HDD dör då och då

Permalänk

HDD dör då och då

Mina hårddiskar funkar inte ibland och det verkar inte som att de är trasiga eller nåt. 100% health.

Kan det vara volten på 12.2V som är boven?

Permalänk
Medlem

Har du energisparläge på så dom ska varva ner efter en viss tid? Är det detta du råkar ut för så är det ju enligt ditt regelverk på datorn. Vill du inte ha det så får du ju byta till något som du är nöjd med.

Eller, vad händer och när händer det och hur upptäcker du det?
Vad står i loggböcker på datorn och vad har du provat att göra åt problemet?

Undvik xyproblem - alltså, gissa på vad som är fel och försöka få hjälp med det.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Det är när datorn startar och ska känna igen hårddisken det uppstår problem. Den står där och laddar för evigt och till slut starta windows utan hårddisken. Har testat byta satakabel en gång och det blev bättre men kom tillbaka. Nu har jag bytt igen och den går bra. Hoppas på kassa kablar.

Permalänk
Medlem

Testa också att byta strömkabeln/kontakt som disken är kopplad med. Har hänt mig att en av dom var dålig innan jag uppgraderade datorn.

Permalänk

Ta genast backup på allting viktigt, jag hade problem med en hårddisk som försvann då och då och ibland inte syntes när man startade datorn.
Den disken gick sönder helt några månader senare!

Permalänk

Instämmer ta genast backup på allt du vill spara! Även om den rapporterar 100% health så kan den vara på väg mot en crash.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk

Backup finns portabla diskar så det är halvlugnt. Det är nog dags för nya diskar snart. Dessa har spunnit i snart 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strike_formation:

Kan det vara volten på 12.2V som är boven?

Vad är det för nätagg? och då märke/modell och ålder!
Atx spec säger +11.40 V to +12.60 V på 12v linan så 12,2v bör vara ok dock så är det lite väl högt för ett bra nätagg.

Så jag antar att du har ett ganska ruttet nätagg då bra nätagg lyckas betydligt bättre med att regulera volt.
Sen är det inte bara volt nivån utan rippel/etc som kan ställa till det och även här skräp agg har mer av detta särskilt om dom åldrats en del.
Och åldrats en del kan vara allt ifrån några månader till år därav ålder frågan över.

Sen HUR kom du fram till att det är 12,2v? med mjukvara heller mätte med bra multimeter?
Är det mjukvara så är det inget som säger att den är rätt då mjukvaran kan vara felinställd (inget som användaren kan ändra dock) och voltgivarna är av väldigt billig typ som kan ge ut helt fel värden.
Det är inget ovanligt att man kan se 15-20v i mjukvaror på 12v linan och datorn hade dött/stängts av lååååååååååååångtt innan 15v.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!