Datorn är full och jag vet inte vad jag vill

Permalänk
Medlem

Datorn är full och jag vet inte vad jag vill

Jag vet inte var jag ska göra av mina dokument och bilder längre. Datorn är full, externa hårddisken börjar bli det också.
Behöver köpa något nu men kan inte bestämma mig för vad.
Jag behöver två lösningar men pga ekonomi får jag börja med en...

Kan inte betala mer än runt 1500 kr.
Är dålig på att ta fram externa hårddisken och säkerhetskopiera och den ligger i mitt hem så inte bästa lösningen om det brinner... (men viktigaste foton och dokument brukar jag maila mig själv och andra).
Tror att jag behöver minst 1000 gb och antagligen kommer ökningen inte att vara linjär utan öka rejält om 2-3 år.
Jag passar antagligen bäst med trådlöst men jag vill ha det säkert, inte att någon annan kommer åt det.
Använder dropbox till mobilen men är inte helt nöjd.
Det vore bra om datorer, mobiler, platta etc får automatisk backup, trådlöst så att det blir av...
Kan ni bara rekommendera mig något? En länk på vad ni tycker är bra från något bra ställe?

Permalänk
Medlem

Du kan få billigare NAS lösningar för ett schysst pris även direkt från butik och slänga in en 2TB HDD för rymligt pris.

Självklart så rekommenderar jag att du har en hyfsad lina hemma då och att du kan ha den någonstans.

T.ex. http://www.inet.se/kundvagn/visa/7598352/cheapnas Om du kan tänka dig 1700kr för 2TB. För 1500kr kan du bara byta ut disken mot en 1TB, någonting jag däremot inte rekommenderar då sweetspotten är 2TB.

Givetvis så rekommenderar jag en "ordentligare" NAS lösning för allvarlig lagring men detta är ett bra budget alternativ.
Du kan leta mer efter bättre/billigare NAS men detta var det första bästa jag hittade.

EDIT: Insåg att jag hade skrivit fruktansvärda meningar med ingen skillnad i struktur. Borde sova mer kanske...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Något sådant här kanske WD My Passport 2.5" 2TB 1250kr.
http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/extern-harddisk/mobi...

Annars så kan du få en intern 3.5" WD Red / WD Green eller liknande 4TB för under 1500kr.

Permalänk

Köp en WD Red 4TB för ca 1500-1800.
Varför köpa något mindre som kostar nästan lika mycket om du kommer att behöva mer utrymme i framtiden?

Planera alltid några år framåt annars blir det dyrt när din 2TB disk tar slut och du måste köpa en ny så det blir dubbel kostnad i slutändan.
Kom ihåg att du kan komprimera filer också, du kan spara väldigt mycket utrymme med kraftig komprimering.
Du kan också ta bort onödig data från tex bildfiler så att dom minskar enormt i storlek utan att förlora så mycket i kvalite, ibland inte ens märkbart.
Det kan göras i automatiskt i bulk med vissa program så du behöver inte sitta och pilla med varje fil.

Om du vill ha tillgång till hårddisken över internet så kan du stoppa in disken i vilken skräpdator som helst och koppla upp den mot internet hemma, sätt upp en FTP server på datorn så kan du ansluta och föra över filer när du vill.
Filezilla är ett enkelt program för en nybörjare på FTP och Filezilla har stöd för krypterad anslutning vilket du borde använda.
Att skicka din viktiga data till dropbox och via email okrypterad är inte en säker lösning.

Ha också en extra hårddisk som du förvarar i bankfack med det absolut viktigaste som du aldrig skulle kunna leva med att förlora, när din data är borta så kommer du att tacka dig själv för att du har en riktigt säker backup. Man förstår inte hur mycket datan är värd fören man förlorar allting.
Och sist men inte minst, kryptera allting så det inte kan läsas av utomstående.

Permalänk

Denna borde va perfekt för dig! 3TB lagring funkar som ditt privata lilla moln hemma! Den kan göra automatisk backup av dina datorer och telefoner! Du kommer åt dina filer på disken från både datorer och telefoner! Pris 1659kr inklusive 3TB hårddisk!

http://www.inet.se/produkt/4304562/seagate-central-3tb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dizza:

Jag vet inte var jag ska göra av mina dokument och bilder längre. Datorn är full, externa hårddisken börjar bli det också.
Behöver köpa något nu men kan inte bestämma mig för vad.
Jag behöver två lösningar men pga ekonomi får jag börja med en...

Kan inte betala mer än runt 1500 kr.
Är dålig på att ta fram externa hårddisken och säkerhetskopiera och den ligger i mitt hem så inte bästa lösningen om det brinner... (men viktigaste foton och dokument brukar jag maila mig själv och andra).
Tror att jag behöver minst 1000 gb och antagligen kommer ökningen inte att vara linjär utan öka rejält om 2-3 år.
Jag passar antagligen bäst med trådlöst men jag vill ha det säkert, inte att någon annan kommer åt det.
Använder dropbox till mobilen men är inte helt nöjd.
Det vore bra om datorer, mobiler, platta etc får automatisk backup, trådlöst så att det blir av...
Kan ni bara rekommendera mig något? En länk på vad ni tycker är bra från något bra ställe?

Väldigt säkert, billigt och enkelt att använda kan du glömma. Förmodligen smartaste för dig är en NAS (färdig köpt) som är kopplad bara till nätverket hemma (tråd helst) och som kör backup till crashplan eller så. Ska du ha åtkomst utifrån blir det väldigt krångligt om man ska ha vettig säkerhet. Konsument hårdvara är ihålig som fan som det är så man ska utsätta den för internet så lite som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bighultsfred:

Denna borde va perfekt för dig! 3TB lagring funkar som ditt privata lilla moln hemma! Den kan göra automatisk backup av dina datorer och telefoner! Du kommer åt dina filer på disken från både datorer och telefoner! Pris 1659kr inklusive 3TB hårddisk!

http://www.inet.se/produkt/4304562/seagate-central-3tb

1290 kr på Mediamarkt! Har inte sett denna innan så fick läsa på lite men den verkar mycket bra för priset.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk

Hehe sorry men jag kan inte hjälpa att föreställa mig dig som en äldre dam som klagar på maken (PCn) när jag läser titeln på tråden..

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Inaktiv

Alltid skönt med användare/kunder som inte ved vad de vill ha. Stor sannolikhet att det hela går åt pipan

Permalänk
Medlem

Tack för tips
Nu ska jag bara bestämma mig också :/
Om det blir en NAS, hur säkert är det, min router som avgör det eller?

philipborg - hade inte tänk på ngt att sätta ihop nu. Sköt undan de tankarna till projektet köpa ny dator. Behöver ändå plats för backup oavsett vad jag köper sen.

Alpha77 - tittade på en sådan, känns som enklaste lösningen nu men vet inte om jag kommer ångra mig...

37LB130S5 Tack. Komprimera. Det bör jag ju göra med de där halvdana bilderna som ingen annan kommer att se ändå.
Kommer nog inte att behöver ha tillgång till allt hemifrån. I alla fall inte än på ett tag. Kommer behöva mer utrymme i framtiden, men vet ändå inte om jag vill ha allt på samma då.

Bighultsfred - tack, ska läsa mer om den!

AxMi-24 - antog att jag inte kan få allt, men får se vad det närmast jag kan komma blir. Tycker du NAS pga enklast?

Knightmare - är nyfiken, vad har du för backup?

TroNi - Föreställ dig vad du vill, jag kommer klaga tills jag har fixat detta Så, vad har du får råd då?

AxMi-24- Du var ju en lustig en, som en passivt aggressiv supporter på bredbandsbolaget eller nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizza:

37LB130S5 Tack. Komprimera. Det bör jag ju göra med de där halvdana bilderna som ingen annan kommer att se ändå.
Kommer nog inte att behöver ha tillgång till allt hemifrån. I alla fall inte än på ett tag. Kommer behöva mer utrymme i framtiden, men vet ändå inte om jag vill ha allt på samma då.

Om det gäller semesterbilder eller liknande så är jag personligen av den åsikten att dom bör sparas i bra kvalitet.. raw format om möjligt om det nu är bilder man vill använda till något i framtiden

Permalänk
Inaktiv

Färdigköpt NAS för att det är enklast men använd inte åtkomst från internet skit på den om du bryr dig minsta lilla om säkerhet. Om jag kommer ihåg rätt så klarar de flesta NASar för vanliga användare att köra insticks program och då har du troligen chans att använda crashplan som extern backup. 50 kr / månad för backup är billigt som bara den.

Permalänk
Avstängd

Jag kör alltid på WD red, kostar runt 1200 kr på inet. Helt perfekt. Har 2 st, men det börjar bli fullt. Blir nog en tredje nu snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Om det gäller semesterbilder eller liknande så är jag personligen av den åsikten att dom bör sparas i bra kvalitet.. raw format om möjligt om det nu är bilder man vill använda till något i framtiden

Mina "vara rädd om" bilder lär jag inte spara i annat än original, tänkte mer på de där tusen mobilbilderna som jag inte kan med att slänga fast...jag kanske borde med tanke på platsbristen ... :/

Skrivet av AxMi-24:

Färdigköpt NAS för att det är enklast men använd inte åtkomst från internet skit på den om du bryr dig minsta lilla om säkerhet. Om jag kommer ihåg rätt så klarar de flesta NASar för vanliga användare att köra insticks program och då har du troligen chans att använda crashplan som extern backup. 50 kr / månad för backup är billigt som bara den.

Jag hoppar över återkomsten till internet vad det än blir för mina privataste saker, NAS eller hårddisk. Men vad rekommenderar du för någon NAS, vad har du?
Tack, crashplan lät intressant! Varför fördrar du det framför ex Dropbox, google etc? (Ska läsa mer..)

Skrivet av Alibaba123:

Jag kör alltid på WD red, kostar runt 1200 kr på inet. Helt perfekt. Har 2 st, men det börjar bli fullt. Blir nog en tredje nu snart.

Oj, du verkar spara mycket...inte bara bilder och text på det väl?

Permalänk
Inaktiv

Jag kan inte hjälpa dig med val av färdig NAS då jag inte har en själv. Kör med hemma bygge som är inte att rekommendera om man inte är i alla fall lite kunnig eller villig att läsa mycket för att förstå sig på det hela (tog mig ganska lång tid att förstå alla detaljer även om freenas gör det betydligt enklare).

Kolla något som ligger inom din budget och helst har stöd för crashplan. Då har du backup ordnad med

Crashplan krypterar din data hos dig innan den skickas till deras servrar. dropbox och google gör inte det vilket betyder att din data är inte säker och kan nås av en jävla massa personer vilket kanske inte är det bästa.