Säga upp sig från fast tjänst för att flytta? Behöver råd

Permalänk
Medlem

Säga upp sig från fast tjänst för att flytta? Behöver råd

Jag har ett dilemma. Sen snart ett år har jag och sambon haft en extra lägenhet i en större stad, Göteborg, lite drygt 20 mil bort för att vi vill flytta ifrån den lilla by vi kommer ifrån.
Har sökt jobb aktivt de senaste halvåret då sambon har börjat studera där sen i höstas. Men nu börjar de ta lite väl hårt ekonomiskt på henne och hon måste byta vår 2a mot en 1a om jag inte flyttar snart.

Då de kommer vara väldigt påfrestande att bo 2 personer i en etta när jag väl får jobb så har jag funderat på att säga upp mig fast jag saknar arbete. Bör jag göra det?

Om jag väger extra kostnaden det kostar att ha lägenheten nu för jobbet så minskar utgifterna lika mkt som jag tappar när jag börjar stämpla istället. Men vad säger jag till en framtida arbetsgivare?

Någon som vet om akassan drar ner ersättningen för att jag går på karensen? Att jag inte får pengar alls på karensen är jag införstådd med men jag har ca 70 semesterdagar som jag kommer få utbetalt så 3 månader ska jag fixa. Dvs kommer 3 månader 0% sysselsättning och 0 kronor dra ner det jag har byggt upp i ersättning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lättaste är nog att fråga Akassan vad som gäller vid uppsägning.

Permalänk
Medlem

Skriv dig på lägenheten i Göteborg och dra av den dubbla boendekostnaden på skatten. Även resor till och från. Finns hjälp på skatteverkets hemsida.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag aldrig chansat, sagt upp mig och hoppats på att få ett nytt jobb.

Hur hårt belastad är din ekonomi? Du kanske kan hjälpa till lite tills du flyttar.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

fått besked av akassan att det räknas ifrån när jag går till ams min första arbetslösa dag. så det beräknas på det jag har arbetat.

det är bådas ekonomi som belastas hårt då vi hjälps åt med räkningarna.

men vad är för och nackdelar med att säga upp sig utan jobb? vad säger man till en arbetsgivare när de frågar?

Permalänk
Medlem

Vad jobbar du med idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Idag jobbar jag på lager som truckförare. Har gjort det i 5 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör, säg upp dig och flytta. Det mesta löser sig om man verkligen vill, klart du hittar ett lagerjobb i Göteborg inom ett par månader. Fan vad tråkigt livet är om man bara kör safe hela tiden, kanske blir din bästa tid framöver.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Har du sökt några jobb, finns 10+ jobb som truckförare som ligger ute nu. Sedan finns det lite andra jobb du kan söka också om du inte tycker att köra truck är det viktigaste i livet.
Mitt tips är att sök jobb och sondera jobbmarknaden i en månad(om du inte redan gjort det) för att sedan ta ett beslut baserat på om du anser att du kommer får jobb inom någon månad.
Så länge du har jobb borde du inte ha några problem att gå in och hjälpa din flickvän med hyran, lämpligt kan vara att du går in och tar mellanskillnaden mellan en 1:a och 2:a för att ni skall kunna behålla 2:an; Det kan ju vara lite knepigt att få en bra bostad.

Permalänk
Medlem

Har nästan bara sökt olika typer av Lagerarbete då jag har mest erfarenhet av de. Men det är inte så att jag känner de är de jag vill göra resten av livet. Varit på några intervjuer men några har varit ointresserade då jag inte kan börja veckan efter. Även varit "provjobb" som jag har tackat nej till då det är ett fulspel. Väntar på svar på ett jobb som de skulle ta in lite senare så håller för tillfället tummarna där.

Att gå in o ta mellanskillnaden blir lite väl tungt ekonomiskt för mig.
Hyran i byn är på 4600kr
Den i Göteborg är 6500kr
Detta delar vi på idag.
Idag är det då 4600kr + lite andra kostnader så som el, internet, hemförsäkring. Och ca 600kr för att köra till jobbet i månaden. Lägger jag där till kostnaden för att vi träffas med pga arbete på annan ort är det ca 500kr per helg pga sträckan, antagligen lite mer.

Så lite snabbt räknat lägger vi 5600kr på att jag ska kunna ta mig till jobbet. Sen ytterligare 1500kr om vi träffas 3ggr per månad.

Min lön är på 15000kr efter skatt och akassan är 9600 ungefär.

Lägenheten vi har i Göteborg tog de ca 2år innan vi fick pga kötiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänk på karenstiden om du själv säger upp dig från ditt arbete:

"Om du har sagt upp dig från din anställning utan giltiga skäl blir du avstängd från ersättning. Avstängningstiden är 45 dagar. När din ersättningsperiod sedan börjar inleds den med 7 dagars karens. Sammanlagt får du ingen ersättning under 52 ersättningsdagar." Alltså drygt två månaders karens totalt, konstigt att man alls får stämpla om man frivilligt säger upp sig kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Tänk på karenstiden om du själv säger upp dig från ditt arbete:

"Om du har sagt upp dig från din anställning utan giltiga skäl blir du avstängd från ersättning. Avstängningstiden är 45 dagar. När din ersättningsperiod sedan börjar inleds den med 7 dagars karens. Sammanlagt får du ingen ersättning under 52 ersättningsdagar." Alltså drygt två månaders karens totalt, konstigt att man alls får stämpla om man frivilligt säger upp sig kan jag tycka.

Det ar faktiskt inte sa jakla konstigt, ibland ar det tvunget av ena eller andra anledningen och du har betalat for det (som en forsakring, du stoppar bara dina pengar i nagon annans ficka for evigt om du inte av nagon anledning behover inlosa den).

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jazon:

Har nästan bara sökt olika typer av Lagerarbete då jag har mest erfarenhet av de. Men det är inte så att jag känner de är de jag vill göra resten av livet. Varit på några intervjuer men några har varit ointresserade då jag inte kan börja veckan efter. Även varit "provjobb" som jag har tackat nej till då det är ett fulspel. Väntar på svar på ett jobb som de skulle ta in lite senare så håller för tillfället tummarna där.

Att gå in o ta mellanskillnaden blir lite väl tungt ekonomiskt för mig.
Hyran i byn är på 4600kr
Den i Göteborg är 6500kr
Detta delar vi på idag.
Idag är det då 4600kr + lite andra kostnader så som el, internet, hemförsäkring. Och ca 600kr för att köra till jobbet i månaden. Lägger jag där till kostnaden för att vi träffas med pga arbete på annan ort är det ca 500kr per helg pga sträckan, antagligen lite mer.

Så lite snabbt räknat lägger vi 5600kr på att jag ska kunna ta mig till jobbet. Sen ytterligare 1500kr om vi träffas 3ggr per månad.

Min lön är på 15000kr efter skatt och akassan är 9600 ungefär.

Lägenheten vi har i Göteborg tog de ca 2år innan vi fick pga kötiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Det här talar ju sitt språk. Packa ihop och dra plus att när det inte finns något återvändo så får man riktig jävla eld i röven. Som du säger så skulle du ju haft ett jobb om du kunde börja direkt. KÖR!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvis:

Det ar faktiskt inte sa jakla konstigt, ibland ar det tvunget av ena eller andra anledningen och du har betalat for det (som en forsakring, du stoppar bara dina pengar i nagon annans ficka for evigt om du inte av nagon anledning behover inlosa den).

Visst är det så, men huvuddelen av pengarna som går till de som får ut A-kassa kommer väl från staten (arbetsgivaravgiften) och inte själva avgiften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Visst är det så, men huvuddelen av pengarna som går till de som får ut A-kassa kommer väl från staten (arbetsgivaravgiften) och inte själva avgiften?

Jag har för mig att den genomsnittliga arbetssökanden som har a-kassa har betalat in en avgift som täcker nio ersättningsdagar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jazon:

Idag jobbar jag på lager som truckförare. Har gjort det i 5 år.

Jag hade nog inte sagt upp mig, om jag inte hade något mer på fötterna än så... Vad för gymnasieutbildning har du? Några "speciella" truckkort? Vilka lagerprogram kan du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Jag har för mig att den genomsnittliga arbetssökanden som har a-kassa har betalat in en avgift som täcker nio ersättningsdagar...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det var väl något sånt jag tänkte mig. Karensperioden är väl i alla fall rimlig och inom den perioden borde de flesta kunna hitta nytt jobb och alltså inte få ut någon ersättning. Högst rimligt ändå kanske trots allt. Till TS, jag skulle absolut inte säga upp mig. Prata med din arbetsgivare och flagga för att du är intresserad av att byta jobb och se om de kanske kan hjälpa dig. Kanske kan de i alla fall hitta en möjlig ersättare så att du kanske inte behöver jobba kvar under din uppsägningstid eller liknande?