Resursövervakaren i Win7, visar hög Diskkölängd på systemdisken

Permalänk
Medlem

Resursövervakaren i Win7, visar hög Diskkölängd på systemdisken

Hej,

Har en del lustiga symptom som, är mindre roliga på PCn. Vi är många användare med varsitt användarkonto på datorn, om det nu spelar någon roll. Senaste tiden har datorn betett sig märkligt, fryst, för att sedan släppa frysningen och ladda vidare det man valt att starta. Det är en 500GB vanlig mekanisk hårddisk från 2009.
Mest påtagligt är det vid öppnandet av diverse program såsom e-postklienter, internetwebbläsare eller spel.. så googlade problemet med frysningar och hittade något om "diskkölängd" att är den högre än ett visst tal så blir operationerna utdragna och det upplevs som en väntan, precis en sådan man hade i början om ni minns, anno 1992.

Så min fråga är, eftersom min kunskap är begränsad. Vid internetwebbläsning så är diskkölängdens tal pendlande mellan 4-5.00 vilket jag förmodar är alldeles för högt för att det ska upplevas som smärtfritt.

Jag kan inte komma på hur jag ska analysera ner en process för att få reda på om det är den som är boven i dramat, eller om det helt enkelt är så att system disken har sett sina glansdagar och ber mig vänligen men bestämt att byta ut den?

Tips och råd uppskattas av ni kunniga. Tack.

Permalänk
Medlem

Enklast är kanske att kolla diskens SMART värde med tex Crystal Disk Info.
Om problemet sker oavsett program, och när du ser dessa kölängder så går HDDn till exakt 100%, men levererar knappt någon data (<500kB/s) så är det troligen den som har problem att läsa/skriva.
Du kan ju också testa felsäkert läge.. sker problemet någonstans där, så är det troligen disken.

Annars gissar jag mer på ett Virus/Malware, dock brukar de göra allt de kan för att inte synas, och då inte "frysa" en dator medvetet.

Permalänk
Medlem

En rejäl rensning med CCleaner kan nog vara på sin plats, efter att du kontrollerat att hårddisken inte har för många skadade sektorer enligt ovan.
http://www.piriform.com/ccleaner

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Medlem

Vidare här, ursäkta min otydlighet.

En rejäl rensning av CCleaner är ingenting jag vågar mig på, sist jag gjorde det fick jag systemåterställa datorn.
Jag ska prova med Crystal Disk Info så får vi se vad som sker.

Har scannat och scannat datorn efter otyg men inget program som jag använt har hittat något, började med scannandet efter att ett okänt program dykt upp i aktivitetshanteraren, det var synligt en stund efter uppstart men har aldrig mer sett det vilket gav mig misstankar om virus, malware eller ett rootkit.

Har provat söka med Malwarebytes, Microsofts Antivirusprogram. Sökt med F-Secure och Spybot Search and Destroy.

Edit.

Jag har installerat programmet, vad ska jag titta efter? Har en varning men det är inte för en system disk.

Tillägg installation av rekommenderat program
Permalänk
Medlem
Skrivet av palenque:

Edit.

Jag har installerat programmet, vad ska jag titta efter? Har en varning men det är inte för en system disk.

Klistra in infon så kan vi titta på det.
Varningen på andra disken, vad varnar den för?

Edit: Du kan ta bort serienummer om du inte vill visa det.
Skärmdump funkar ofta bra annars, så länge du kan få med all SMART info.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Inga SMART-attribut förklarar saken

0. chkdsk c: /r -> upprepa om den korrigerar
1. Tanka ner å kör Norman antivirus scanner (majorgeeks.com)
2. Har du mindre än 2 GB RAM -> köp mer!
3. Dela upp swapfilen på 2 - en på 1 GB på systempartitionen, resten på den andra disken

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Inga SMART-attribut förklarar saken

