Permalänk
Medlem

qnap nas

hej alla jag har en qnap t421- turbo med 2 st 6tb WD RED HDD installerade o förstår mig inte riktigt på denna och har nu 2 problem som jag inte lyckas lösa
1 jag har via q-finder anslutit denna som nätverksenhet och fick då använda mappen "download" som nu i denhär datorn heter z: o men om jag tar egenskaper på dennadisk står det endast en kapacitet på 5,37 tb o det verkar ju bara vara en av de installerade diskarna?
2. jag försöker använda den som torrent-klient och gör på det sättet jag tror är rätt o bara laddar ned en torrent-fil fråbn den sida jag är medlem på och drar sedan den filen o släpper den på klienten där det står att man kan göra det o då säger den till att den torrenten är tillagd o det indikerar att det gör det MEN det står bara "0% väntar" om jag däremot använder den i klienten inbyggda sökfunktion rullar dom igång utan bekymmer tips på hur detta löses?

Visa signatur

-Henke-

Permalänk
Medlem

1: Har du installerat diskarna i raid 1 så är det väl förväntat beteende?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

1: Har du installerat diskarna i raid 1 så är det väl förväntat beteende?

jasså men nu pratar du med nån som inte kan utan bara försöker lära sig vill du va snäll o förklara hur jag vet om jag gjort det och vad det är?

Visa signatur

-Henke-

Permalänk
Medlem

Jag antar att det inte skiljer sig jättemycket från en jag har haft på jobbet ett tag.
Surfa till den, logga in med admin / admin
Kontrollera vad du har ställt in den som.

Har du bara satt in diskarna och startat så tror jag den default kör raid 1 (det betyder att diskarna är speglade - samma data på båda, väldigt bra att ha om en disk går sönder).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid#RAID_1

Förslagsvis, läs igenom manualen... det är en ganska kompetent maskin du har köpt dig.
http://docs.qnap.com/nas/4.0/Home/en/index.html

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

tackar! det var ju kul att få bekräftat att maskinen ska vara kompetent nu har jag fått rätt bra koll på dedär med RAID tror ja men det är RAID1 som är att föredra då kanske? o har faktiskt försökt undvika läsning av instruktionsboken utan försökt mig på att lära mig via forum och google eller youtube då koncentrationssvårigheter och dysilexi försvårar läsandet, men ska ge mig på den igen så tack för hjälpen!

Visa signatur

-Henke-