Flycam/Steadicam/blaha-stabiliseringcam?

Permalänk
Medlem

Flycam/Steadicam/blaha-stabiliseringcam?

Har sneglat lite på en enklare stabiliseringsmojjäng. Jag är fullständigt medveten om att det är svårt och tar tid att lära sig att hantera en sådan, och att man oftast får vad man betalar för. Eller, man borde betala mycket mer för tillbehören än man vill och kan.
Men nu är det som det är med tillgång till pengar, prioriteringar osv.

Det finns ju pinsamt många kopior och minst lika många "DIY-ritningar". Vet att man också kan få till ett hyfsat resultat med hjälp av stativ och plastpåsar osv, men reptilhjärnan säger att jag måste köpa en ny pryl.
Jag hade tänkt en billig variant (max 1000kr) men vilken design bör man satsa på? Överdrivet skrymmande och tunga saker har en tendens att inte följa med på spontanturer.

Någon som har erfarenhet av någon av dessa "löjligt" billiga varianter? Vill helst inte köpa grisen i säcken även om det i många fall "bara" handlar om 40-50 dollars.
Är det vettigare att kika på pistolgrepp istället?

Med kamera och (favorit)objektiv hamnar jag på absolut max 700 gram, men mer troligt 500 gram.

Permalänk
Medlem

En kompis i mitt bil"gäng" använde en sådan som du har nederst, funkar super! länkar filmer där han använt den! https://www.youtube.com/watch?v=MKhlcuo3gnE

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Jag har ägt en Steadicam Merlin och kört mycket Steadicam Pilot.
Jag är ingalunda någon expert.

Sålde min Merlin och kör idag detta kit:

http://www.came-tv.com/came-2515kg-load-pro-camera-steadicam-...

Min har optioner för att kunna ta bort skärmsupport, annan topplatta för att få ned vikten när de inte behövs.

Det jag märker är att jämfört med Piloten är denna maskin inte en konkurrent. Denna kostar 10% av en Pilot
och det är vad den är värd. När man snurrar hela så får man såkallad dynamisk obalans vilket resulterar i att
hela enheten börjar svinga av sig självt. På en pilot kan man korrigera detta med lätthet men jag får inte bort det på denna.

Därmed inte sagt att denna är skit, snarare tvärt om, den är riktigt bra för vad jag kan göra men det är irriterande att jag alltid måste ha i åtanke sådana saker vid en snabb panorering.

Ju lägre i pris du går - destu mer trams får du. Men jag kan iaf gå i god för att i det billigare segmentet är Came ganska bra saker faktiskt. Skulle jag rekommendera något under 10000:- samt under 3000:- (med / utan arm) skulle det bli Came.

http://www.came-tv.com/dslr-rig-steadicam-light-body-hybrid-c...

Denna har fått goda recensioner samt att den även kan agera monopod.

Har använt flycam och det blir inte stabilt samt att kullagrena glappar och ger klick/missljud från sig.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Jag har ägt en Steadicam Merlin och kört mycket Steadicam Pilot.
Jag är ingalunda någon expert.

Sålde min Merlin och kör idag detta kit:

http://www.came-tv.com/came-2515kg-load-pro-camera-steadicam-...

Min har optioner för att kunna ta bort skärmsupport, annan topplatta för att få ned vikten när de inte behövs.

Det jag märker är att jämfört med Piloten är denna maskin inte en konkurrent. Denna kostar 10% av en Pilot
och det är vad den är värd. När man snurrar hela så får man såkallad dynamisk obalans vilket resulterar i att
hela enheten börjar svinga av sig självt. På en pilot kan man korrigera detta med lätthet men jag får inte bort det på denna.

Därmed inte sagt att denna är skit, snarare tvärt om, den är riktigt bra för vad jag kan göra men det är irriterande att jag alltid måste ha i åtanke sådana saker vid en snabb panorering.

Ju lägre i pris du går - destu mer trams får du. Men jag kan iaf gå i god för att i det billigare segmentet är Came ganska bra saker faktiskt. Skulle jag rekommendera något under 10000:- samt under 3000:- (med / utan arm) skulle det bli Came.

http://www.came-tv.com/dslr-rig-steadicam-light-body-hybrid-c...

Denna har fått goda recensioner samt att den även kan agera monopod.

Har använt flycam och det blir inte stabilt samt att kullagrena glappar och ger klick/missljud från sig.

// A

Den ser himla trevlig ut, tack för tipset! Eftersom jag är på en såpass låg nivå och vill egentligen bara leka samtidigt som jag försöker lära mig så är den overkill för mig och min plånbok just nu. Förstår helt och hållet varifrån du kommer, och vart du pekar åt med ditt inlägg dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Den ser himla trevlig ut, tack för tipset! Eftersom jag är på en såpass låg nivå och vill egentligen bara leka samtidigt som jag försöker lära mig så är den overkill för mig och min plånbok just nu. Förstår helt och hållet varifrån du kommer, och vart du pekar åt med ditt inlägg dock.

Ok! Jag förstår.

För att hålla sig inom samma ÅF som brukar kränga bra saker kanske du kan spana in denna då, som ett slags mellanting att växa i:

http://www.came-tv.com/s60c-60cm-portable-mini-carbon-fiber-s...

Kan inte gå i god för den men å andra sidan (till skillnad från många andra små) kan man växa lite i denna då den tar upp till 3,5KG.
Då kan du t.ex häkta på en BMP4K med 16-35mm vidvinkel och hålla dig inom viktområdet. Sök lite på modellen på tuben för att se om den är bra.

Edit: Fel länk

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Ok! Jag förstår.

För att hålla sig inom samma ÅF som brukar kränga bra saker kanske du kan spana in denna då, som ett slags mellanting att växa i:

http://www.came-tv.com/s60c-60cm-portable-mini-carbon-fiber-s...

Kan inte gå i god för den men å andra sidan (till skillnad från många andra små) kan man växa lite i denna då den tar upp till 3,5KG.
Då kan du t.ex häkta på en BMP4K med 16-35mm vidvinkel och hålla dig inom viktområdet. Sök lite på modellen på tuben för att se om den är bra.

Edit: Fel länk

// A

Hehe, ramlade över dessa från youtube:
http://www.came-tv.com/came-sabre-mini-tripod-stabilizer-068k...
http://www.came-tv.com/cameh4-carbon-fiber-stabilizer-suitabl...

Att man kan justera höjden på gimbal, och även på vikten (teleskop) börjar kännas mer som krav nu, och då är vi uppe i närmare 3000kr ändå.

Det blir som vanligt när man funderar på att köpa prylar alltså... :/

Permalänk
Medlem

Alla har ju olika budget men för mig är 3000 kr för mycket för att köpa "hyfsat". Då hade jag hellre hostat upp ca 2 papp till och skaffat en riktigt bra en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Alla har ju olika budget men för mig är 3000 kr för mycket för att köpa "hyfsat". Då hade jag hellre hostat upp ca 2 papp till och skaffat en riktigt bra en.

https://www.youtube.com/watch?v=v3dCXDrxeWc

Japp, har kollat in den.
Har sett flera andra stabiliseringslösningar med elektronik, både större och mindre. Antar att det kommer ploppa upp rätt många och kanske prisvärda sådana produkter framöver.
Storleksmässigt är det ju högintressant, men som sagt, det är inte motiverat att lägga så mycket pengar på något som jag inte är helt säker på kommer använda så vansinnigt mycket. Extra lurig investering (andrahandsvärde?) när det gäller elektronik och specialbatterier (?).

Just nu lutar det mer åt att inte köpa någon alls, eller en sådan löjligt billig skitgrej, som inte gör något om man moddar sönder för att eventuellt fungera bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Alla har ju olika budget men för mig är 3000 kr för mycket för att köpa "hyfsat". Då hade jag hellre hostat upp ca 2 papp till och skaffat en riktigt bra en.

https://www.youtube.com/watch?v=v3dCXDrxeWc

Jag kan ha fel men att bedömma av dess storlek tror jag de blir svårt med lite större kameror på den?

3000:- ger en bra maskin men vi pratar ju om 1000:- just nu och inte 5000:-

Edit:

Var själv sugen på den där men den passar varken med min AX100 eller ev. framtida kamera av storlek C100/FS100.. =/

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Japp, har kollat in den.
Har sett flera andra stabiliseringslösningar med elektronik, både större och mindre. Antar att det kommer ploppa upp rätt många och kanske prisvärda sådana produkter framöver.
Storleksmässigt är det ju högintressant, men som sagt, det är inte motiverat att lägga så mycket pengar på något som jag inte är helt säker på kommer använda så vansinnigt mycket. Extra lurig investering (andrahandsvärde?) när det gäller elektronik och specialbatterier (?).

Just nu lutar det mer åt att inte köpa någon alls, eller en sådan löjligt billig skitgrej, som inte gör något om man moddar sönder för att eventuellt fungera bättre.

Jag köper inte den för att sälja den.

Jag orkar inte hålla på att resonera om andrahandsvärde. Jag köper en maskin för eget bruk där jag själv antingen ska ha glädje i flera år eller sälja material och tjäna in pengarna.

Om jag säljer den så får jag vad jag får och förhoppningsvis har mellanskillnaden gett mig glädje nog.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Jag köper inte den för att sälja den.

Jag orkar inte hålla på att resonera om andrahandsvärde. Jag köper en maskin för eget bruk där jag själv antingen ska ha glädje i flera år eller sälja material och tjäna in pengarna.

Om jag säljer den så får jag vad jag får och förhoppningsvis har mellanskillnaden gett mig glädje nog.

// A

Haha, om du känner någon som köper nya saker för att sedan sälja vidare begagnat så vill jag ha hemskt gärna ha numret till den personen.

Jag tror du förstod vad jag menade. Att betala 5000kr för något som jag inte vet hur mycket jag använder och som dessutom har "känslig" elektronik i sig som kan gå sönder är en ännu sämre affär.
Se det såhär då, jag jobbar inte med det här. 5000kr för ett tillbehör till en hobby som jag för tillfället har svårt att lägga tillräckligt mycket tid på är väldigt mycket pengar. Min kamera är värd mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Haha, om du känner någon som köper nya saker för att sedan sälja vidare begagnat så vill jag ha hemskt gärna ha numret till den personen.

Jag tror du förstod vad jag menade. Att betala 5000kr för något som jag inte vet hur mycket jag använder och som dessutom har "känslig" elektronik i sig som kan gå sönder är en ännu sämre affär.
Se det såhär då, jag jobbar inte med det här. 5000kr för ett tillbehör till en hobby som jag för tillfället har svårt att lägga tillräckligt mycket tid på är väldigt mycket pengar. Min kamera är värd mindre.

Jag förstår.

Nä, för att inte vilseleda för mycket osv. Köp en stabilisator som verkar passa din prismodell. Tycker du det är skitkul och du blir bra är det värt att kliva upp till en bättre modell, om du växer ur den.

Och du, en hobby får kosta vad som helst Kolla på alla som spelar golf

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Jag förstår.

Nä, för att inte vilseleda för mycket osv. Köp en stabilisator som verkar passa din prismodell. Tycker du det är skitkul och du blir bra är det värt att kliva upp till en bättre modell, om du växer ur den.

Och du, en hobby får kosta vad som helst Kolla på alla som spelar golf

// A

Och där kommer vi tillbaka till själva syftet med tråden, att försöka reda ut ett köp för en billig sådan variant (gärna med personliga erfarenheter). Att sedan ta steget upp i kvalitet känns lättare på sätt och vis.
Tack för hjälpen, räknade nästan med att du skulle sticka in hakan och delge dig av din kunskap.

Det värsta är när man inte riktigt kan bestämma sig för en rolig sak att spendera sina dyrbara timmar (och pengar) på.

Permalänk
Medlem

Flycam nano från Indien är nog ett vettigt köp om det ska vara billigt.

Permalänk
Medlem

Steadicam i all ära men det kanske finns en annan lösning så tänkte bara tipsa om detta video klippet så kanske du får någon idé.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Och där kommer vi tillbaka till själva syftet med tråden, att försöka reda ut ett köp för en billig sådan variant (gärna med personliga erfarenheter). Att sedan ta steget upp i kvalitet känns lättare på sätt och vis.
Tack för hjälpen, räknade nästan med att du skulle sticka in hakan och delge dig av din kunskap.

Det värsta är när man inte riktigt kan bestämma sig för en rolig sak att spendera sina dyrbara timmar (och pengar) på.

Du ska nog hitta en som du gillar. Som sagt, du har flera tips i tråden med olika åsikter. Ta dessa och jämför med reviews på youtube så ska du nog se att du hittar rätt!

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Har hittat positiva omdömen om Hague MMC ~650kr.
Flycam Junior ~1200kr. Uppdaterad version från Nano verkar det som. Går att köpa direkt från Indien men då åker man väl på tullavgift.
Har även läst om Sevenoak, deras Pro-modell har fått väldigt bra omdömen. Cyberphoto säljer till 40% rabatt just nu. SK-W04 798kr.

Tryggheten men framförallt smidigheten med Cyberphoto börjar väga över till ett köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Har hittat positiva omdömen om Hague MMC ~650kr.
Flycam Junior ~1200kr. Uppdaterad version från Nano verkar det som. Går att köpa direkt från Indien men då åker man väl på tullavgift.
Har även läst om Sevenoak, deras Pro-modell har fått väldigt bra omdömen. Cyberphoto säljer till 40% rabatt just nu. SK-W04 798kr.

Tryggheten men framförallt smidigheten med Cyberphoto börjar väga över till ett köp.

Tull och sånt är inte så dyrt om de kör typ DHL eller liknande så det landar in i ett annat EU land först tex Tyskland.

Jag fick ju hem min kamerarigg från Indien hör om veckan. Den kostade strax över 1700 och jag fick en räkning från DHL på 158kr.
Ett spel jag köpte begagnat från Japan fastnade en gång då fick jag betala typ 70% av värdet och då var det typ 50 spänni tull och moms men flera hundra i administrativa avgifter.

Min Smartphone som skeppades från Singapore för flera tusen fick också ara några hundringar på räkningen, också DHL.

Så fråga killen vad det är för fraktbolag, är det DHL säger jag chansa. Åker man på moms får man trösta sig med att det kommer tillbaka i form av saltad väg eller nåt sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Tull och sånt är inte så dyrt om de kör typ DHL eller liknande så det landar in i ett annat EU land först tex Tyskland.

Jag fick ju hem min kamerarigg från Indien hör om veckan. Den kostade strax över 1700 och jag fick en räkning från DHL på 158kr.
Ett spel jag köpte begagnat från Japan fastnade en gång då fick jag betala typ 70% av värdet och då var det typ 50 spänni tull och moms men flera hundra i administrativa avgifter.

Min Smartphone som skeppades från Singapore för flera tusen fick också ara några hundringar på räkningen, också DHL.

Så fråga killen vad det är för fraktbolag, är det DHL säger jag chansa. Åker man på moms får man trösta sig med att det kommer tillbaka i form av saltad väg eller nåt sånt

Fick precis svar att det kostar 47$ för frakten. 69$ för produkten.
Frågade vilket fraktbolag dom använder nu också. *Edit DHL, som även enligt dom sänker tullavgifterna.

Det handlar om ungefär 250kr i skillnad jämfört mot den tyska återförsäljaren så det är ju tveksamt om det är värt att chansa.

Permalänk
Medlem

Nej 250 kr är ju inte hela världen, men man kan ju köpa hem lite annat kul för dem. Nåt skönt Yashica objektiv eller en massa plockgodis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Nej 250 kr är ju inte hela världen, men man kan ju köpa hem lite annat kul för dem. Nåt skönt Yashica objektiv eller en massa plockgodis

Mjo, visserligen. Dock krymper det ju med "okänd" tullavgift.

Permalänk
Medlem

Tull kostar typ inget, kolla Tullverkets hemsida.