0. chkdsk c: /r -> upprepa om den korrigerar
1. Tanka ner å kör Norman antivirus scanner (majorgeeks.com)
2. Har du mindre än 2 GB RAM -> köp mer!
3. Dela upp swapfilen på 2 - en på 1 GB på systempartitionen, resten på den andra disken

Angående 0. Är det som en vanlig checkdisk som kan utföras från utforskaren där datorn kontrollerar diskens hälsa vid nästa uppstart?
Angående 1. Jag ska göra detta. EDIT, den fann ett misstänkt objekt i registret som den rättade till vid snabbscanningen, ska sätta den på den andra scanniningen där så får den tugga en stund.
Angående 2. Har 4GB arbetsminne.
Angående 3. De andra diskarna snurrar i 5400 varv. Förutom systemdisken som snurrar på 7200 varv. Kan det flaska?

Angående &quot;1&quot;
Permalänk
Medlem

Hmm. Håller med jookeer i att inget tydligt syns i SMART info. Där är minimala fel, men de kan ske på 20k timmars driftid och fortfarande vara okej.

Du har några CRC fel, nån råd-data läs fel på C:, dock inget alarmerande. Kan det vara kabeln som glappar/spökar? Kan du testa byta kablarna? Om inget testa bara byt sata-kablarna mellan dina diskar, om problemet försvinner kanske en ny kabel är att tänka på.

Din E: disk har dock 2 sektorer som inte är friska, där ligger troligen information på dem just nu, varpå disken inte kunnat flytta om dem än. Kanske skulle vara en ide att köra ett regenerativt program, som läser alla sektorer och skriver om dem, så att disken kan rätta till det. 2 Sektorer på 1TB och 20k timmar är inget ovanligt eller hemskt dock, men din disk börjar bli gammal helt enkelt.

När det gäller att analysera så kan du ju i resursövervakaren se exakt vilket program (eller vilka) som läser/skriver till disken. Ha den öppen medan du surfar mm, och sortera efter högsta "svarstid". När du ser något spika där, så har du filen/programmet som kanske är boven.
Vet tex att IE kan ha enorma mängder internet cache, som faktiskt är långsammare att hämta från de flesta mekaniska diskar, än från internet om man har fiberlina. Så det kan vara en ide att minska och tömma denna. (Går att göra i IEs inställningar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av palenque:

Angående 0. Är det som en vanlig checkdisk som kan utföras från utforskaren där datorn kontrollerar diskens hälsa vid nästa uppstart?
Angående 1. Jag ska göra detta. EDIT, den fann ett misstänkt objekt i registret som den rättade till vid snabbscanningen, ska sätta den på den andra scanniningen där så får den tugga en stund.
Angående 2. Har 4GB arbetsminne.
Angående 3. De andra diskarna snurrar i 5400 varv. Förutom systemdisken som snurrar på 7200 varv. Kan det flaska?

0. Ja - kör gärna igenom chkdsk på alla partitioner
3. Nej, inte på det sätt du beskriver

Permalänk
Rekordmedlem

Kan det vara så enkelt som att disken är fragmenterad, när körde du en defrag och optimering sist ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan det vara så enkelt som att disken är fragmenterad, när körde du en defrag och optimering sist ?

En partition bör alltid ha 25% ledigt för å må bra - men det har vi rekat sedan swecen startade så det borde TS inte missat?!

Defragga med IOBIT Smart Defrag - gratis å gör ett hyggligt jobb

Permalänk
Medlem

Kör kommandot fsutil dirty set c: för varje enhet i kommandotolken i administratörsläge, starta sedan om datorn så testas motsvarande diskar fullständigt före nästa start av operativsystemet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

0. Ja - kör gärna igenom chkdsk på alla partitioner
3. Nej, inte på det sätt du beskriver

Jag ska göra det i kväll här tänkte jag.

Skrivet av mrqaffe:

Kan det vara så enkelt som att disken är fragmenterad, när körde du en defrag och optimering sist ?

Defrag körs automatiskt varje vecka på tisdagar.

