Permalänk
Medlem

Bilskatt 2015?

Hoj

Har suttit å läst detta

http://www.expressen.se/nyheter/nya-lagar-2015/?bullet=5

Är det verkligen sant? eller är det bara disel bilar det gäller?
eller hur har dom tänkt ?

*Edit tog bort länk som var allt för gammal info

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Hedersmedlem

Något måste väl göras för att uppnå miljömålen. Det låter jävligt saftigt dock med 350 kr per gram på bilar över 120 g/km men det lär väl vara ett rätt bra incitament att skaffa miljövänlig bil istället.

Lite kluven men ändå för en förändring för att få bort utsläppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Något måste väl göras för att uppnå miljömålen. Det låter jävligt saftigt dock med 350 kr per gram på bilar över 120 g/km men det lär väl vara ett rätt bra incitament att skaffa miljövänlig bil istället.

Lite kluven men ändå för en förändring för att få bort utsläppen.

Absolut nått måste göras men... det känns så extremt eller så plötsligt.
men den hära nya bil skatten är ju inte än huggen i sten än?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

man får väl ta å skaffa sig en skattebefriad bil ^^

så dom ska ta skatte pengar från dom bensin törstiga bilarna å ge till dom snåla bilarna ?

känns inte rättvist !

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Tycker det låter bra och hoppas de går ett steg längre i framtiden. Norge har ju ännu högre skatter. Det viktiga är ju att använda pengarna som går in till att subventionera miljövänliga bilar typ elbilar.

Permalänk
Medlem

Alltså, artiklen från automotorsport är ju skriven 2013-06, och dkriver bara om en skatt som undersökts att sättas i verket från 2015. Jag tror att vi hade hört någonting mer om det vid det här laget. Folk skulle ju också förmodligen bli rätt arga på den regering som vågar införa en beskattning som potentiellt innebär extra tusenlappar i månaden utan någon egentlig förvarning.

Höjningarna som expressens artikel pratar om rör sig ju om hundralappar på årsskatten på sin höjd.

Permalänk
Medlem

Skatten är höjd.
Har gått från 2140:- till 2450:-
Saab 9-3SS 2003 2.0t

Det som jag tycker är oerhört intressant är att skatten är olika från bil till bil.
Även om det är exakt samma modell och årsmodell.
Jämfört med några andra, allt mellan 2-3kkr per år för exakt samma bil med exakt samma g/km i utsläpp.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Golf 5, 1.9tdi. 2400 till 2800, blå.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Auris Hybrid 0:-

Permalänk
Medlem

låg väll på 2300kr med min bmw e90 330 nu 2538 klart dem vill suga ut allt dem kan

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Inte så oväntat med miljöpartiet i regeringen kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Inte så oväntat med miljöpartiet i regeringen kanske.

Alliansen som ligger bakom det, inte mp.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Inte så oväntat med miljöpartiet i regeringen kanske.

Alliansen budget, kålhuvud.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

Min volvo s60 vart det hela 2900kr på : /

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Jag fick något höjd med min Golf, hade dock redan betalat så det verkar som jag slipper betala? Enligt Transportstyrelsen så behöver man inte betala om skillnaden mellan den höjda och den man redan betalat understiger 200 kr.

Saknas bara kraftiga skatter på nyförsäljning av bilar som släpper ut mycket, samt självklart kraftiga lättnader på nyförsäljning av typ elbilar eller bilar som släpper ut väldigt lite, Norges system verkar väldigt bra faktiskt.

Permalänk
Föredetting

Tror nog allt att asen höjde skatten på min bil med 38:-, vilka gamar. Det motsvarar ju inflationen, ganska exakt. Vill minnas att den låg på 2170:-, nu ligger den på 2208:-. Lustigt med en ojämn siffra.

195g CO2/km, 1460kg skattevikt, inreggad 2011.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

man får väl ta å skaffa sig en skattebefriad bil ^^

så dom ska ta skatte pengar från dom bensin törstiga bilarna å ge till dom snåla bilarna ?

känns inte rättvist !

Känns helt rättvist. Väljer man att köpa bilar som släpper ut en massa så får man se till att betala för det också.

Permalänk
Medlem

Blir inte mycket ökning på min lilla Toyota, men långsiktiga planen är ändå någon form av Tesla eller likvärdig om några år

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Skönt att man har en bil från -64 då

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Känns skönt att de "medvetna" Svenska politikerna vet vad som ger miljöförbättringar, skattehöjning på nyare bilar rakt av spelar ingen roll om bilen bara går 500mil om år eller 4000mil. Äldre bilar berörs inte alls om man nu köper argumentet att en ny bil är renare med tanke på miljöpåverkan tillverkning/ackumuleringen av resurserna som krävs för tillverkning/underhåll. Kanske går att göra miljövänligare anpassningar, montera avgasrening, partikelfilter, byta motor men just ja det går ju inte för då blir ju bilen olaglig... Då får nästa byråkratiavdelning fullt upp och börjar skyffla papper.

Grannländer i öst, afrika, usa, mexico, kuba whetever alla de mår säkert bättre nu när vi gör dessa stora insatserna på våra bilutsläpp så kanske vi slipper smog i tokyo osv. Vill de ha mer pengar i stadskassan så kan de väl bara säga det och höja skatten än att fjolla med sådana ursäkter, bara en idiot tror ju på att det blir en bättre miljö med våra mikroskopiska förbättringar medans fattiga länder bara ökar utsläppen. De kör vidare på våra gamla grejer men vad gör det vi har ju ett gott samvete iaf när vi glider runt i vår "miljövänligare" bil när vi sålt den gamla som rullar vidare så är det ju ingen miljövinst?

Ska man nu värna om miljön så tycker jag man kan lägga på minst 5000kr som punktskatt på en nöjesflygresa, 1000kr på en nöjesbåtresa och de pengarna de får in så kan de köpa min nytillverkade Familjetub med anti-CO2 spray som jag utvecklat med Batman & Robin.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Något måste väl göras för att uppnå miljömålen. Det låter jävligt saftigt dock med 350 kr per gram på bilar över 120 g/km men det lär väl vara ett rätt bra incitament att skaffa miljövänlig bil istället.

Lite kluven men ändå för en förändring för att få bort utsläppen.

Tror du att folk skrotar sina 3 år gamla bilar för att skatten höjs med 400:-? näe knappast va, det enda som händer är att folk får skatta mer.
Miljön blir inte bättre men möjligtvist stadskassan...
Det enda som skulle hjälpa är att sänka skatten för bilar som släpper ut väldigt lite, men då får ju inte staten in sina pengar från sin favorit kassako bilisterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Tror du att folk skrotar sina 3 år gamla bilar för att skatten höjs med 400:-? näe knappast va, det enda som händer är att folk får skatta mer.
Miljön blir inte bättre men möjligtvist stadskassan...
Det enda som skulle hjälpa är att sänka skatten för bilar som släpper ut väldigt lite, men då får ju inte staten in sina pengar från sin favorit kassako bilisterna.

Grejjen är att det man får in i skatt läggs på avdrag när folk väljer att köpa nya bilar så att folk ska uppmuntras att köpa utsläpps-snålare fordon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Grejjen är att det man får in i skatt läggs på avdrag när folk väljer att köpa nya bilar så att folk ska uppmuntras att köpa utsläpps-snålare fordon.

Det enda det gör är att öka utsläppen, om inte bilarna rullar vidare i Sverige så gör de det utomlands, utsläppen ökar så länge inte varje bilköpare väljer att skrota sin gamla bil. Men det är inget som säger att varje nytillverkad bil är miljövänligare, om man räknar in energi, material, transporter, ökad konsumtion av arbetarna i låglöneländer som bygger bilarna åt oss. Så tror jag att det ska vara bra många mil i en miljöbil för att gå brakeeven med en äldre bil som ackumulerat utsläppen genom sin livslängd, att minska konsumtion däribland nybilsköp är bättre i det stora hela tror jag framför att byta bilar. Men så länge ekonomi är inblandat kommer aldrig de steg som behövs göras för att göra skillnad i miljön och miljöfrågan följer inte landsgränserna det är globalt.

Det är inte så svårt att sätta stopp för såna här skatteplaner, bara att alla bilägare ställer av sina bilar, skulle vilja se transportstyrelsen börja betala ut innestående skatt för flera miljoner bilar men det kommer aldrig ske i Sverige vi är för fogliga. Men då tas pengarna från någon annan istället.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

Det är såklart inget som ger effekt omedelbart men på sikt kommer det ge effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Skatten är höjd.
Har gått från 2140:- till 2450:-
Saab 9-3SS 2003 2.0t

Det som jag tycker är oerhört intressant är att skatten är olika från bil till bil.
Även om det är exakt samma modell och årsmodell.
Jämfört med några andra, allt mellan 2-3kkr per år för exakt samma bil med exakt samma g/km i utsläpp.

Saab 900II 2.0i -98, gick från 1995:- till 2259:- (skattevikt 1420kg) ink. registeravgiften.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att det kommer att köras mindre, men just bilägare är rätt populärt att beskatta. Statskassan demands it.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Tvivlar på att det kommer att köras mindre, men just bilägare är rätt populärt att beskatta. Statskassan demands it.

Fast all statistik säger ju att bilarna körs mindre för varje år. Sen att de som körs längst är kranskommuner till storstäderna, inte Norrland som många påstår. Därutöver så de största reseavdragen görs ju i samma kommuner, trots att det rimligtvis sällan bör spara 2 timmar per dag jämfört med kollektivtrafik. Tyvärr så är dagens skattesystem en fars med lappa/laga och en sjukt stor mängd möjliga avdrag. Dags för en stor skattereform, sänkt skatt överlag och slopade avdragsmöjligheter, ROT/RUT, Ränteavdrag, Reseavdrag (bil).

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

400:- mer att betala för min Toyota Urban cruiser Diesel....

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

Om man vill minska utsläppen borde man väl höja skatten på bränslet istället? Jag menar en bränsletörstig bil som körs 500 mil om året skitar ner mindre än en bränslesnål bil som körs 4000 mil om året. Ändå straffas den som kör lite mera av skattehöjningen räknat per körd mil. Lägger man det på bränslet blir det proportionellt mot hur mycket utsläpp man orsakar.

Permalänk
Medlem

+~200kr för min Skoda Roomster 1.6 bensinare.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig