Minirecension av Fractal Define R5 m.m.

Permalänk
Medlem

Minirecension av Fractal Define R5 m.m.

Eftersom jag byggde ihop lite nya och gamla delar i ett nytt chassi så tänkte jag delge mina synpunkter om Fractals nya Define R5. Jag hade tidigare ett Define R4 som jag var skapligt nöjd med, även om det fanns en del saker att anmärka på. Jag skickade ett mail till FD om några de saker jag såg som bristfälliga hos Define R4, och något år senare när jag byggde dator till min syrra så hade förslagen jag skrev i mitt mail kommit med i R4:orna. En annan anmärkning jag hade på Define R4 var att alla chassits delar inte hade samma jordplan, vilket de nu har på Define R5. Detta underlättar användningen av ESD-armband, då jag enkelt kunde sätta en lång skruv i ett skruvhål ute vid insidan fronten och därefter fästa krokodilklämman i den.

Datorn består av följande komponenter:

  • Intel i7-3770

  • ASRock Z77 Extreme4

  • 32 GB RAM, 1866 MHz

  • 2x 240 GB Intel 530 (RAID0), 1x 240 GB Intel 520, 1x 3 TB WDC Red.

  • ASUS GeForce 980 STRIX DCII OC

  • Sound Blaster Zx

Det första jag gjorde på mitt chassi var att stänga igen det helt ofiltrerade lufthålet på baksidan av chassit. Efter diverse test med olika material jag hade hemma så gjorde jag en pappmodell av kartong och klippte därefter ut en bit av skumgummiemballaget från HDD-kartongen. Efter grundlig rengöring/avfettning av plåten med isopropanol (avgörande för om limmet ska sitta kvar) så smältlimmade jag fast skumgummibiten. Körde med min Bosch PKP18E, en bra limpistol till ett rimligt pris som jag haft i 15 år nu.
Bild 1 (utsidan) , Bild 2 (insidan)

Resultatet blev OK med tanke på att jag i princip klippte på frihand. Tyvärr glömde jag justera upp skumgummit medan limmet var varmt, så det blev en liten glipa vid fläkten, men huvudsyftet var trots allt bara att minska inflödet av ofiltrerad luft.

Därefter var det dags att börja planera en så optimal kabeldragning som möjligt. Jag hade ett kit med individuellt sleevade kablar och tyckte att det var ett ypperligt tillfälle att montera dem nu. I ett tidigt skede insåg jag dock att dessa kablar var betydligt tjockare än vanliga sleevade buntar, så det blev mycket buntband och omdragningar. Tyvärr var kabelgenomföringarna över moderkortet för trånga för att få igenom 8-pinskontakten, så jag fick plocka bort gummit, trä det över kontakten, och sedan lirka tillbaka det med kabeln på plats. Lättare sagt än gjort med dasslock till händer...
Bild 3 (påbörjad dragning) , Bild 4 (nästan färdig dragning)

Det må se ut som att det är gott om plats, men med alla SATA-kablar på plats (ej på bild) så var det med milt våld det gick att montera sidoplåten. Detta gav mig dock ett sug att skaffa utrustning för att tillverka eller modifiera egna kabelbuntar i framtiden, för mycket av problemen ligger i onödigt långa kabelhärvor som ska försöka "kortas ner" genom att hänga upp dem så smart som möjligt på baksidan av moderkortsplåten.

Fläktkontrollern i chassit har uppgraderats till SATA-kontakt för strömförsörjningen, men utan avbitartång är den endast kompatibel med 3-pinskontakter. Först här upptäckte jag ett par idiotiska designval på moderkortet, tyvärr fanns det inte mycket att välja på när jag behövde ett nytt 1155-moderkort, men detta stärker mina gamla uppfattningar om att ASRock är ett Budgetmärke (med versalt B).
Bild 5 (fläktkontrollerns anslutningar) , Bild 6 (kass design)

Moderkortet har alltså ett (1) uttag för PWM-fläkt vid sidan om CPU, övriga är 3-pin. Dessutom sitter detta enda 4-pinsuttag (samt interna USB 2.0-anslutningen) så att nedersta PCIe-platsen i praktiken inte går att använda. Som ni kan se på bild 6 har man även valt att sätta dit ålderdomliga PCI-platser, vilket gjorde att mitt SB Zx hamnade närmare mitt 980 än vad jag är bekväm med. HD Audio-uttaget på moderkortet sitter längst till vänster på bild 6. Firmwaren som ska styra chassifläktarnas varvtal är dessutom otroligt dåligt gjord i jämförelsen med t.ex. ASUS Q-Fan. Moderkortet varvar upp chassifläktarna helt i onödan p.g.a. att den automatiska fläktkontrollen styrs av CPU-temperaturen, mätning av chassitemperatur verkar helt saknas.