Skrivet av jookeer:

En partition bör alltid ha 25% ledigt för å må bra - men det har vi rekat sedan swecen startade så det borde TS inte missat?!

Defragga med IOBIT Smart Defrag - gratis å gör ett hyggligt jobb

Windows inbyggda defragmenteringsprogram bör väl duga?

Skrivet av OldComputer:

Kör kommandot fsutil dirty set c: för varje enhet i kommandotolken i administratörsläge, starta sedan om datorn så testas motsvarande diskar fullständigt före nästa start av operativsystemet.

Vad innebär det är det som chkdsk?

Jag ska göra alltsammans ovan, norman håller dock fortfarande på att söka genom systemet, har tydligen redan hittat 3 saker som den ska ta bort, eller ja, redan och redan, har pågått några timmar scanningen.

Störande att inte datorn svarar när man skriver, kan flytta fönster osv, men inte öppna/stänga program under tiden disken laddar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palenque:

Jag ska göra det i kväll här tänkte jag.

...
Vad innebär det är det som chkdsk?
...

fsutil är ett kraftigare kommando än chkdsk som "smutsar ner" en partition och lurar operativsystemet att tro att systemet har stängts av på fel sätt och därför framtvingar en avsökning nästa gång operativstemet startas.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Då har systemet genomsökts,

fanns tydligen saker som inte ska vara i systemet. ändå är det virusskydd och genomsökningar regelbundet.

https://www.dropbox.com/s/rvlol7d6xjmaub9/norton.JPG?dl=0

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Behöver inte betyda saken e klar.
chkdsk klart?
rensat c: så den har > 25% ledigt?
defraggat?

Körde chdsk på systemdisken igår kväll, klart nu, kör på resterande diskar så återkommer med svar asap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palenque:

Körde chdsk på systemdisken igår kväll, klart nu, kör på resterande diskar så återkommer med svar asap.

Finns problemet kvar, eller du bara kör allt för att vara på den säkra sidan?
"sfc /scannow" är en vettig sak att köra isåfall också om du inte har redan, för att verifiera alla Windows systemfiler är intakta efter det "skräpet" du hittade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Finns problemet kvar, eller du bara kör allt för att vara på den säkra sidan?
"sfc /scannow" är en vettig sak att köra isåfall också om du inte har redan, för att verifiera alla Windows systemfiler är intakta efter det "skräpet" du hittade.

Har kört igenom allt som ni tipsat om i tråden här och inget har rapporterat några fel. CCleaner är jag osäker på hur jag ska använda, tänkte leta upp någon guide som vägleder mig vilka filer som kan tas bort osv, den hittade flera GB som jag kunde ta bort bara vid en analys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palenque:

Har kört igenom allt som ni tipsat om i tråden här och inget har rapporterat några fel. CCleaner är jag osäker på hur jag ska använda, tänkte leta upp någon guide som vägleder mig vilka filer som kan tas bort osv, den hittade flera GB som jag kunde ta bort bara vid en analys.

Man brukar kunna göra backup på hela registret först, samt om du kör systemskydd så den skapar en återställningspunkt precis innan. Ifall något skadas är det bara att återställa.

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag går lite offtopic, undrar bara varför du suddat ut serienummret på hdn i bilderna? Är det ngn känslig information?
Jag är inte sarkastisk jag undrar om man kan göra ngt med serienummret?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av palenque:

Har kört igenom allt som ni tipsat om i tråden här och inget har rapporterat några fel. CCleaner är jag osäker på hur jag ska använda, tänkte leta upp någon guide som vägleder mig vilka filer som kan tas bort osv, den hittade flera GB som jag kunde ta bort bara vid en analys.

Har kört CCleaner ett par 100 ggr/år sedan den kom - utan problem. Man kan, om man vill, återställa det CCleaner rensar bort.

Eftersom du har WD-disk i burken -> ladda ner Acronis TI från WD's sajt å ta en imagebackup innan CCleaner, så kan du återställa systempartitionen vid ev. behov.

Permalänk
Rekordmedlem

Det som eventuellt kan vara lite störande med ccleaner är om man ber den rensa webbläsarna totalt och behöver logga in manuellt igen på en del webplatser, i övrigt är det mestadels helt oförargliga temporärt junk som direkt återskapas om det skulle behövas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

En partition bör alltid ha 25% ledigt för å må bra - men det har vi rekat sedan swecen startade så det borde TS inte missat?!

Defragga med IOBIT Smart Defrag - gratis å gör ett hyggligt jobb

lite OT men jag rekommenderar inte att använda någon mjukvara från IOBit.
Anledning: https://forums.malwarebytes.org/index.php?/topic/29681-iobit-...
Och personligt erfarenheter av deras mjukvaror har varit allt annat än.... bra. Rensat många datorer från deras skit.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elghinnarisa:

lite OT men jag rekommenderar inte att använda någon mjukvara från IOBit.
Anledning: https://forums.malwarebytes.org/index.php?/topic/29681-iobit-...
Och personligt erfarenheter av deras mjukvaror har varit allt annat än.... bra. Rensat många datorer från deras skit.

Ultradefrg är bra.
http://ultradefrag.sourceforge.net/en/index.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Ursäkta om jag går lite offtopic, undrar bara varför du suddat ut serienummret på hdn i bilderna? Är det ngn känslig information?
Jag är inte sarkastisk jag undrar om man kan göra ngt med serienummret?

Jag föreslog det, för jag vet att folk ibland har använd kopierade serienummer för att förfalska RMA till diskar. Länge sedan jag såg det, men det är trots allt den unika delen av disken som egentligen inte ska ges ut förutom i garantiärenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

lite OT men jag rekommenderar inte att använda någon mjukvara från IOBit.
Anledning: https://forums.malwarebytes.org/index.php?/topic/29681-iobit-...
Och personligt erfarenheter av deras mjukvaror har varit allt annat än.... bra. Rensat många datorer från deras skit.

Den diskussionen du refererar är rubricerad "IOBit Steals Malwarebytes' Intellectual Property" från nov 2009, dvs. 5+ år sedan och lär knappast vara aktuell idag? Min erfarenhet av IOBIT har inte de problem som tas upp i tråden. Vilka problem har du erfarenhet av under senare tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Man brukar kunna göra backup på hela registret först, samt om du kör systemskydd så den skapar en återställningspunkt precis innan. Ifall något skadas är det bara att återställa.

Ska köra CCleaner här nu tänkte jag, har rensat ut Internet Explorer och inaktiverat en massa tillägg där.

Skrivet av stimpen:

Ursäkta om jag går lite offtopic, undrar bara varför du suddat ut serienummret på hdn i bilderna? Är det ngn känslig information?
Jag är inte sarkastisk jag undrar om man kan göra ngt med serienummret?

För att jag fick förklarat för mig att jag kan välja bort den biten av en anledning jag inte förstod då. Men nu vet jag

Skrivet av jookeer:

Har kört CCleaner ett par 100 ggr/år sedan den kom - utan problem. Man kan, om man vill, återställa det CCleaner rensar bort.

Eftersom du har WD-disk i burken -> ladda ner Acronis TI från WD's sajt å ta en imagebackup innan CCleaner, så kan du återställa systempartitionen vid ev. behov.

Skrivet av Paddanx:

Jag föreslog det, för jag vet att folk ibland har använd kopierade serienummer för att förfalska RMA till diskar. Länge sedan jag såg det, men det är trots allt den unika delen av disken som egentligen inte ska ges ut förutom i garantiärenden.

Har fortfarande så, att diskkötiden går högt, ska prova cleaner nu och sen får jag fortsätta i morgon, ett evighetsprojekt detta.

Lagget förekommer fortfarande så nu vet jag inte mer vad jag ska prova på, bytte en S-ATA kabel till systemdisken mot en ny.
Förslag på vad jag mer kan undersöka?

Uppdatering