Permalänk
Medlem

Köpråd - Fläktar

Tjena!

Nu har det blivit dags att titta efter lite bättre fläktar för mina radiatorer. För er obekanta som kan tänkas titta in i tråden så ser min dator ut såhär:

http://www.sweclockers.com/galleri/11627-min-dator-20-yamahad...

Tillsammans med Fractals Silent R2 fläktar som jag iof tycker är väldigt bra, förutom att jag kan tycka att dess luftflöde börjar bli lite för klent för att användas i en radiator-konfiguration.

Så nu vänder jag mig till er tillsammans med ett antal fläktar som jag hört rykten om.

http://www.inet.se/produkt/6911793/aerocool-ds-black-120mm
http://www.inet.se/produkt/5321909/cougar-vortex-hdb-cf-v12h
http://www.inet.se/produkt/6308505/noctua-nf-p12-120mm

Jag har två krav:

Den ska vara riktigt tyst i alla scenarion, då jag är van med Fractals riktigt tysta fläktar.
Den ska ha riktigt bra luftflöde per dB så att säga.

Tack på förhand

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Skulle slå ett slag för NB-eLoops. Riktigt trevliga, och tysta om dem inte körs på höga varv. Trycker bra genom radiatorer med.
http://www.coolingstuff.se/p/775/noiseblocker-nb-eloop-b12-2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Skulle slå ett slag för NB-eLoops. Riktigt trevliga, och tysta om dem inte körs på höga varv. Trycker bra genom radiatorer med.
http://www.coolingstuff.se/p/775/noiseblocker-nb-eloop-b12-2

Ja, juste!

Dom har jag också sett och hört om. Har du provat dom?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tjena!

Nu har det blivit dags att titta efter lite bättre fläktar för mina radiatorer. För er obekanta som kan tänkas titta in i tråden så ser min dator ut såhär:

http://www.sweclockers.com/galleri/11627-min-dator-20-yamahad...

Tillsammans med Fractals Silent R2 fläktar som jag iof tycker är väldigt bra, förutom att jag kan tycka att dess luftflöde börjar bli lite för klent för att användas i en radiator-konfiguration.

Så nu vänder jag mig till er tillsammans med ett antal fläktar som jag hört rykten om.

http://www.inet.se/produkt/6911793/aerocool-ds-black-120mm
http://www.inet.se/produkt/5321909/cougar-vortex-hdb-cf-v12h
http://www.inet.se/produkt/6308505/noctua-nf-p12-120mm

Jag har två krav:

Den ska vara riktigt tyst i alla scenarion, då jag är van med Fractals riktigt tysta fläktar.
Den ska ha riktigt bra luftflöde per dB så att säga.

Tack på förhand

Kan själv slå ett slag för noctua. Men inte p12,du ska ha nf-f12 till radiatorer. Du bör jämföra statiskt tryck för alla fläktar vid samma varvtal för att avgöra vilka som ger bäst prestanda på radiatorer. Nf-f12 pwm drar bara 0,05A så det är inga problem att montera X antal på en header. Smutta tillbehör och 6 års garanti, jag upplever ljudtypen hos noctua fläktar som väldigt behaglig..

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Noctua, OBS jag e noctua fan boy så kör alltid noctua.
De har inte svikit mig än, tysta och effektiva och hela kvalitetkänslan är grym på dem.
Har 5st i mina två burkar och det är av 3 olika modeller.
Men jag är kanske ngt biased?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Jag förespråkar definitivt Kvalité och är tacksam för att många rekommenderar Noctua. Problemet jag känner är att om jag tänkt mig fyra fläktar till mina två radiatorer så kommer det att bli svindyrt Kanske är priset man får betala, men jag är inte beredd att lägga så mycket på fläktar. Hade det gällt två st fläktar så hade jag absolut satsat på toppkvalité, men inte när det gäller så många som fyra

100 - 200 per fläkt känns rimligt för min del Är jag ute och cyklar?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag förespråkar definitivt Kvalité och är tacksam för att många rekommenderar Noctua. Problemet jag känner är att om jag tänkt mig fyra fläktar till mina två radiatorer så kommer det att bli svindyrt Kanske är priset man får betala, men jag är inte beredd att lägga så mycket på fläktar. Hade det gällt två st fläktar så hade jag absolut satsat på toppkvalité, men inte när det gäller så många som fyra

100 - 200 per fläkt känns rimligt för min del Är jag ute och cyklar?

Jag bara lämnar denna här (179kr noctua nf-f12)
http://www.inet.se/produkt/6308755/noctua-nf-f12-pwm-120mm?ut...

Eller jag kanske missuppfattade ngt men du tyckte 100-200kr för en fläkt var ok? Bara så jag inte förstod dig fel. O du hade med noctua i början att välja mellan? De kostar knappt ngt mer än de andra alternativen och är top notch.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Hur vet jag om fläktarna har static pressure?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hur vet jag om fläktarna har static pressure?

Alla fläktar har statiskt tryck, frågan är bara hur mycket. Brukar anges under specifikationerna på tillverkarnas hemsida.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

slå ett slag för NB-eLoops

Visa signatur
Permalänk
Medlem

NB-eLoops och NF-12 verkar ju vara överlägset rekommenderade?

Hur är det med Corsairs Quiet-serie?
Ska jag skrota Aerocool och deras Dead Silence som var sjukt hyepade när dom lanserades?
Är ens Aerocool ett bra märke?

EDIT: Hur är det med Silverstone Air Penetrator? Är det inte dom som sägs ha ett riktat flöde? Vill man inte ha det i en radiator?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Ja, juste!

Dom har jag också sett och hört om. Har du provat dom?

Yes, har 3 st på en egenbyggd radiator. Håller en 2500K samt 290X kallt på 3 st på så låg spänning att de precis startar. Lite speciell konstruktion, radiatorn är ca 200*400mm. De tre sitter i en kåpa över och suger luft genom radiatorn och ut. Har presterat grymt enligt mig, gillar att dem startar på ca 3.5V, så går att köra dem riktigt långsamt -> tyst.

Blåser "bra" för sitt ljudnivå. Jag sätter det inom citationstecken för att detta är väldigt subjektivt. Vissa skulle kunna säga att de blåser knappt någonting och att deras 1500 rpm randomfläkt blåser mer och "är supertyst!", medans jag skulle säga att deras "tysta" fläkt för ett olidligt oväsen. Det kan vara värt att nämna att jag prioriterat ljudnivå över topprestanda och kör dem så tyst jag kan komma undan med. Jag är i alla fall sjukt nöjd med dem, att priset är trevligt är ju inte helt fel heller.

För övrigt så är det svårt att undvika sambandet "ökat luftflöde=>ökad ljudnivå", oavsett vad du köper för fläktar. Visst, bättre kommer kunna låta lite mindre, men luftflöde kommer ALLTID låta, så du är beredd på det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

NB-eLoops och NF-12 verkar ju vara överlägset rekommenderade?

Hur är det med Corsairs Quiet-serie?
Ska jag skrota Aerocool och deras Dead Silence som var sjukt hyepade när dom lanserades?
Är ens Aerocool ett bra märke?

EDIT: Hur är det med Silverstone Air Penetrator? Är det inte dom som sägs ha ett riktat flöde? Vill man inte ha det i en radiator?

Dead Silence är grymma, men är inte anpassade för radiatorer.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Yes, har 3 st på en egenbyggd radiator. Håller en 2500K samt 290X kallt på 3 st på så låg spänning att de precis startar. Lite speciell konstruktion, radiatorn är ca 200*400mm. De tre sitter i en kåpa över och suger luft genom radiatorn och ut. Har presterat grymt enligt mig, gillar att dem startar på ca 3.5V, så går att köra dem riktigt långsamt -> tyst.

Blåser "bra" för sitt ljudnivå. Jag sätter det inom citationstecken för att detta är väldigt subjektivt. Vissa skulle kunna säga att de blåser knappt någonting och att deras 1500 rpm randomfläkt blåser mer och "är supertyst!", medans jag skulle säga att deras "tysta" fläkt för ett olidligt oväsen. Det kan vara värt att nämna att jag prioriterat ljudnivå över topprestanda och kör dem så tyst jag kan komma undan med. Jag är i alla fall sjukt nöjd med dem, att priset är trevligt är ju inte helt fel heller.

För övrigt så är det svårt att undvika sambandet "ökat luftflöde=>ökad ljudnivå", oavsett vad du köper för fläktar. Visst, bättre kommer kunna låta lite mindre, men luftflöde kommer ALLTID låta, så du är beredd på det

Tack för långt svar!

Om jag varit otydlig i trådstarten så ska jag nämna att jag också sätter judnivå före prestanda Vad jag vill ha ut av de nya fläktarna är att de i sitt lägsta utförande ska göra jobbet bättre än ett par Silent R2-fläktar som i ärlighetens namn bara är vanliga chassifläktar, dock bra sådana ska nämnas

Jag vill alltså satsa på riktigt(!) tysta fläktar som är gjorda för att sitta i en radiator-konfiguration

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Dead Silence är grymma, men är inte anpassade för radiatorer.

Aha, okej Då kanske jag precis under DITT inlägg svarade på min egna fråga då

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

Aha, okej Då kanske jag precis under DITT inlägg svarade på min egna fråga då

Jag kör Dead Silence som chassifläktar, fungerar bättre än de andra 25-30 olika varianterna jag har liggande. Gällande radiatorer brukar jag köra Noctuas NF-F12 eller Scythe Gentle Typhoon, köpte på mig 10 stycken fläktar av de sistnämnda innan dom försvann från marknaden

Corsairs SP-fläktar är ganska ok, men hade lite problem med tickande från motorn vid lägre varvtal.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Hej,
Det statiska lufttrycket en fläkt kan prestera mäts i mm H2O, tänk dig att du har ett 'U' som är till största delen fyllt av vatten.
Fläkten monteras på ena sidan och höjdskillnaden över noll-nivån på motstående sida är fläktens lufttryck.
En 120mm fläkt som kan höja vätskepelaren uppåt 2mm genererat ett rejält tryck, vilket är precis det du vill ha genom en radiator för effektiv kylning.
Man brukar få jaga lite för att hita de siffrorna hos tillverkarna men det brukar att gå att hitta.
Jag bjuder på en länk tilll Noctuas NF-P12 som omnämnts tidigare i tråden:
http://www.noctua.at/main.php?show=nf_s12_p12_comparison&lng=...

Och ja, jag gillar Noctua, jag också. Riktigt bra fläktar med bra pris/prestandaförhållande. Tysta är de också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RT74:

Hej,
Det statiska lufttrycket en fläkt kan prestera mäts i mm H2O, tänk dig att du har ett 'U' som är till största delen fyllt av vatten.
Fläkten monteras på ena sidan och höjdskillnaden över noll-nivån på motstående sida är fläktens lufttryck.
En 120mm fläkt som kan höja vätskepelaren uppåt 2mm genererat ett rejält tryck, vilket är precis det du vill ha genom en radiator för effektiv kylning.
Man brukar få jaga lite för att hita de siffrorna hos tillverkarna men det brukar att gå att hitta.
Jag bjuder på en länk tilll Noctuas NF-P12 som omnämnts tidigare i tråden:
http://www.noctua.at/main.php?show=nf_s12_p12_comparison&lng=...

Och ja, jag gillar Noctua, jag också. Riktigt bra fläktar med bra pris/prestandaförhållande. Tysta är de också.

Var det inte P12 jag INTE skulle ha, sa någon ovan?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

Var det inte P12 jag INTE skulle ha, sa någon ovan?

F12 är nyare och bättre.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Var det inte P12 jag INTE skulle ha, sa någon ovan?

Asso noctuas p12 fläkt är bra men deras f12 fläkt är bättre till radiatorer.

Här är en bra sida du kan kolla vad noctuas fläktar är bra till.
http://www.noctua.at/main.php?show=which_fan_is_right_for_me&...

Skrivet av SeF.Typh00n:

F12 är nyare och bättre.

Nja det är en annan typ av fläkt med andra egenskaper än p12. De ersätter inte varandra.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

F12 är nyare och bättre.

Hur är det med kontakten på denna fläkt? Jag ska koppla fläktarna till min fläktkontroller, då krävs 3-pin.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hur är det med kontakten på denna fläkt? Jag ska koppla fläktarna till min fläktkontroller, då krävs 3-pin.

Noctua vanlig är 3 pin, PWM fläktarna är 4 pin. Alla deras fläktar finns i "vanlig" och PWM utförande.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

Nja det är en annan typ av fläkt med andra egenskaper än p12. De ersätter inte varandra.

Inte i deras produktutbud, men det finns inga situationer då P12 är bättre än F12.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Noctua vanlig är 3 pin, PWM fläktarna är 4 pin. Alla deras fläktar finns i "vanlig" och PWM utförande.

Men Noctua NF-F12 verkar ju bara finnas i PWM-version?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Inte i deras produktutbud, men det finns inga situationer då P12 är bättre än F12.

Jo titta här på deras sida när de visar egenskaperna för sina fläktar. p12 är tystare bla.
http://www.noctua.at/main.php?show=which_fan_is_right_for_me&...

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Inte i deras produktutbud, men det finns inga situationer då P12 är bättre än F12.

I "Quitness" verkar ju P12 vara bättre enligt Noctua själva? Så varför ska jag välja F12 när det i första hand är låg ljudnivå jag sätter främst?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

I "Quitness" verkar ju P12 vara bättre enligt Noctua själva? Så varför ska jag välja F12 när det i första hand är låg ljudnivå jag sätter främst?

Du sa i början duu ville ha högre tryck i fläktarna. f12 har högre tryck. Men p12 har bra tryck med men tystare. Är tradeoff mellan de två egenskaperna.
Som s12an är tystast men den skall du nog inte ha på radiator men funkar klockrent som chassifläkt.

Skrivet av YamahaDGX630:

Men Noctua NF-F12 verkar ju bara finnas i PWM-version?

Det har du rätt i, my bad. Kan man inte koppla 4pin fläktar till tre pin bara man förlorar pwm funktionen? (rätta mig om jag har fel för jag är ej säker men har för mig det går)

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Har byggt datorer så länge jag kan minnas, och jag är 32 nu.
Har genom åren testat i princip alla möjliga tillverkare, men de som jag alltid lyckas vara nöjd med är fan Noctuafläktarna.

Kan inget annat än att rekommendera deras fläktar både när det gäller tryck samt ljudnivå.

NB-eLoops fläktar har jag använt i två datorbyggen, men dessa har ej varit till mig själv och därför har jag inga kommentarer kring deras fläktar. Har helt enkelt inte haft tid att utvärdera samt skapa mig en egen uppfattning om dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Du sa i början duu ville ha högre tryck i fläktarna. f12 har högre tryck. Men p12 har bra tryck med men tystare. Är tradeoff mellan de två egenskaperna.
Som s12an är tystast men den skall du nog inte ha på radiator men funkar klockrent som chassifläkt.

Det har du rätt i, my bad. Kan man inte koppla 4pin fläktar till tre pin bara man förlorar pwm funktionen? (rätta mig om jag har fel för jag är ej säker men har för mig det går)

Kanske går med adapter, men i sitt grundutförande så kommer kontakten på fläkten vara för bred för att passa i honan för fläktkontrollen

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Lugn, det var bara ett exempel!
Jämför det statiska lufttrycket mot decibel som en fläkt levererar vid ett givet varvtal så får du en uppfattning om hur mycket en fläkt faktiskt kyler vid ett givet varvtal/bullernivå.
För att en radiatorfläkt ska kyla effektivt krävs ett högt statiskt luftTRYCK (mm H2O).
För att en chassifläkt ska kyla effektivt krävs ett högt luftFLÖDE (M3/h).

Hitta dig en Noctua, eller en fläkt från en annan tillverkare, som du tycker verkar ha ett bra förhållande enligt de parametrar som är viktiga för dig.

Lycka till i fläktdjungeln!