Tvinga att göra saker i skolan HJÄLP

Permalänk
Medlem

Tvinga att göra saker i skolan HJÄLP

På min skola så har vi ett elevcafe, som de säger är på rasten. Eleverna måste stå i elevcafeet. Men jag vill inte det. Finns det någon skollag som säger att man inte får tvinga skoleleverna att jobba i ett elevkafe när man inte vill? jag är 14 år

Snälla jag behöver hjälp

Med vänliga häsningar Nils

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Medlem

Är detta något som alla gör i din skola? Hur lång tid gäller det, och varför vill du inte?

Men nej, när det inte handlar om undervisning så har jag väldigt svårt att tro att de kan tvinga dig till något.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Nej det finns förmodligen ingen lag som tvingar dig att göra det. Tala med rekotorn.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Är detta något som alla gör i din skola? Hur lång tid gäller det, och varför vill du inte?

Men nej, när det inte handlar om undervisning så har jag väldigt svårt att tro att de kan tvinga dig till något.

Ja, alla gör det tror jag, 2 gånger per lästermin under lunchrasten!

Skrivet av fantomsmurfen:

Nej det finns förmodligen ingen lag som tvingar dig att göra det. Tala med rekotorn.

Maila rektorn?

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Medlem

Om det inte jobbar någon annan i kafeterian övrig tid så kanske det helt enkelt är så att elevarbetet gör det möjligt att ha kafeterian i huvud taget. Antar att de kan stänga en dag i så fall och förklara att du inte var sugen på att jobba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Om det inte jobbar någon annan i kafeterian övrig tid så kanske det helt enkelt är så att elevarbetet gör det möjligt att ha kafeterian i huvud taget. Antar att de kan stänga en dag i så fall och förklara att du inte var sugen på att jobba.

Man jobbar 2 o 2

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Medlem

Är ju ganska intressant att veta varför du inte vill jobba i kafeterian?
Om det handlar om att du inte bara vill(läs lat) eller för att du är blyg osv så tycker jag att du ska ta dig i kragen och dra ditt strå till stacken oavsett om de kan tvinga dig eller ej. Solidaritet är icke att underskatta.

Permalänk
Medlem

Rent spontant, hade de ju varit roligare att stå i caféet på lunchen än när jag gick i högstadiet. För då satt vi typ vara och väntade på lunchrasten och åt godis typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vi fick antingen hjälpa vaktmästaren eller stå i köket, detta verkar bra mycket roligare.

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sukakka:

Är ju ganska intressant att veta varför du inte vill jobba i kafeterian?
Om det handlar om att du inte bara vill(läs lat) eller för att du är blyg osv så tycker jag att du ska ta dig i kragen och dra ditt strå till stacken oavsett om de kan tvinga dig eller ej. Solidaritet är icke att underskatta.

Jag vill inte att de ska ta rasten ifrån oss, tvinga oss att jobba.

Skrivet av Fextreme_fa:

Rent spontant, hade de ju varit roligare att stå i caféet på lunchen än när jag gick i högstadiet. För då satt vi typ vara och väntade på lunchrasten och åt godis typ.

Skickades från m.sweclockers.com

haha, okej. Men nu har vi datorer på skolan som man kan göra roliga saker på

Skrivet av Skuttokova:

Vi fick antingen hjälpa vaktmästaren eller stå i köket, detta verkar bra mycket roligare.

Vi fick stå i köket förut, men dem tog bort det. Dem kan väl inte tvinga er till att hjälpa vaktmästaren eller stå i köket?, eller var det under skoltid och inte på lunchrasten?

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Medlem

Så du vill inte ha ett café i skolan alltså? Låter trevligt med ett café i skolan.

Permalänk
Medlem

Men 2 gånger per termin är ju ingenting. En del av att bli vuxen är att göra saker man inte alltid har lust med. Om ingen vill så skulle ni inte ha något café.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Så du vill inte ha ett café i skolan alltså? Låter trevligt med ett café i skolan.

Så du tycker det är trevligt med ett café alltså? I så fall kan du jobba hans pass så blir båda nöjda
Prata med din lärare om saken så kan ni säkert lösa det eller be dina föräldrar att ringa om du inte vill prata själv.

Permalänk
Medlem

Dagens ungdom kan inte avvara två raster per termin så att kafeterian kan gå runt? Vad i helvete?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Använder du cafét själv någon gång när andra elever står? Isf, ställ dig för fan.
Om inte, skit i det bara.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Så du vill inte ha ett café i skolan alltså? Låter trevligt med ett café i skolan.

Jag köper aldrig något där

Skrivet av fantomsmurfen:

Men 2 gånger per termin är ju ingenting. En del av att bli vuxen är att göra saker man inte alltid har lust med. Om ingen vill så skulle ni inte ha något café.

men då tycker jag att om man köper saker så få man stå där

Skrivet av gabriel15:

Så du tycker det är trevligt med ett café alltså? I så fall kan du jobba hans pass så blir båda nöjda
Prata med din lärare om saken så kan ni säkert lösa det eller be dina föräldrar att ringa om du inte vill prata själv.

Okej, bra ide. Ska jag maila rektorn?

Skrivet av Valiumballong:

Dagens ungdom kan inte avvara två raster per termin så att kafeterian kan gå runt? Vad i helvete?

lol, jag vill inte ens ha elevcafét. Men ändå måste man stå där

Skrivet av sebbeharry:

Använder du cafét själv någon gång när andra elever står? Isf, ställ dig för fan.
Om inte, skit i det bara.

Jag har aldrig köpt eller andväder aldrig cafeet, annars förstår jag om man måste stå där

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av NILLANist:

Jag köper aldrig något där

men då tycker jag att om man köper saker så få man stå där

Okej, bra ide. Ska jag maila rektorn?

lol, jag vill inte ens ha elevcafét. Men ändå måste man stå där

Jag har aldrig köpt eller andväder aldrig cafeet, annars förstår jag om man måste stå där

Nej?!!! Du ska inte maila rektorn. Du ska gå och prata med honom/henne. Konversera med ord:)

PS. Något många borde pröva nån gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nej?!!! Du ska inte maila rektorn. Du ska gå och prata med honom/henne. Konversera med ord:)

PS. Något många borde pröva nån gång.

jag är en blyg person...

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Medlem

Sen när kan skola *tvinga* en elev till nånting överhuvudtaget, lol?

Bara säga till läraren/rektorn att du vägrar. Säger dom att du måste, säger du till dina föräldrar att du vägrar. Säger dom också att du måste är det bara att sparka riktigt hårt på en dörr och bryta en tå eller nåt, sjukledig w00t. Alternativt hota med BRIS eller nåt.

Med det sagt, är det nånting som skolan har så bör man kanske ändå ställa upp på det även om man inte gillar det. Arbetslivet i ett nötskal, dags att växa upp. Tänk igenom ditt val noga.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av murklor:

Sen när kan skola *tvinga* en elev till nånting överhuvudtaget, lol?

Bara säga till läraren/rektorn att du vägrar. Säger dom att du måste, säger du till dina föräldrar att du vägrar. Säger dom också att du måste är det bara att sparka riktigt hårt på en dörr och bryta en tå eller nåt, sjukledig w00t. Alternativt hota med BRIS eller nåt.

Med det sagt, är det nånting som skolan har så bör man kanske ändå ställa upp på det även om man inte gillar det. Arbetslivet i ett nötskal, dags att växa upp. Tänk igenom ditt val noga.

Iofs är det skolplikt i grundskolan men gymnasiet är valfritt.
Oavsett så är man i skolan är det ju ett "måste" att också vara på lektioner och göra som lärare säger men just att stå i kafeterian vettefan...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av NILLANist:

jag är en blyg person...

bara göra:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Iofs är det skolplikt i grundskolan men gymnasiet är valfritt.
Oavsett så är man i skolan är det ju ett "måste" att också vara på lektioner och göra som lärare säger men just att stå i kafeterian vettefan...

Måste och måste... Om du säger till en lärare under en lektion att nej, nu går du där ifrån så kan dom inte säga ett jota och tvinga dig vara kvar. Gör dom det så blir det enligt lag en kidnappning, alternativt misshandel eftersom dom lär behöva använda våld om du verkligen vill därifrån. Vilket skulle ju vara skoj för läraren, lol. Ring 112 från klassrummet, få dit pikéstyrken. Hade OP varit en obstinat 4 åring på dagis är det en sak, nu gällde det ju 14 år...

När jag började jobba inom IT supporten så var jag en något blyg och surmulen ensamvarg (och är det lite fortfarande lol). Kom direkt från skolan utan nån erfarenhet i arbetslivet. Att då supporta kostymnissar med mångmiljon löner, ofta på engelska... ja, man får som sagt lära sig att vara lite trevlig, lol. Måste börja nånstans. Blyghet är bara en personlig ursäkt, inget riktigt skäl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Sen när kan skola *tvinga* en elev till nånting överhuvudtaget, lol?

Bara säga till läraren/rektorn att du vägrar. Säger dom att du måste, säger du till dina föräldrar att du vägrar. Säger dom också att du måste är det bara att sparka riktigt hårt på en dörr och bryta en tå eller nåt, sjukledig w00t. Alternativt hota med BRIS eller nåt.

Med det sagt, är det nånting som skolan har så bör man kanske ändå ställa upp på det även om man inte gillar det. Arbetslivet i ett nötskal, dags att växa upp. Tänk igenom ditt val noga.

men det kan väl inte gå på betygen?, dem kan inte tvinga oss? jag kanske borde resa iväg? när jag har det där.