Flera komponenter på moderkortet satt snett och kortet ger ett budgetmässigt intryck, vilket inte alls stämmer överens med prisnivån det ligger i. Det allvarligaste problemet var att de analoga ljudutgångarna inte passade i I/O-plåten. Eftersom övriga hål passade tillräckligt bra för att åtminstone gå att använda så lutar jag åt att I/O-plåten antingen blivit feltillverkad, eller att hela enheten som innehåller ljudutgångarna blivit felmonterad. Som tur var hade jag ett gäng tillräckligt små brickor, 0.75 mm tjocka, som jag kunde montera under moderkortsdistanserna och höja upp kortet tillräckligt för att kunna passa in I/O-plåten.
Bild 7 (dålig passform, efter höjning)

Inifrån chassit såg det ut såhär när jag började närma mig slutet, ni slipper dock se de icke-färgmatchade SATA-kablarna jag har för tillfället.
Bild 8 (framifrån, nästan klar) , Bild 9 (Creative Porrbelysning™)

Trots onormalt tjocka kabelbuntar gick det ändå att få in dem så att minimala mängder kabel exponeras på insidan av chassit. I verkligheten ser det trängre ut än vad det är, men hade jag haft 10 mm mer utrymme mellan sidoplåten och moderkortsplåten så hade det varit optimalt för mig. Om man skippar att svänga in SATA-kablarna i gummigenomföringen vid sidan av moderkortet så är det sannolikt inga problem överhuvudtaget, då böjarna tar extra plats.

Fractal Design Define R5 har högre byggkvalité än R4, och är väldigt trevligt att bygga i. Dessutom får man ett rimligt ljuddämpat chassi med smarta funktioner för bara en tusenlapp. Dessutom tycker jag att det är riktigt snyggt.

Några mindre positiva saker är att de bl.a. snålat in på skruvarna som medföljer. En av moderkortsdistanserna har inget skruvhål utan består av en rundad tapp, och det följer inte med några extra moderkortsdistanser. Frontfläktarna sitter fästa med ett par långa skruvar som var ca 1-2 mm för korta för att montera en annan fläkt än den medföljande, trots att det finns en frigång på minst 5 mm mellan fläktens skruvhål och närmaste hårddiskbur.

ASRock-moderkortets tillkortakommanden räddades delvis av att Noctua NF-A14 PWM kom med rikliga tillbehör, såsom 4-pins Y-kabel och en rejäl förlängningskabel (30 cm) så gick det att koppla in fläktarna snyggt ändå.

Slutbetyg
Define R5..................................................... 4/5 Sveklockare
Noctua NF-A14 PWM..................................... 5/5 Sveklockare
ASRock Z77 Extreme4................................... 4/5 klåpare & ockrare

Permalänk

Är lite avis på hur fint draget folk kan göra det i sina burkar medans jag inte fick det bra alls i min burk.. Men vad ska man säga när jag är en total noob inom datorer Fint draget iaf!

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

Är lite avis på hur fint draget folk kan göra det i sina burkar medans jag inte fick det bra alls i min burk.. Men vad ska man säga när jag är en total noob inom datorer Fint draget iaf!

Tack! Det hjälper att ha svår OCD.

Skämt åsido så lär man sig nog med tiden om man bara övar ett par gånger. Det finns ju andra fördelar förutom utseende, som bättre luftflöde och mindre grejer som det fastnar damm på inne i datorn.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Tack! Det hjälper att ha svår OCD.

Skämt åsido så lär man sig nog med tiden om man bara övar ett par gånger. Det finns ju andra fördelar förutom utseende, som bättre luftflöde och mindre grejer som det fastnar damm på inne i datorn.

haha som du säger så träning ger erfarenhet

Blir nog till å byta upp sig till ett större chassi, ssd och nätagg så man kan dra fint så inte luftflödet påverkas lika markant som det görs nu

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk

Intressant genomgång. Sitter själv med Z77 Extreme4 i ett R4. Moderkortet är verkligen inte mycket att hänga i julgranen. Eller kanske det fyller den uppgiften alldeles perfekt? Du bör ju förvänta dig t.ex. att USB-portar lägger av, att ljudportar lägger av etc. framöver, så där har du något skoj framledes.

Men en mycket fin och noggrann guide. Sitter och velar mellan att gå på detta chassit för dess ljuddämpande egenskaper, hur de än är, men de finns eller också ett Enthoo Pro, då det verkar vara ett "budgetchassi" som hyllats extremt högt i recensioner för sina många funktioner etc. PWM-hubben bakom moderkortsplåten är t.ex. ett väldigt stort plus för Enthoo Pro, medan SSD-fästena är ett väldigt sort plus för R5:an. Lite svårt. Eftersträvar ju ett tyst monster (inom ekonomiska gränser) men det finns många val som behöver göras. Prisskillnaden är inget att tala om här i Finland heller, ett par € på sin höjd. Kommer inte att köpa just nu, men hoppas kunna göra det under året. Vad skulle du rekommendera? Är luftflödet bättre alls än i R4 och hur är skillnaden i ljudnivå mellan de två? Förstår att du har nya komponenter nu också, men rent subjektivt?

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Körde med min Bosch PKP18E, en bra limpistol till ett rimligt pris som jag haft i 15 år nu.

Detta är för mig helt onödig information.
Ja, låt mig vara bitter. Vill ju ha dina prylar.

Permalänk
Medlem

Kan bekräfta att R5 är bra chassi att bygga ... den där rundade tappen var jag irriterad över tills jag kom på att den håller moderkortet på plats för skruvandet. Utan den så får man koncentrera sig på att få dit första skruven med vissa moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Eller kanske det fyller den uppgiften alldeles perfekt?

Jag var tvungen att köpa nytt 1155-moderkort, tog det jag bedömde som "minst dåligt".

Skrivet av Finlandssvensken:

Men en mycket fin och noggrann guide.

Tack.

Skrivet av Finlandssvensken:

Är luftflödet bättre alls än i R4 och hur är skillnaden i ljudnivå mellan de två? Förstår att du har nya komponenter nu också, men rent subjektivt?

Svårt att ge en rättvis bedömning, framförallt som jag bytt CPU-kylare, fläktar (Noctua är enormt mycket bättre!) och grafikkort (560 Ti -> 980). Uppenbarligen har luftflödet förbättrats, men jag har inte samma uppsättning hårddiskburar, samt andra kablar. Länk till bild från mitt R4-bygge. Satte dit den övre hårddiskburen i R4:an efter att bilden togs.

Det jag kan konstatera är att chassit är minst lika tyst som det gamla, men har bättre features.

Skrivet av Yorgo_:

Detta är för mig helt onödig information.
Ja, låt mig vara bitter. Vill ju ha dina prylar.

Inte mycket att stå efter gamla 1155-grejer, men om du någon gång funderar på en limpicka så köp en Bosch PKP18E!

Skrivet av petri0:

den där rundade tappen var jag irriterad över tills jag kom på att den håller moderkortet på plats för skruvandet. Utan den så får man koncentrera sig på att få dit första skruven med vissa moderkort.

Det beror mycket på hur I/O-plåten ser ut, de som har en tjock "matta" på sig istället för metallclips kan vara lite småjobbiga att få dit. Nackdelen med tappen är att moderkortet sitter fast sämre, och även om det inte spelar någon roll så känns det inte bra.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jag var tvungen att köpa nytt 1155-moderkort, tog det jag bedömde som "minst dåligt".

Tack.

Svårt att ge en rättvis bedömning, framförallt som jag bytt CPU-kylare, fläktar (Noctua är enormt mycket bättre!) och grafikkort (560 Ti -> 980). Uppenbarligen har luftflödet förbättrats, men jag har inte samma uppsättning hårddiskburar, samt andra kablar. Länk till bild från mitt R4-bygge. Satte dit den övre hårddiskburen i R4:an efter att bilden togs.

Det jag kan konstatera är att chassit är minst lika tyst som det gamla, men har bättre features.

Inte mycket att stå efter gamla 1155-grejer, men om du någon gång funderar på en limpicka så köp en Bosch PKP18E!

Det beror mycket på hur I/O-plåten ser ut, de som har en tjock "matta" på sig istället för metallclips kan vara lite småjobbiga att få dit. Nackdelen med tappen är att moderkortet sitter fast sämre, och även om det inte spelar någon roll så känns det inte bra.

