Grafikkort: MSI GTX1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsson96:

Förstår ej varför de väljer just 2gb, varför inte 3gb? med tanke på att det är ett mellanklass kort så kan det ju vara attraktivt med sli...

Nvidia snålar alltid i mellanklassen och lägre klassen, kör man Nvidia så är det top end eller AMD.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

väntar på 960ti

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Bättre att köpa ett begagnat 670 i så fall. Vad det verkar är det samma prestanda ungefär och det som skiljer är främst strömförbrukningen.

Köpte mitt för 1500Kr och det är väl sannorlikt billigare nu, och är det så att 960 blir dyrare än det ser jag ingen mening i att skaffa ett.

Är inte ett 280x bättre än ett gtx 670? Det tror jag det var när det släpptes i alla fall (Pratar om prestanda i spel). Så är det inte någon Nvidia funktion man vill åt tycker jag det är en ganska onödig "uppgradering".

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Är det detta kortet man ska satsa på om man inte har råd att lägga ut till ett 970?

Kommer då byta mitt MSI 280x Gaming

Räcker det med 2GB minne?

Och att man kan spela dom senaste spelen i 1080p?

Jag tror sällan att det blir en uppgradering från ett 280x till ett 960.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Är det detta kortet man ska satsa på om man inte har råd att lägga ut till ett 970?

Kommer då byta mitt MSI 280x Gaming

Räcker det med 2GB minne?

Och att man kan spela dom senaste spelen i 1080p?

2GB räcker för 1080p ja. Börjar man skruva upp AA dock så kan det nog börja tryta med minnet.

Skrivet av Goldfinger:

väntar på 960ti

För det första så vet man väll inte riktigt om det ens kommer något 960Ti. Finns inget 770Ti. Sen varför ett 960Ti? Är väll lika bra att köpa ett 970 i sånna fall eller?

Visa signatur

CPU: I5-4670k @ 4,5 GHz + Corsair H100i // GPU: GTX 980 Reference + MSI GTX 980 Twinfrozr V // RAM: 16 GB HyperX Savage 2400 MHz // MoBo: MSI Z97 Gaming 5 // PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold // SSD: Samsung 850 Evo 500GB + Corsair Neutron 250GB // HDD: 500GB Samsung + Western Digital Green 3TB // Chassi: NZXT H440 Red // OS: Win 7 x64 // Skärmar: Asus ROG SWIFT + BenQ XL2410T // Konsol:PS4

Permalänk
Medlem

Då får jag spara ihop till 970 då istället. Får vänta lite längre bara men så är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är inte ett 280x bättre än ett gtx 670? Det tror jag det var när det släpptes i alla fall (Pratar om prestanda i spel). Så är det inte någon Nvidia funktion man vill åt tycker jag det är en ganska onödig "uppgradering".

Jag som läste fel. Trodde du pratade om Nvidias kort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Då får jag spara ihop till 970 då istället. Får vänta lite längre bara men så är det

Håll bara ögonen öppna och köp ett för 2700kr nästa gång det kommer en rea

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är inte ett 280x bättre än ett gtx 670? Det tror jag det var när det släpptes i alla fall (Pratar om prestanda i spel). Så är det inte någon Nvidia funktion man vill åt tycker jag det är en ganska onödig "uppgradering".

Skrivet av LPG:

Jag tror sällan att det blir en uppgradering från ett 280x till ett 960.

Skrivet av Cruentusa:

Håll bara ögonen öppna och köp ett för 2700kr nästa gång det kommer en rea

Vad jag vet så finns inte MSI kortet så billigt på rea?

Permalänk
Medlem

Känns som att de flesta 970 har gått upp ett antal hundralappar de senaste dagarna... Smyghöjning för att kunna sälja 960 dyrare initialt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Nej... det har med att USD har stärkts mot SEK att göra. Samtliga datorkomponenter har gått upp till följd av detta (relativt USD priserna)

Permalänk
Medlem

Vad som jag blev mest intresserad av på dessa bilder var att de kör med egna röda plastskydd istället för de vanliga fula ljusblåa

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Känns som ett ointressant kort. skaffar man ett mellanklasskort så måste man uppgradera tidigare än de som skaffar prestandaklasskort.

Nån som räknat ut hur länge till man klarar sig på ett prestandaklasskort än ett mellanklassdito? T.ex 560 mot 570? Aldrig tänkt på det riktigt men jag tippar på en generation även om jag skulle vilja tro att det handlar om minst två ^^

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Campaigner:

Känns som ett ointressant kort. skaffar man ett mellanklasskort så måste man uppgradera tidigare än de som skaffar prestandaklasskort.

