gammal dvd drive till ny dator

Permalänk
Medlem

gammal dvd drive till ny dator

hej undrade bara om man kan lägga in en gammal dvd drive från en tidigare dator som fortfarande fungerar till en ny dator som jag har byggt, kommer kontakten att passa in i moderkortet eller hur kommer det att vara?

Permalänk

Om dvd-läsaren har en SATA kontakt borde det fungera galant, iallafall enligt min erfarenhet. Går den dock över IDE är det ganska kört tyvärr. Sök SATA och IDE på Google bilder och jämför kontakterna!

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem

Ja det går bra så länge du har rätt port på moderkortet annars kan du behöva en kontroller eller adapter.
Oavsett om den optiska enheten har ide eller satainterface så ska porten på moderkortet köras i ideläge för att det ska fungera felfritt, varken ahci eller raid är lämpligt för optiska enheter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

ok så om jag ska lägga in den i sata porten så måste jag ta bort grafikortet och det vill jag inte göra finns det nåt annat sätt jag kan ladda ner en cd i min dator utan dvd drive, funkar det om jag lägger cdn i en annan dator och lägger det i en usb och sedan lägger usbn i min nya dator som inte har dvd drive?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av metalkiller78:

Om dvd-läsaren har en SATA kontakt borde det fungera galant, iallafall enligt min erfarenhet. Går den dock över IDE är det ganska kört tyvärr. Sök SATA och IDE på Google bilder och jämför kontakterna!

Jag kör dessa adapters https://www.komplett.se/sdm-sata-till-ide-konverter/575802 . Funkar perfekt. Har unika gamla brännare som jag fortfarande vill använda.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av f1f2f3:

ok så om jag ska lägga in den i sata porten så måste jag ta bort grafikortet och det vill jag inte göra finns det nåt annat sätt jag kan ladda ner en cd i min dator utan dvd drive, funkar det om jag lägger cdn i en annan dator och lägger det i en usb och sedan lägger usbn i min nya dator som inte har dvd drive?

Får du inte plats med kabeln under grafikkortet så det går att montera båda samtidigt ?
Det kan gå att kopiera innehållet via usb men det beror på vad skivan innehåller, det kan även gå att dela ut dvd via nätverket eller kanske göra en isofil av den, men det beror ju på innehållet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalkiller78:

Om dvd-läsaren har en SATA kontakt borde det fungera galant, iallafall enligt min erfarenhet. Går den dock över IDE är det ganska kört tyvärr. Sök SATA och IDE på Google bilder och jämför kontakterna!

Kört? Det är väl bara köra en enkel adapter, kostar typ 10kr inkl frakt på ebay.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

mitt problem är att jag inte har nåt nät på min nya dator och när jag felsöker så säger det att jag inte har något nätverkskort installerat och jag hörde att man måste sätta in skivan man fick med moderkortet i datorn för att fixa det säg till om jag har fel om jag har fel, så kan nån snälla säga hur jag fixar detta

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av f1f2f3:

mitt problem är att jag inte har nåt nät på min nya dator och när jag felsöker så säger det att jag inte har något nätverkskort installerat och jag hörde att man måste sätta in skivan man fick med moderkortet i datorn för att fixa det säg till om jag har fel om jag har fel, så kan nån snälla säga hur jag fixar detta

Ladda ner drivrutinerna via en annan dator och för över dem via ett usbminne.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

ska jag göra det via deras hemsida eller cd, eller spelar det ingen roll?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av f1f2f3:

ska jag göra det via deras hemsida eller cd, eller spelar det ingen roll?

Spelar ingen större roll just nu, den senaste drivern finns nog på hemsidan men det viktiga är att få igång nätverkskortet så kan du uppdatera allt efter det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

jag verkar inte kunna hitta länken skulle du kunna länka mig den så vore det grymt och jag är inte väldigt säker på hur man laddar ner det till USB:n jag har bara använt det för att ladda ner bilder/musik osv kan inget om hur man laddar program till USB:n

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av f1f2f3:

jag verkar inte kunna hitta länken skulle du kunna länka mig den så vore det grymt och jag är inte väldigt säker på hur man laddar ner det till USB:n jag har bara använt det för att ladda ner bilder/musik osv kan inget om hur man laddar program till USB:n

Du ska bara kopiera över drivern till usbminnet som vilken fil som helst, sök på moderkortets namn och drivers och gå till tillverkarens hemsida och ladda ner den som är för ditt operativsystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

ok ska se hur det går

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av f1f2f3:

Bara att välja vilket OS du har och sedan hämta drivrutinen för LAN. T ex http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/lan/Intel_LAN_Win7-8-8-1_VER...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

ok så jag har den installerad på datorn nu hur fixar jag nätet nu då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av f1f2f3:

ok så jag har den installerad på datorn nu hur fixar jag nätet nu då?

Installerat vad, dvdn eller drivrutinen ? Om du anslutit dvdn så installera landrivrutinerna från moderkortsskivan.
Har du installerat drivern är det ju klart, eller ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.