Permalänk
Medlem

Minidator - Windows 98

Tjosan i trosan.

Suttit och klurat på detta.
Windows 98 är inte direkt senaste OSet på marknaden.
Skulle vilja smäcka ihop dator som kan köra Win98.
Så liten datorn som bara går.

Vad finns det för alternativ som ni vet fungerar bra?
Läste dock en gammal tråd på ett forum, visserligen 3 år sen, så var det lite krångel med R Pi kort & Win 98.

Tack i förhand om någon har lite ider.
Ha de!

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

haha tack, men nu är jag ute efter att kunna ha mer nytta av datorn

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd

Bara nyfiken på varför?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

rent nöje bara

Pappaledig = För mycket tid över när ungen sover.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Inaktiv

Jag hade föreslagit virtualisering men med tanke på vart tråden ligger så vill du alltså köra på riktig hårdvara/enkortsdator av något slag?

Vad är användningsområdena, ska det vara någon form av nostalgidator med tidsenlig mjukvara för att använda tidsenliga program och spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag hade föreslagit virtualisering men med tanke på vart tråden ligger så vill du alltså köra på riktig hårdvara/enkortsdator av något slag?

Vad är användningsområdena, ska det vara någon form av nostalgidator med tidsenlig mjukvara för att använda tidsenliga program och spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Sistnämnda stämmer in bra där

yey!
Där hittade du nåt skoj.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Intressant tråd! Lånar den lite...

Undrar om det går att hitta en liten bärbar med optimala komponenter för win 98, frågan är vad som är optimal hårdvara och man vill ju ha en relativt nyproducerad sådan. Annars får man väl köra på något liknande som ovan.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Det går tydligen att installera Windows 8 och köra dualboot på en Chromebook, kanske går med Win 98 också.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Toivo83:

Sistnämnda stämmer in bra där

Liten dator som tipsades om ovan alltså? Nog blir jag sugen på en sån med faktiskt.

Skrivet av xpanterx:

Intressant tråd! Lånar den lite...

Undrar om det går att hitta en liten bärbar med optimala komponenter för win 98, frågan är vad som är optimal hårdvara och man vill ju ha en relativt nyproducerad sådan. Annars får man väl köra på något liknande som ovan.

Asus Eee 701 (bland de första om inte den första netbooken som lanserades här) verkar gå att köra win98 efter en snabb sökning. Har en sådan liggandes hemma själv. 7" skärm. Känns som det borde vara en del krångel men mycket (all?) hårdvara var gammal i den redan vid lanseringen typ. Borde gå att hitta snudd på gratis vid detta lag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Liten dator som tipsades om ovan alltså? Nog blir jag sugen på en sån med faktiskt.

Asus Eee 701 (bland de första om inte den första netbooken som lanserades här) verkar gå att köra win98 efter en snabb sökning. Har en sådan liggandes hemma själv. 7" skärm. Känns som det borde vara en del krångel men mycket (all?) hårdvara var gammal i den redan vid lanseringen typ. Borde gå att hitta snudd på gratis vid detta lag.

Skickades från m.sweclockers.com

Ditt sist nämnda, att plinka spel osv

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Toivo83:

Ditt sist nämnda, att plinka spel osv

Ah!
Jag hade letat runt efter något äldre system i lagom storlek och gått all in med ram, försökt få tag i en SSD med IDE-gränsnitt eller bara kört Compact Flash (förmodligen billigare och enklare at få tag i) samt något lämpligt grafikkort. Själv har jag sparat ett Geforce 2 Pro för något liknande bygge men kanske ändå blir Voodoo när/om det någonsin blir av. Pentium 3 av något slag i CPU-väg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Det går tydligen att installera Windows 8 och köra dualboot på en Chromebook, kanske går med Win 98 också.

Skrivet av anon5930:

Liten dator som tipsades om ovan alltså? Nog blir jag sugen på en sån med faktiskt.

Asus Eee 701 (bland de första om inte den första netbooken som lanserades här) verkar gå att köra win98 efter en snabb sökning. Har en sådan liggandes hemma själv. 7" skärm. Känns som det borde vara en del krångel men mycket (all?) hårdvara var gammal i den redan vid lanseringen typ. Borde gå att hitta snudd på gratis vid detta lag.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok tack!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ah!
Jag hade letat runt efter något äldre system i lagom storlek och gått all in med ram, försökt få tag i en SSD med IDE-gränsnitt eller bara kört Compact Flash (förmodligen billigare och enklare at få tag i) samt något lämpligt grafikkort. Själv har jag sparat ett Geforce 2 Pro för något liknande bygge men kanske ändå blir Voodoo när/om det någonsin blir av. Pentium 3 av något slag i CPU-väg.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är dock utrymme i rummet att smäcka upp en dator till.

Så mini pc som länkades är i princip klockren, såg att det fanns med bättre specc me, men då sticker priserna iväg 1000+ och uppåt.
Googlade på eee-pcn, dock verkar det saknas lite drivisar för att fungera bra

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Kör Windows 7 på min gamla eee PC900, fungerar rätt ok. Har även kört XP SP3, Win 8.1 och android 4.4.2 på den med hyggligt resultat.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Kör Windows 7 på min gamla eee PC900, fungerar rätt ok. Har även kört XP SP3, Win 8.1 och android 4.4.2 på den med hyggligt resultat.

..vad hjälper det mig med fråga ang windows 98 ? =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Borde mao även gå att köra Windows 98, kan man tycka.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

få drivrutiner att fungera är 9 av 10 ggr problemet.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ah!
Jag hade letat runt efter något äldre system i lagom storlek och gått all in med ram, försökt få tag i en SSD med IDE-gränsnitt eller bara kört Compact Flash (förmodligen billigare och enklare at få tag i) samt något lämpligt grafikkort. Själv har jag sparat ett Geforce 2 Pro för något liknande bygge men kanske ändå blir Voodoo när/om det någonsin blir av. Pentium 3 av något slag i CPU-väg.

Skickades från m.sweclockers.com

svårt å hitta en eee-pc 701 för en billig peng, ebay beg 160£ :S

Mini datorn som länkades ovan för ~310kr inkl frakt är lite svårt slaget än så länge.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

få drivrutiner att fungera är 9 av 10 ggr problemet.

Ja det är knöligt i de äldre operativsystemen om man inte redan har äldre hårdvara och eventuella skivor kvar. Är det nyare hårdvara brukar det vara ganska mycket krångel har isf haft mer success i att få igång programvaror för 95/98 på nyare operativsystem. Tyvärr har ju inte alla leverantörer kvar drivrutiner för gamla datorer heller.
Jag hade nog satsat på att inskaffa en äldre dator om det är kompabilitet du är ute efter, om det inte finns folk som redan provat köra med goda resultat med tex enkorts datorer.

Jag snickrade ihop en färdig image på datorn med Win98 där det fungerade bra sen körde det på iPhonen via dosbox som test, Fick faktiskt igång HL men hade problem med att det krashade och klagade på drivrutiner. Kom däremot till in game en kort tid ibland före det blådumpa
Så nog kan du köra det på de mesta som finns där ute på ett eller annat sätt.
Frågan är väl lite också hur mycket du vill hålla på att pyssla och få igång saker och ting eller "bara köra igång" så att säga.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

mm, problemet är desvärre utrymme i rummet

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Har också varit på jakt efter ett WIN 98-bygge Har mest lutat åt att skaffa gamla komponenter begagnat men den som länkades ovan är klart ett mycket bra alternativ. Frågan är dock om den hårdvaran som finns i den stöds av Windows 98. Någon som vet?

Edit: Verkar som det ska funka någorunda i alla fall
http://www.msfn.org/board/topic/146108-vortex86dx/

Edit igen: Det är förresten processorn som funkar ihop med windows 98 som nämnts i länken ovan. Hela datorn vet jag inte, men det är väl CPUn som är det avgörande i sån här situation?

"The Vortex86DX is a high performance and fully static 32-bit X86 processor with the compatibility of Windows based, Linux and most popular 32-bit RTOS"
http://www.dmp.com.tw/tech/vortex86dx/

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

tänkte dra et mail till tillverkare och se va dom säger

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Varför inte intels nya TV-Sticka som de precis presentarade?
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.604103/ces--intel-lanse...

EDIT:

Själv har jag en IBM 486a liggandes någonstans med W98 installerat redan ))

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Kör Windows 98 på en virtuell PC och spara den på en USB sticka, så kan du låtsas att det är en hel pc :D.
http://www.vmware.com/

Eller kör intels splitternya pc-sticka "compute stick".
http://www.intel.com/content/www/us/en/compute-stick/intel-co...

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Såg nu att du inte vill emulera. Vet inte hur W98 skulle reagera på nyare moderkort osv. Kan bli klurigt. Kanske jaga vintage laptops?

http://www.ebay.com/itm/Vintage-Toshiba-Satellite-4010CDS-PII...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Livsnjutare 😎

Wow!
En sådan här måste man ju bara ha!

Samma känsla som infann sig som när man såg/testade iPad!

"- En sådan skall jag ha."
"- Jag vet inte varför, men jag bara vill ha en."
Vad skall du använda den till då?
"- Det vet jag inte ännu, men jag måste ha en."

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Fick svar på mail angående denna: https://www.m.nu/minipc-300mhz-128mb-flash-p-1547.html

Om jag fattat rätt fungerar inte Windows 98 på den, utan bara Windows 95, på grund av att det är en SX-processor och inte en DX.
Den har inget integrerat ljudkort.

Med vänliga hälsningar
Jonas Lundblad
m punkt nu Sverige AB

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Skit också. Alltid något som hindrar suck

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |