hur gör man en intern hårddisk till en extern hårdisk

Permalänk

hur gör man en intern hårddisk till en extern hårdisk

hur gör man en intern hårddisk till en extern hårdisk . jag har 2 st dell vostro 1710 och nu har skärmen gått sönder på den ena , så då tog jag ut disken ur den och satte den i min plexgear externa disk läsare, den öpnade disken och alt fungerade bra så jag formaterade både rekovery D och os H i tron att jag skulle kunna göra så att rekovery delen kunde tas bor , det fungerade inte . nu är båda diskarna formaterade men verkar finnas saker kvar , antar att det är driv rutiner , eller vad är det ,

jag vill använda disken till en vanlig extern disk som man köper färdig . hur får man den till en sådan .
jag ska använda den till Nintendo WII för ungarna repar skivor på löpande band .
hur får jag bort Windows från disken .
hur får jag bort rekovery delen .

Permalänk
Medlem

Du får ta bort partitionerna på den och skapa en ny partition.

Om du har Win7..

Högerklicka på "Den här datorn" - välj "Hantera" - "Diskhantering".

Nu får du fram de diskar som är inkopplade. Där nere ser du diskarnas partitioner och kan högerklicka och välja "Ta bort volym".

Välj rätt disk bara..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Du får ta bort partitionerna på den och skapa en ny partition.

vad är partitionerna och hur .

Permalänk
Medlem

kör-->diskmgmt.msc

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Testpilot
Skrivet av svenDuke1:

hur gör man en intern hårddisk till en extern hårdisk . jag har 2 st dell vostro 1710 och nu har skärmen gått sönder på den ena , så då tog jag ut disken ur den och satte den i min plexgear externa disk läsare, den öpnade disken och alt fungerade bra så jag formaterade både rekovery D och os H i tron att jag skulle kunna göra så att rekovery delen kunde tas bor , det fungerade inte . nu är båda diskarna formaterade men verkar finnas saker kvar , antar att det är driv rutiner , eller vad är det ,

jag vill använda disken till en vanlig extern disk som man köper färdig . hur får man den till en sådan .
jag ska använda den till Nintendo WII för ungarna repar skivor på löpande band .
hur får jag bort Windows från disken .
hur får jag bort rekovery delen .

Formatera hela disken med en Linux distribution, tex. Ubuntu/Mint. Det fick jag göra förut på en gammal Packard Bell dator då dolda partitioner vägrade försvinna med Windows verktyg/installationsskiva.

Ubuntu installationsguide
http://www.ubuntu.com/download/desktop/install-ubuntu-desktop

När du gjort klart allt så kan du formatera allt igen till exakt det du vill.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

tror jag gjorde fel fick tips att jag skulle ta bort volym så jag gjorde det på rekovery så den är borta , sen gjorde jag det på kvarvarande disk g den jag har extern , för att sedan formatera den till fat32 men den är borta och kan inte hitta den , kan jag hitta den på något sätt i usb ingången eller hur , är borta i disk hantering och datorn .

Permalänk

jag har hittat den , den ligger i diskenheter och heter WDC WD16 00 BEVT - 75ZCT1 USB DEVICE .
hur får jag den att synas på Datorn vid den interna disken som heter c eller WDC WD16 00 BEVT - 75ZCT1 USB DEVICE i diskenheter .
WDC WD16 00 BEVT - 75ZCT1 USB DEVICE . försviner när man stänger av usb disken så då är det rätt va .

Permalänk
Medlem
Skrivet av svenDuke1:

tror jag gjorde fel fick tips att jag skulle ta bort volym så jag gjorde det på rekovery så den är borta , sen gjorde jag det på kvarvarande disk g den jag har extern , för att sedan formatera den till fat32 men den är borta och kan inte hitta den , kan jag hitta den på något sätt i usb ingången eller hur , är borta i disk hantering och datorn .

Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så att du ser hela den nedre halvan av fönstret.

Disken (partitionen) ser du på 2-3 olika ställen. Du får upp olika val i menyn beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan (bilden). När disken är formaterad så dyker den också upp på den övre halvan vilket blir totalt 3 ställen

Utrymmet ska bli svart när du tar bort partitioner (volym alternativen). Blir den nån annan färg så väljer du att ta bort igen och igen tills den blir svart. Vad färgerna betyder ser du längst ned på ramen. Efter det kan du skapa ny och formatera.

Edit:
Jag har antagit att du ännu inte sparat något på den andra partitionen på samma disk som recovery partitionen var på. Har också antagit att du bara ville ha en enda stor partitionen över hela disken.

Permalänk
Permalänk
Livsnjutare 😎

Mycket smidig liten grej!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Tack för all hjälp , det fungerar nu har hittat den och formaterar den nu ser utt att ta hela natten .
får se om wii tar emot den sen , ska bara lägga till homebrev canalen först .
det fungerade inte att få den formaterad till fat 32 utan nade eller vad det stod , var bara det alternativet att välja på . får se i morgon vad som har hänt .

Permalänk
Medlem

Det bör inte ta många sekunder att göra en snabbformatering.... Fullformat kan ta ett tag. Och är helt meningslöst.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det bör inte ta många sekunder att göra en snabbformatering.... Fullformat kan ta ett tag. Och är helt meningslöst.
B!

Det är definitivt inte meningslöst att göra en fullständig formatering , har hittat fel på mer än en disk på det enkla sättet , även på nya diskar.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Det är definitivt inte meningslöst att göra en fullständig formatering , har hittat fel på mer än en disk på det enkla sättet , även på nya diskar.

Hittar du fel genom att göra fullständiga formateringar är det fel på mer än disken. Då är din metodik ett större problem. Disken ska självklart testas för läs och skrivfel över hela ytan regelbundet, och man bör hålla lätt koll på SMART data mest hela tiden. Det första finns det verktyg för i Windows om man inte vill skaffa egna, och det andra gör Windows åt dig...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

det är klart nu , fungerar bra . det är konstigt att den gick från 158,5 G till 148,95 G . rekovery var på 10 G men det sak vara borta . så finns det något som är 100 MB stort och heter EISA konfiguration , antar att det är driv rutiner .

Permalänk
Medlem
Skrivet av svenDuke1:

så finns det något som är 100 MB stort och heter EISA konfiguration , antar att det är driv rutiner .

Har för mig att det är tillverkaren "boot" konfigurering, vet att jag sett dessa på DELL maskiner när de har återställnings info. Inte 100% säker dock. Den innehåller isåfall deras "nöd återställnins system", själva programvaran, som sedan kan hämta återställnings partition (separat).

Permalänk

det låter logiskt