Nån som räknat ut hur länge till man klarar sig på ett prestandaklasskort än ett mellanklassdito? T.ex 560 mot 570? Aldrig tänkt på det riktigt men jag tippar på en generation även om jag skulle vilja tro att det handlar om minst två ^^

Jag skulle säga tvärtom: Man klarar sig INTE så mycket längre på ett toppkort (jämfört med ett mellanklasskort) som folk tror. Toppkorten kostar i runda slängar dubbelt så mycket men räcker inte dubbelt så länge; därav är det mer värt för vanliga användare att köpa mellankort och uppgradera när det behövs. Särskilt viktigt är det enligt mig att inte snåla in på plattformen för att ha råd med ett toppgrafikkort, för plattformen räcker väldigt länge om man gör rätt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Nvidia snålar alltid i mellanklassen och lägre klassen, kör man Nvidia så är det top end eller AMD.

De GTX 760 jag har sett ligger på 3 gig. Lagom för mellanklassen.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Alling:

Jag skulle säga tvärtom: Man klarar sig INTE så mycket längre på ett toppkort (jämfört med ett mellanklasskort) som folk tror. Toppkorten kostar i runda slängar dubbelt så mycket men räcker inte dubbelt så länge; därav är det mer värt för vanliga användare att köpa mellankort och uppgradera när det behövs. Särskilt viktigt är det enligt mig att inte snåla in på plattformen för att ha råd med ett toppgrafikkort, för plattformen räcker väldigt länge om man gör rätt.

Hmmm ok du har kanske rätt där fast man får ju sälja korten oftare också.

Intelplattformar räcker ju alltid endast EN generation (i5 2500K t.ex). Vill man sen ha 3570K så måste man ju byta plattform.
AMD hade länge AM2 lr AM2+ som höll minst två generationer iaf.

Så menar du inte AMD så har jag ingen aning vilken plattform du menar :/

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Tycker 3 GB hade passat 960, eftersom att allt fler spel kräver mera minnen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Nej... det har med att USD har stärkts mot SEK att göra. Samtliga datorkomponenter har gått upp till följd av detta (relativt USD priserna)

Ser ut som det går mot ljusare tider

http://www.dn.se/ekonomi/kronan-stiger-kraftigt/

Permalänk
Medlem

2GB 2015 Det måste vara fel info eller ??? Vem vill köpa ett nytt grafikkort med endast 2GB minne idag när nästan alla spel har grafik modd som äter 2GB i HD utan problem. När man sedan vill byta till en ny skärm så funkar inte 2GB i 4K

Tycker man att 2GB är ok köp ett begagnat grafikkort (dessa är billiga då ingen vill ha något)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

2GB 2015 Det måste vara fel info eller ??? Vem vill köpa ett nytt grafikkort med endast 2GB minne idag när nästan alla spel har grafik modd som äter 2GB i HD utan problem. När man sedan vill byta till en ny skärm så funkar inte 2GB i 4K

Tycker man att 2GB är ok köp ett begagnat grafikkort (dessa är billiga då ingen vill ha något)

Tänker man spela i 4K köper man inte ett GTX960 överhuvudtaget.

2GB räcker gott till 1080p på medelhöga inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Hmmm ok du har kanske rätt där fast man får ju sälja korten oftare också.

Intelplattformar räcker ju alltid endast EN generation i5 2500K t.ex. Vill man sen ha 3570K så måste man ju byta plattform.
AMD hade länge AM2 lr AM2+ som höll minst två generationer iaf.

Så menar du inte AMD så har jag ingen aning vilken plattform du menar :/

Vad han troligen menar med 'platformen' är att inte snåla in på processor, köpa skitmoderkort och sånt. För det är nästan ALDRIG värt att uppgradera sitt moderkort eller processor inom samma generation (det fanns undantag som LGA775). Det är trevligare att tex skaffa en i7 2600k istället för en Phenom II x4 940 om man tänker på framtiden.

Det där med AMD's kompatibilitet var ju trevligt för oss konsumenter med dock inte nödvändigtvis för utvecklingen Det är inte så stor skillnad på AM2+ motför AM3, som sedan inte är en sån stor skillnad från AM3+ på BIOS-sidan. Jag tycker att Intel kanske kunde planera lite framöver eftersom det inte verkar som det är otrolig skillnad på vissa sockets som LGA1156 vs 1155 (rätta mig gärna om jag har 100% fel).

Bakåtkompatibiliteten höll tillbaka utvecklingen till en viss grad, då AMD hade det i baktanken då dom utvecklade nyare generationer. Jag vet inte varför AMD valde att göra så, men det kan ha att göra med hur lite pengar AMD har att lägga på R&D jämfört med Intel. Att låta olika socklar likna varandra kan ha varit ett sätt att spara in lite och fokusera på någon annan del av utvecklingen.

Det ska bli kul att se hur Zen utspelar sig då bakåtkompatibiliteten är droppad och se hur AMD tar igen på Intel Det har vi att se fram emot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Tänker man spela i 4K köper man inte ett GTX960 överhuvudtaget.

2GB räcker gott till 1080p på medelhöga inställningar.

Nope, bf4 tar upp till 2.3gb, 3-4gb ska man ha, jag ska ha 4 gb