Permalänk
Medlem

Fläkthål vid custom chassi

Hej jag har tänkt göra ett eget chassi via ritningar i CAD och jag undrar om luftflödet i datorn blir bättre om man har fläkthål som inte fläktar kommer sitta i, har bara plats för 5 fläktar på moderkortet och om det inte finns något sätt att fixa så man kan få in mer för luftflöde så vill jag få ut maximalt av de 5 fläktar jag har.

2 går till min CPU kylare så alltså har jag 3 fläktplatser just nu.

Måtten jag har tängt mig att ha är:

höjd 500
bred 200
djup 500

komponenter (om det skulle ha någon större inpakt) :

i5 4690k
MSI Z97S SLI Krait Edition
GTX 770 Gigabyte
1 TB HDD
120 GB SSD

Fläktarna är 120mm

Tar även emot fler tips då detta är första gången jag försöker mig på något som detta

//florZ

edit:

Här en rätt basic ritning jag slängde ihop, jag kommer göra hål för nättagg neråt och kanske ännu ett hål i botten om det gör någon skillnad rent kylmässigt, jag har även hela baksidan kvar att göra

Har inte tänkt att ha öppna hål bara utom något ///// mönster på dom om ni förstår vad jag försöker mena med det. Alltså utskuret med laser/liknande.
Bild

Permalänk
Medlem

Det finns ju splitters och adaptrar för att montera fläktar direkt på molex om du vill ha fler. Men för ditt system så tror jag nog att du skulle klara dig bara fint på 5 stycken ändå. 3 in och sen två ut. Placera dem smart så kommer det nog lösa sig skall du se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Det finns ju splitters och adaptrar för att montera fläktar direkt på molex om du vill ha fler. Men för ditt system så tror jag nog att du skulle klara dig bara fint på 5 stycken ändå. 3 in och sen två ut. Placera dem smart så kommer det nog lösa sig skall du se.

2 av dom sitter på min CPU kylare, vad menas direkt på molex?

Permalänk
Medlem

Här har du lösningen på ditt problem, y-splitters!
http://www.inet.se/produkt/8905150/nzxt-3-pin-flakt-2ha-1ho-y-kabel-sleevad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av florZ:

Här en rätt basic ritning jag slängde ihop, jag kommer göra hål för nättagg neråt och kanske ännu ett hål i botten om det gör någon skillnad rent kylmässigt, jag har även hela baksidan kvar att göra

Några tips, kolla upp hur saker sitter i verkligheten så du vet hur du kan optimera,
Sen verkar det vara ett otroligt litet chassi med de måtten, för mäta i millimeter gör man alltid vid sån här konstruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Några tips, kolla upp hur saker sitter i verkligheten så du vet hur du kan optimera,
Sen verkar det vara ett otroligt litet chassi med de måtten, för mäta i millimeter gör man alltid vid sån här konstruktion

själva tanken mer om det är bättre med extra hål som ej fläkt kommer sitta i för mer plats för luften att gå in och ur eller om det är bättre att bara ha hål där fläktarna kommer sitta

Får ändra det där med millimeter och jag ska mäta allt innan jag försöker mig på att göra själva chassit och försöka se till att allt får plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

tack så mycket!

Permalänk
Medlem

tänkte något som detta bild som kunde sitta där vid fläktarna, funkar detta varje springa är 5mm bred

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Varför köpa en dyr onödig kabel? man kan ju bara löda ihop dom två med den kabeln från nätagget...

sen till fläkthålen så kan du ju köpa plåt som alla redan är hål på o svetsa fast på insidan...

Visa signatur

Processor: Intel i5 760 4013.75 Mhz | Nätagg: Cooler master GX-550w | Grafikkort: Evga GTX 760 DCII | Ramminne: 8gb ram(Corsair XMS3 DDR3 1600mhz | SSD Intel 330 series 120gb | Chassi: Cooler Master C, 690 Midi tower | Moderkort: Asus P7P55D-E LX | Kylning Crosair Hydro H-60

Permalänk

varför så många fläktar? kommer låta som en orkanvind drar genom huset...

en i fronten och en i bakkant eller på toppen är fullt tillräckligt för att få ok flöde i ett chassi.

jag säger börja med 2 fläktar och testkör dig fram hur många du behöver för att få tillräcklig cirkulation.

sen har jag fått för mig att det är bättre att bygga vindtunnel än att ha massa dödhål så att säga dvs ska du inte ha fläktar i dem gör inget hål.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zodiaz:

Varför köpa en dyr onödig kabel? man kan ju bara löda ihop dom två med den kabeln från nätagget...

sen till fläkthålen så kan du ju köpa plåt som alla redan är hål på o svetsa fast på insidan...

Finns såklart billigare alternativ som inte är sleevade, länkade bara första bästa som såg bra ut.

Varför hålla på och fulfixa genom att löda fast fäktarna till nätagget, har du inte råd med en splitter för 30-100:- kanske jag kan förstå det, men då har du större problem än att du inte kan ansluta alla dina fläktar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

varför så många fläktar? kommer låta som en orkanvind drar genom huset...

en i fronten och en i bakkant eller på toppen är fullt tillräckligt för att få ok flöde i ett chassi.

jag säger börja med 2 fläktar och testkör dig fram hur många du behöver för att få tillräcklig cirkulation.

sen har jag fått för mig att det är bättre att bygga vindtunnel än att ha massa dödhål så att säga dvs ska du inte ha fläktar i dem gör inget hål.

Jag har 13 fläktar i mitt chassi och min dator är nästintill ljudlös.
Fler fläktar är inte alltid = mer ljud

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Finns såklart billigare alternativ som inte är sleevade, länkade bara första bästa som såg bra ut.

Varför hålla på och fulfixa genom att löda fast fäktarna till nätagget, har du inte råd med en splitter för 30-100:- kanske jag kan förstå det, men då har du större problem än att du inte kan ansluta alla dina fläktar.

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår inte varför man ska ha en lång kabel i chassit som knappt gör någon större funktion än att ge ström till en till fläkt

Vadå fula med anslutningen? De blir bättre anslutning med o löda...

Visa signatur

Processor: Intel i5 760 4013.75 Mhz | Nätagg: Cooler master GX-550w | Grafikkort: Evga GTX 760 DCII | Ramminne: 8gb ram(Corsair XMS3 DDR3 1600mhz | SSD Intel 330 series 120gb | Chassi: Cooler Master C, 690 Midi tower | Moderkort: Asus P7P55D-E LX | Kylning Crosair Hydro H-60