Jag förstår Har ögonen på en del R5 eller också Enthoo Pro. Något jag eftersträvar är ju tystnad, så R5 känns ju bättre på den fronten, så att säga, även om Enthoo Pro prisas väldigt högt av de flesta jag sett som diskuterat det. Själv tycker jag att Noctua-fläktars motorsurr är förskräckligt haha. Vet inte om det beror på att jag egentligen uteslutande hört det i videoformat, men i de flesta videor på YouTube låter alla Noctua-fläktar något fruktansvärt, oavsett om de står på bord, sitter på radiatorer eller hålls i luften. De verkar ha en ljudprofil som inte alls passar mig, åtminstone när de plockas upp av en mikrofon. Det bästa vore ju om man kunde höra ett ljudexemplar från en anekoisk kammare (heter det ens så på svenska?) genom en mikrofon som är anpassad enligt mänsklig hörsel. Ser att ungefär precis alla prisar Noctuas fläktar så högt, men själv tycker jag att de låter nåt enormt.

Men det blir högst troligen ett R5 för mig också, även om jag blev lite avtänd på att moderkortsplåten är böjd framför USB 3.0-kontakten. Det är väl det jag är mest rädd för i dagsläget.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Själv tycker jag att Noctua-fläktars motorsurr är förskräckligt haha. Vet inte om det beror på att jag egentligen uteslutande hört det i videoformat, men i de flesta videor på YouTube låter alla Noctua-fläktar något fruktansvärt, oavsett om de står på bord, sitter på radiatorer eller hålls i luften. De verkar ha en ljudprofil som inte alls passar mig, åtminstone när de plockas upp av en mikrofon.

Grejen är nog framförallt att de dels har mindre turbulens, dessutom har de en lägre frekvens på sitt oljud. Tyvärr är det lurigt med mikrofoner, de kan uppfatta ljud på lite alla möjliga sätt är min erfarenhet.

Skrivet av Finlandssvensken:

Men det blir högst troligen ett R5 för mig också, även om jag blev lite avtänd på att moderkortsplåten är böjd framför USB 3.0-kontakten. Det är väl det jag är mest rädd för i dagsläget.

Jag tror inte det är något problem såvida du inte skaffar ett likadant moderkort som de har i SweC-recensionen. Det vanligast förekommande är nog att det interna USB 3-uttaget inte är vinklat. Den där böjen ger en massa extra plats för kabeldragning på baksidan dessutom, jag hade fått stora problem med att få in mina kablar om det inte varit designat så.

Det kan ju vara värt att nämna att SSDerna på baksidan av moderkortsplåten inte går att koppla in ström till med annat än änden på en SATA-strömkabel, så bara där gick det åt två separata kablar från mitt kabelkit (alternativt två förlängningar). Det är alltså för lite plats för att klara av att böja ett uttag som sitter på mitten av en SATA-strömkabel, utan att belasta kontrollerkortet på SSDn.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Grejen är nog framförallt att de dels har mindre turbulens, dessutom har de en lägre frekvens på sitt oljud. Tyvärr är det lurigt med mikrofoner, de kan uppfatta ljud på lite alla möjliga sätt är min erfarenhet.

Jag tror inte det är något problem såvida du inte skaffar ett likadant moderkort som de har i SweC-recensionen. Det vanligast förekommande är nog att det interna USB 3-uttaget inte är vinklat. Den där böjen ger en massa extra plats för kabeldragning på baksidan dessutom, jag hade fått stora problem med att få in mina kablar om det inte varit designat så.

Det kan ju vara värt att nämna att SSDerna på baksidan av moderkortsplåten inte går att koppla in ström till med annat än änden på en SATA-strömkabel, så bara där gick det åt två separata kablar från mitt kabelkit (alternativt två förlängningar). Det är alltså för lite plats för att klara av att böja ett uttag som sitter på mitten av en SATA-strömkabel, utan att belasta kontrollerkortet på SSDn.

Ah, då börjar det klarna lite. Har kikat lite på Asus' Z97-P-kort själv. Är inte helt med på hur du menar med att uttaget inte är vinklat. Menar du då att det pekar åt sidan? För det tycker jag att de flesta har Eller det är just kanske då problemet uppstår? Så har jag förstått situationen. Förstår helt klart varför de gjort som de gjort med bockningen där, men som jag förstår det kan det bli något av ett problem. Så bör man försöka hitta ett moderkort med kontakter som pekar utåt, eller hur är det?

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Har kikat lite på Asus' Z97-P-kort själv. Är inte helt med på hur du menar med att uttaget inte är vinklat. Menar du då att det pekar åt sidan? För det tycker jag att de flesta har

Kolla inom den röda cirkeln på en bild av ASUS Z97-P.

Det menar jag är den vanligaste positioneringen på interna USB 3.0-uttag.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Kolla inom den röda cirkeln på en bild av ASUS Z97-P.

Det menar jag är den vanligaste positioneringen på interna USB 3.0-uttag.

Då förstår jag. Ja, då bör det ju inte vara några problem. Tack för svaret!

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube