AMD-anställda röjer Radeon R9 380X – nytt flaggskepp med staplade minnen

Permalänk

Uppgradering inför GTA kanske? Angående den enorma mängden energi som 300w ändå är så vet jag inte hur jag ska göra. Frågan är väl om man ska ta den billiga elen från lägenheten eller den billiga bensinen till ett elverk på balkongen xD Skämt åt sido så är det inte något jag bryr mig om. Med bra kylning blir det tyst

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av kozmos:

Ja det va inte energisnålt iaf, fick byta ut mitt 500w nätagg och då körde jag allt stock.
Referensmodellen blev rättså varm med iaf min men sen är det ganska många modellgen bakåt

Skickades från m.sweclockers.com

Visst är det många generationersedan, men sen får man ju också se hur långt prestandan kommit

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Nötter eller planerat? Jag chansar på nötter och med tanke på amds kommande 300w så kommer de nog säljas med ett slutet system på grafikkortet direkt som "Original kylare" och jag tror att det kan funka riktigt grymnt! Nu hoppas vi på den där 50-60% prestandaökningen..... 300W hur ska mitt ax860 orka driva 2x390X senare då

Samma tdp på dom korten som du har nu

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

Med den strömförbrukningen ska den bara krossa konkurrenterna. Frågan är också vad den kommer att kosta!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

AMD borde nog skaffa sig lite bättre ingengörer, damen i fråga bryter deras interna NDA. Och läser man mellan raderna så har hon ju bra meriter på misslyckanden, som exempel intels strykjärn (P4)... och kanske AMD FX...
Man bör nog se det som mycke skryt, och med det enbart ett ryckte utan större substans.
Menar att även 300W kan vara kryddat av damen... Och vad mer?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Så länge prestandan finns där så är det lugnt med 300W. Korten måste dock levereras med seriösa kylare. Vill inte se samma skrot som 290x kom med 2013. Total flopp med 94c arbetstemp och den ljudnivån.

Dock så är det alltid ett + med lägre TDP då man får mer utrymme för att laborera med frekvenser, volt, lägre elräkning samt ljudnivå.

-------------------------------------
Väldigt förvånad över namnet? Är inte detta AMD's flaggskepp som skulle konkurrera med GM200 "Titan II" ?
TDP'n skvallrar ju att det är ett riktigt stor krets trots allt. Ska 390x bli dubbelmacka? Förvirringen finner inga gränser.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

var det inte 8800GTX som alstra samma effekt och då var det inte en ända jävel som klagade när man läste på forumen

8800GTX, pfft, här körde man med 8800Ultra
Tror dock båda korten höll sig under 200w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Ugh, alla som gnäller på TDPn. seriöst? det som läckt ut på internet med 4096 bitars buss och 4096 Shaders och allt ni klagar på är att den alstrar dom kopiösa 300W!!! one one 1

var det inte 8800GTX som alstra samma effekt och då var det inte en ända jävel som klagade när man läste på forumen

2900XT var identisk med den prestanda vis m.m och blev precis lika varm och då sablans var det folk som klaga

8800GTX hade en TDP på ~185W. 2900XT hade långt mycket sämre prestanda (närmare ett 8800GTS, som drog ~60W mindre än 2900XT).

Konstigt att folk klagade?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Tobbbe__:

Samma tdp på dom korten som du har nu

fast nu var det ju 380X som räknades up

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Ska den dra 300 watt så får den prestera därefter. Aldrig mera högljudda kort i datorn för mig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Först främst vad spelar dom, och vilken upplösning.

De är riktiga allätare, sparar och spelar allt... kan vara spel som inte kräver så mycket mer än det de har och så blir det mycket av de senaste spelen.
just nu så sitter de på 1980*1020 i upplösning, känner att det inte är någon idè att uppgradera i den ändan än... tror de har 280X som grafikkort.
varsin i5 quad 760 @2.8 ghz, har inte orkat skrämma upp det något.
Så det är mest processordelen man funderar över, Intel har inte överraskat så mycket på sistone...
Funderar på i5-4690K och nåt vettigt moderkort till det.

Så.. nu har jag skrivit av mig

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av ustzeust:
Skrivet av Marticus:

300w:-D damn hoppas den presterar därefter för detta är intressant!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är det "röda" laget så ...:D

Permalänk
Medlem

Fick mig att tänka på denna gamla goding

Det ska bli intressant att se vad de har att komma med och det är bara att hoppas att när den väl når ut så är det en bra balans mellan pris, prestanda och effekt

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

AMD borde nog skaffa sig lite bättre ingengörer, damen i fråga bryter deras interna NDA. Och läser man mellan raderna så har hon ju bra meriter på misslyckanden, som exempel intels strykjärn (P4)... och kanske AMD FX...
Man bör nog se det som mycke skryt, och med det enbart ett ryckte utan större substans.
Menar att även 300W kan vara kryddat av damen... Och vad mer?

Frågan är om detta "skryt" gäller stock klockade kort. Kan ju också bara vara ett skrytkort likt titan också och kommer vettigare kort ett steg ner som 380 eller 370x Sen är det troligt AMD med flit läkt lite, så det skapas mer buzz runt detta.

Sägs ju all PR är bra PR

Skrivet av Vesh:

Fick mig att tänka på denna gamla goding
https://www.youtube.com/watch?v=wCi5hiIO4fs

Det ska bli intressant att se vad de har att komma med och det är bara att hoppas att när den väl når ut så är det en bra balans mellan pris, prestanda och effekt

hahahah den klassikern Ja då var Nvidia lite efter i strömförbrukningen:D

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

8800GTX, pfft, här körde man med 8800Ultra
Tror dock båda korten höll sig under 200w.

Men visst vart det 8800GT som fick mest uppmärksamhet p g a pris/prestanda ?

Jag minns fortfarande "8800GT tråden" här med stort hjärta

Mina 8800GT är fortfarande i drift, helt sjukt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Men visst vart det 8800GT som fick mest uppmärksamhet p g a pris/prestanda ?

Jag minns fortfarande "8800GT tråden" här med stort hjärta

Mina 8800GT är fortfarande i drift, helt sjukt.

Har ett fungerade 8800GT kvar Trodde det var trasigt, men var bara kylpastan som gjorde att det visades fyrkanter över skärmen (var som torkad lera):D

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Detta kort och en 9590 så behöver man ingen annan värmekälla i sitt hus. Nä skämt åsido, ska det dra så mkt ström för mig så bör det prestera också om jag fick för mig att köpa ett sådan. Blir intressant att följa.

Ett roligt klipp, känsliga AMD tittare undanbedes

Fanns en del sådana "roliga" grejor från AMD fanboyz när Intel släppte sin Prescott där den snabbt döptes om till Presshot & bilder började trilla ner där folk bla. satt & grillade korv över en prescott propp....

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bengt-Arne:

AMD borde nog skaffa sig lite bättre ingengörer, damen i fråga bryter deras interna NDA. Och läser man mellan raderna så har hon ju bra meriter på misslyckanden, som exempel intels strykjärn (P4)... och kanske AMD FX...
Man bör nog se det som mycke skryt, och med det enbart ett ryckte utan större substans.
Menar att även 300W kan vara kryddat av damen... Och vad mer?

Känner du till deras interna NDA alltså? Intressant.

Permalänk
Medlem

300W? Då förstår man ju ryktena om att AMD skulle lansera fler high-end kort med färdig vatten-loop. Men men, säger som andra, bara den presterar därefter. Är den typ "bara" 15-20% bättre än 980 med den TDP-ökningen så lär den däremot få sig en känga eller två i recensionerna.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

300W?! Damn... läser det som en ny motorstark bil med 600 hästar, tänker mer på kraften än soppan den drar De kanske kör vidare med vattenkylning då som med 295X2? Hoppas verkligen AMD kommer igen nu, måste varit ett rejält pungslag med 970 för AMD

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Får bara mer och mer ångest, dags för 2 uppgraderade burkar till ungarna och jag kan varken bestämma mig för grafikkort och processor... Man ser att det kommer så mycket intressant hela tiden.

Känner igen det där. Har 3st pojkar med varsina speldatorer. Man får hela tiden planera och kompromissa. Man måste ta genvägar, Åsså får de ärva av varandra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör Sapphire 280x toxic CFX i ett Nzxt s340 idag. Prestandan är det inget fel på men värmen gör att alla fläktar måste gå på max eller i alla fall nära max och det låter en del. Totalt är det 12 fläktar om man räknar de på grafikkorten och processor kylaren ändå ligger jag på runt 85 grader på övre kortet oklockat. Detta har fått mig att fundera på 980 men jag tänkte först att jag skulle vänta och se hur det gick med 300-serien då det verkade som att amd fått stil på energiförbrukningen där. Det här talar ju dock emot det och det får nog bli ett 980 i alla fall...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

måste vara ett dubbelgrafikkort... kan inte tänka mig att man kör 300w idag på ett grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

absolut, det är inte omöjligt att kyla törstiga grafikkort på ett bra sätt, dock är tri-x en riktigt lång kylare så då har du den nackdelen istället (får plats i många chassin ändå).

tri-x en är fiin har ett 270 tri-x och jag tror inte jag ens har hört det varva upp.. =P

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffor:

Vet någon hur stor prestandavinst man teoretiskt får av "2.5D interposer stacking"? Tycks inte hitta det själv men har för mig jag sett siffror på det.

Intressant fråga. Jag trodde inte det var någon "prestanda vinst" i det överhuvudtaget. Jag inbillade mig att vinsten var den mycket lägre latensen, och den löjligt mycket enklare grafik-kortsdesignen.
Efter att ha tittat runt lite, är jag inte så säker, det verkar... öppet för tolkningar, och implementationsskillnader.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Alltså jag fattar inte varför så många hänger upp sig på effekten kortet drar. Behöver ju inte ha NÅGONTING med prestandan att göra. Det är typ den minst intressanta informationen. Det enda det är relevant för ang. prestandan är att den kommer utveckla en jäkla massa värme. Något som sätter begränsningar. Låter som många tror det kommer vara bra bara för att det drar mycket effekt. Snarare enbart en nackdel.

Sen de som anger att det är energi förbrukningen som är största problemet med hög effekt vet nog inte riktigt va de handlar om. För de första är det antagligen isf vad den drar vid max belastning. Dessutom är elen väldigt billig idag. Skulle kosta ungefär 6kr för mig om den gick på MAX hela dan, vilket den inte gör så..

Det intressanta är vilken sorts ny teknik de har utrustat kortet med. Vilket vi inte vet så mkt av. Mer än det nya sortens minne. Någon som vet vad denna typen av minne har för påverkan på prestanda får gärna förklara de. För DET tycker jag är intressant!

Visa signatur

MSI Z87-GD65 Gaming Intel i5 4670K ASUS R9 280X CUII TOP

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Blir säkert extremt snabb, samtidigt undrar man lite vad Nvidia kan göra om de får 300 watt att leka med.

Brinnande grafikkort igen kanske?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

"300 W och därmed balansera på gränsen till PCI Express-specifikationens maximalt tillåtna effektuttag"

Nej, jag förstår inte. Kan jag få ut 300W direkt ur PCI-Express porten?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av orginallinus:

"300 W och därmed balansera på gränsen till PCI Express-specifikationens maximalt tillåtna effektuttag"

Nej, jag förstår inte. Kan jag få ut 300W direkt ur PCI-Express porten?

Absolut inte, där kan du dra 25 W. Det finns dock en begränsning på hur mycket något får dra för att hålla sig till standarden. Gör man inte det får man inte ha den fina PCI-express logotypen på lådan. Maximalt får en PCI-express certifierad pryl dra 375 W.
http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express#Power

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av orginallinus:

"300 W och därmed balansera på gränsen till PCI Express-specifikationens maximalt tillåtna effektuttag"

Nej, jag förstår inte. Kan jag få ut 300W direkt ur PCI-Express porten?

Nej du kan få max 75W, varje 6 polig extraanslutning kan ge 75W extra och varje 8 polig kan ge 150W extra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |