Gigabyte kritiseras för stora skillnader mellan moderkortsrevisioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Många här säger att ditten och datten är skräp, men nästan ingen motiverar varför. Var vänliga att motivera, annars betyder era ord ingenting.

Tja, om du vill ha en lång och utdragen diskussion om varför vissa märken föredras/är bättre så kan det fixas Dock blir det i en annan tråd, eller över privata meddelanden.

Kortsiktigt så föredrar jag Asus för att de ofta har det bästa av alla världar. Högkvalitetskomponenter, vettig RMA + garantitider dom håller sig till, bra I/O på moderkorten, ett vettigt pris, dom skimp'ar inte på finesser, samt har numera trevliga färger Gigabyte/MSI brukar snåla på finesser eller helt enkelt ta den "billigare" vägen. ASrock är också väldigt trevliga nu för tiden, och jag föredrar dom framför Asus på tex AMD-fronten.

Det enligt mig trevligaste märket som fanns var gamla DFI Deras LANParty-modeller var oslagbara. Jag har fortfarande kvar en fungerande DFI LANParty UT nForce 4 Ultra-D för socket 939 med en Athlon x2 4600+ i sig.. Det var tider det :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Om livslängden försämras så att 30% av moderkorten slutar fungera efter 2 år istället för 3% så lär 27% av användarna märka skillnaderna!

Livslängden borde vara kortare på deras Rev 1.1 än på Rev 2.0 / 3.0 om man tittar på spånningsdelen till CPU'n, orsaken är att dom har 2 st drivkretsar på en sidan i Rev 1.1.
Med 2 st drivkretsar så har man problem med att få båda att slå om samtidigt = en går alltid före och får ta mer energi = högre temperatur = bränner tillslut...

Överklockare borde även märka av en förbättring på Rev 2.0 / 3.0 då det blir en renare spänning med en drivkrets än med två!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Livslängden borde vara kortare på deras Rev 1.1 än på Rev 2.0 / 3.0 om man tittar på spånningsdelen till CPU'n, orsaken är att dom har 2 st drivkretsar på en sidan i Rev 1.1.
Med 2 st drivkretsar så har man problem med att få båda att slå om samtidigt = en går alltid före och får ta mer energi = högre temperatur = bränner tillslut...

Överklockare borde även märka av en förbättring på Rev 2.0 / 3.0 då det blir en renare spänning med en drivkrets än med två!

Jag skrev OM eftersom jag inte är expert på området, utan endast går efter det som stod i artikeln. DVS:

"Enligt författarna noteras även skillnader i prestanda. Senare utgåvor presterar i vissa fall sämre än de ursprungliga modellerna och den nedskalade strömförsörjningen riskerar dessutom att påverka moderkortens livslängd."

Permalänk
Medlem
Skrivet av discodns:

Har ni använt era SATA3-portar och mätt hastigheten? I vilket fall - det är fel på marvell-chippet som styr sata3-portarna, vilket gör att dom portarna är slöare än de Intel-styrda sata2-portarna på mobot. Detta kommer heller aldrig att fixas med firmware eller drivers. Googla "GA-X58A-UD3R sata 3 problem" eller "GA-X58A-UD3R SSD problem", har hållt på sådär sedan något år tillbaka för att hitta en lösning.

Edit: Anledningen till att jag stör mig extra mycket är för att detta kortet skulle vara high-end och framtidssäkert, kostade också därefter när jag köpte det för X antal år sedan.

Nästan alla moderkortstillverkare körde ju med Marvell SATA-III innan intel fick lagt in SATA-III i sitt cs...

Enklare att googla på "marvel sata iii problem", då kommer ju även intel kort upp på första träffsidan.
Betyder det att intel gör skit

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Jag skrev OM eftersom jag inte är expert på området, utan endast går efter det som stod i artikeln. DVS:

"Enligt författarna noteras även skillnader i prestanda. Senare utgåvor presterar i vissa fall sämre än de ursprungliga modellerna och den nedskalade strömförsörjningen riskerar dessutom att påverka moderkortens livslängd."

Ja, och artiklen är inte värd mycket

Kollade runt lite och uptäckte att ASUS med flera som ex. aldrig redovisar sina rev, man kan undra viket som är mest ärligt?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bengt-Arne:

Ja, och artiklen är inte värd mycket

Kollade runt lite och uptäckte att ASUS med flera som ex. aldrig redovisar sina rev, man kan undra viket som är mest ärligt?

Håller med om första meningen i ditt inlägg, men den andra stämmer inte alls.
Titta på rubrikerna och bilderna av förpackningarna. Ganska uppenbart vilket som är "R2.0" i detta fallet.
http://www.asus.com/Motherboards/M5A99X_EVO/
http://www.asus.com/Motherboards/M5A99X_EVO_R20/

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Nån hårdvarusajt borde kolla upp o göra ett reportage om aktuella moderkort för o se om det bara e Gigabyte som gör så här. Tror inte det men vore bra att få veta.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Men Gigabyte har ju faktiskt uppdaterat sin spec för varje ny revision, vilket jag skrev tidigare: #15152356
Ta en titt själv på deras hemsida.

Som sagt, Gigabyte har uppdaterat sin spec. När du klickar dig in på moderkortsmodellen, och sedan på "Specifications" så finns det en "tab" för varje revision.

Jag vet inte om du missförstår mig eller om tvärtom, men har du ens läst artikeln eller det jag skrivit?
Jag pratar inte om vad recensioner (men du nämner det hela tiden) skriver eller vad som står på deras hemsida, utan vad som sker i butiker när tillverkaren använder samma produktnummer.

Än en gång förklarar jag.
Butikerna scannar produktkoderna, med den koden får butiken även information från tillverkaren om vilket moderkort det handlar om.
Nu använder sig inte Gigabyte av andra produktkoder till Rev 1.1, 2.0, 3.0 utan har samma och då vet ju inte butiken vilken revision de fått och som säljs vidare till kund.

Att det står rätt på deras hemsida spelar ingen roll då du inte vet vilket moderkort du får förrän kartongen är öppnad.

"Vissa av förändringarna noteras på tillverkarens webbplats, men de flesta återförsäljare uppdaterar inte produktbeskrivningen om namnet inte ändras och anger inte heller vilka revisioner som för tillfället levereras."

Exempel, du får in ett lass med 200 moderkort. Men det du inte vet är att hälften är Rev 2.0 på dessa och att det är samma beteckningar som Rev 1.0, hur sorterar du ut dessa 100 utan någon information?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Hände redan på socket A tiden där det kunde skilja rätt mycket tex i överklockningspotential mellan rev1,2 och 3 där precis vilken som av de 3 revisionerna kunde vara bäst...

Det som är fult i detta fallet är att de inte skriver ut att det är rev2 tex eller gör något annat för att förtydliga det (färgbyte på pcb har hänt för tex)

Precis men jag hade abit KTA-7 RAID rev. 1.0 hade smockat med pci kort och sedan överklockning, varken med eller utan alla PCI kort var den stabil och hängde sig hela tiden. Köpte sedan KTA-7 RAID rev. 1.2 och den var inte så mycket bättre dock något bättre efter att jag "Primat" (kört PRIME95) CPU och moderkort. Fortfarande inte nöjd lämna tbx det och fick ett rev. 1.3 och den var stabil som attan med överklockning och alla kort direkt ur box. Att man går mot det bättre -r hur det skall vara inte mot det sämre pga lathet, slarv eller för att tjäna mera på det.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Lite samma som när någon sålde vidare en SSD serie med sämre minnen för något år sedan.
Tråkigt att företag säljer vidare en viss produkt som "samma" när det är skillnader på senare utgåvor.
Drabbar även prisjämförelesajter då det inte är samma "äpple och päron" vilket kan förklara olika prisskillnader.

För att jämföra med bilar så är växellådan till årsmodell -98 av S70 GLT den som fungerar bäst om man trimmar rejält (Jämför överklockar). Efter den årsmodellen så monterades andra komponenter mer anpassade för orginalbilens effekt och därmed en försämring för den som plockade ut över 400hk.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Håller med om första meningen i ditt inlägg, men den andra stämmer inte alls.
Titta på rubrikerna och bilderna av förpackningarna. Ganska uppenbart vilket som är "R2.0" i detta fallet.
http://www.asus.com/Motherboards/M5A99X_EVO/
http://www.asus.com/Motherboards/M5A99X_EVO_R20/

Stämmer väl, är inte samlat under samma sida som hos Gigabyte.. Men blir samlat med sökfunktionen på asus sidan..

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Färre komponenter = färre komponenter som kan gå sönder. Tidiga revisioner brukar ofta ha fler komponenter för att nå gränsvärden och ha högre marginal då man inte har tid att testa varje design i flera månader.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core