Permalänk

Tryckluft på burk - Bäst före?

Finns det något bäst före datum på tryckluft på burk eller håller de i princip förevigt? Är det värt att köpa på sig några burkar eller bör man köpa en burk i taget för att trycket försvinner med tiden eller något sådant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klinkhammar:

Finns det något bäst före datum på tryckluft på burk eller håller de i princip förevigt? Är det värt att köpa på sig några burkar eller bör man köpa en burk i taget för att trycket försvinner med tiden eller något sådant?

står det inget på burken kan du räkna med att dom håller i ~10 år i alla fall.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

står det inget på burken kan du räkna med att dom håller i ~10 år i alla fall.

Tack! Då kan jag lätt köpa på mig två burkar i alla fall (För rabatt).

Permalänk

Det beror nog på hur länge du tänkt att spara burkarna. Ett par år är inga problem att spara dom men tänkte du bunkra upp ett livstidslager så hade jag hällre investerat i en liten kompressor.

Permalänk

Om man använder dem var sjätte månad (Som jag gör) så tar de slut innan man vet ordet av. Tiden går ju så fort...

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Det beror nog på hur länge du tänkt att spara burkarna. Ett par år är inga problem att spara dom men tänkte du bunkra upp ett livstidslager så hade jag hällre investerat i en liten kompressor.

Hehe, nej inte en livstid, men jag kan få lite bättre pris på två burkar i taget och även om jag rengör en del datorer osv (hjälper typ alla jag känner) så vetifan om jag kommer göra av med sååå mycket luft att det tar slut inom ett år per burk. Men min gissning är att jag kommer att kunna ha två burkar i alla fall 3-4 år.

Permalänk
Skrivet av klinkhammar:

Tack! Då kan jag lätt köpa på mig två burkar i alla fall (För rabatt).

Skrivet av klinkhammar:

Hehe, nej inte en livstid, men jag kan få lite bättre pris på två burkar i taget och även om jag rengör en del datorer osv (hjälper typ alla jag känner) så vetifan om jag kommer göra av med sååå mycket luft att det tar slut inom ett år per burk. Men min gissning är att jag kommer att kunna ha två burkar i alla fall 3-4 år.

Jag kanske är pedantisk men jag klämmer ju lätt en 1/2-3/4 burk per städning så att köpa två sådär skulle jag inte tänka på lagring. =P

Permalänk
Medlem

Jag brukar gå på lukt och smak när jag avgör om något är gammalt eller fortfarande ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klinkhammar:

Hehe, nej inte en livstid, men jag kan få lite bättre pris på två burkar i taget och även om jag rengör en del datorer osv (hjälper typ alla jag känner) så vetifan om jag kommer göra av med sååå mycket luft att det tar slut inom ett år per burk. Men min gissning är att jag kommer att kunna ha två burkar i alla fall 3-4 år.

för mig räcker en burk till kanske 3-4 rengöringar.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

Det finns ju återfyllnningsbara burkar man fyller från en kompressor annars, blir inte lika mycket i dem dock och det fungerar inte till kylsprej som en del av de köpta.
Annars går det ju fort att tex fylla på macken ett par burkar.
(Dock är de återfyllbara burkarna relativt dyra)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Det finns ju återfyllnningsbara burkar man fyller från en kompressor annars, blir inte lika mycket i dem dock och det fungerar inte till kylsprej som en del av de köpta.

Annars går det ju fort att tex fylla på macken ett par burkar.
(Dock är de återfyllbara burkarna relativt dyra)

Luften på macken kan vara lite förorenad med olja och vatten, duger till att fylla däcken på bilen, men kanske inte så bra att använda inuti en dator..

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem

Det är dumt att göra en höna av en fjäder. Den lilla mängd fukt det är frågan om är inget man behöver oroa sig för. Man får säkert mer fukt på kretskorten om man till ex tar in en dator man haft i ett kallt utrymme in i värmen. Korten går inte sönder bara man tittar på dom.
Har man kompressor bör man använda den, har man ingen bör man skaffa

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

Har man kompressor bör man använda den, har man ingen bör man skaffa

Jag kör med typ en sån här. Större behövs inte... http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-30C-50-17673/

Permalänk
Medlem
Skrivet av serpent29:

Luften på macken kan vara lite förorenad med olja och vatten, duger till att fylla däcken på bilen, men kanske inte så bra att använda inuti en dator..

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Tillbehor/Vattenav...

Permalänk
Avstängd

På macken brukar de ha bra grejer, ofta skruvkompressorer eller motsvarande och med denna typ av filter, inte äkta oljefri, men tillräckligt ren då de sällan har insuget i samma nivå. Så länge man inte skall göra supersnygga lackarbeten eller liknande tror jag att den duger.

Skall man bara ha till att göra ren datorn från damm är det kanske litet overkill med en kompressor.
Skall finnas adaptrar till bil och cykeldäck också men har aldrig testat det, föreställer mig dock att luften i ett däck inte räcker så länge i jämförelse.
Dedär pyttesmå kompressorerna till luftmadrasser, cykeldäck och liknande kan man nog glömma då de inte ens har någon trycktank eller automation så jag vet inte om de kan få upp trycket tillräckligt för att vara användbara till detta, det krävs ju ändå hyggligt flöde om det skall vara praktiskt användbart och då blir det ju en stor klumpig och väldigt ljudlig maskin (eller en liten svindyr lacksprutekompressor om den skall få vettigt flöde, men de är skitdyra i jämförelse om man vill ha kvalitet då de behöver vara oljefria, etc.). Det finns för visso lösa trycktankar man kan fylla men de är ganska dyra och stora.

Jag brukar dock också låna en kompressor, men det är mest för att jag använder den till annat också.
Den väsnas dock ohyggligt när man kör den och de vanliga modellerna är inte heller oljefria.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Bättre tryckburkar (tex de från Elfa och motsvarande) brukar innehålla komprimerad gasblandning så att den dels räcker länge, är renad från föroreningar och även kan fungera som kylspray vid elektronikarbeten.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number