Permalänk
Medlem

SteelSeries SteelKeys 6G V2 - Trasigt!

Skaffade ett SteelSeries SteelKeys 6G V2 till jobbet i tron om att ett mekaniskt tangentbord är i stort sett oförstörbart. Efter bara 8 månader har nu delete-tangenten succesivt blivit sämre, och tillsut fungerar den inte alls.

Frågan är då, har jag bara haft lite otur, eller är kvalitén lite sisådär på de billigare mekaniska tangentborden? Någo nannan som haft problem med detta eller liknande brädor?

Har fortfarande garanti kvar, men vet inte om jag vågar ta ett nytt likadant eller ska titta efter nå'tt annat. Rätt drygt att montera/demontera oringarna jag satt dit också, för att inte driva min kollega till vansinne...

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Jag har ett 6gv2 där Q inte fungerade.
Öppnade den och kollade lite, en Zenserdiod hade gått isönder(Tackar sweclockers för den infon).
Löddade om med en ny och nu fungerar Q som aldrig förr.

Permalänk
Medlem

Jag kör också med ett 6Gv2, dock har inte mitt gått sönder.. än!

http://elitekeyboards.com/switchhitter.php
Länken som länkas innehåller diagnostic software, det kanske hjälper till att hitta/lösa problemet!

Visa signatur

| i5 4670k (@Stock) | AR01 | Asrock Z87M Pro4
| MSI GTX 770 | SSD 128GB | HDD 500GB | Bitphoenix Prodigy M | superNOVA 550w G2 |Windows 10 | Avid FastTrack Duo | Sennheiser HD 595 + modmic 4 |

Permalänk
Medlem

Efter att mitt 6Gv2 råkat ut för en olycka så slutade två av tangenterna att fungera. Det visade sig att kopparfilmen vid lödningen runt vardera en brytarpin helt enkelt hade spruckit och brutits loss ifrån kretskortet; det fanns inte längre någon kontakt. Jag löste det genom att ta en tunn enkeltrådad kabel och löda fast den mellan brytarpin och kretskort, förbi sprickan.

Permalänk
Medlem

Ok, är väl en hel del annat som kan gå sönder även om själva brytarna är hela.
Nu har jag fått ett nytt tangentbord i alla fall. Ska ta och montera tillbaks o-ringarna, men går detta sönder får jag nog börja leta efter något annat.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Ok, är väl en hel del annat som kan gå sönder även om själva brytarna är hela.
Nu har jag fått ett nytt tangentbord i alla fall. Ska ta och montera tillbaks o-ringarna, men går detta sönder får jag nog börja leta efter något annat.

Helt annan fråga, funkar O-ringarna bra för dig? När jag använder mina så registreras knappen 2 ggr, ibland inte alls osv.

Visa signatur

| i5 4670k (@Stock) | AR01 | Asrock Z87M Pro4
| MSI GTX 770 | SSD 128GB | HDD 500GB | Bitphoenix Prodigy M | superNOVA 550w G2 |Windows 10 | Avid FastTrack Duo | Sennheiser HD 595 + modmic 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedFerN:

Helt annan fråga, funkar O-ringarna bra för dig? När jag använder mina så registreras knappen 2 ggr, ibland inte alls osv.

Tycker det fungerar klockrent faktiskt, lite mjukare nedslag, behöver inte trycka lika långt och det blir lite tystare. Har aldrig haft problem att det registreras dubbelt eller inte alls (testade naturligtvis att ta bort o-ringen på delete-knappen när den började krångla).

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Tycker det fungerar klockrent faktiskt, lite mjukare nedslag, behöver inte trycka lika långt och det blir lite tystare. Har aldrig haft problem att det registreras dubbelt eller inte alls (testade naturligtvis att ta bort o-ringen på delete-knappen när den började krångla).

Nej, jag tycker dessutom att det blev lite mer membrankänsla med ringarna. Gick på 12kr på Ebay så gick inte direkt back på det

EDIT: O-ringarna är inte original, men det gick kanske att räkna ut på prislappen.

Visa signatur

| i5 4670k (@Stock) | AR01 | Asrock Z87M Pro4
| MSI GTX 770 | SSD 128GB | HDD 500GB | Bitphoenix Prodigy M | superNOVA 550w G2 |Windows 10 | Avid FastTrack Duo | Sennheiser HD 595 + modmic 4 |