Skrivet av tcntad:

Iofs är det skolplikt i grundskolan men gymnasiet är valfritt.
Oavsett så är man i skolan är det ju ett "måste" att också vara på lektioner och göra som lärare säger men just att stå i kafeterian vettefan...

dem säger att det är utanför skolan, då måste man väl inte vara med?

Skrivet av tcntad:

bara göra:)

svårt för mig

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Måste och måste... Om du säger till en lärare under en lektion att nej, nu går du där ifrån så kan dom inte säga ett jota och tvinga dig vara kvar. Gör dom det så blir det enligt lag en kidnappning, alternativt misshandel eftersom dom lär behöva använda våld om du verkligen vill därifrån. Vilket skulle ju vara skoj för läraren, lol. Ring 112 från klassrummet, få dit pikéstyrken. Hade OP varit en obstinat 4 åring på dagis är det en sak, nu gällde det ju 14 år...

När jag började jobba inom IT supporten så var jag en något blyg och surmulen ensamvarg (och är det lite fortfarande lol). Kom direkt från skolan utan nån erfarenhet i arbetslivet. Att då supporta kostymnissar med mångmiljon löner, ofta på engelska... ja, man får som sagt lära sig att vara lite trevlig, lol. Måste börja nånstans. Blyghet är bara en personlig ursäkt, inget riktigt skäl...

lol, sant men jag tycker det är onödigt att ha elevcafe om man aldrig är där

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Medlem
Skrivet av NILLANist:

men det kan väl inte gå på betygen?, dem kan inte tvinga oss? jag kanske borde resa iväg? när jag har det där.

Heh, välplanerad frånvaro

Jag tror faktiskt inte att caféet kan påverka ditt betyg då det bör vara baserat på de kurser du har. Tror inte "café servitör kurs" ingår i normal svensk skolgång.

Men samtidigt så tror jag du tänker lite för mycket på det. Om inte läraren vill höra det, gå till rektorn nästa gång du är i skolan och säg till han/hon att du inte vill, helt enkelt. Dom får hitta en ersättare för dig. Efter det samtalet så kan du ta det vidare, om det behövs. Vilket jag inte tror kommer hända. Kommer säkert trycka på och säga "men alla i skolan gör det", bara att säga att du ändå inte vill göra det, punkt slut. Agera bara vuxet och lugnt, oavsett vad rektorn säger i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NILLANist:

lol, jag vill inte ens ha elevcafét. Men ändå måste man stå där

Se det som en liten förrätt till vuxenlivet, det finns många saker man inte vill göra som man ändå får göra. Om lite drygt två timmars kafeteriatjänst stör dig så till den grad att du behöver gnälla av dig om det så kommer du förmodligen ta livet av dig om några få år. Du vet inte vad det innebär att behöva göra saker som man inte egentligen vill göra.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av NILLANist:

Vi fick stå i köket förut, men dem tog bort det. Dem kan väl inte tvinga er till att hjälpa vaktmästaren eller stå i köket?, eller var det under skoltid och inte på lunchrasten?

Över lunchen samt över någon lektion tror jag. Lunchrasten är väl också under skoltid..?

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att spola fram i tiden 10-15 år och se hur det går för dig då grabben om du tycker det är jobbigt med 2 timmar per termin av något man inte vill göra, madrasserade väggar och en kramgo tröja verkar som ett rimligt öde

Jag tyckte lika illa om det men gjorde det ändå och inte fan dog jag för det så skärp dig.

För övrigt så använder du ordet [dem] fel, använd [dom] tills du lärt dig.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid springa iväg från caféet när du ska stå där. Det man inte har i lustan får man ha i benen, eller hur?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NILLANist:

På min skola så har vi ett elevcafe, som de säger är på rasten. Eleverna måste stå i elevcafeet. Men jag vill inte det. Finns det någon skollag som säger att man inte får tvinga skoleleverna att jobba i ett elevkafe när man inte vill? jag är 14 år

Snälla jag behöver hjälp

Med vänliga häsningar Nils

Vad jag har förstått av övriga poster i tråden så är du lite blyg av dig, och jag tror att det i så fall är en nyttig erfaranhet för dig att stå i caféet, så jag tycker inte du ska försöka slippa, det verkar kontraproduktivt och kommer troligen leda till att du bor hemma hos dina föräldrar tills du är 30. Ibland måste man göra saker man inte "vill", det är en det i att bli vuxen.

Sedan vet jag inte hur de sociala reglerna ser ut på skolor idag men folk som fick till "undantag" från sådant som andra var tvungna att göra blev ju inte direkt poppis om man säger så. Det bästa är nog att härda ut och "genomlida" de här dagarna.

Någon gång lär du ju ha ett jobb och har du otur gör du då saker du inte vill 8 timmar om dagen för att du måste ha pengar till mat, hyra osv..

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.