Permalänk
Medlem

Köpråd av vattenkylning

Tjena! Har lite pengar över och vill ha en tystare och kallare dator så jag tänkte bygga en custom loop i min dator. Plockade ihop en inköpslista på coolerkit men vet inte hur jag länkar kundvagnar så jag får lägga upp en print. Sen till fläcktar hade jag tänkt att försöka gömma 5st Noctua fläktar.Vad som ska kylas är ett referens 980 och en AMD FX-8350 i ett phanteks enthoo primo. 280mm raden hade jag tänkt ha i botten och 420 ska sitta i toppen.

Frågor angående detta:
-Har jag missat något i kundvagnen?

-Är akryl rör ett dåligt val? (Första gången jag ger mig på vatten kylning och jag är rädd för att det ska bli många snäva böjar och där av svårt att få allt att passa ihop med akrylen. Och om jag endå ska lägga ner 1 dag kanske 2 så vill jag ha det riktigt snyggt.)

-Finns det 90 graders fittings för akryl (jag hittade inga)?

-tips på bra uv slinga för att få vätskan att lysa?

-Går det ändra hastighet på den pumpen? (hört att det ska vara bra för att få ut luft bubblor från slingan)

Kom gärna med andra tankar och idéer kring mitt lilla projekt MVH: Erik

Permalänk

Jag skulle om jag var nybörjare på vatten så skulle jag nog gå på slang i början. Åtminstone tills man vet hur det funkar å bygga en loop. Och jag tror det kommer att gå åt en massa rör i början tills man får grepp på hur man gör böjar och så. Risken finns att det inte ser snyggt ut men jag önskar dig lycka till med bygget

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Jag skulle om jag var nybörjare på vatten så skulle jag nog gå på slang i början. Åtminstone tills man vet hur det funkar å bygga en loop. Och jag tror det kommer att gå åt en massa rör i början tills man får grepp på hur man gör böjar och så. Risken finns att det inte ser snyggt ut men jag önskar dig lycka till med bygget

Hmm. ok jag får fundera lite mer på hur jag gör med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moronai:

-Går det ändra hastighet på den pumpen? (hört att det ska vara bra för att få ut luft bubblor från slingan)

Det finns två olika typer av D5-pumpar, de med manuellt vred där du kan ändra hastighet och de som är pwm-styrda. Som svar på din fråga: Ja du kan ändra hastighet.

Permalänk

Mitt tips är att du bygger ihop loopen utanför datorn och låter den gå några dagar. Jag har själv byggt nästan 10 loopar nu med diverse olika komponenter, och det är alltid ett extremt nervositetsmoment när man först börjar fylla systemet med vatten. Jag kan också avslöja att du inte behöver den där 24 pin starten, bara ta en paperclip och följa dessa instruktioner under "paperclip test" och köpa lite root beer för pengen istället

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Mitt tips är att du bygger ihop loopen utanför datorn och låter den gå några dagar. Jag har själv byggt nästan 10 loopar nu med diverse olika komponenter, och det är alltid ett extremt nervositetsmoment när man först börjar fylla systemet med vatten. Jag kan också avslöja att du inte behöver den där 24 pin starten, bara ta en paperclip och följa dessa instruktioner under "paperclip test" och köpa lite root beer för pengen istället

Kan inte göra annat än å hålla med, men själv kör jag dom bara ~24 timmar. Är onödigt dyrt å riskera haveri bara för ett block skulle läka.
Å angående å "tjuvköra" agget, använd en kabelstump istället, känns alltid bättre att ha lite isolering på det som leder ström Det är grön å svart kabel du kopplar ihop för dom som inte orkar kolla länken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

Kan inte göra annat än å hålla med, men själv kör jag dom bara ~24 timmar. Är onödigt dyrt å riskera haveri bara för ett block skulle läka.
Å angående å "tjuvköra" agget, använd en kabelstump istället, känns alltid bättre att ha lite isolering på det som leder ström Det är grön å svart kabel du kopplar ihop för dom som inte orkar kolla länken.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur gör du då bygger du ihop allt i datorn sen plockar du ur och fuller på? Hur är det med garantier på typ grafikkortet tappar man den när man plockar bort stock kylaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av burto:

Det finns två olika typer av D5-pumpar, de med manuellt vred där du kan ändra hastighet och de som är pwm-styrda. Som svar på din fråga: Ja du kan ändra hastighet.

ok tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moronai:

Hur är det med garantier på typ grafikkortet tappar man den när man plockar bort stock kylaren?

ja på de allra flesta, utom EVGA typ

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

ja på de allra flesta, utom EVGA typ

Skrivet av Moronai:

Hur gör du då bygger du ihop allt i datorn sen plockar du ur och fuller på? Hur är det med garantier på typ grafikkortet tappar man den när man plockar bort stock kylaren?

Sen i praktiken är det annorlunda, sällan de skulle neka RMA om kortet skickas in med stockkylare och utan uppenbara tecken på vattenskada.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Sen i praktiken är det annorlunda, sällan de skulle neka RMA om kortet skickas in med stockkylare och utan uppenbara tecken på vattenskada.

ok så om man är försiktig och skulle få problem senare kan man sätta på stock kylaren igen och skicka tillbaka?

För övrigt så har jag EVGA med nvidia referens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moronai:

Hur gör du då bygger du ihop allt i datorn sen plockar du ur och fuller på? Hur är det med garantier på typ grafikkortet tappar man den när man plockar bort stock kylaren?

Jag brukar göra de lätt för mig. Måttar ut ungefärlig längd på alla slangarna och kopplar sen ihop det utanför. De är ju komponenterna i loopen du vill se om dom läker, för har du bara vettiga nipplar av valfri sort så är de i princip riskfritt å få läkage där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk

Mindre sak men kollade på anslutningar själv förra veckan och om man vill ha 90 graders vinklar så ska man använda sig av 2*45 anslutningar när man kan eftersom det ger bättre flöde genom system. Samma när det gäller sensorn, finns sensorer som inte hindrar flödet igenom systemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kebab4you:

Mindre sak men kollade på anslutningar själv förra veckan och om man vill ha 90 graders vinklar så ska man använda sig av 2*45 anslutningar när man kan eftersom det ger bättre flöde genom system. Samma när det gäller sensorn, finns sensorer som inte hindrar flödet igenom systemet.

Skaffa ett begagnat kylskåp töm det på inventarier och placera din dator där.Låt termostaten stå på max så skall du se på enorma skillnader.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

Jag brukar göra de lätt för mig. Måttar ut ungefärlig längd på alla slangarna och kopplar sen ihop det utanför. De är ju komponenterna i loopen du vill se om dom läker, för har du bara vettiga nipplar av valfri sort så är de i princip riskfritt å få läkage där.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Vill du köra med akrylrör så måste du montera allt i burken för att sedan testa om det läcker.
Ett annat problem är att få tag på rätt nipplar, dessa fungerar bra för mig med kopparrör.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

är det 1/4# gänga på båda sidor på denna? http://www.coolerkit.se/shop/bitspower-hf-%bc-2677p.html
altså ha den i blocket sen en anslutning som passar till slangen/röret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moronai:

är det 1/4# gänga på båda sidor på denna? http://www.coolerkit.se/shop/bitspower-hf-%bc-2677p.html
altså ha den i blocket sen en anslutning som passar till slangen/röret?

Ja, det har den.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Mitt tips är att du bygger ihop loopen utanför datorn och låter den gå några dagar. Jag har själv byggt nästan 10 loopar nu med diverse olika komponenter, och det är alltid ett extremt nervositetsmoment när man först börjar fylla systemet med vatten. Jag kan också avslöja att du inte behöver den där 24 pin starten, bara ta en paperclip och följa dessa instruktioner under "paperclip test" och köpa lite root beer för pengen istället

Äh!

Efter att jag har gjort ett nytt system och fyllt det så, körs det inte någon längre stund helt separat för att leta läckage. Visst har man en viss uppsikt om vad som händer inne i lådan under första veckan (framför allt på reservoaren), men helt paranoid skulle jag då aldrig gå och låta det gå flera dagar och ånga på tomt.
Antingen är jag bekväm i det jag gör eller så har jag haft turen med mig då det inte har skett något abrupt läckage för min del, som kom till sig utav sig själv. Det går ett tag, sedan far jag med tops överallt och kollar efter eventuella dripp.

Behöver du dock 10m tub? Det står väl 500mm x2 (el. 2st) per artikel.
Hur hade du tänkt blanda in pumpen i systemet? Med originalhuset så passar enbart 1/2" slang (mindre med vaselin och våld) om jag inte missminner mig.
EK har ju reservoarer som Laing D5'an passar ganska snärtigt på (D5 X-Res), på undersidan om den. Dock kanske inte i den där storleken som du önskar dig.

Så antingen det då eller köp ett pumphus. (D5 X-Top t ex)
Vet inte nu vad du har för ett chassi men, se till och mät så det inte spricker när du monterar in radiatorerna.
Noctua är väl en av de sämsta fläktarna att använda på radiatorer? Där hade jag eftersökt lite om vad som är bäst(bättre!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Behöver du dock 10m tub? Det står väl 500mm x2 (el. 2st) per artikel.

Med risk för att skämma ut mig om det istället är jag som räknat fel så blir det väl ändå 5m med (50cm x2) x5, även om det fortfarande är ganska mycket.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Med risk för att skämma ut mig om det istället är jag som räknat fel så blir det väl ändå 5m med (50cm x2) x5, även om det fortfarande är ganska mycket.

Ah, oj... matkoma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Äh!

Efter att jag har gjort ett nytt system och fyllt det så, körs det inte någon längre stund helt separat för att leta läckage. Visst har man en viss uppsikt om vad som händer inne i lådan under första veckan (framför allt på reservoaren), men helt paranoid skulle jag då aldrig gå och låta det gå flera dagar och ånga på tomt.
Antingen är jag bekväm i det jag gör eller så har jag haft turen med mig då det inte har skett något abrupt läckage för min del, som kom till sig utav sig själv. Det går ett tag, sedan far jag med tops överallt och kollar efter eventuella dripp.

Behöver du dock 10m tub? Det står väl 500mm x2 (el. 2st) per artikel.
Hur hade du tänkt blanda in pumpen i systemet? Med originalhuset så passar enbart 1/2" slang (mindre med vaselin och våld) om jag inte missminner mig.
EK har ju reservoarer som Laing D5'an passar ganska snärtigt på (D5 X-Res), på undersidan om den. Dock kanske inte i den där storleken som du önskar dig.

Så antingen det då eller köp ett pumphus. (D5 X-Top t ex)
Vet inte nu vad du har för ett chassi men, se till och mät så det inte spricker när du monterar in radiatorerna.
Noctua är väl en av de sämsta fläktarna att använda på radiatorer? Där hade jag eftersökt lite om vad som är bäst(bättre!).

Jag har ett phanteks enthoo primo. Har ingen aninng om hur mycket tub det går åt så jag tänkte bättre med för mycket än för lite och det blir 5 meter tub. kan ju gå åt lite om jag gör fel osv. Tack för att du nämnde det där med pumpen får leta efter ett pump hus. Och sen har mågna tipsat om att phanteks ska ha bra radiator fläcktar men kan googla lite mer på det.

Permalänk
Medlem

skulle en sånhär funka?

Permalänk
Medlem

Kompatibilitet:
Swiftech MCP655

ja, och då kan du byta pumpen mot en singel som kommer utan originalhuset

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+