Använda router som 2.4 Ghz access point över ett 5 Ghz basnät.

Permalänk
Medlem

Använda router som 2.4 Ghz access point över ett 5 Ghz basnät.

Tack vare att mitt bredband kommer in på ett dåligt ställe i hallen, så är min nuvarande trådlösa router väldigt olämpligt placerad i ena änden av lägenheten. Det resulterar i att mottagningen (på 2.4 Ghz bandet) i andra ändan av lägenheten är riktigt dålig.

Ett sätt att lösa detta är ju att placera en annan router centralt i lägenheten som en "access point" (2.4 Ghz) med en trådad koppling till huvudroutern där bredbandet kommer in. Det är, så vitt jag förstått, ett klassiskt sätt att täcka en större lägenhet eller ett hus med trådlöst nätverk.

Nu är det så att jag inte är intresserad av att börja dra cat-5 runt lägenheten utan jag vill lösa det här trådlöst.

I princip borde det vara enkelt: Jag borde kunna låta min 5 Ghz radio ersätta den kabel jag annars skulle dra. Vad jag behöver är två routers med dubbla radios. Min "access point" tillhandahåller ett 2.4 Ghz nät för alla klienter i lägenheten, samtidigt som den på 5 Ghz radion vidarebefordrar trafiken till huvudroutern, som BARA har 5Ghz radion aktiverad och enbart agerar "brygga" till min "access point". Genom att använda 2.4 Ghz för exklusivt för klienter, och 5 Ghz exklusivt för routerkommunikation så kan jag undvika att halvera hastigheten vilket annars skulle bli fallet om jag körde en vanlig "repeater" på 2.4 Ghz bandet.

Jag har nu googlat en bra stund på "bridge mode", "client bridge", "repeater", WDS och annat förvirrande jox, utan att komma till någon klarhet om vad det här jag vill göra egentligen ska kallas. Är det någon här som har någon erfarenhet av en liknande setup och kanske har en bra länk eller några tips?

Min nuvarande router är: Netgear WNDR3700 (v1)
Jag överväger att skaffa en : Netgear R7000 eller ASUS ac68u

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk

Inte alltför svårt faktiskt. Du kan lägga in OpenWRT på din WNDR3700 vilket ger dig mycket mer frihet att göra det du vill. Det finns en hel del tutorials för vad du vill göra, firmware och hur man flashar om routern. Goggla fram forum och wiki och läs på. Jag har själv kört med just det upplägg du vill ha och det tog inte många minuter att sätta upp. Enda nackdelen med OpenWRT (och annan tredjeparts firmware) är saknad av stöd för hårdvaru-NAT vilket kan märkas på genomströmningshastigheten WAN-LAN om du har riktigt snabb internetuppkoppling (+ 4-500mbit).

Permalänk
Medlem

Något som kanske vara ett alternativ att beakta är "Homeplugs" dvs. nätverk som går över elnätet. Det finns sådana paket där du har en enhet du kopplar in vid routern och en accesspoint som du sätter i ett eluttag (dock bör det vara samma fas eller köra med en fasbrygga om det inte möjligt)

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joppe_k:

Tack vare att mitt bredband kommer in på ett dåligt ställe i hallen, så är min nuvarande trådlösa router väldigt olämpligt placerad i ena änden av lägenheten. Det resulterar i att mottagningen (på 2.4 Ghz bandet) i andra ändan av lägenheten är riktigt dålig.

Jag har nu googlat en bra stund på "bridge mode", "client bridge", "repeater", WDS och annat förvirrande jox, utan att komma till någon klarhet om vad det här jag vill göra egentligen ska kallas. Är det någon här som har någon erfarenhet av en liknande setup och kanske har en bra länk eller några tips?

Min nuvarande router är: Netgear WNDR3700 (v1)
Jag överväger att skaffa en : Netgear R7000 eller ASUS ac68u

Läste nu bara lite snabbt denna sena timme. Och av vad jag kan utläsa så så stödjer din nuvarande router både 2.4 GHz och 5GHz nätet.

Är du nöjd med hastigheten i WNDR700? Är du det så hade jag köpt typ en sån här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1803239

Mer komplett lista med också dyrare alternativ: www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s199157076#rparams=m=s19979355...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för tips och svar!

Verkar ju lovande att OpenWRT ska funka. NetGear firmwaren (om än stabil nu) har ju inte jättemånga features. Men frågan är lite vilken setup (i OpenWRT) som skulle funka för att få det som jag vill?

Jag skulle tro att jag egentligen vill "brygga" 5 GHz bandet mellan routrarna, samtidigt som jag vill ha en 2.4 GHz accesspunkt centralt i lägenheten. Problemet verkar vara att vissa routers inte kan fungera som brygga och AP samtidigt. Av någon anledning.

Men man kanske inte behöver krångla till det med "bryggning" öht? Jag kanske bara kan sätta mina routers till fasta 192.168.1.1 och 192.168.1.2, köra 5 GHz + DHCP på ettan, köra 2.4 GHz + 5 GHz + AP på tvåan och peka ut ettan som gateway i tvåan? Ett enda logiskt IP nätverk som bara "råkar" spänna över både 2.4 GHz och 5 GHz banden. Där bara routrarna opererar på 5 GHz bandet.

@wireless.nu: Tack för tips! Jag har inga klagomål på min WNDR3700 när det gäller allmän prestanda. Den var ett topptestat prestandamonster när den var ny, och den har tjänat mig troget i många år.
http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3092...
Enda problemet är att placeringen av router och datorn ger mig 0-1 pinne i mottagning, och därmed urusel hastighet/droppat nätverk. En centralt placerad repeater (på 2.4 GHz) vore en ganska enkel lösning, men jag tänkte se om jag inte kan utnyttja 5 GHz radion (som nu är avstängd) till nåt bra. En annan faktor är att det redan finns 9 st trådlösa nätverk (2.4 GHz) inom räckvidd här, så det är rätt trångt i eterrymden även utan en repeater.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem

Det du vill göra kallas MESH.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadizzy:

Det du vill göra kallas MESH.

Aha. Då ska jag läsa vidare om det på nätet.

Tack för tips!

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem

För den som kanske snubblar in på den här tråden, och har liknande funderingar som jag, så ska jag berätta hur jag löste den här situationen.

Under julrean när Elgiganten reade så slog jag till på en Netgear R7000 för ett förmånligt pris.

Ett av problemen med att sätta två trådlösa routers på samma nät, är ju att den sekundära routern måste ansluta till den primära som om den vore en trådlös klient. Jag hittade inget sätt att göra det i Netgears firmware på R7000 routern. Sen är det även ett problem att man behöver sätta upp en brygga i den sekundära routern för att dessa två routers inte ska hamna på två olika subnät.

I Netgears firmware finns det ett "Media bridge" läge som i stort sett gör det jag vill: Den ansluter till ett existerande 5 GHz nät och skapar en brygga så att trådade enheter på den sekundära routern hamnar på samma subnät som den primära. Det som är korkat är att då STÄNGER DEN AV 2.4 GHz radion på den sekundära routern. Den duger med andra ord bara till att vara nätverksbrygga för trådade enheter i "Media bridge" läge.

Efter att ha konstaterat det så började jag titta på DD-WRT för R7000. Jag installerade Kong build 24385 som många har rekommenderat. I DD-WRT så kan du ställa in de olika radioenheternas mode oberoende av varandra. Den inställning som du behöver heter "client bridge" och den gör precis det du tror: ansluter som en klient till det nätverk (SSID) som du anger och skapar en brygga från nätet den ansluter till, till LAN:et på den sekundära routern. Den andra radion lät jag vara i AP (access point) mode så att jag kan ansluta mina trådlösa klienter.

Det funkade klockers, och nu har jag det precis som jag önskade i min första post.

Primär router och gateway ut mot nätet: Netgear WNDR3700 med Netgear firmware. Enbart 5 GHz radion aktiverad. Här sitter även NAS:en och IP telefoni trådat.
Sekundär router och AP för mina trådlösa enheter: Netgear R7000 med DD-WRT firmware. 5 GHz radion är i "Client bridge" läge och har en 300 Mbps länk till den primära routern. 2.4 GHz radion är AP läge och alla mina trådlösa enheter ansluter till denna.
Alla enheter, oavsett vilken router de ansluter till, hamnar på samma subnät och kan se varandra. NAS:en har fått ta över roll som DHCP server eftersom det INTE gick att använda den sekundära routern som DHCP server. Det verkar som om DHCP och WAN porten stängdes när den sekundära konfigurerades som client bridge.

TL;DR Om du vill skippa kabeldragningen i ditt hem och istället utnyttja en radiolänk på dina dual-band routers, då är det client bridge mode i DD-WRT du är ute efter.

Förhoppningsvis är detta till glädje för någon annan än mig också.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware