Permalänk
Medlem

Bedrägeri

Hej!

Har blivit utsatt för ett bedrägeri genom blocket, jag betalade beloppet till hans paypalkonto, men fick inte saken jag köpte, anmälan är gjord, men nu undrar jag, kommer detta att läggas ned som det vanligtvis görs vad jag hört, grejen är att det blir ju ord mot ord, då det enda jag har är är hans paypalkonto namn och mitt ord. beloppet är under tvåtusen. hans email konto är inte ens samma namn som som paypalkontot heller. tacksam om någon kunnig vet ifall det går vidare elr ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

Hej!

Har blivit utsatt för ett bedrägeri genom blocket, jag betalade beloppet till hans paypalkonto, men fick saken jag köpte, anmälan är gjord, men nu undrar jag, kommer detta att läggas ned som det vanligtvis görs vad jag hört, grejen är att det blir ju ord mot ord, då det enda jag har är är hans paypalkonto namn och mitt ord. beloppet är under tvåtusen. hans email konto är inte ens samma namn som som paypalkontot heller. tacksam om någon kunnig vet ifall det går vidare elr ej.

Anmälde du han i förväg å sen fick saken eller är det en felstavning ? ^^

Men oftast brukar dom sällan bry sig i sådant känner ingen som har fått något tillbaka..
men eftersom du betala med paypal ska man kunna ta tillbaka sina pengar
så kontakta deras support

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk

Det kan vara så att banken betalar tillbaka dig summan på något sätt. Är inte insatt i det men vet att man kan få ersättning av banken på något vänster så ring och hör med dem.

Tråkigt att folk blivit så jävla giriga men så är det tyvärr, lycka till med ärendet.

Permalänk

Hade du betalat och fått prylen? Förstår inte riktigt den biten. Tyvärr så är det få gånger som denna typen av ärenden går vidare. Summorna är helt enkelt för små. Dock ska en anmälan uppföras ifall ett liknande sker så kan man binda samman till en person och göra det hela lönsamt

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

svarar er alla här, nej skrev fel, fick inte varan, jag har ju inget bevis mer än mejl, men hans emailknoto och hans paypal email var inte samma, namnen stämde inte heller, så jag tror nog det kmr läggas ned tyvärr, hade inget sånt där köpskydd utan skickade bara över pengarna men han har förmodligen redan använt upp dom nu så. men ni tror det blir nedlagt då

Permalänk
Medlem

När du betalade genom paypal, gjorde du det som gåva eller betalning? Om det var som betalning kan du ta det till PayPal och med stor sannolikhet få tillbaka pengarna. Gjorde du det som gåva var det tyvärr ganska dumt och låg sannolikhet att bli hjälpt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1347147-vil...

Vette tusan om samma kille, men tipsar att snarast nämnde till Blocket så du får ärende nr och kan gå till polisen för att ge så mycket uppgifter som du kan, inklusive att dem får höra av sig till Paypal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pokerproffset:

svarar er alla här, nej skrev fel, fick inte varan, jag har ju inget bevis mer än mejl, men hans emailknoto och hans paypal email var inte samma, namnen stämde inte heller, så jag tror nog det kmr läggas ned tyvärr, hade inget sånt där köpskydd utan skickade bara över pengarna men han har förmodligen redan använt upp dom nu så. men ni tror det blir nedlagt då

Då får du till 100% skylla dig själv. Du kommer ej att få någon hjälp då det är ord mot ord.

Köparen MÅSTE trycka i att man köper en vara för att få köpskydd, på detta viset blir man återbetald om man inte får vara.
Att skicka pengar som gåva är just det, en gåva du aldrig kan ta tillbaka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

PayPal har ganska bra köparskydd så var en betalning (och inte en gåva som det redan har nämnts) så finns det chans att du får tillbaka pengarna.
Har själv råkat ut för liknande då jag handlade genom Amazon.co.uk (köpte ett spel som aldrig skickades).
Efter någon vecka eller två hade jag pengarna på mitt konto igen.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

jag vet inte faktiskt, nu var detta ungefär 4 dagar sedan och jag amnälde idag. så jag tvivlar starkt på att paypal kan ge tillbaka mig pengar då han måste ha tagit ut de. men frågan är vilka kriterier har polisen för att ta upp det här. blir det typ direkt nedlagt och isåfall varför?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaxieTheHatter:

PayPal har ganska bra köparskydd så var en betalning (och inte en gåva som det redan har nämnts) så finns det chans att du får tillbaka pengarna.
Har själv råkat ut för liknande då jag handlade genom Amazon.co.uk (köpte ett spel som aldrig skickades).
Efter någon vecka eller två hade jag pengarna på mitt konto igen.

Man blir garanterat återbetald om man blivit bedragen via köpskydd.

Skrivet av pokerproffset:

jag vet inte faktiskt, nu var detta ungefär 4 dagar sedan och jag amnälde idag. så jag tvivlar starkt på att paypal kan ge tillbaka mig pengar då han måste ha tagit ut de. men frågan är vilka kriterier har polisen för att ta upp det här. blir det typ direkt nedlagt och isåfall varför?

Polisen kommer inte att hjälpa dig då det inte är ett ärende för polisen.

PayPal kommer ej att hjälpa dig.

Du får se det som en läxa att läsa innan du för över pengar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

jag vet inte faktiskt, nu var detta ungefär 4 dagar sedan och jag amnälde idag. så jag tvivlar starkt på att paypal kan ge tillbaka mig pengar då han måste ha tagit ut de. men frågan är vilka kriterier har polisen för att ta upp det här. blir det typ direkt nedlagt och isåfall varför?

Kolla upp det, det är i princip din enda chans att få tillbaka pengarna. 4 dagar är inga bekymmer.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Kolla upp det, det är i princip din enda chans att få tillbaka pengarna. 4 dagar är inga bekymmer.

Nej, att skicka pengar via gåva betyder i princip att du inte vill ha någon hjälp från PayPal vid strul.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

jag vet inte faktiskt, nu var detta ungefär 4 dagar sedan och jag amnälde idag. så jag tvivlar starkt på att paypal kan ge tillbaka mig pengar då han måste ha tagit ut de. men frågan är vilka kriterier har polisen för att ta upp det här. blir det typ direkt nedlagt och isåfall varför?

Har han kvar sitt konto aktivt så kommer ju kanske Paypal frysa det, sen kan ju kanske få ur vissa personuppgifter efter att polisen begär ut det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gunior:

Har han kvar sitt konto aktivt så kommer ju kanske Paypal frysa det, sen kan ju kanske få ur vissa personuppgifter efter att polisen begär ut det.

Har ingen tvist skapats så är kontot ej begränsat så varken PP eller polisen kommer göra ett skit.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jag<3dig:

Nej, att skicka pengar via gåva betyder i princip att du inte vill ha någon hjälp från PayPal vid strul.

Gör du en chargeback inom 60 dagar så får du tillbaka pengarna oavsett vad du eller säljaren säger. Paypal och ebay skiter i säljarna och ger kunden rätt varenda gång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av friskybob:

Gör du en chargeback inom 60 dagar så får du tillbaka pengarna oavsett vad du eller säljaren säger. Paypal och ebay skiter i säljarna och ger kunden rätt varenda gång.

Nej dom ger inte köparen rätt varenda gång. Jag har varit med om många gånger där folk har velat ha tillbaka donationer osv men där dom nekades.
Jag har även sålt saker där jag gav paypal bevis och jag fick rätt alla gånger.

Har man säljskydd så är man safe från scammers. Likaså som köpare bör ha köpskydd för att inte bli scammade.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jag<3dig:

Nej, att skicka pengar via gåva betyder i princip att du inte vill ha någon hjälp från PayPal vid strul.

Ja, precis som jag har sagt, men han har ju aldrig sagt att han gjorde det som gåva. Läs lite.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pokerproffset:

svarar er alla här, nej skrev fel, fick inte varan, jag har ju inget bevis mer än mejl, men hans emailknoto och hans paypal email var inte samma, namnen stämde inte heller, så jag tror nog det kmr läggas ned tyvärr, hade inget sånt där köpskydd utan skickade bara över pengarna men han har förmodligen redan använt upp dom nu så. men ni tror det blir nedlagt då

Skrivet av Yorg:

Ja, precis som jag har sagt, men han har ju aldrig sagt att han gjorde det som gåva. Läs lite.

Läs själv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jag<3dig:

Läs själv.

Köpskydd kan betyda massor av saker, jag förutsatte att han menade Blockets köpskydd. Därför ställde jag frågan istället för att förutsätta att jag vet, det känns lite rimligare.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Köpskydd kan betyda massor av saker, jag förutsatte att han menade Blockets köpskydd. Därför ställde jag frågan istället för att förutsätta att jag vet, det känns lite rimligare.

Om han hade använt blocketpaket så hade han ej satt in pengar på hans PayPal.....

Så nej, det kan inte betyda massa saker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jag<3dig:

Om han hade använt blocketpaket så hade han ej satt in pengar på hans PayPal.....

Så nej, det kan inte betyda massa saker.

Sista posten till dig nu. Han kan MENA att han inte använde köpskydd eftersom han inte använde sig av blockets (eller de hundratals andra escrowvarianter som finns) köpskydd utan istället använde sig av PayPal. Det betyder inte att han där inte har valt att markera det som betalning (kan vara naturligt att göra om man inte använder sig av PayPal ofta).

Så ja, det kan betyda massor av saker. Nog nu.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

jag vet inte faktiskt, nu var detta ungefär 4 dagar sedan och jag amnälde idag. så jag tvivlar starkt på att paypal kan ge tillbaka mig pengar då han måste ha tagit ut de. men frågan är vilka kriterier har polisen för att ta upp det här. blir det typ direkt nedlagt och isåfall varför?

Troligtvis nedlagt med hänvisning till "brist på bevis", men anmäl ändå för statistikens skull.