Permalänk
Medlem

Allt vad jag gör hörs för andra.

Tjenare! Har ett lite konstigare problem här. Satt å snacka me tjejn på Skype häromveckan då hon påpeka att hon hörde smällar och skott och fotsteg. Satt o spelade cs just då och kom ganska snabbt fram till att hon hörde allt vad jag gjorde. Tänkte inte mer på drt då förän jag lirade cs me 2 vänner å dom tjata sig galna över att dom inte kunde spela då allt jag gjorde hördes, dvs alla fotsteg alla vapenbyten, allt!

Googlade lite om detta kunde vara en Skype inställning och tydligen fanns det en sådan, men den var avaktiverad just under en sån period då dom hörde mig. Hittade senare ett lite konstigt inlägg om att mikrofon och hörlurskablen har kortslutitvarandra så signalen hoppar mellan hörlursuttaget och mikrofoningången. Är detta möjligt? Startknappen hsr också gett upp och den sitter i samma panel (Fractal Arc Mini)

Mvh. Joel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du kollat att om du inte har stereo mix aktiverat, den speglar allt ljud.

Permalänk
Medlem

Om du inte hittar en lösning så är det troligtvis ditt integrerade ljudkort, så köp ett externt ljudkort istället. Det integrerade ljudkortet blir tillslut dåligt och folk börjar tillslut höra vad du gör på datorn i tex Skype etc, med tiden hörs det tydligare och tydligare. Ett rätt vanligt fall. Hänt både mig, mina bröder och kompisar. Köp ett billigt fast okej ljudkort och testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Range:

Har du kollat att om du inte har stereo mix aktiverat, den speglar allt ljud.

Skrev om den inställningen i inlägget och nej den är inte aktiverad!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbe_:

Om du inte hittar en lösning så är det troligtvis ditt integrerade ljudkort, så köp ett externt ljudkort istället. Det integrerade ljudkortet blir tillslut dåligt och folk börjar tillslut höra vad du gör på datorn i tex Skype etc, med tiden hörs det tydligare och tydligare. Ett rätt vanligt fall. Hänt både mig, mina bröder och kompisar. Köp ett billigt fast okej ljudkort och testa.

Lol, det där är verkligen inte sant. Varför skulle ljudchippet bli sämre med tiden?

Permalänk

Hade samma problem: http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1339746-solved-folk-...

5 inlägget räknat nedifrån.

Vet inte om jag nämnde drivrutinerna där men jag var iallafall tvungen att uppdatera dem
(Eller så var det bara så att jag behövde starta om datorn nör jag satte på dem inställningarna) kommer inte riktigt ihåg men något av dem!

Permalänk
Medlem

Vissa ljuddrivers lägger in sina egna UI:n, så det kan se lite olika ut beroende på vad man har för ljudkort, men du kan testa och se om du hittar någonting om inspelningsenheter om du högerklickar på den lilla högtalarikonen och letar runt i menyerna.

Det du letar efter är volymreglagen för inspelningsenheterna. Hittar du dem, dra ner allt utom mikrofonen till 0, eller bocka i respektive mute-ruta.
Ibland kan en del reglage vara gömda - leta runt och se om du hittar något om vilka ljudreglage du vill visa också, så du inte missar något.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Lol, det där är verkligen inte sant. Varför skulle ljudchippet bli sämre med tiden?

Så sa en som arbetar med att fixa datorer så det är där ifrån jag har fått det, och upplevt det själv också utan att det var några drivrutiner med mera. Litar på hans kunskap då han gjort det hela livet. Det kan dock kanske vara mer på äldre modekort, inte helt säker men så har jag fått reda på det i alla fall.

Visst så kan han ju ha fel så sätt men det han har sagt har passat in i tre fall än så länge så ja, men men

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Vissa ljuddrivers lägger in sina egna UI:n, så det kan se lite olika ut beroende på vad man har för ljudkort, men du kan testa och se om du hittar någonting om inspelningsenheter om du högerklickar på den lilla högtalarikonen och letar runt i menyerna.

Det du letar efter är volymreglagen för inspelningsenheterna. Hittar du dem, dra ner allt utom mikrofonen till 0, eller bocka i respektive mute-ruta.
Ibland kan en del reglage vara gömda - leta runt och se om du hittar något om vilka ljudreglage du vill visa också, så du inte missar något.

Kollade detta men inget av det du talar om eller som kan höra ihop med saken fanns där =/ Detta är inte ett konstant problem, vilket jag glömde nämna tidigare. Det kommer och går lite nu och då.

Permalänk
Medlem

Jag har också detta problem och har haft det både med ett internt ljudkort (Asus Xonar DX) och nu även moderkortets chip. Den enda gången jag inte haft det var när jag körde med ett USB ljudkort (Siberia V.2 USB i mitt fall). Jag ställde samma fråga för ett bra tag sedan och då nämnde någon att om datorn inte är kopplad till en jordad el-kontakt så kan rundgångar/brus uppstå. Eftersom jag bor i en lägenhet utan jordade uttag kan jag inte utesluta att just detta är orsaken.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag har också detta problem och har haft det både med ett internt ljudkort (Asus Xonar DX) och nu även moderkortets chip. Den enda gången jag inte haft det var när jag körde med ett USB ljudkort (Siberia V.2 USB i mitt fall). Jag ställde samma fråga för ett bra tag sedan och då nämnde någon att om datorn inte är kopplad till en jordad el-kontakt så kan rundgångar/brus uppstå. Eftersom jag bor i en lägenhet utan jordade uttag kan jag inte utesluta att just detta är orsaken.

Skulle aldrig ansluta datorn till ojordad kontakt =P Men har kortat ett moderkort förut i datorn och nu har den på något sätt kortslutit startknappen (startar med skruvmejsel )

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Skulle aldrig ansluta datorn till ojordad kontakt =P Men har kortat ett moderkort förut i datorn och nu har den på något sätt kortslutit startknappen (startar med skruvmejsel )

Eller alltså, min dator är kopplad till ett jordat grenuttag men el-uttagen som sitter i rummet jag spelar i är alla ojordade så det blir väl ojordat allt som allt Inte mycket till val där faktiskt, lägenheten är från 60-talet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Kan säga att detta också beror på vilka headsets man använder. Razer Carcharias har haft stora problem med detta.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Kan säga att detta också beror på vilka headsets man använder. Razer Carcharias har haft stora problem med detta.

QPAD QH-85 i denna fråga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du provat att slå på stereo mix starta om datorn, slå av stereo mix starta om datorn?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Har du provat att slå på stereo mix starta om datorn, slå av stereo mix starta om datorn?

Har bytt till Teamspeak men problemet kvarstår =P

Permalänk
Medlem

Kör du headsetet i chassi kontakten? Prova i så fall att byta till moderkortskontakterna, är det ett dålig chassi kanske det blivit kortis på något sätt! Speciellt med tanke på att du sa att startknappen inte fungerar.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

På en del inbyggda ljudkort så kan man ställa in in/ut gångar nästan som man vill.
Så du kan ju prova att sätta mic i tex center heller bak högtalare och sen ställa in den kontakten att det ska vara mic istället och se om det hjälper.
Alternativt/heller både och prova samma sak med utgången till lurarana.

Kollade lite nu och är det QPAD QH-85 du har så följer det ju med en volym kontroll (heller är det förstärkare med?) vad händer om du provar utan den? dvs kopplar lurar/mic direkt till ljudkortet.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

En del realtek ljudchip som ofta sitter inbyggda kan ibland fela och läcka ljud mellan ljud ut och mic ingången.

Ganska vanligt vad jag förstått.

Som andra sa prova nått annat ljudkort för att utesluta om det är dit problem ett billigt usb brukar ligga runt 100:- uppåt å duger utmärkt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

På en del inbyggda ljudkort så kan man ställa in in/ut gångar nästan som man vill.
Så du kan ju prova att sätta mic i tex center heller bak högtalare och sen ställa in den kontakten att det ska vara mic istället och se om det hjälper.
Alternativt/heller både och prova samma sak med utgången till lurarana.

Kollade lite nu och är det QPAD QH-85 du har så följer det ju med en volym kontroll (heller är det förstärkare med?) vad händer om du provar utan den? dvs kopplar lurar/mic direkt till ljudkortet.

Har tyvärr inte kvar den (körde över den med stolen och får bara ljud i ena luren efter det). Men tack för alla tips! Har sökt ett nytt chassi länge pga alla brister med det, men ingen fraktar till Finland så jag får ta och försöka med alla lösningar ni har kommit upp med!

Tack så väldigt mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det är inte så att du har röstfunktioner aktiverat i Steam, samtidigt som du gör voip via Skype/Teamspeak whatnot? Jag satt och spelade något spel med en polare för ett tag sedan och då uppkom detta "problemet" (vi spelade The Crew). Stängde av röstfunktionerna i spelet/steam/uplay och då slutade fenomenet.

Skype har dessutom börjat strula när det gäller ljudinställningarna, så håll koll så inte dina Windows-inställningar ändras/ändrats när du använt voip.

Permalänk
Medlem

Har du realtek onboard ljudkort är detta inget ovanligt. Realtek är det billigaste skitet där är på marknaden och ljudläckage mellan mic och ljudutgång är vanligt.
Tips för framtiden är att köpa moderkort med soundblaster chip och skärmad ljudkrets så som en del av gigabyte sniper korten har det.
Kostar lite mer men man får klockren ljudfunktion och man slipper lägga extrapengar på extra USB lr internt ljudkort.
Vet inte varför de ens använder sig av vissa av realteks chip då de kan uppfattas som direkt trasiga och defekta så dåliga de är. Men gissar det är aldrig ngn som reklamerar sitt mobo pga det utan man går snällt och köper nytt ljudkort istället.

Det man egentligen skulle gjort är att så fort man köpt nytt mobo är att testa mic funktionen, funkar inte skiten skulle man lämnat tillbaka kortet direkt så de lär sig att inte prångla ut kort med defekt mic funktion.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Så sa en som arbetar med att fixa datorer så det är där ifrån jag har fått det, och upplevt det själv också utan att det var några drivrutiner med mera. Litar på hans kunskap då han gjort det hela livet. Det kan dock kanske vara mer på äldre modekort, inte helt säker men så har jag fått reda på det i alla fall.

Visst så kan han ju ha fel så sätt men det han har sagt har passat in i tre fall än så länge så ja, men men

Det är bara trams. Låter som att du har snackat med Jocke Handtralla på Elgiganten..
Finns ingen anledning att ljudkortet skulle bli sämre, utan låter snarare som om han var kåt på o sälja lite ljudkort istället för att faktiskt fundera på vad felet skulle kunna bero på.

OnT;

Har du testat med ett annat headset? Så att det inte är nå knas med ditt?
Ditt ljudkort skulle också kunna vara dåligt (inte av tiden, tittar på dig Tobbe ) och det kan vara värt att testa med ett annan ljudkort

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Det är bara trams. Låter som att du har snackat med Jocke Handtralla på Elgiganten..
Finns ingen anledning att ljudkortet skulle bli sämre, utan låter snarare som om han var kåt på o sälja lite ljudkort istället för att faktiskt fundera på vad felet skulle kunna bero på.

OnT;

Har du testat med ett annat headset? Så att det inte är nå knas med ditt?
Ditt ljudkort skulle också kunna vara dåligt (inte av tiden, tittar på dig Tobbe ) och det kan vara värt att testa med ett annan ljudkort

Inte testat med annat headset, har inget till förfogande :/ Ska kolla på Gigabyte korten också, typiskt så gick garantin ut samma vecka som dessa problem med startknappen och ljudet uppenbarade sig, så reklamation kan man väl kolla i stjärnorna efter. MSI använder ju Realtek ljudkorten och mycket möjligt detta är en vanligt fel i såfall. Har lite andra problem med mobot också som totalt döda USB 3.0 helt plötsligt. Nätagget har kortat ett mobo tidigare så får väl byta hela datorn, speciellt som det är en gammal Intel socket 1155 och låst prolle så lika bra byta allt på samma gång. Tack för hjälpen allihopan!