Formatering av två stycken SSD

Permalänk

Formatering av två stycken SSD

Så jag tänker nu göra formatering på båda mina SSD diskar, det kan behövas.

Tänkte dock på om det räcker att formatera datorn genom att stoppa in Windows skivan? Eller måste jag göra något mer?

Permalänk
Entusiast

Om du ska använda en SSD/HDD igen så är det inga problem med att formatera med Windows-skivan men vill du att all info verkligen ska "försvinna" så rekommenderas det att köra ett ordentligt program för det så som KillDisk för annars kan den man till exempel säljer hårddisken till ganska lätt få tillbaka gammal information på hårddisken via olika mjukvaror.

Med det sagt så finns det alltid ett sätt eller annat att få tillbaka gamla filer på hårddiskar så har man haft något otroligt viktigt på en hårddisk man inte längre vill använda så ska man slå sönder den
I ditt fall är det som sagt bara att formatera via Windows-skivan.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Antar att du ska använda diskarna själv efter formatering och inte sälja? Då behöver du inte göra mer än det du skriver

Permalänk

Perfa, precis som ni säger, inga planer på att sälja något här så, vanlig formatering it is.

Vet att en gammal kompis körde ALLTID via en diskett "ME startskiva" och gick via fdisk och körde formatering på det sättet, men jag behöver ingen sådan säkerhet så

Permalänk
Medlem

Jag bruka alltid passa på att ta bort partitionerna på disken det gäller. Det var lösningen på olika fel där det inte räckte att bara formatera och installera om allt. Tar bara några sekunder extra när man ändå håller på.

Permalänk
Hedersmedlem

Läs gärna igenom reglerna, även §2.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Jag bruka alltid passa på att ta bort partitionerna på disken det gäller. Det var lösningen på olika fel där det inte räckte att bara formatera och installera om allt. Tar bara några sekunder extra när man ändå håller på.

Aa, det kan man ju göra i Windowskivan med har jag för mig?
Det hade jag isåfall tänkt att göra

Skrivet av MultiMan:

Läs gärna igenom reglerna, även §2.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Whoopsie

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Aa, det kan man ju göra i Windowskivan med har jag för mig?
Det hade jag isåfall tänkt att göra

Stämmer.

Här är en guiden med en hel del bilder om du i förväg vill kolla hur det ser ut.
http://www.techtalkz.com/windows-7/514412-windows-7-installat...

Permalänk
Medlem

Om du kan koppla in dem en till en fungerande dator, och har gott om tid så hade jag rekommenderat Low Level Format tool.
Detta för att fullständigt 0:a alla celler och om någon är dålig, så kan SSDn passa på att flytta om den. Nackdelen är att gratis vers är begränsad till 50MB/s ca, därför ja sa "mer gott om tid". Den betalda versionen kan köra obegränsad hastighet.

Notera att detta inte är nödvändigt, men jag själv brukar göra detta på begagnade (egna eller inskaffade) diskar, just för att deras interna system ska vara i så bra skick som möjligt.