MSI Geforce GTX 960 Gaming på bild

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Fluffarn:

Vad han troligen menar med 'platformen' är att inte snåla in på processor, köpa skitmoderkort och sånt. För det är nästan ALDRIG värt att uppgradera sitt moderkort eller processor inom samma generation (det fanns undantag som LGA775). Det är trevligare att tex skaffa en i7 2600k istället för en Phenom II x4 940 om man tänker på framtiden.

Jo verkar stämma.

Att köpa minst i5 trodde jag alla spelare gjorde o gärna K versionen. Fast finns dåliga moderkort idag..? Känns som nåt som fanns typ 1998 men idag så funkar ju alla bra väl? (iaf från Inet, Webhallen o andra stora aktörer).
Man kollar på funktioner, portar (SATA o PCI-E) o kylning o får bra grejer för 1.000:-

Trodde inte det existerade folk som bytte moderkort under samma processorgeneration

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jo verkar stämma.

Att köpa minst i5 trodde jag alla spelare gjorde o gärna K versionen. Fast finns dåliga moderkort idag..? Känns som nåt som fanns typ 1998 men idag så funkar ju alla bra väl? (iaf från Inet, Webhallen o andra stora aktörer).
Man kollar på funktioner, portar (SATA o PCI-E) o kylning o får bra grejer för 1.000:-

Trodde inte det existerade folk som bytte moderkort under samma processorgeneration

Enda jag har hört är att msi z87 brukar gå sönder snabbt, samt att asus har världens sämsta darantiärende när det gäller bl.a. moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

2GB 2015 Det måste vara fel info eller ??? Vem vill köpa ett nytt grafikkort med endast 2GB minne idag när nästan alla spel har grafik modd som äter 2GB i HD utan problem. När man sedan vill byta till en ny skärm så funkar inte 2GB i 4K

Tycker man att 2GB är ok köp ett begagnat grafikkort (dessa är billiga då ingen vill ha något)

Tror du på allvar att man kommer kunna köra 4k-upplösning med spelbar fps på ett GTX960? Knappast. Jag tror inte ens GTX980-SLI kommer räcka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bättre att köpa ett begagnat 670 i så fall. Vad det verkar är det samma prestanda ungefär och det som skiljer är främst strömförbrukningen.

Köpte mitt för 1500Kr och det är väl sannorlikt billigare nu, och är det så att 960 blir dyrare än det ser jag ingen mening i att skaffa ett.

ett 670 istället för ett 280x ?

det låter snarare som en downgrade i min bok.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Campaigner:

Intelplattformar räcker ju alltid endast EN generation (i5 2500K t.ex). Vill man sen ha 3570K så måste man ju byta plattform.

Nej, båda är för LGA 1155.

Citat:

AMD hade länge AM2 lr AM2+ som höll minst två generationer iaf.

Så menar du inte AMD så har jag ingen aning vilken plattform du menar :/

Med plattform avser jag CPU och moderkort (och ibland RAM). Med att en plattform räcker länge menar jag att en upplåst Sandy Bridge med tillhörande P/Z-moderkort (och RAM) fortfarande, tre år efter lansering, funkar alldeles utmärkt till gaming (i motsats till dåtidens topp-GPU GTX 580, som blir utklassad av dagens mellanklasskort).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Campaigner:

Att köpa minst i5 trodde jag alla spelare gjorde o gärna K versionen.

Tyvärr missar många det och köper Acer Predator med i7‑3770 och GT 640.

Citat:

Fast finns dåliga moderkort idag..?

Köp en märkesdator så får du se att det fortfarande säljs riktigt skitiga moderkort. Eller köp ett H81-moderkort till din 4790K. Inte det roligaste direkt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av seraj5:

Nope, bf4 tar upp till 2.3gb, 3-4gb ska man ha, jag ska ha 4 gb

Då köper du helt enkelt inte ett 960!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

[QUOTE="Alling;15151618"]Tyvärr missar många det och köper Acer Predator med i7‑3770 och GT 640.

Lustigt du skulle nämna det. Min brorson (var runt 14) gick in på SIBA för fyra år sen o köpte en dator....kom hem med nån AMD med GT 630....
Jag förklarade att det var skit men det örat ville han icke lyssna på....fattar inte varför han inte frågade mig istället....lr SweClockers överhuvudtaget....

Skrivet av Alling:

Köp en märkesdator så får du se att det fortfarande säljs riktigt skitiga moderkort. Eller köp ett H81-moderkort till din 4790K. Inte det roligaste direkt.

Är de dåliga förutom ett begränsat BIOS? Typ för få SATA o PCI-E platser? För jag kan inte tänka mig att det e som 1998 då noname moderkort blåskärma ti höger o vänster....

H81 moderkort har för få strömfaser så kan ej överklocka normalt ens?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Campaigner:

Är de dåliga förutom ett begränsat BIOS? Typ för få SATA o PCI-E platser? För jag kan inte tänka mig att det e som 1998 då noname moderkort blåskärma ti höger o vänster....

Precis allt är dåligt. Ofta har de bara exakt så många SATA-portar som de behöver i standardutförandet, alltså två. Styrkretsen är alltid B85 eller liknande och de är ofta väldigt begränsade vad gäller RAM-klock, samt självklart CPU-klock, där de är helt låsta. Alldeles för få fläktkontakter är standard, kanske för att det typiska OEM-chassit har typ en fläktplats totalt.

Men det värsta är nog att det är helt godtyckligt vilka grafikkort de accepterar. På DHW köpte en kompis ett 970 som uppgradering från sitt 640 och samtidigt ett nytt nätagg (CX750). Det var roligt tills det visade sig att datorn vägrade boota med det. GTX 760 gick däremot bra. Men hur skulle man kunna veta det i förväg?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers